Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Är det någon som fäst sin trainer i golvet?
Min rör på sig när man hetsar lite.
Obs, cyklisten är korpulent.

Funderar på att lägga två bruksäckar över de bakre benen på min kickr.

Såg denna budgetrockern på Reddit. Tankar, utöver att addera några buntband?

37026E68-4795-4865-BB5F-05CFB89C79E7.jpeg

Körde så ett år innan jag bytte upp mig till en v5 . Krävs som ovan ett bra (skum)gummi som inte plattar till . Men blir iaf bekvämare även om det inte rockar så mycket ..

Kör zwift med en mtb, känner att jag inte kan hänga med på platten riktigt, utväxlingen begränsar (12s). Finns det någon quickfix för detta i mjukvaran eller är det större framdrev som gäller?

Kör zwift med en mtb, känner att jag inte kan hänga med på platten riktigt, utväxlingen begränsar (12s). Finns det någon quickfix för detta i mjukvaran eller är det större framdrev som gäller?
Inte i zwift. Du får kolla i mjukvaran för trainern. Går på direktdrivna kickr och nån elite i alla fall (wheel size)

Såg denna budgetrockern på Reddit. Tankar, utöver att addera några buntband?

Visa bilaga 607784
Skulle tro att Neopren eller skum med stängda celler håller bättre än skum med öppna celler.

Det där ser väl ut att vara det som kallas för "pool noodles". Jag tror mer på typ Yoga-block.
Sedan får man väl fundera om om att byta ett kompressibelt material till ett annat kommer leda till någon märkbar förlängd livslängd.

Det har varit lite skriverier om prishöjning som drabbat vissa och att detta inte kommunicerats alls av Zwift.

Edit: Sorry, det var ju Strava som smyghöjde.

Senast ändrad:
hm, ser nu att jag betalt 179:-/mån hela 2022.
Borde finnas en års prenumeration, med nån bra deal.

Sen kan man ju numera ge bort 1 månad (gratis), och då få en månad själv.

Har de höjt priset för zwift?
169:- drog de igår

Verkar så, 14.99 euro, eller 179 sek drar de för mig nu.
Är väl rätt skaplig höjning ? Har den kommunicerats ??
Brukar inte göra paus på sommaren, men nu blir det nog så.
Det har dragits 14.99EUR för mig varje månad jag haft det aktivt (pausar alltid under sommaren) sedan jag startade med Zwift 2018. Skillnaden är ju att det motsvarade då 140SEK mot idag 170SEK.

Däremot har Zwift CEO nyligen gått ut och sagt att denna prissättning inte är rimlig https://www.dcrainmaker.com/2023/02/upcoming-increase-subscriber.html. Blir det aktuellt, även med friskvårdsbidrag kommer jag nog titta på andra plattformar.

Försöker få min Apple Watch att agera pulssensor till Zwift.
Har provat lite olika grejor nu utan att lyckas. Har både Zwift och Zwift Companion på klockan.
Provat Zwift direkt på telefonen.
Zwift Companion till Zwift på Apple TVn, men inte fått något liv på pulsen så att säga.

Någon som får det att funka med pulsen från AW till Zwift?

Hade lite strul med erg mode igår på min wahoo kickr (2018), typ låga uppvärmnings watt kändes som 2-3 gånger mer watt.
Var uppkopplad till zwift, gjorde trainern strömlös,sen funkade det normalt. Blivit efter 1.33 uppdateringen.
Var ju samma på vanliga rundor härom veckan,med senaste uppdateringen, gjorde samma sak då. Kör med laptop och ant+

Får lov att återkomma med frågeställningen angående puls från AW till Zwift.
Fick igång det direkt till telefonen. Skulle helst vilja ha in pulsen från AW till Apple TV också. Kommer inte i kontakt med klockan från ATVn.
Någon som har ett bra tips?

Edit: Kan ha att göra med att jag kör ATVn trådbundet och telefon + klocka på ett annat trådlöst nät. Får prova att köra allt på samma trådlösa för att se om det hjälper.

Edit #2: Så enkelt vad det. Rycka kabeln till ATVn för att koppla upp sig till samma trådlösa nät som telefon + klocka.

Senast ändrad:
Hade lite strul med erg mode igår på min wahoo kickr (2018), typ låga uppvärmnings watt kändes som 2-3 gånger mer watt.
Var uppkopplad till zwift, gjorde trainern strömlös,sen funkade det normalt. Blivit efter 1.33 uppdateringen.
Var ju samma på vanliga rundor härom veckan,med senaste uppdateringen, gjorde samma sak då. Kör med laptop och ant+
Har också haft problem med Kickr och watten.
Svårt att beskriva problemet men watten har vandrat väldigt mycket.

Kör inte ant+ men låga watt har krånglat lite tycker jag. Mer att det släpper än blir tungt och bara på låga växlar. Tycker inte det var så innan men inte 100 säker. Det borde funka bättre ju lägre växel.
Det är flickan som zwiftar så så låga som hennes låga borde ni inte råkat utför.....

Visste någon här om det finns ngn gratiskörning per månad även om man har sitt abonnemang på paus?

Visste någon här om det finns ngn gratiskörning per månad även om man har sitt abonnemang på paus?
25km/månad är väl alltid gratis oavsett om man valt cancel eller pause (var så innan i alla fall)

Sen slängs man ju inte ut efter 25 km. Så man kan ju tajma in det så att man påbörjar ett långt pass med bara någon enstaka km kvar

Senast ändrad:
25km/månad är väl alltid gratis oavsett om man valt cancel eller pause (var så innan i alla fall)

Sen slängs man ju inte ut efter 25 km. Så man kan ju tajma in det så att man påbörjar ett långt pass med bara någon enstaka km kvar
Vill man optimera sina få gratiskilometer så är det bara att hitta en rutt med mååååånga höjdmeter :)

ja, så länge strömmen är på är det bara att cykla!

kom igen, är väl typ vad netflix premium kostar då.
Jomen om man tänker spel så kostar nya spel 599-999kr idag. Få spel, om än något är prenumerationsbaserade utan man köper spelet för engångssumma sen eventuella DLC efter det.

Då blir det helt plötsligt rätt drygt med 170 per månad. Men jag ska inte klaga för mycket för i slutändan är det enda rimliga alternativet och i helhet är det inte mycket pengar. Är bara mindre glad med fler prenumerationstjänster som tickar varje månad ?

Jomen om man tänker spel så kostar nya spel 599-999kr idag. Få spel, om än något är prenumerationsbaserade utan man köper spelet för engångssumma sen eventuella DLC efter det.

Då blir det helt plötsligt rätt drygt med 170 per månad. Men jag ska inte klaga för mycket för i slutändan är det enda rimliga alternativet och i helhet är det inte mycket pengar. Är bara mindre glad med fler prenumerationstjänster som tickar varje månad ?
Jag jämför inte Zwift med spelande, utan med att köpa gymkort för att få tillgång till cyklarna där. Då är Zwift fortfarande billigt. Och roligare.

Hade jag ändå gått till gymmet för att styrketräna blir jämförelsen annorlunda, även om jag nog hade fortsatt med Zwift pga roligare.

Visst finns det andra alternativ. Eftersom det är gratis upp till 16 år och oftast funkar så är det ändå en bra lösning hemma.

Leaderbords fixat i companion för android:
Please note today’s update of Companion v. 3.44.1 should resolve issues especially for Android users.

UPDATE 3.44.1 February 27
  • Fixed a Leaderboards crash affecting Zwifters using languages that use decimal comma conventions.
  • Fixed a Leaderboards crash affecting Zwifters using certain languages on devices running iOS 15 and earlier.

En liten fundering kring hastighet på/i Zwift,
Körde häromdagen ett ITT och tog i så till den milda grad att jag knappt kunde resa mig efteråt. Blev en bottennotering. Ser efteråt att en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt. Banan var pannkaksplatt. Mina siffror var inga 5,2 w/kg men väl mer än 260 watt, lite styvt 100 watt mer. Borde inte absolut effekt ner i pedalerna ge mer på en platt bana än w/kg? Missar jag något eller är jag bara kass?

En liten fundering kring hastighet på/i Zwift,
Körde häromdagen ett ITT och tog i så till den milda grad att jag knappt kunde resa mig efteråt. Blev en bottennotering. Ser efteråt att en grymt stark person klämde 5,2 w/kg motsvarande 260 watt. Banan var pannkaksplatt. Mina siffror var inga 5,2 w/kg men väl mer än 260 watt, lite styvt 100 watt mer. Borde inte absolut effekt ner i pedalerna ge mer på en platt bana än w/kg? Missar jag något eller är jag bara kass?
En till variabel är längd. Saxat från zwiftinsider

"The test laps we’ve done in the 225-watt power range work out to ~30 seconds longer on a full Richmond lap for each 15cm (approximately 6″) of height added. Or to put it another way: a 5′ tall rider will be ~2 minutes faster than a 6′ tall rider for every hour of riding on a fairly flat course."

Mer text: https://www.iammike.org/2022/04/21/zwift-the-effect-of-height-on-tt-performance/

En till variabel är längd. Saxat från zwiftinsider

"The test laps we’ve done in the 225-watt power range work out to ~30 seconds longer on a full Richmond lap for each 15cm (approximately 6″) of height added. Or to put it another way: a 5′ tall rider will be ~2 minutes faster than a 6′ tall rider for every hour of riding on a fairly flat course."

Mer text: https://www.iammike.org/2022/04/21/zwift-the-effect-of-height-on-tt-performance/
Kort = aero?

Tillbaka
Topp