(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kollektiva energilösningar bör nog trots allt vara vägen framåt. Däremot kanske dessa lösningar inte måste vara av den storleken vi vant oss vid hittills, alltså att man är beroende av ett nationellt täckande elnät eller stora fjärrvärmenät. Kanske kan man tänka sig att Mr Vätgas system skulle vara realistiskt för de flesta om man skalade upp det till en brf eller liknande kollektiv på ca 20-100 hushåll?

Kollektiva energilösningar bör nog trots allt vara vägen framåt. Däremot kanske dessa lösningar inte måste vara av den storleken vi vant oss vid hittills, alltså att man är beroende av ett nationellt täckande elnät eller stora fjärrvärmenät. Kanske kan man tänka sig att Mr Vätgas system skulle vara realistiskt för de flesta om man skalade upp det till en brf eller liknande kollektiv på ca 20-100 hushåll?
Asch, du hann precis före mig.
Kan man producera riktigt mycket el så skulle man kunna köra direktverkande el som uppvärmning. Då slipper man en massa värmepumpar och pannor som går sönder. Jag undrar just hur underhållsfri gasanläggningen är.

15miljoner, varav två för energisystem enligt artikel i den nyligen. Huset är ju även rejält stort, så han behöver ett större system än medelsvensson. Borde gå att få ner under miljonen för ett mer normalt hus om sakerna skulle få liiite mer volym och erbjudas till konsumenter som ett paket.

Man kan ju hoppas! Precis, huset är på galna 500 kvadrat. Dessutom är det klätt med några extrasuperdupertåliga paneler, som sagt helautomatiserat och har ett vidhängande garage som skulle göra Hedin Bil avundsjuka.

Stödja konsumtionen ska ju absolut inte göras med den inflation vi har. Tunga ekonomer har ju kritiserat elstödet massivt av den anledningen. Tvärtom är det ju många kunniga som anser det behövs ytterligare åtstramningar i dagens läge (ex.vis räntehöjningar). Elstödet handlar primärt om att leverera utlovat valfläsk (båda sidor bjöd ju över varandra inför valet). Rent nationalekonomiskt är det vansinne.
Vad som är bra eller dåligt är en fråga, men det lilla jag har läst så är det inte svart eller vitt, utan om konsumtionen bromsar in för tvärt så ger det en dominoeffekt som är besvärlig. Och för mig som inte är nationalekonom låter det ganska logiskt då ju konsumtion är betydande del av ”hjulsnurret”. Och det är där jag killgissar mig fram till att nuvarande format av elstöt ger överkonsumtion då många av oss får det som grädde på moset istället för att rädda hushållsekonomin på många håll och kanter.

Nu finns det nog en del som faktiskt kommer att betala sina elräkningar med elprisstödet. Tror jag åtminstone.

Men på sikt så önskar man ju kanske att eventuellt stöd (eller återbäring) skulle kunna öronmärkas till upprustning av den enskilde konsumentens el- och uppvärmningssystem. Solceller, värmepumpar, fönsterbyte, tilläggsisolering etc. Skulle kanske funka bäst med sänkt skatt på sådan teknik. Eller generellt sänkt skatt så folk får sparutrymme och kan satsa efter eget huvud.
Bidrag är nog inte bra i längden.

Vad som är bra eller dåligt är en fråga, men det lilla jag har läst så är det inte svart eller vitt, utan om konsumtionen bromsar in för tvärt så ger det en dominoeffekt som är besvärlig. Och för mig som inte är nationalekonom låter det ganska logiskt då ju konsumtion är betydande del av ”hjulsnurret”. Och det är där jag killgissar mig fram till att nuvarande format av elstöt ger överkonsumtion då många av oss får det som grädde på moset istället för att rädda hushållsekonomin på många håll och kanter.

Helt riktigt. Återhållen konsumtion leder ofelbart till arbetslöshet vilket ytterligare minskar köpkraften. Det finns heller inga garantier för att vi inte hamnar i en situation med stagflation, alltså en krympande ekonomi och hög inflation samtidigt. Risken är också överhängande att den lilla människan drabbas då nationalekonomerna rekommenderar åtstramningar. Den klassiska nationalekonomin på 1920-talet trodde att det gick att spara sig ur kriser, efterkrigstidens Keynesianer trodde sig ha löst gåtan genom kontracyklisk finanspolitik men togs på sängen av oljekrisen, 80- och 90-talens nyliberaler var övertygade om att privatiseringar var tha shiznit och det betalar vi priset för nu o s v.

Nationalekonomi är föga bättre än religion ity samhället är så komplext att det alltid kommer att överraska.

Äntligen fått mitt elstöd. Är jag sist?
9600 friska kronor till cykelprylar eller nya skidor till frugan!

Vi är väl dock överens om att cyklar inte är överkonsumtion?

Japp. Cykelstöd åt folket.
Nej till cykelstöd!
1677836011355.png

Nationalekonomi är föga bättre än religion ity samhället är så komplext att det alltid kommer att överraska.
Det är det som teorin om rationella förväntningar berör.
För att få rätt effekt av interventioner, så måste de komma som överraskningar.
Går politikerna ut idag och meddelar att det kommer nya elstöd kommande år, så kommer många avstå från effektiviseringar. Samma sak om visar sig att det kommer ett stöd varje år.

Njae, jag är en av de som bör vara en ansenlig stor mängd som har kört m bundet under alla år men där senaste avtalet gick ut nu under ett år sedan när det helt plötsligt var helt andra och orimliga förutsättningar att ingå nytt bundet avtal än vad det någonsin tidigare har varit. Så, näe det är många som INTE har valt möjlighet med tillhörande risk bara för att man valt rörligt.

Jag blir ju kompenserad nu, men av fel trigger tycker jag. Det borde ha matchats mot en övre rörlig gräns för rörligt pris, men inte fullt ut då jag håller med om att rörligt ger vissa möjligheter.

Sedan får man väl anta (och faktiskt hoppas) att stödet inte primärt handlar om individuell rättvisa, utan att gynna den totala samhällsekonomiska situationen. (Motverka dominoeffekter av uppgiven privat ekonomi och stödja konsumtionen, som oavsett om det är bra eller dåligt de facto är en bas för den ekonomi vi lever av/i.)

Med facit i hand är det ju helt meningslöst att binda på nåt år eller två och "vintersäkra" och hålla på¨. Det är ju liksom inte som att du som har haft bundit i alla år har något för det nu.. Skulle du varit säker skulle du bundit på 25 år ;)

Det som funkar i längden är väl att byta uppvärmingssystem, tilläggsisolera osv.

Det är det som teorin om rationella förväntningar berör.
För att få rätt effekt av interventioner, så måste de komma som överraskningar.
Går politikerna ut idag och meddelar att det kommer nya elstöd kommande år, så kommer många avstå från effektiviseringar. Samma sak om visar sig att det kommer ett stöd varje år.
Vilket man i sin tur kan koppla till de stigande förväntningarnas missnöje.

Men jag avsåg snarare de nationalekonomiska teorierna som helhet. Samtliga stora nationalekonomiska skolor/ismer har trott sig sitta på det slutgiltiga svaret på problemet med en obalanserad, volatil makroekonomi. Samtliga har till slut misslyckats med att hantera verkligheten, och en ny skola har uppstått för att försöka råda bot på de nya problemen. Denna skola har efter ett tag gjort samma misstag etc.

Det enda som verkar säkert, om man ser tillbaka som ekonomhistoriker, är att kapitalismens historia präglas av återkommande kriser.

Vilket man i sin tur kan koppla till de stigande förväntningarnas missnöje.

Men jag avsåg snarare de nationalekonomiska teorierna som helhet. Samtliga stora nationalekonomiska skolor/ismer har trott sig sitta på det slutgiltiga svaret på problemet med en obalanserad, volatil makroekonomi. Samtliga har till slut misslyckats med att hantera verkligheten, och en ny skola har uppstått för att hantera den nya situationen. Denna skola har efter ett tag gjort samma misstag etc.
Jo, men det är ju för att förväntningarna anpassar sig, så politiken kan inte vara statisk. En skola har en begränsad livslängd.

Jo, men det är ju för att förväntningarna anpassar sig, så politiken kan inte vara statisk. En skola har en begränsad livslängd.
Absolut, delvis är det så! Men det kan också handla om feltolkningar av den mänskliga naturen, som att människan skulle vara ekonomiskt rationell o s v.

Med facit i hand är det ju helt meningslöst att binda på nåt år eller två och "vintersäkra" och hålla på¨. Det är ju liksom inte som att du som har haft bundit i alla år har något för det nu.. Skulle du varit säker skulle du bundit på 25 år ;)

Det som funkar i längden är väl att byta uppvärmingssystem, tilläggsisolera osv.
Med facit i hand så hade det varit ganska bra med fast avtal, om man inte hade haft otur i tajmingen med ett femårigt avtal som löper ut precis när sämsta möjliga förutsättningar, på typ 40 år, för att teckna nytt avtal.

Med facit i hand så hade det varit ganska bra med fast avtal, om man inte hade haft otur i tajmingen med ett femårigt avtal som löper ut precis när sämsta möjliga förutsättningar, på typ 40 år, för att teckna nytt avtal.
Jo förvisso. femårigt avtal är ju lite lönt ändå.

är omni en trovärdig källa? sydsvenskan skrev 1000 hushåll, vilket låter lite mer rimligt än att 71000 företag skulle ha privata el abbonemang, låter ju helknas och jäkligt dumt att inte kunna dra moms osv

"Totalt har 7 222 elkunder fått stöd för en förbrukning på över 50 000 kilowattimmar (kWh) per år i den första utbetalningen. Av dem har runt 1 000 förbrukat över 100 000 kWh."

Det är väl inte helt orimligt att det finns 7000 större villor, och/eller som har större ekonomibyggnad/garage för fritidssysselsättning, som resulterar i dubbelt så hög förbrukning som ”normalvillan”.

Jag älskar rostat bröd. Har inte dragit ned på det. Undrar hur mkt det påverkar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp