Canyon Spectral 125

Canyon Spectral 125
Här är en overlay av en vanlig Spectral och en 125. länkaget är helt identiska. Jag ser inte en enda pixel skillnad vid alla fyra rotationsaxlar i länkaget. Då är anti-squat också identiskt vid samma mm slag. Så jag skulle tänka att man kan få en vanlig Spectral att känna mycket lika som en 125 i första hälften av slaget om man kör med hög tryck dämparna.

Visa bilaga 591169

EDIT: framdrev har också samma storlek, så ingen skillnad i anti-squat pga av det heller.
Nu hoppas vi någon på internet antar utmaningen ”Såhär ställer du in dina dämpare för att få din stora Spectral kännas som en liten Spectral”. Hör någon av sig till GMBN Tech.

Canyon Spectral 125
Nu hoppas vi någon på internet antar utmaningen ”Såhär ställer du in dina dämpare för att få din stora Spectral kännas som en liten Spectral”. Hör någon av sig till GMBN Tech.

Båda har i princip identiskt länkage enligt vad jag kan se på linkagedesign, vanliga spectral går bara längre så att säga.

Dvs i med 1-2 token till både fram och bak så blir ens vanliga spectral mer som en 125...

Som jag trodde med andra ord. Köper man en 125 får man helt enkelt en vingklippt spectral.

Canyon Spectral 125

Det är bara att köra med samma sag i mm, och anpassa dämpningen på det såklart. Man skulle också kunna sätta i fler volume spacers, men jag ser ingen poäng med det.

Fram skulle man behöva sänka gaffeln 20 mm för att får samma geometri. Man skulle kunna köra med bara högre tryck, men jag skulle tänka att

Senast ändrad:
Canyon Spectral 125
Det är bara att köra med samma sag i mm, och anpassa dämpningen på det såklart. Man skulle också kunna sätta i fler volume spacers, men jag ser ingen poäng med det.

Fram skulle man behöva sänka gaffeln 20 mm för att får samma geometri. Man skulle kunna köra med bara högre tryck, men jag skulle tänka att
Att?

Canyon Spectral 125
Nu var det väl ett tag sedan jag kollade och det är möjligt att några mått är samma men jag har bestämt för mig att det fanns skillnader i bakändan och framförallt hur pass progressiv/linjär den var. Framändan är det oxå lite skillnad på, t ex är det ngt större stack height (vad det nu heter på svenska). Head tuben är längre (huvudtuben alltså..).

Men visst, jag ser mig gärna överbevisad om man kan få en endurohoj att trampa lika bra som en trailhoj. Då är det ju bara att skrota trailsegmentet helt. ?

Canyon Spectral 125
Häpp! Kom ju faktiskt ihåg rätt (alltid skönt att ha rätt :ROFLMAO: ). Sprang på denna videon innan där de olika Spectralmodellerna jämförs i detalj, så det kan ju vara en start att glutta på den.

Anti-squat o progression skiljer sig åt mellan Spectral 29 o 125 (ca 6 min in i videon). Ramen skiljer sig dessutom vilket jag också noterade när jag testade 125:an.

Kontentan från videon är att 125:an känns effektivare. Även om jag inte testat Spectral 29 så kände t o m jag att den var skönt lättrampad, ungefär som en Stumpjumper och jag kan inte för mitt liv tänka mig att en endurovariant kan kännas likadant även om Spectral 29 säkert är lättrampad för cykeltypen.

Canyon Spectral 125
Intressant film. Jag trodde Spectralen i standardutförande hade 160 mm fjädringsväg i baken men det är ju bara 150 mm. Alltid skönt att ha fel nån gång för omväxling skull :whistle:. Utan att själv kunna jämföra så tycker jag ändå att min cf8 är trampeffektiv.

Men som sagt, intressant när de faktiskt jämför de tre mot varann. Kul att de nämnde möjligheterna till att laborera med geometrin, jag har precis provat att höja trycket i dämparen med ca 15 psi, och sänka trycket i gaffeln med 5 psi.

Canyon Spectral 125
Häpp! Kom ju faktiskt ihåg rätt (alltid skönt att ha rätt :ROFLMAO: ). Sprang på denna videon innan där de olika Spectralmodellerna jämförs i detalj, så det kan ju vara en start att glutta på den.

Anti-squat o progression skiljer sig åt mellan Spectral 29 o 125 (ca 6 min in i videon). Ramen skiljer sig dessutom vilket jag också noterade när jag testade 125:an.

Kontentan från videon är att 125:an känns effektivare. Även om jag inte testat Spectral 29 så kände t o m jag att den var skönt lättrampad, ungefär som en Stumpjumper och jag kan inte för mitt liv tänka mig att en endurovariant kan kännas likadant även om Spectral 29 säkert är lättrampad för cykeltypen.
Tack för det. (y) (y)

Canyon Spectral 125

Hehe. Må så vara men eftersom den vanliga än trampeffektiv redan tror jag ändå det skulle funka bra att köra den med mindre sag och tror det är tillräckligt och man får mer 2 cyklar i en.
Vidhåller min åsikt! 125an kanske är bättre på mindre stökig terräng när man trampar medan den vanliga blir trevligare att trampa i terräng med mer rötter och annat småstök. Om man nu jämför med samma hjul o däck.

Canyon Spectral 125
Hehe. Må så vara men eftersom den vanliga än trampeffektiv redan tror jag ändå det skulle funka bra att köra den med mindre sag och tror det är tillräckligt och man får mer 2 cyklar i en.
Vidhåller min åsikt! 125an kanske är bättre på mindre stökig terräng när man trampar medan den vanliga blir trevligare att trampa i terräng med mer rötter och annat småstök. Om man nu jämför med samma hjul o däck.
Ja, 125:an funkar helt klart bättre i jämnare terräng speciellt om farten ökar. Den är väldigt styv i bakändan o är ganska styv i ramen överlag. Gött popp!

Canyon Spectral 125

Asså grymt funnet.

Gillar den kanalen, MBR!

Canyon Spectral 125
Någon i tråden som har synpunkter för modellen spektral 125 al 5? är detta något att ha eller är detta bara dumsnålt att inte köpa al 6? tanken är väll efter tid uppgradera när man besitter en fetare budget. Hade föst funderingar på att köpa en stumpjumper alloy men insåg snabbt att komponenterna var ingen höjdare så fick syn på Canyon spectral 125 AL 5 skulle ni säga att det är värt 19 900?

// Simon

Canyon Spectral 125
Någon i tråden som har synpunkter för modellen spektral 125 al 5? är detta något att ha eller är detta bara dumsnålt att inte köpa al 6? tanken är väll efter tid uppgradera när man besitter en fetare budget. Hade föst funderingar på att köpa en stumpjumper alloy men insåg snabbt att komponenterna var ingen höjdare så fick syn på Canyon spectral 125 AL 5 skulle ni säga att det är värt 19 900?

// Simon
Köp den dyrare Al 6. Riktigt bra grejer för 25-26 tusen

Canyon Spectral 125
Håller med. Billigast att köpa rätt från början o AL6 ser riktigt bra ut. AL5 faller främst på tafflig budgetgaffel.
Nja. "tafflig budgetgaffel" om Rockshox Gold 35 RL är väl kanske att ta i? Självklart finns det bättre gafflar (det finns det alltid) men det här är ju ändå en gaffel som sitter på Trek Remedy 7 och det är en hoj som kastar 34 tkr. Så helt usel är den väl inte. ;-)

Canyon Spectral 125
Nja. "tafflig budgetgaffel" om Rockshox Gold 35 RL är väl kanske att ta i? Självklart finns det bättre gafflar (det finns det alltid) men det här är ju ändå en gaffel som sitter på Trek Remedy 7 och det är en hoj som kastar 34 tkr. Så helt usel är den väl inte. ;-)

Ja, en 35 Gold är helt ok, bara lite tung. Trodde att Al 6 skulle vara lättare, men det skiljer sig nästan ingenting. Resten av komponenterma på Al 5 är också helt ok. En riktigt bra deal!

Canyon Spectral 125
Nej, jag tog nog i för mkt. :) Det finns väl värre men jag har aldrig fått den att funka riktigt på de cyklar jag har testat. Fox 36 som sitter på AL6 är ett rejält kliv upp imho.

Att en komponent sitter på en Trek är dock ingen garanti för att det är bra grejer.

Canyon Spectral 125
Ja, en 35 Gold är helt ok, bara lite tung. Trodde att Al 6 skulle vara lättare, men det skiljer sig nästan ingenting. Resten av komponenterma på Al 5 är också helt ok. En riktigt bra deal!
Jag reviderar mitt svar ngt. Det beror såklart på var hojen är tänkt att köras. Är det bike park som gäller så hade jag alla ggr valt AL6. Dämperiet är ett rejält kliv upp. I övrigt duger AL5 gott.

Canyon Spectral 125
Jag reviderar mitt svar ngt. Det beror såklart på var hojen är tänkt att köras. Är det bike park som gäller så hade jag alla ggr valt AL6. Dämperiet är ett rejält kliv upp. I övrigt duger AL5 gott.
Har du haft möjlighet att testa Spectral 125 i park? Verkar ju som en intressant och kul cykel men just parkåkning har varit lite av ett frågetecken för mig. 125/140 mm dämpning känns ju lite i minsta laget men det kanske funkar?

Canyon Spectral 125
Har du haft möjlighet att testa Spectral 125 i park? Verkar ju som en intressant och kul cykel men just parkåkning har varit lite av ett frågetecken för mig. 125/140 mm dämpning känns ju lite i minsta laget men det kanske funkar?
Så har jag med tänkt ibland men varje gång påminns jag om alla BMX:are som hoppar ner från garaget dagarna i ända.

Canyon Spectral 125
Japp, det har jag (CF 7 med Pike-gaffel). Det är just bakändan som sätter begränsningen när det går fort över rötter o skit. Då finns det risk för att man studsar av pedalerna om man kör flats.

Cykeln funkar dock väldigt bra om det är brant o det inte går så fort. Det är en stor hoj med enduro-känsla så den ger mig som medelmåtta stort förtroende när det börjar bli otäckt.

På hoppleder o flowleder är dock där den skiner som mest. Skönt pop o är stabil o smidig när farten är hög på relativt jämt underlag.

Canyon Spectral 125
Japp, det har jag (CF 7 med Pike-gaffel). Det är just bakändan som sätter begränsningen när det går fort över rötter o skit. Då finns det risk för att man studsar av pedalerna om man kör flats.

Cykeln funkar dock väldigt bra om det är brant o det inte går så fort. Det är en stor hoj med enduro-känsla så den ger mig som medelmåtta stort förtroende när det börjar bli otäckt.

På hoppleder o flowleder är dock där den skiner som mest. Skönt pop o är stabil o smidig när farten är hög på relativt jämt underlag.
Där av dök det upp en annan fråga, jag är 173 lång och har endast erfarenheter av cyklat på ramstorlek M som har en reach på 435 och det känns lagom. Skall man i sådana fall minska ned till en 125 storlek S istället?

Canyon Spectral 125
Där av dök det upp en annan fråga, jag är 173 lång och har endast erfarenheter av cyklat på ramstorlek M som har en reach på 435 och det känns lagom. Skall man i sådana fall minska ned till en 125 storlek S istället?
Man kan inte jämföra reach rakt av mellan olika cyklar/cykeltyper. Spectral 125 är flack och har brant sadelstolpe så där behövs det mer reach.

Vet inte vad storlekstabellen säger för din längd, men den är väl en bra utgångspunkt i varje fall.

Edit: Som jämförelse är jag 185 cm lång och Large var perfekt för mig. Även min 3 cm kortare bror gillade Large.

Canyon Spectral 125
Man kan inte jämföra reach rakt av mellan olika cyklar/cykeltyper. Spectral 125 är flack och har brant sadelstolpe så där behövs det mer reach.

Vet inte vad storlekstabellen säger för din längd, men den är väl en bra utgångspunkt i varje fall.

Edit: Som jämförelse är jag 185 cm lång och Large var perfekt för mig. Även min 3 cm kortare bror gillade Large.
Ah fattar, jag är 173 cm lång. Deras tabell säger att S sträcker sig till 177 cm och M = 172 cm till 185 cm.

Canyon Spectral 125
En bekant här i Åre kör den i park här och i Järvsö utan problem. Han har dock Fox 36 grip2 osv.

Canyon Spectral 125
Kikar lite på CF7 men finns bara i L. Jag är 181cm och kör nu på en Slash 2020 i L.
Känns som att det kanske är M jag ska ha på Canyon då den ändå kommer vara större än min nuvarande Slash

Canyon Spectral 125
Detta med storlek!

Hamnar mitt emellan på L/XL välj mellan stabilitet eller smidighet? Vet ju inte en själv vad jag vill ha. Men kommer åka 90/10 Stig/park och flowtracks. Kanske stabilitet man är ute efter då?

Canyon Spectral 125
Kikar lite på CF7 men finns bara i L. Jag är 181cm och kör nu på en Slash 2020 i L.
Känns som att det kanske är M jag ska ha på Canyon då den ändå kommer vara större än min nuvarande Slash

Är du nöjd med storleken på din slash du har nu så kolla vilken reach den har och sen väljer du den storleken på cf7 som har liknande reach.

Canyon Spectral 125
1707383981713.png

RIP 125'an?

Känns som att den kanske inte riktigt får plats mellan nya "enduro-Neuron" och vanliga Spectralen.

Canyon Spectral 125
Gräver vidare på mitt eget spår.

Spectral AL 5 16.20 kg
125 AL 5 15.54 kg
Neuron 5 15.10 kg

Det kan såklart skilja över spannet, men kikar man på basmodellerna så är den ju närmare lillebror än storasyster, om man ska lita på specad vikt.

Canyon Spectral 125
Hittade du data på Spectral AL6 med?
Ja, tittar man på bägge AL6 så är 125an tyngre :LOL:

Men då är den fullt kittad med piggyback, 38-gaffel osv.

Går man upp på CF-modellerna blir den halvkilot lättare igen.

Men kontentan är nog att ramarna har mer eller mindre samma vikt, sen beror det på vad man monterar på dom.

Tillbaka
Topp