.

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
.
om man med lödkolv gjorde ett hål enligt bilden i en helt vanlig vhs-kassett, spelade rätt typ av maskin in med super-vhs, dvs 60 procent bättre skärpa, frånvaro av blödande röda ytor, och mycket bättre ljud.

det är märkvärdigt nog sant.

hacks är till för att utföras. tänkte ut detta själv. var inte direkt svårt att komma på:)
Det där behövde du inte hitta på själv, det var ett "hack" (hål) som spreds åtminstone i början bland de som hade (S-)VHS-kameror för att S-VHS-kassetterna var så väldigt mkt dyrare och att det i verkligheten inte skiljde mellan banden i kassetterna, åtminstone inte mot slutet av "VHS-eran".
"Hacket" fanns även beskrivet i den tidens Radio/Stereo/TV/Video-tidningar för att även de som inte hade internet på den tiden skulle kunna använda sig av det.

Själv använde jag inte lödkolven (eller ens lödpennan) utan ett 5mm(3mm?) borr när det begav sig.

Hade man en S-VHS ET-bandare fick man (nästan) lika bra inspelning på samma band utan att använda borr/lödpenna, men de var sällsynta.

REDIGERAT
Nu förtiden finns "hacket" beskrivet även på Youtube

Senast ändrad:
.
Så mysigt det var här då. Själv har jag halva garaget avsatt till Commodore-datorer, och andra halvan till cyklar. Kanske lika bra att jag flyttar in här.
Jag har nog nån/några gånger fått höra "magervalp" uttalas med brittisk accent på youtube efter att någon fått support från den förra sidan av garaget. Roligt att se att den sidan varit till glädje för flera, runt om i världen.

.
Det där behövde du inte hitta på själv, det var ett "hack" (hål) som spreds åtminstone i början bland de som hade (S-)VHS-kameror för att S-VHS-kassetterna var så väldigt mkt dyrare och att det i verkligheten inte skiljde mellan banden i kassetterna, åtminstone inte mot slutet av "VHS-eran".
"Hacket" fanns även beskrivet i den tidens Radio/Stereo/TV/Video-tidningar för att även de som inte hade internet på den tiden skulle kunna använda sig av det.

Själv använde jag inte lödkolven (eller ens lödpennan) utan ett 5mm(3mm?) borr när det begav sig.

Hade man en S-VHS ET-bandare fick man (nästan) lika bra inspelning på samma band utan att använda borr/lödpenna, men de var sällsynta.

REDIGERAT
Nu förtiden finns "hacket" beskrivet även på Youtube
nästan alla bra ideer finns redan provade. men inte alltid spridda. internet blommade först ett antal år senare, och tidskrifterna satt i knät på sina annonsörer som väl inte direkt förväntades applådera tips som hindrade dem att sälja vhs-kassetter för femdubbla priset. som läsare och prenumerant av r&t var det iaf inget jag noterade där, men var inte heller intresserad av egen videofilmning.

s-vhs-et-maskinerna kom väl när vhs var i sista dödsrycket??

med borr riskeras plastfragment på oönskade ställen. inget jag ville chansa på. men man kan ju ha tur.

med ett liknande hack kunde man som du säkert känner till packa datadiskar nästan dubbelt. men där var det inte mekanisk avkänning av hålet utan en fotocell.

.
med ett liknande hack kunde man som du säkert känner till packa datadiskar nästan dubbelt. men där var det inte mekanisk avkänning av hålet utan en fotocell.
Om du menar att få en 3.5” DD att misstas för en HD så var det en riktigt dålig idé. HD-mekanismerna använder ett starkare magnetfält och förutsätter media som möjliggör högre upplösning, så det var ett kvickt sätt att få läs/skrivfel.

.
Om du menar att få en 3.5” DD att misstas för en HD så var det en riktigt dålig idé. HD-mekanismerna använder ett starkare magnetfält och förutsätter media som möjliggör högre upplösning, så det var ett kvickt sätt att få läs/skrivfel.
det funkade iaf för mig helt utan problem. humlan flyger. beror väl också på kvaliteten på diskarna man köpte. liknande problematik bör ha gällt för att spela in s-vhs på vanliga kassetter. höll mig där till tdk.

(som fortfarande helt gåtfullt är stor sponsor av friidrotts-vm. trots att man vad jag förstår inte säljer konsumentprodukter sedan snart tiotalet år tillbaka)

apropå kassetter lyssnar jag i bilen fortfarande på tdk-band jag spelade in på åttiotalet. de håller stilen. att audi utrustade sina bilar med bandare så sent som 2005 var ju rätt exotiskt:)

.
< 32768.
Med 16-bitars heltal i 2-komplementskodning får man värdena -32768 till 32767 (0 läggs till den "positiva" delen)

mvh
har inte programmerat 1MHz på väldigt länge men vissa saker är fortfarande glasklara
Sant. Dock är mängden primtal <=32768 samma mängd som mängden primtal <32768 och genom att den första saken vi gjorde för att snabba upp beräkningarna var att utnyttja kunskapen att två är det enda jämna primtalet för att direkt utesluta jämna tal större än två blir det närmast en filosofisk fråga om det var <32768 eller <=32768.

.
Mest youngsters som skriver i tråden märker jag, jag tillhör generationen som kunde bestraffas med att inte få leka utomhus, senare generationer kan väl bestraffas med att tvingas leka utomhus.

Jag hade utbildat mig färdigt och jobbat några år när dom första Windowsservrarna med 100 MB disk kom, vi förfasades "så onödigt, vad ska man med så mycket minne till".

Minns när pappa kom hem med en TV-antenn som kunde få in nya TV2, i början gjorde Sveriges Radio provsändningar med filmer på TV2, det var tider det.

.
Mest youngsters som skriver i tråden märker jag, jag tillhör generationen som kunde bestraffas med att inte få leka utomhus, senare generationer kan väl bestraffas med att tvingas leka utomhus.

Jag hade utbildat mig färdigt och jobbat några år när dom första Windowsservrarna med 100 MB disk kom, vi förfasades "så onödigt, vad ska man med så mycket minne till".

Minns när pappa kom hem med en TV-antenn som kunde få in nya TV2, i början gjorde Sveriges Radio provsändningar med filmer på TV2, det var tider det.

Körde ni damstrumpa för att få färg också?

.

Bästa summeringen någonsin: Generationen som straffades genom att inte få leka utomhus. ?

.
Sant. Dock är mängden primtal <=32768 samma mängd som mängden primtal <32768 och genom att den första saken vi gjorde för att snabba upp beräkningarna var att utnyttja kunskapen att två är det enda jämna primtalet för att direkt utesluta jämna tal större än två blir det närmast en filosofisk fråga om det var <32768 eller <=32768.
Japp, jag tog ditt "(?)" i texten som förevändning att fredagsnörda lite.

(Skulle man däremot programmera lite runt den tidigare frågeställningen "avstånd till 80-talet" får man kanske se upp lite med en praktisk begränsning när man tittar fram till år 2039. Men det är ju inte fredag idag).

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
.
3 svar
Tillbaka
Topp