[OT HiFi]

[OT HiFi]
Jaha. Min T771 funkar inte längre. Bara 23 år gammal.

Det brusar lite i högtalarna vid digitalt ljud och på FM kan man höra lite ljud i headphones om man skruvar upp volymen max.

Finns det någon enkel services man kan testa själv eller är det in till hifi klubben som gäller?

[OT HiFi]

Det brusar lite i högtalarna vid digitalt ljud och på FM kan man höra lite ljud i headphones om man skruvar upp volymen max.

Finns det någon enkel services man kan testa själv eller är det in till hifi klubben som gäller?
Släng den i närmsta soptunna. Inte värd att laga.

[OT HiFi]
T771:an behöver 99% syrefri koppar med guldspray på för att leverera förstklassigt. Säljer några kablar för 2000 EUR/meter. Kan svaja lite i diskanten om du kör vindkraft. Kol eller kärnkraft är bäst.

Hifi är lite som godis märkt "god smak", den är som baken...

16724248383381871785486364287385.jpg

[OT HiFi]
T771:an behöver 99% syrefri koppar med guldspray på för att leverera förstklassigt. Säljer några kablar för 2000 EUR/meter. Kan svaja lite i diskanten om du kör vindkraft. Kol eller kärnkraft är bäst.

Hifi är lite som godis märkt "god smak", den är som baken...

Visa bilaga 600587
Alltså, du måste ju göra något åt mönstret på tapeterna. Kommer att göra kaos med ljudet när det reflekteras.

[OT HiFi]

Öppna, var försiktig. Kolla kondensatorer om någon har läckt eller ser svullen ut. Kolla om något ser/luktar bränt. Ser du ingen uppenbart så kan du nog gå till återvinningen. Du kan nog köpa något likvärdigt begagnat som funkar för mindre än det skulle kosta att reparera.

[OT HiFi]
Inte till återvinningen! Varför är folk så glada i att slänga. Det finns mängder med människor som skulle vilja ha den för att laga eller plocka delar. Gör en bortskänkes på blocket eller Facebook, eller lägg den på tradera med utropspris 1:-. Var tydlig med att den är defekt och hur den beter sig. Det är väl bättre att saker lagas och återanvänds än att de slängs när det fortfarande finns ett bruksvärde/möjlighet att laga.

[OT HiFi]
Inte till återvinningen! Varför är folk så glada i att slänga. Det finns mängder med människor som skulle vilja ha den för att laga eller plocka delar. Gör en bortskänkes på blocket eller Facebook, eller lägg den på tradera med utropspris 1:-. Var tydlig med att den är defekt och hur den beter sig. Det är väl bättre att saker lagas och återanvänds än att de slängs när det fortfarande finns ett bruksvärde/möjlighet att laga.
Nu var ju återvinningscentralsförslaget givet utifrån premissen att den skulle slängas och att återvinningscentralen då är ett bättre alternativ än (det lagliga alternativet till) att slänga den i soptunnan.

[OT HiFi]
Motorn i min skivspelare har lagt av, och mina googleskilz är sådär, eller så går det inte att få tag på.

Skivspelaren: Sony PS-1700 turntable record player
Motorn har alltså lagt av. Lite retligt, hade precis renoverat lite med nytt lager till skivtallriken, och ny rem.

Någon som kan googla fram var man kan köpa? Undviker helst Amazon o liknande.

Jag vet att den är gammal, men t.ex. lager till skivtallriken gick att köpa iaf för några år sedan.

[OT HiFi]
En till "värt att laga gamla prylar"-fråga.

Rotade fram morsans gamla Sonab OD11 ur hennes källarförråd. Skojiga högtalare som mitt unga jag tyckte lät bra.

Kompletta med 30 års dammsamlande.
20231116_132301.JPG

Dock verkar de behöva nya eller renoverade element (skumgummitkanten delvis söndervittradd).
https://www.carlssonplanet.com/renovera-uppgradera/#mellanregister

Nån som har koll på om det finns någon görbar DIY-fix. Vore kul att få igång dem för att förvalta lite svensk HiFi-historia, men inget jag är intresserad att lägga några stora pengar på. Och kanske är det optimistiskt att tro att de är i bra skick i övrigt?

Hittade dock detta

Tips och idéer välkomnas
/J

[OT HiFi]

Rotade fram morsans gamla Sonab OD11 ur hennes källarförråd. Skojiga högtalare som mitt unga jag tyckte lät bra.

Visa bilaga 666177

Dock verkar de behöva nya eller renoverade element (skumgummitkanten delvis söndervittradd).

Nån som har koll på om det finns någon görbar DIY-fix. Vore kul att få igång dem för att förvalta lite svensk HiFi-historia, men inget jag är intresserad att lägga några stora pengar på. Och kanske är det optimistiskt att tro att de är i bra skick i övrigt?

Hittade dock detta

Tips och idéer välkomnas
/J
Kanske lika bra att gå till dom riktiga experterna direkt https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewforum.php?f=17&sid=a0f4cab449337f0362d7dc452557bedd

[OT HiFi]

Visa bilaga 666177

Hittade dock detta

Tips och idéer välkomnas
/J
Att bara kanta om elementen är väl ingen enorm eller dyr insats om du inte vill ge dig på en totalrenovering.

[OT HiFi]

Visa bilaga 666177

Hittade dock detta

Tips och idéer välkomnas
/J

Jag har ett par renoverade carlsson OA 14, tror jag gav 5-6K för dom kommer inte ihåg riktigt. För min del tycker jag det var värt varenda krona, framförallt basen låter väldigt bra. Var alltså renoverade inkl nya högtalarelement, även diskanterna.

Hur din modell låter/lät vet jag dock inte.

OA 14
carlsson_oa14.jpg

[OT HiFi]
Kabel-fråga!
Har fått ett Bose 3-2-1 serie II system till skänks. Dock saknas en "special-kabel" mellan huvudenheten och suben. Ser ut enl bild nedan. Nån som vet var man hittar en sån utan att behöva betala 500kr och en massa frakt? Vet ju inte om grejjerna funkar...

Bilagor

• Screenshot_20240913_204530_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240913_204530_Samsung Internet.jpg
    82.1 KB · Besök: 15
Tillbaka
Topp