[OT] Rätt kedja ... till motorsågen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

dogday

Aktiv medlem
Hej! Fick en nätdriven motorsåg av min gode far. En Meec, om jag minns rätt. Tyvärr är kedjan riktigt slö, vilket iofs ger träningstillfällen, men viljan att optimera sträcker sig utanför cykelintresset. Inser att det, inte på det här fältet heller, finns enkla standarder.

Att döma av bilden (dvs "de här siffrorna verkar korrespondera med de som brukar dyka upp") ska jag ha en kedja på 14" och 53 länkar, men spårbredd och sådant kan jag inte utröna av 507P. Finns det olika, eller är det i stort sett alltid samma? Länkar till rätt pryl eller tydlig förklaring skulle uppskattas!

IMG_7A7E6434A94C-1.jpeg

Hej! Fick en motorsåg av min gode far. En Meec, om jag minns rätt. Tyvärr är kedjan riktigt slö, vilket iofs ger träningstillfällen, men viljan att optimera sträcker sig utanför cykelintresset. Inser att det, inte på det här fältet heller, finns enkla standarder.

Att döma av bilden (dvs "de här siffrorna verkar korrespondera med de som brukar dyka upp") ska jag ha en kedja på 14" och 53 länkar, men spårbredd och sådant kan jag inte utröna av 507P. Finns det olika, eller är det i stort sett alltid samma? Länkar till rätt pryl eller tydlig förklaring skulle uppskattas!

Visa bilaga 603373
1,3 eller 1,5 mm är vanlig bredd på kedjespåret.

Kedjedelningen räknar du ut med hjälp av svärdslängden och informationen om antal länkar.
Bredden där på kedjan är antingen 1,3 eller 1,5 mm som jag skrev tidigare. Den kan du mäta fram genom att lossa kedjan och mäta den delen som löper i svärdspåret.

Så söker du på 14" och 53 länkar, då får du fram en delning på 3/8". Stämmer bra med många elsågar, för där är det inte helt ovanligt med den delningen.

Senast ändrad:
Sedan så köper du en filmall för 3/8" och en rundfil med den diameter som kedjetillverkaren vill att du skall köra med.

Är bredden 1,3 mm du skall ha så är det en rundfil på 4,0 mm som du skall ha för att fila till kedjan.

3/8 hobby .det är skillnad på 3/8 och 3/8
Men det enklaste är väl bara att köpa en kedja vid jula där sågen kommer i från.

Kedjan behövs slipas löpande och det är inte svårt, så kolla lite youtube och skaffa dig en passande fil. Fast det är trevligt att börja med en ny kedja.
Slipa ser jag nästan fram emot, men som sagt – kul ha ett referensvärde att sikta mot.

Visa bilaga 603374
Är nog denna data du söker. Men dubbelkolla mot din manual.
Tack! Min far är tyvärr inte den sort som förutom pryl också överräcker en noggrant sparad manual... :sneaky: Satsar på en sån kedja och mäter innan jag bryter förpackningen.

Tack till alla som engagerat sig. Sveriges trevligaste kedjeforum!

När du inte vill köpa nya kedjor längre skaffar du en Dremel (om du inte redan har en) och sedan denna tillsats:

En billig Dremelkopia:

Senast ändrad:
När du inte vill köpa nya kedjor längre skaffar du en Dremel (om du inte redan har en) och sedan denna tillsats:

En billig Dremelkopia:
Fel! Man köper denna:

Fel! Man köper denna:
Inte "fel", det är skillnad på om man vill montera av kedjan från motorsågen (vilket jag inte gör och därmed använder min Dremel) eller om man är bekväm med att montera loss kedjan och montera den i en bra slipmaskin (min kompis gör så) och efter slipningen montera tillbaka kedjan på motorsågen och ställa in rätt kedjespänning. Du valde en metod, jag valde en annan. Ingen metod är "fel" som du skriver!

Har med mig en låda med kedjor till sågarna. Börjar det att bli slött, så byter jag och när jag fått ihop en liten hög så blir det slipdag med kaffe. Slipar även åt några andra.
Ha med sig en Dremel ut i skogen är väl kanske ingen höjdare, så jag utnyttjar dagsljuset och sågar för fulla muggar. Slipar gör jag när det är mörkt eller annan lämplig tid.

Har med mig en låda med kedjor till sågarna. Börjar det att bli slött, så byter jag och när jag fått ihop en liten hög så blir det slipdag med kaffe. Slipar även åt några andra.
Ha med sig en Dremel ut i skogen är väl kanske ingen höjdare, så jag utnyttjar dagsljuset och sågar för fulla muggar. Slipar gör jag när det är mörkt eller annan lämplig tid.
Ja, självklart ska du göra så om det passar dig. TS har vare sig en hög med sågkedjor eller en superslip som du har.
Man har inte med sig en Dremel ut i skogen, du är elakt sarkastisk!

Ha med sig en automatisk kedjesliprobot ut i skogen är väl kanske ingen höjdare, så jag utnyttjar dagsljuset och sågar för fulla muggar. Slipar med min Dremel gör jag självklart när jag är i verkstan!

Och vad är det för fel på en vanlig rundfil eller sexkants fil eller flatfil.

Det är inget fel med rundfil och filmall. Det är precis det som TS skall ha och köpa samtidigt som TS köper en ny kedja.
Är man ute och tar hand om vindfällen hela helgen så är det skönt att ha med sig en låda med skarpa kedjor för att byta när det börjar bli slött. Man vill mest bli klar med arbetet innan det blir mörkt eller helgen tar slut.
Sedan så sätter man sig någon kväll i veckan med en kopp kaffe och kör genom alla kedjor i maskinen och lägger tillbaka i lådan med skarpa kedjor.

Det är inget fel med rundfil och filmall. Det är precis det som TS skall ha och köpa samtidigt som TS köper en ny kedja.
Är man ute och tar hand om vindfällen hela helgen så är det skönt att ha med sig en låda med skarpa kedjor för att byta när det börjar bli slött. Man vill mest bli klar med arbetet innan det blir mörkt eller helgen tar slut.
Sedan så sätter man sig någon kväll i veckan med en kopp kaffe och kör genom alla kedjor i maskinen och lägger tillbaka i lådan med skarpa kedjor.
Filad med sexkant rundfil maskin på vissa delar= racing

Bilagor

• IMG_20230116_203859959.jpg
    IMG_20230116_203859959.jpg
    245 KB · Besök: 76
Hej! Fick en nätdriven motorsåg av min gode far. En Meec, om jag minns rätt. Tyvärr är kedjan riktigt slö, vilket iofs ger träningstillfällen, men viljan att optimera sträcker sig utanför cykelintresset. Inser att det, inte på det här fältet heller, finns enkla standarder.

Visa bilaga 603373
Ser utan att finnas mycket kvar av tänderna att fila?

Kolla så att du får rätt diameter på filen. En "djungel"
Att ha en Huskvarna är ingen Stihl ;D
Brukar finnas ett "sträck" på kedjan som markerar om den är "slut".
Från en som har "körkort"....

Kolla så att du får rätt diameter på filen. En "djungel"
Att ha en Huskvarna är ingen Stihl ;D
Brukar finnas ett "sträck" på kedjan som markerar om den är "slut".
Från en som har "körkort"....
Nja en 4mm passar nog bättre att fila en hobby kedja med.sen finns det inga sträck för slut filning på en hobby kedja kommer man upp till 0.325 kedjor så finns det ett sträck men det är säkerskogs påhitt att där är kedjan slut men icke det är där den är som bäst.

Både kedja och filkit för (befintlig) Dremel är inköpt. Lovar att fila. Tycker det här med kedje-alternering funkar bra till hojs, så tar med förfarandet till sågen.

För en som har Dremel men inget filkit, hur gör man sen då rent praktiskt? tekniktips tack :)

Både kedja och filkit för (befintlig) Dremel är inköpt. Lovar att fila. Tycker det här med kedje-alternering funkar bra till hojs, så tar med förfarandet till sågen.
Det hade varit billigare att köpa en kedjeslip på jula.

Dremeln kan man ha till annat förvisso.

Någon som gett sig på elektrisk såg än? Det är mest för bruk nära hemmet och det känns strulfriare och enklare för det snabba jobbet. De bensindrivna kommer vara kvar att ha när de behövs.

Någon som gett sig på elektrisk såg än? Det är mest för bruk nära hemmet och det känns strulfriare och enklare för det snabba jobbet. De bensindrivna kommer vara kvar att ha när de behövs.
Jag har en som införskaffades för 20 (?) år sedan för att ta bort ett par mindre träd på dåvarande tomten. Funkar alldeles förträffligt, 1400 W motsvarar ju ugf 2 hp så den klarar det mesta. Opraktisk i skogen förstås om man inte har en väääldigt lång förlängningssladd :-) men är mycket tystare och fri från tvåtaktsoset inte minst.
Står lite i samma sits som TS; manualen borta och behöver en ny kedja. Det är en djungel fast det löser sig nog. Filer kedjan för hand, än så länge biter den.

Jag har en Husqvarna 120i batterisåg. Väldigt nöjd. Har sågat mindre träd (diam. ca 200mm) funkar utmärkt. Skönt att den inte ligger och puttrar mellan "snitten" utan man kan göra annat i lugn och ro och sen bara plocka upp sågen och fortsätta. Sort plus att slippa avgaserna. Sen är axeln gladare när den slipper rycka i snöret. Tycker att batteritiden är fullt acceptabel för "hobbybruk", man hinner såga en hel del innan det är dax för laddning (och fikapaus). Kan tänka mig att den är utmärkt till rivningsarbete inomhus också, sliper avgaserna i huset.

Edit: Ps. den är tyst och fin om man behöver röja någon stig i skogen med. ;-) Ds.

Filutr kostade väl nästan som motorsågen?
Men kan man slipa kedjor så spar man tid och såg och i ditt fall ström.
Men skulle köpa en hjälm med nätvisir och sågskydds byxor samt helst även sågkedjed kängor el iaf kängor med grov sula och tåhätta.
Vid filning i skogen el ute såga ett spår i en stubbe och sätt såg i denna och fila skär och efter några gr även höjden på ryttare el vad det heter på länken före skäret.
Kolla även på nitarna när kedjan börjar bli sliten så kedjan ej delar sig.
Man kan även sätta kedjan åt fel håll i början.
Sedan har du säkerhet att tänka på så man vet åt vilket håll man ska springa åt om trädet faller åt fel håll samt säda på marken före sågning och ta bort nedre grenar på ett träd för att komma åt bra.

Det räcker alldeles utmärkt med filguide och fil, och fila kedjan regelbundet innan den blir slö, men framförallt kör inte i smutsigt virke.

Filutr kostade väl nästan som motorsågen?
Men kan man slipa kedjor så spar man tid och såg och i ditt fall ström.
Men skulle köpa en hjälm med nätvisir och sågskydds byxor samt helst även sågkedjed kängor el iaf kängor med grov sula och tåhätta.
Vid filning i skogen el ute såga ett spår i en stubbe och sätt såg i denna och fila skär och efter några gr även höjden på ryttare el vad det heter på länken före skäret.
Kolla även på nitarna när kedjan börjar bli sliten så kedjan ej delar sig.
Man kan även sätta kedjan åt fel håll i början.
Sedan har du säkerhet att tänka på så man vet åt vilket håll man ska springa åt om trädet faller åt fel håll samt säda på marken före sågning och ta bort nedre grenar på ett träd för att komma åt bra.
Det handlar om en eldriven såg som har en sladdände med en kontakt som passar i 2 hål.

Ok för en expert men för enstaka jobb för en amatör i sammanhanget tar det för lång tid och kan lätt bli mindre bra.
Jämför en professionell kock som skivar lök för hand med oss amatörer som använder lökhackare.

Senast ändrad:
Glömde att en fällkil och brytjärn ev kan en kofot anv
Filning måste man lära sig förr eller senare och lätt kontrollera på hur spån ser ut på ny kedja och slö
Jag har Sthil 0.26 2.6kv el 3.5hk semiprofessional maskin till tex månskens bonde eller vedeldning om man köper långa längder ved.
Fast det går köra sönder även den fast med rätt blandning på bränsle och byter snabbt cylindern varit med om såg skurit när 1/2 trädet står kvar och du får hugga ned med yxa istället.

Senast ändrad:
Glömde att en fällkil och brytjärn ev kan en kofot anv
Filning måste man lära sig förr eller senare och lätt kontrollera på hur spån ser ut på ny kedja och slö
Jag har Sthil 0.26 2.6kv el 3.5hk semiprofessional maskin till tex månskens bonde eller vedeldning om man köper långa längder ved.
Fast det går köra sönder även den fast med rätt blandning på bränsle och byter snabbt cylindern varit med om såg skurit när 1/2 trädet står kvar och du får hugga ned med yxa istället.
Du kan mycket och din kunskap kan komma till nytta för andra som är intresserade.
Har du lust att skriva om ovanstående till begriplig svenska?

Ok för en expert men för enstaka jobb för en amatör i sammanhanget tar det för lång tid och kan lätt bli mindre bra.
Jämför en professionell kock som skivar lök för hand med oss amatörer som använder lökhackare.
Finns filmallar bara att dra fram och tillbaka och det har väl alla grabbar lärt sig nångång i tiden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp