Tob
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är det per definition inte - det är därmed garanterat BSA.
Perfekt! Tack för svar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är det per definition inte - det är därmed garanterat BSA.
Vad har du för några nav? Om det är maskinlager kan du inte påverka livslängden nämnvärt. Har du nav med lösa kulor och konor behöver du göra rent och smörja samt hålla kolla på lagerspel för att inte förkorta deras livslängd.Jag använder appen ProBikeGarage för att hålla koll på användning och behov av underhåll för mina cyklar.
För hjul rekommenderar appen att man ska "Check hub play and bearings" varje 250 mil. Det tolkar jag som att man ska kolla om det är glapp i navet och att lagren är ok.
Om man dessutom specifikt lägger till nav till hjulen rekommenderar appen att man var 50e timme ska "Clean and regrease" naven. Hur skulle ni tolka det? Menar de att man ska plocka isär lagren och plocka ut kulorna för att kunna rengöra och fetta in? Är inte det överambitiöst att göra var 50e timme? Vad kan de annars mena att man ska rengöra och smörja i naven?
Det som kallas för "cup & cone" på engelska, vad fasen heter det på svenska egentligen? Även om det är lockande att kalla dem för "bägare och strut" ?"riktiga" lager
Jag brukar skriva "konor och lösa kulor" tydligen..?Det som kallas för "cup & cone" på engelska, vad fasen heter det på svenska egentligen? Även om det är lockande att kalla dem för "bägare och strut" ?
oj!Jag använder appen ProBikeGarage för att hålla koll på användning och behov av underhåll för mina cyklar.
För hjul rekommenderar appen att man ska "Check hub play and bearings" varje 250 mil. Det tolkar jag som att man ska kolla om det är glapp i navet och att lagren är ok.
Om man dessutom specifikt lägger till nav till hjulen rekommenderar appen att man var 50e timme ska "Clean and regrease" naven. Hur skulle ni tolka det? Menar de att man ska plocka isär lagren och plocka ut kulorna för att kunna rengöra och fetta in? Är inte det överambitiöst att göra var 50e timme? Vad kan de annars mena att man ska rengöra och smörja i naven?
Jättebra svar, tack! Det är hyfsat moderna cyklar med "fabriksbyggda" hjul, så jag utgår från att det är kapslade maskinlager. Jag tänker därför bortse helt från de 50 timmarna. ?Vad har du för några nav? Om det är maskinlager kan du inte påverka livslängden nämnvärt. Har du nav med lösa kulor och konor behöver du göra rent och smörja samt hålla kolla på lagerspel för att inte förkorta deras livslängd.
Nav med maskinlager är i princip inget att bry sig om utan man kör tills lagren är dåliga, sen byter man. De är tätade både från vatten och smuts, men också från smörjning. I praktiken ser jag till att hålla alla ytor infettade och till viss del även ett lager fett utanpå tätningen för att hålla vatten och smuts borta från att komma direkt in i lagret, men vad det i praktiken gör för livslängden är tveksamt. Kör tills det havererar, släng och byt, mao..
För den andra typen av lager får du däremot mycket kortare tid om lagren är dåligt smorda eller om det kommer in skit i dem. Om lagerspänningen är för hård eller för lös innebär det också förkortad livslängd. Om man håller efter dessa håller de nästan alltid mycket mycket längre än maskinlager. Lite krångligare, men mycket bättre.
Hur du ska göra i praktiken om du mot förmodan faktiskt har "riktiga" lager i naven beror nästan helt uteslutande på hur du cyklar. På en cykel där du kör i skogen och i princip badar naven i lera behöver du ha mycket kortare serviceintervaller än om du bara rullar asfalt i torrt väder. I det senare fallet kan du någon gång vartannat år släppa på lagerspänningen, trycka i lite nytt fett och sen skruva åt till lagom spänning. Om du däremot kört i lera varje dag behöver du förmodligen ta isär, göra rent och sen fetta om allt för att inte ha en massa skit kvar i lagren.
Om du har moderna maskinlager, som det är på väldigt många hjul numer, så kan du inte överblicka slitaget utan får bara köra på och vänta tills det blir dåligt och då byta de lager som är kassa. Det kan hända när som helst mellan 50 och 1000 mils cykling.. :P
Perfekt plan! Mer slit och släng åt folket!?Jättebra svar, tack! Det är hyfsat moderna cyklar med "fabriksbyggda" hjul, så jag utgår från att det är kapslade maskinlager. Jag tänker därför bortse helt från de 50 timmarna. ?
Elbilar är helt underhållsfria har jag hört ;)Och hur gör ni med hjullagren på bilen (ni som har en). Skruvar isär och fettar om var 200 mil eller kör så länge det fungerar bra...
Perfekt plan! Mer slit och släng åt folket!?
Jag har mestadels maskinlager på mina cyklar. Hunt-hjulen tog slut på typ 100 mil, medan Hope-hjulen rullat 1000 mil på smutsigare och tyngre cykling. Slumpmässigt kanske..
Förr fanns det ju alltid smörjbryggor för bilar, men numer finns det nog inte en enda smörjkopp på en enda bil tror jag.Och hur gör ni med hjullagren på bilen (ni som har en). Skruvar isär och fettar om var 200 mil eller kör så länge det fungerar bra...
Nej. Det var värre med graderna på axeln och att lagren satt en aning snett i sina säten i förhållande till axeln. Men det finns såklart måndagsex inom de flesta områden. Antar att det är några ombrandade Novatec-nav eller något i den stilen på sådana hjul, som på mycket annat.Kanske. Hunthjulen på min gruscykel har nu rullat knappt 1500 mil u.a.
Skulle lagerbyte bli aktuellt kostar nya kapslade (2RS) av bra kvalitet nån hundring och kan bytes på en halvtimme. Det har jag gjort på ett par beg Hunthjul på lvg-cykeln med okänt miltal. Inget att hänga upp sig på.
Nix. De håller över generationer. (Så, visst: ja det gör de ju då om vi skall vara petiga. ?) Men de blir ju också vackrare med åren och i takt med ökande avtal revor och lagningar. Jag vet inte huruvida Novatec-lager åldras med samma värdighet. ?En oljerock av kvalitet, är det generellt något som håller hela livet?
Märke Barbour
Novatec-lager? Är det något som används i Barbour?Nix. De håller över generationer. (Så, visst: ja det gör de ju då om vi skall vara petiga. ?) Men de blir ju också vackrare med åren och i takt med ökande avtal revor och lagningar. Jag vet inte huruvida Novatec-lager åldras med samma värdighet. ?
De förefaller vara förbehållna Hunt-hjul. ?Novatec-lager? Är det något som används i Barbour?
Nej. Det var värre med graderna på axeln och att lagren satt en aning snett i sina säten i förhållande till axeln. Men det finns såklart måndagsex inom de flesta områden. Antar att det är några ombrandade Novatec-nav eller något i den stilen på sådana hjul, som på mycket annat.
Tänk om du hade kunnat använda dem hela året. Då hade du inte ens reflekterat över saken och helt gått miste om den fantastiska känslan när det väl går att snöra på sig skorna och ta racern på en runda.När är det vår? Stod och tittade på mina oanvända nyköpta räserskor som jag vill testa. Nu behöver ju iofs framväxelhängaren komma så att jag har en cykel att använda dem på men ändå. De är dammiga, jag blev lite deppig nu :(
Jag säger nej, men är inte 100% säker. Men bra jäkla nära..Kan man byta end caps på Shimano mt410?
Lär vara så då. Fick inga bra träffar när jag googlade hellerJag säger nej, men är inte 100% säker. Men bra jäkla nära..
ultrakudos på navrensaren?Vad skall jag göra med min gamla Nukeproof Digger?
Den är ombyggd, men kan man göra något mer latjo med den?
Visa bilaga 601299
Visa bilaga 601300
Visa bilaga 601301
Pakethållaren är justerad med vattenpass på plant garagegolv, så det är nog bara bildvinkeln som luras.ultrakudos på navrensaren?
och i övrigt en stilfull hoj.
du skulle kunna vinkla fram pakethållaren några grader? kanske även sadeln??
När är det vår? Stod och tittade på mina oanvända nyköpta räserskor som jag vill testa. Nu behöver ju iofs framväxelhängaren komma så att jag har en cykel att använda dem på men ändå. De är dammiga, jag blev lite deppig nu :(
skit i vattenpasset och låt ögonen fröjdas av en harmonisk vinkel?Pakethållaren är justerad med vattenpass på plant garagegolv, så det är nog bara bildvinkeln som luras.
Kanske något roligare styre kunde vara något. Sadel skulle man haft en ny också, för den där gillar jag inte.
Troligen bildvinkeln som sagt.skit i vattenpasset och låt ögonen fröjdas av en harmonisk vinkel?
Nix. De håller över generationer. (Så, visst: ja det gör de ju då om vi skall vara petiga. ?) Men de blir ju också vackrare med åren och i takt med ökande avtal revor och lagningar. Jag vet inte huruvida Novatec-lager åldras med samma värdighet. ?
För egen del händer det att jag blir snudd på blöt i Incotex'erna när jag slås av vissa britters förmåga att kombinera tidlös design med funktionalitet och hållbarhet. Samt hur de bemödar sig att erbjuda möjligheten att hålla liv i dessa plagg.Jag ska precis skicka över min gamla Beaufort till South Shields för andra gången - himla härligt att de tar emot och lagar.
Tyvärr upplever jag att Barbour har blivit mycket sämre de senare 10-15 åren sedan de slutade tillverka allt i Storbritannien. Jag hade inte Barbour på 90-talet men har köpt en del begagnat (och har en kamrat som älskar märket och har haft alla modeller) och skillnaden mellan äldre och nyare jackor är jättestor.
Leta efter begagnade ex utan det broderade ”Barbour” på framsidan, är mitt tips @Skruff ?
Jag är ju kass på sånt här men blev sugen på något som verkligen håller/ kan lagas utan att påverka funktionen. Detta efter att ha pajjat min anorak jag köpte för dryga året sedan.Jag ska precis skicka över min gamla Beaufort till South Shields för andra gången - himla härligt att de tar emot och lagar.
Tyvärr upplever jag att Barbour har blivit mycket sämre de senare 10-15 åren sedan de slutade tillverka allt i Storbritannien. Jag hade inte Barbour på 90-talet men har köpt en del begagnat (och har en kamrat som älskar märket och har haft alla modeller) och skillnaden mellan äldre och nyare jackor är jättestor.
Leta efter begagnade ex utan det broderade ”Barbour” på framsidan, är mitt tips @Skruff ?
Säljare verkar överlag ha en övertro på andrahandsvärdet på, visserligen genomgående väldigt fina och välgjorda, kläder.Jag är ju kass på sånt här men blev sugen på något som verkligen håller/ kan lagas utan att påverka funktionen. Detta efter att ha pajjat min anorak jag köpte för dryga året sedan.
I mitt traderaflöde dök den här upp:
![]()
Vårjackor & höstjackor | Köp & sälj second hand på Tradera
Köp och sälj Vårjackor & höstjackor enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av second hand och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com
På tok för dyr, men jag blev inspirerad.
Troligen får jag leta på ebay istället..
Jag ska kika runt lite efter den 25:te och återkommer säkerligen med frågor ?
Ja, jag hoppas på något av kvalitet för under 2000 kr inkl frakt.Säljare verkar överlag ha en övertro på andrahandsvärdet på, visserligen genomgående väldigt fina och välgjorda, kläder.
För egen del har jag sedan flera år dragit ner min klädkonsumtion till väldigt låga nivåer, ehuru det varit ett stort intresse hos mig. Det har, sagt helt utan bitterhet (ja, faktiskt), får stryka på foten till förmån för en hållbar framtid. Men just den där hade jag kunnat tänka mig titta närmare på. Om den handlats i paritet med ett par begagnade 105-vevar eller så.
Det fina med god kvalité är att det går att lappa och laga. ?Ja, jag hoppas på något av kvalitet för under 2000 kr inkl frakt.
Då kan jag ha överseende med småfel så länge de är lättlagade och plagget överlag håller en god kvalitet.
Jo, men det inser jag också.hade en på 90 talet. inget magiskt med det. slets som allt annat
Inte magi. Bara kvalité. ?hade en på 90 talet. inget magiskt med det. slets som allt annat
Jag fick en jacka från ovan nämnda märke av en kompis för något år sedan. Den fick ersätta ett par tidigare trotjänare i garderoben. Nu blir jag orolig...Däremot har jag en peak från 1998 som varit uppe i Åre och sytts 2ggr. Verkar vara kass kvalitet för manschetterna är helt uppslitna.