Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Egentligen är jag nog mest trött på skalmaterial som utlovar vattentäthet men efter några gånger tappat halva förmågan.
Är det inte så att alla skaljackor med membran (Gore-Tex o likn) har membranet innanför ett yttertyg och detta yttertyg måste impregneras för att vara vattenavstötande?
Och ju tunnare yttertyget är desto snabbare försvinner impregneringen,
samma sak om man ofta viker ihop och knölar ned membranskaljackan i en ficka/väska.

Är det inte så att alla skaljackor med membran (Gore-Tex o likn) har membranet innanför ett yttertyg och detta yttertyg måste impregneras för att vara vattenavstötande?
samma sak om man ofta viker ihop och knölar ned membranskaljackan i en ficka/väska.
Mycket möjligt. Jag säger inte att alla är genomusla, bara att jag inte har lyckats.
Med Houdinijackan köpte jag olika sprayer och torktumlade o höll på.. Men blev aldrig riktigt bra.

Jo men vattentätheten i sig sitter i membranet. Det enda som påverkas av att yttertyget inte stöter bort vatten längre så att tyget kan mättas är andningsförmågan.

Jag har hittills 100 % vattentäthet på membranjackor jag ägt. Fram tills tejp i sömmarna släppt efter ett antal år och liknande mer mekaniska slitage. Däremot andningsförmågan har varierat rätt friskt.

Sprejer och grejer slutade jag med för många år sen av ren lathet. Bara tumlaren fungerar tillräckligt bra. Och att tvätta rimligt ofta så tyget inte hinner bli så smutsigt.

Med Houdinijackan köpte jag olika sprayer och torktumlade o höll på.. Men blev aldrig riktigt bra.
Även jag har haft den erfarenheten, fast då med Gore-Tex
Jag har i samband med repararation av jackor med Gore-membran hos det auktoriserade Gore Service Centret i Gustavsberg även låtit dem tvätta och impregnera jackorna, onödigt dyrt kanske men resultatet har blivit bättre jmf med mina egna hemmaförsök

Mycket möjligt. Jag säger inte att alla är genomusla, bara att jag inte har lyckats.
Är det inte svett du blir blöt av då? Jag gjorde flera försök med flera olika plagg och trodde att det läckte om Gore-Tex-jackor men till slut förstod jag att det var min egen fukt som var på insidan.

Massor av människor, såsom exempelvis @Rattnalle , får det att fungera utmärkt medan andra, såsom mig själv, i princip inte kan använda Gore-Tex-grejer. Det funkar hyfsat med sådant som är åt det allra mest genomsläppliga hållet vilket då gör att min egen svett försvinner till viss del, men i gengäld är dessa plagg nästan inte alls vattentäta utifrån.

Jag har genom ett helt yrkesliv utomhus och en massa utomhusaktiviteter hittat det som fungerar för mig (och det som INTE fungerar) men går inte vidare in på det i denna tråden..

Det leder bara till trätande om att det ena materialet är sämre än det andra osv. Dessutom diskuterar man ju bara saken med sådana som sitter inomhus på en kontorsstol men emellanåt cyklar en liten sväng i skogen, när man själv lagt 30-40 000 timmar utomhus under sitt yrkesliv..?

Brandfackla kastad!?

Det leder bara till trätande om att det ena materialet är sämre än det andra osv. Dessutom diskuterar man ju bara saken med sådana som sitter inomhus på en kontorsstol men emellanåt cyklar en liten sväng i skogen, när man själv lagt 30-40 000 timmar utomhus under sitt yrkesliv..?

Brandfackla kastad!?
Jag kan konstatera som före detta officer och frilufts/båt mupp att även gamla enkla lösningar är förvånandsvärt bra och "high tech" material ofta underlevererar. Kommer ihåg hur skepiska många var till kronans vinterutrustning, men att det faktiskt fungerande på riktigt i verkligheten.

Jag kan konstatera som före detta officer och frilufts/båt mupp att även gamla enkla lösningar är förvånandsvärt bra och "high tech" material ofta underlevererar. Kommer ihåg hur skepiska många var till kronans vinterutrustning, men att det faktiskt fungerande på riktigt i verkligheten.
Så är det ju verkligen! Man vill så gärna att nya moderna saker ska göra livet lätt för en, men det är till stora delar bara en fantasi att det ska göra det. Många svar på hur man ska göra för att klara sig drägligare undan utomhusmiljön är redan uttänkta på den tid då folk faktiskt var utomhus på riktigt.

Idag är många saker framförallt lättare och därmed enklare att leva med, i utbyte mot att robustheten har försvunnit. En full utrustning för ett givet uppdrag väger kanske hälften idag mot vad den gjorde förr, men förbrukas på en tiondel av tiden eller så. Regnet har däremot inte förändrats i funktion och behöver fortfarande adresseras på ett för uppgiften lämpligt sätt.

Så är det ju verkligen! Man vill så gärna att nya moderna saker ska göra livet lätt för en, men det är till stora delar bara en fantasi att det ska göra det. Många svar på hur man ska göra för att klara sig drägligare undan utomhusmiljön är redan uttänkta på den tid då folk faktiskt var utomhus på riktigt.

Idag är många saker framförallt lättare och därmed enklare att leva med, i utbyte mot att rocykelbustheten har försvunnit. En full utrustning för ett givet uppdrag väger kanske hälften idag mot vad den gjorde förr, men förbrukas på en tiondel av tiden eller så. Regnet har däremot inte förändrats i funktion och behöver fortfarande adresseras på ett för uppgiften lämpligt sätt.
låter som att ni skulle uppskatta/uppskattar low tech magazine https://www.lowtechmagazine.com/

cykel är ju en sån pryl som är lowtech men sjukt bra ändå. det säger nåt viktigt om teknikutveckling tycker jag, att den inte har en given riktning. tidsandan säger dock att utvecklingen typ är förutbestämd, som tiden, att vi inte väljer den, bara befinner oss nånstans på en endimensionell skala. snart kommer ofrånkomligen ai och förarlösa bilar och helvete, hävdas det. som att vi inte väljer vad och hur vi utvecklar.

jaja.

låter som att ni skulle uppskatta/uppskattar low tech magazine https://www.lowtechmagazine.com/

cykel är ju en sån pryl som är lowtech men sjukt bra ändå. det säger nåt viktigt om teknikutveckling tycker jag, att den inte har en given riktning. tidsandan säger dock att utvecklingen typ är förutbestämd, som tiden, att vi inte väljer den, bara befinner oss nånstans på en endimensionell skala. snart kommer ofrånkomligen ai och förarlösa bilar och helvete, hävdas det. som att vi inte väljer vad och hur vi utvecklar.

jaja.
Cykel - lowtech? Vilket forum hänger du på om dagarna? ??

Hur får jag loss pedalen? Den verkar ha fått en sig en smäll och tänker att det kan vara därför den är så överjävlig. Vänstra sidan har jag fått loss och det var inga jätteproblem. Har försökt ”luckra upp” den lite och kört försiktigt åt båda hållen med en knack men det har inte hjälpt.
Tänkte sticka iväg och köpa någon smörjspray nu för att se om det hjälper.

Någon som har något bra knep?

1673191050178.jpeg

Värt att nämna är att dom monterades i samband med att jag köpte en ny cykel i oktober så dom har inte suttit på så länge. Den jag fick loss har fett på gängorna och jag vet vilket håll man ska dra.

ja, dra åt rätt håll är en bra början...

grippasta, värme på vevsidan,och tillfälligt sätta i andra pedalen för bättre ändå snällt mothåll är några tips.

En smäll har den nog fått. Kolla så ingen loss-knackad metall - svagt gult till höger - ligger och spärrar "vridet".

Tveksamt att du hittar något drev med 144 BCD för 5-skruvad vevarm som är gjort för kedja som skall röra sig över en kassett,

FC-7710 drev finns i 3/32", men det står bara "rigid gear", förstår inte varför det inte skulle funka med bakväxel.

Justeringen för vajer som sitter i ramen - vad kallas den på svenska och engelska?

Kan man använda de utan fjädern som är klämd?
Finns det något ”modernare” alternativ som går att använda på samma plats?

Bilagor

• 1DE8BF2B-947A-45A4-A9DE-124C29FD13BF.jpeg
    1DE8BF2B-947A-45A4-A9DE-124C29FD13BF.jpeg
    118.3 KB · Besök: 53
FC-7710 drev finns i 3/32", men det står bara "rigid gear", förstår inte varför det inte skulle funka med bakväxel.

Lär eventuellt behöva kompletteras med en kedjestyrare då. Har man grejorna tillgängliga så är det bara att prova!

Justeringen för vajer som sitter i ramen - vad kallas den på svenska och engelska?

Fjädern är till för att agera gänglåsning. Vad menar du med "modernare"? Du menar att en skruv är för gammeldags??

Shimano hade en snygg och välfungerande variant när det var nytt med STi
s-l500.png

Shimano Dura-Ace SM-ST74
men de kanske inte funkar på din ram?

Det finns en nyare, med snabbjustering, som sitter direkt på vajern
s-l1600.jpg

Shimano SM-CB90
Men den verkar främst vara till för bromsvajrar

Shimano har även en enklare inline-vajerjusterare som skall vara till för växelvajrar
49401.jpg

Shimano SM-CA70
Liknande inline-vajerjusterare ingick när jag köpte ett Jagwire-set för några år sedan.

Barrel adjuster heter det på engelska. Vajersträckare kanske det heter på svenska?
Vajerjusterare har jag kallat dem.

s-l500.png

Shimano Dura-Ace SM-ST74

s-l1600.jpg

Shimano SM-CB90

Shimano har även en enklare inline-vajerjusterare som skall vara till för växelvajrar
49401.jpg

Shimano SM-CA70
Liknande inline-vajerjusterare ingick när jag köpte ett Jagwire-set för några år sedan.

Jag har den ovanstående varianten - till bromsarna. Nödvändigt om man har bromsar utan frikoppling för att få av hjulet utan att släppa ut luften. Typ campabromsar eller direct mount bromsar och schimano STI reglage

Fjädern är till för att agera gänglåsning. Vad menar du med "modernare"? Du menar att en skruv är för gammeldags??

Tänkte kanske något i stil med det som sitter på en bakväxel eller växeltrigger som dels är snyggare men även har "klick" vid kvartsvarv.

Shimano Dura-Ace SM-ST74

Shimano SM-CB90

Shimano SM-CA70

Inline har jag liggandes men tänkte att jag kunde använda fäste i ramen om det ändå finns. Tack för de övriga tipsen.

Jagwire har en modell som påminner om de som sitter i bakväxel/växeltrigger men för ramfäste. Blir nog sådana.
BSA028.jpg

På baktriangeln på en On One Inbred finns dessa hål. Hade det varit en på varje sida hade jag antagit canti-fästen, men varför dubbla?
Är det så häftigt att det är förberett för canti med olika hjulstorlek? Eller något annat?
Har aldrig sett det förut.

8109CAF6-8FB9-40D2-A86B-0BAFFC7C0D96.jpeg

På baktriangeln på en On One Inbred finns dessa hål. Hade det varit en på varje sida hade jag antagit canti-fästen, men varför dubbla?
Är det så häftigt att det är förberett för canti med olika hjulstorlek? Eller något annat?

Visa bilaga 602670
Chansar hej vilt.
För att kunna ta olika hjulstorlekar?

Visa bilaga 602670

Den är 26", eller?
Hål verkar sitta för låg för broms till 26", så jag tror att det inte kan vara till broms. Några cyklar har hål på sadelstag till lås, men även för det är dom får låga. Enda jag kan komma med är en speciell pakethållare, men det verkat också konstigt.

Den är 26", eller?
Hål verkar sitta för låg för broms till 26", så jag tror att det inte kan vara till broms. Några cyklar har hål på sadelstag till lås, men även för det är dom får låga. Enda jag kan komma med är en speciell pakethållare, men det verkat också konstigt.
Ja precis, det är en 26 tum. Jag får mäta ner till hjulaxeln och jämföra med andra cyklar i stallet. Kanske pakethållare eller lås, men Inbred var väl gjord som en hardtail mtb och inte riktigt som pendlare så det borde inte vara det.

Tillbaka
Topp