Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
STÅLhäst kanske är ett mer vedertaget namn?
![]()
Synonymer till stålhäst - Synonymer.se
Klicka på länken för att se betydelser av "stålhäst" på synonymer.se - online och gratis att använda.www.synonymer.se
Skulle tro att leveransflödet på reservdelar varit så ansträngt att det knappt kommit ikapp. Prio 1 lär ha varit att få ihop kompletta cyklar med komponenter så flödet av enskilda komponenter lär inte studsat tillbaka på samma sätt. Sen tror jag inte (noterar tror) att handlare beställer upp reservdelsvolymer i samma omfattning med lång framförhållning som kompletta cyklar så inga stora lager har byggts. Och sist men inte minst har vi valutaeffekten.Vart är all rea?
Jag har mycket på inköpslistan, men tycker alla priser fortfarande är bra mycket högre än pre-pandemic.
Ge mig ett par XT fyrkolvsbromsar för 2400 spänn som jag gav för mina förra
Oavsett ligger lagernivåerna kvar på höga nivåer sedan en tid.Fast har man problem att bli av med cyklarna eller har man problem att få ut 160 000 för skrotet?
Det kanske finns ett behov att få ihop marginalerna till ett något lägre pris?
Har det inte gått lite inflation i cykel-influencers? Dom stora företagen har verkligen strösslat ut grejer över dom på ett sätt som kanske inte är i paritet med vad det har gett. Paul The Punter plockade ju galet mycket grejer från Scott, Fox och Shimano som ha skröt med i sina filmer. Har svår att tro att det verkade Scotts försäljningssiffror nämnvärt. Att ett "nytt" märke som Propain gick in och sponsrade Remy var nog dock ett genidrag.Även youtubern BKXC säger i någon video där han visar upp sin nya Ibis att det blir hans sista.
Dom har tydligen avslutat samarbetet pga nedskärningar.
Har det inte gått lite inflation i cykel-influencers? Dom stora företagen har verkligen strösslat ut grejer över dom på ett sätt som kanske inte är i paritet med vad det har gett. Paul The Punter plockade ju galet mycket grejer från Scott, Fox och Shimano som ha skröt med i sina filmer. Har svår att tro att det verkade Scotts försäljningssiffror nämnvärt. Att ett "nytt" märke som Propain gick in och sponsrade Remy var nog dock ett genidrag.
Skulle nog kunna säga att en hel del klipp från YouTubes kan vara kontraproduktivt för de stora varumärkena. Vill man verkligen förknippas med någon som så uppenbart jagar content så det blir snudd på patetiskt? Eller youtubers som "talar ut" om deras flackande känsla för cykling och annat i livet?Problemet med influencers vs stallåkare är ju att man knappast ser de förstnämnda som en del av varumärket. Loic Bruni är ju sammanflätad med Specialized på ett helt annat sätt än de no names som just fick kicken. Sen finns de vissa som Remy och som bär varumärket på ett helt annat sätt men jag tror precis som XTRMNTR att folk knappast gick man ur huse för att köa Scott cyklar efter att ha sett Paul the Punter.
Fast varumärkesbyggande handlar ju samtidigt om att synas i så många sammanhang som möjligt, inte bara om att konvertera ett inlägg/en video till en försäljning i ngn form av förtäckt reklamvideo.Problemet med influencers vs stallåkare är ju att man knappast ser de förstnämnda som en del av varumärket. Loic Bruni är ju sammanflätad med Specialized på ett helt annat sätt än de no names som just fick kicken. Sen finns de vissa som Remy och som bär varumärket på ett helt annat sätt men jag tror precis som XTRMNTR att folk knappast gick man ur huse för att köa Scott cyklar efter att ha sett Paul the Punter.
För att återgå till ursprungsfrågan (cykelboomens slut och apokalypsen nära förestående) tror jag att jämförelsen med tex windsurfing är ganska relevant (som jag sett att en del påpekat tidigare). Hur gärna jag än vill tror jag tyvärr aldrig att mtb kommer att nå dom stora massorna. Det kommer att förbli en sport för ett fåtal entusiaster (men kanske gott så?). Har ju inte själv full insyn i hur det gick för dom företag eller personer som var investerade i windsurfing på 80-talet men min gissning är väl att det aldrig blev några direkta prisfall på prylarna tex (som vi nog är många som hoppas på inom cykelbranschen). Det var nog så enkelt att intresset svalnade för dom flesta, dom flesta företag som tillverkade windsurfingbrädor fick lägga ner eller lägga om produktionen. Sporten försvann bland "allmänheten" men entusiasterna fortsatte ändå. Har sett liknande boomar inom jogging/löpning och det brukar vara ganska odramatiskt. Tidningar slutar skriva reportage, kommuner och företag slutar satsa på sporten för att stärka sitt varumärke och till slut händer även det oundvikliga... Folk slutar skriva på internetforumen... ? Jag vet att det låter fruktansvärt men det var precis vad som hände efter den senaste maratonboomen (nån som kommer ihåg funbeat?). Folk slutar bry sig helt enkelt. Du kan inte ens skryta för dina kollegor på lunchrasten för det är ingen som blir det minsta imponerad. Och snart kommer nästa trendsport och tar över all uppmärksamhet och status. Apokalypsen är sannerligen nära.
Håller med dig i att cykling/MTB är och kommer förbli en marginalsport. Men jag tror (har inga belägg) att den ändå är betydligt större än vad t ex vindsurfing någonsin var av naturliga skäl. Det är mer lättillgängligt med t ex MTB än vindsurfing. Hela familjen kan ju cykla o det är ingen brant inlärningskurva eller speciella vindförhållanden som måste till.För att återgå till ursprungsfrågan (cykelboomens slut och apokalypsen nära förestående) tror jag att jämförelsen med tex windsurfing är ganska relevant (som jag sett att en del påpekat tidigare). Hur gärna jag än vill tror jag tyvärr aldrig att mtb kommer att nå dom stora massorna. Det kommer att förbli en sport för ett fåtal entusiaster (men kanske gott så?). Har ju inte själv full insyn i hur det gick för dom företag eller personer som var investerade i windsurfing på 80-talet men min gissning är väl att det aldrig blev några direkta prisfall på prylarna tex (som vi nog är många som hoppas på inom cykelbranschen). Det var nog så enkelt att intresset svalnade för dom flesta, dom flesta företag som tillverkade windsurfingbrädor fick lägga ner eller lägga om produktionen. Sporten försvann bland "allmänheten" men entusiasterna fortsatte ändå. Har sett liknande boomar inom jogging/löpning och det brukar vara ganska odramatiskt. Tidningar slutar skriva reportage, kommuner och företag slutar satsa på sporten för att stärka sitt varumärke och till slut händer även det oundvikliga... Folk slutar skriva på internetforumen... ? Jag vet att det låter fruktansvärt men det var precis vad som hände efter den senaste maratonboomen (nån som kommer ihåg funbeat?). Folk slutar bry sig helt enkelt. Du kan inte ens skryta för dina kollegor på lunchrasten för det är ingen som blir det minsta imponerad. Och snart kommer nästa trendsport och tar över all uppmärksamhet och status. Apokalypsen är sannerligen nära.
Jag tror enkelhet är en komponent som är rätt betydelsefull för om en idrott ska kunna ha en större mängd utövare även om det inte är ngn hajp. MTB är (för de flesta) enklare än windsurfing, men "knöligare" än t.ex. löpning. En aspekt som jag tror underlättar är om den eventuella utrustningen inte är så dyr och inte kräver något eller i alla fall speciellt mkt underhåll. Fotboll är en annan aktivitet som är relativt enkel. Även att gå på gym, med tanke på hur utbyggd den verksamheten är, är ganska enkelt. Sen är det i sig en dyrare verksamhet som delvis göds av friskvårdsbidrag.Håller med dig i att cykling/MTB är och kommer förbli en marginalsport. Men jag tror (har inga belägg) att den ändå är betydligt större än vad t ex vindsurfing någonsin var av naturliga skäl. Det är mer lättillgängligt med t ex MTB än vindsurfing. Hela familjen kan ju cykla o det är ingen brant inlärningskurva eller speciella vindförhållanden som måste till.
Höll själv på med kitesurfing för drygt 10 år sedan när det var poppis. När det var typ 30-40 åkare i Apelviken så var det packat. I absoluta tal är det ju ingenting.
Jag tittar också hellre på t ex Paul The Punter än Remy. Men får det mig och andra cyklister att köpa samma cykel som han? Ytterst tveksamt. Året när hans kanal peakade så plockade han åtminstone ut 4st cyklar från Scott i den högsta prisklassen, därtill mängder av grejer från Shimano och Fox. Husbilen han byggde verkade han inte heller betala speciellt. Visst han hade bra tittar siffror under en period men frågan om det ledde till någon form av ökad försäljning.Fast varumärkesbyggande handlar ju samtidigt om att synas i så många sammanhang som möjligt, inte bara om att konvertera ett inlägg/en video till en försäljning i ngn form av förtäckt reklamvideo.
Paul the Punter har ju hjälpt tusentals cyklister inom ett otal ämnen medan Remy eller Loic "bara" störtar nerför branter utan någon som helst tanke på ngn annan än sig själva om man ska hårddra det. Personligen föredrar jag att titta på Paul the Punter som kanske kan hjälpa mig som medelmåtta med ngt än att titta på ännu en hjärndöd, om än imponerande, utförslöpa från Remy.
Paul the Punter sa även i en av sin sista videor att just cykelbranschen vs influencers är väldigt konservativ. Inom många andra branscher är företag betydligt mer pigga på "sponsra" t ex Youtubers i utbyte mot exponering. I cykelbranschen verkar det bara vara elitåkare som är värt ngt vilket jag tycker kan bli ganska ensidigt och tråkigt. Det är väl bara Ben Cathro o kanske i viss mån Aaron som numera har börjat dela med sig av sin kunskap och faktiskt bidrar till ngt.
Jag gissar att han inte fick alla 4 hojar, ofta är det demohojar som är till låns och ska vidare ngn annanstans efter ett tag. Men det är bara min gissning det efter att ha sett hur demohojar snurrar runt i Sverige i varje fall.Jag tittar också hellre på t ex Paul The Punter än Remy. Men får det mig och andra cyklister att köpa samma cykel som han? Ytterst tveksamt. Året när hans kanal peakade så plockade han åtminstone ut 4st cyklar från Scott i den högsta prisklassen, därtill mängder av grejer från Shimano och Fox. Husbilen han byggde verkade han inte heller betala speciellt. Visst han hade bra tittar siffror under en period men frågan om det ledde till någon form av ökad försäljning.
Att företagen drar in spons till influencers ska vi nog inte dra för stora växlar på. Det ser man ju i hela samhället. Skulle snarare säga att vi har haft en övertro till influensers förmåga att sälja in produkter.
Jag gissar att han inte fick alla 4 hojar, ofta är det demohojar som är till låns och ska vidare ngn annanstans efter ett tag. Men det är bara min gissning det efter att ha sett hur demohojar snurrar runt i Sverige i varje fall.
Hur som helst, du säger ju själv att du hellre tittar på Paul The Punter och nu har ju märket Scott fastnat o dessutom Shimano o Fox. Så något har väl produktplaceringarna gett? ?
Nej, det fungerar ju (för det mesta) inte så att folk springer iväg och vill köpa exakt samma cykel som sin favoritinfluencer. Men när du sitter och ska köpa din nya endurohoj och gör ett svep över vad som finns i butikerna så sitter du redan med en positiv association till Propain eller Santa Cruz eller vad det nu är du sett folk köra. De blir premiummärken, något man är lite sugen på, något man hört goda saker om.Men får det mig och andra cyklister att köpa samma cykel som han? Ytterst tveksamt.
Frågan är väl vilka märken idag som inte når premium-miniminivån? Dvs motsv Canyon, Propain, Kona etc och upp. Kanske Focus, Radon, Cube typ? Merida är lite speciell: grov avsaknad av ”sexig” marknadsföring, ändå anser de flesta nog ändå att deras cyklar håller bra kvalitet.Nej, det fungerar ju (för det mesta) inte så att folk springer iväg och vill köpa exakt samma cykel som sin favoritinfluencer. Men när du sitter och ska köpa din nya endurohoj och gör ett svep över vad som finns i butikerna så sitter du redan med en positiv association till Propain eller Santa Cruz eller vad det nu är du sett folk köra. De blir premiummärken, något man är lite sugen på, något man hört goda saker om.
Nog är det så, cykelboomen är förbi och inte bara MTB. 2 av de lokala klubbarna här hemmavid som varit mer inriktade på landsväg har "bommat igen". Cyklingen för skoj skull verkar återgå till en entusiastverksamhet för ett fåtal, medan cykel med e-cykel som transportmedel ökar. Och ja, windsurfingbrädan ligger och samlar damm ute i förådet.För att återgå till ursprungsfrågan (cykelboomens slut och apokalypsen nära förestående) tror jag att jämförelsen med tex windsurfing är ganska relevant (som jag sett att en del påpekat tidigare). Hur gärna jag än vill tror jag tyvärr aldrig att mtb kommer att nå dom stora massorna. Det kommer att förbli en sport för ett fåtal entusiaster (men kanske gott så?). Har ju inte själv full insyn i hur det gick för dom företag eller personer som var investerade i windsurfing på 80-talet men min gissning är väl att det aldrig blev några direkta prisfall på prylarna tex (som vi nog är många som hoppas på inom cykelbranschen). Det var nog så enkelt att intresset svalnade för dom flesta, dom flesta företag som tillverkade windsurfingbrädor fick lägga ner eller lägga om produktionen. Sporten försvann bland "allmänheten" men entusiasterna fortsatte ändå. Har sett liknande boomar inom jogging/löpning och det brukar vara ganska odramatiskt. Tidningar slutar skriva reportage, kommuner och företag slutar satsa på sporten för att stärka sitt varumärke och till slut händer även det oundvikliga... Folk slutar skriva på internetforumen... ? Jag vet att det låter fruktansvärt men det var precis vad som hände efter den senaste maratonboomen (nån som kommer ihåg funbeat?). Folk slutar bry sig helt enkelt. Du kan inte ens skryta för dina kollegor på lunchrasten för det är ingen som blir det minsta imponerad. Och snart kommer nästa trendsport och tar över all uppmärksamhet och status. Apokalypsen är sannerligen nära.
Kan mycket väl vara så. Men både hans Genius, Spark, och Gambler hade ju han över ett år. Ramsonen såg man bara i något enstaka klippTjena!
Solklart att det är demohojar som sedan skickas tillbaka när han "får" nya. Så funkar det i Sverige också, flera åker i landet som får låna cyklar tills nästa årsmodell kommer.
Ja det tror jag. Har man kommit över ursprungliga ”paddla runt utanför stranden” tar nog få steget till touring eller våg-SUP.Hur är det med SUP? Är det lika överspelat som paddel?
Instämmer och vill tillägga att det är cykliskt. Första lilla mtb boomen var väl i slutet av 80-talet, när de började säljas på bred front? Nästa våg kom under andra halvan av 90-talet, då Finnmarksturen sålde slut på platser och långloppscupen blomstrade för att sedan snudd på läggas ner. Efter ett decennium på dekis under landsvägs- och löpningsboomen kom det en ny topp, men nu är det återigen på fall. 2030 skall ni se att det är full fart igen. ;-)För att återgå till ursprungsfrågan (cykelboomens slut och apokalypsen nära förestående) tror jag att jämförelsen med tex windsurfing är ganska relevant (som jag sett att en del påpekat tidigare). Hur gärna jag än vill tror jag tyvärr aldrig att mtb kommer att nå dom stora massorna. Det kommer att förbli en sport för ett fåtal entusiaster (men kanske gott så?). Har ju inte själv full insyn i hur det gick för dom företag eller personer som var investerade i windsurfing på 80-talet men min gissning är väl att det aldrig blev några direkta prisfall på prylarna tex (som vi nog är många som hoppas på inom cykelbranschen). Det var nog så enkelt att intresset svalnade för dom flesta, dom flesta företag som tillverkade windsurfingbrädor fick lägga ner eller lägga om produktionen. Sporten försvann bland "allmänheten" men entusiasterna fortsatte ändå. Har sett liknande boomar inom jogging/löpning och det brukar vara ganska odramatiskt. Tidningar slutar skriva reportage, kommuner och företag slutar satsa på sporten för att stärka sitt varumärke och till slut händer även det oundvikliga... Folk slutar skriva på internetforumen... ? Jag vet att det låter fruktansvärt men det var precis vad som hände efter den senaste maratonboomen (nån som kommer ihåg funbeat?). Folk slutar bry sig helt enkelt. Du kan inte ens skryta för dina kollegor på lunchrasten för det är ingen som blir det minsta imponerad. Och snart kommer nästa trendsport och tar över all uppmärksamhet och status. Apokalypsen är sannerligen nära.
Enklare att vara konkret med lokala exempel. Själv har jag bott 8 år i Schweiz och nu sedan 4 år i Oregon, så jag kan ävan bekräfta det med internationella observationer.Jag tror ju att cykelmarknaden är större än vad som händer i ankdammen Sverige…
Kan mycket väl vara så. Men både hans Genius, Spark, och Gambler hade ju han över ett år. Ramsonen såg man bara i något enstaka klipp
Nej, det fungerar ju (för det mesta) inte så att folk springer iväg och vill köpa exakt samma cykel som sin favoritinfluencer. Men när du sitter och ska köpa din nya endurohoj och gör ett svep över vad som finns i butikerna så sitter du redan med en positiv association till Propain eller Santa Cruz eller vad det nu är du sett folk köra. De blir premiummärken, något man är lite sugen på, något man hört goda saker om.
Padel är ju sjukt överspelat nu, t.o.m. Rusta rear ut sina padel-rackets till 75% och då måste döden vara nära?Hur är det med SUP? Är det lika överspelat som paddel?
Hur får du ihop den matematiken?Rusta rear ut sina padel-rackets till 75%
Jag kollade inte annonsen, jag mindes tydligen fel vad jag sett i annonsbladet (trodde ord. var 399kr). Men det är alltså ännu värre, 80% ?