Telefonplan
Medlem
Långcyklarcyklar
Hehe, tackar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Raggamuffin sa:
Raggamuffin sa:
Långcyklarcyklar har (IMVHO) inget med randonneurcykling att göra utan är cyklar för rätt tung packning att cykla långt under flera/många dagar och i passande tempo utan krav på vare sig snitt, /VAM/VOMB eller allt vad de nu hittar på för att visa sin präktighet.Återanvänder tråden i brist på bättre alternativ.
Randoträsket är fullt av vackra cyklar. Det är feta stålramar som tar 40mm däck med skärmar, i många fall även navdynamo och (även om det numera inte är lika vanligt) pakethållare. I kontrast till det finns den nya skolan som använder kolfiberhojar med racergeometri och som tenderar att hålla sig under 300km åt gången, vilket är rimligt med tanke på snitthastigheten och bristen på packning under resan.
Hur resonerar ni i relation till dessa motpoler? Vad är den ultimata kompromissen enligt er? Har ni prioriterat bort skärmar, offrat packningen för bättre aerodynamik eller bytt kol mot stål för ökad komfort? Låt höra!
Varför behöver det vara en kompromiss? Varför skulle ett kolfiberspjut inte klara +300km? Vad gör just stål till det ultimata rammaterialet?Återanvänder tråden i brist på bättre alternativ.
Randoträsket är fullt av vackra cyklar. Det är feta stålramar som tar 40mm däck med skärmar, i många fall även navdynamo och (även om det numera inte är lika vanligt) pakethållare. I kontrast till det finns den nya skolan som använder kolfiberhojar med racergeometri och som tenderar att hålla sig under 300km åt gången, vilket är rimligt med tanke på snitthastigheten och bristen på packning under resan.
Hur resonerar ni i relation till dessa motpoler? Vad är den ultimata kompromissen enligt er? Har ni prioriterat bort skärmar, offrat packningen för bättre aerodynamik eller bytt kol mot stål för ökad komfort? Låt höra!
En kompromiss är snarare som du uttrycker det anpassningen utifrån komfortpreferenser och framförallt distans tänker jag. Och jag tror inte att kolfiber är nödvändigtvis sämre än stål, utan misstänker att många långdistanscyklister gillar det av estetiska skäl.Varför behöver det vara en kompromiss? Varför skulle ett kolfiberspjut inte klara +300km? Vad gör just stål till det ultimata rammaterialet?
Jag har prövat lite av varje; från stål med racerdäck och skärmar, via CX/gravel i alu till allroad i kolfiber. Det som i slutänden avgör vad som passar bäst är vilka komfortpreferenser man har, ju mindre planerad stopptid desto lättare packning. Ju mindre packning desto mer utrymme för medhavd mat etc.
Vad är det som får dig att anta att rammaterialet och endast rammaterialet, helt utan hänsyn till konstruktionen, skulle ha en sådan självklar påverkan på den upplevda komforten från hela cykeln?Har ni prioriterat bort skärmar, offrat packningen för bättre aerodynamik eller bytt kol mot stål för ökad komfort?
Tycker inte nödvändigtvis det själv. Återger däremot vad jag uppfattar är ett vanligt argument hos stålets anhängare.Vad är det som får dig att anta att rammaterialet och endast rammaterialet, helt utan hänsyn till konstruktionen, skulle ha en sådan självklar påverkan på den upplevda komforten från hela cykeln?
Det är inte självklart att skärmar försämrar aerodynamiken. Skärmar täcker den övre delen av däcken som rör sig mot luftströmmen med den dubbla hastigheten.Vad är det som får dig att anta att rammaterialet och endast rammaterialet, helt utan hänsyn till konstruktionen, skulle ha en sådan självklar påverkan på den upplevda komforten från hela cykeln?
Men skärmen lär skapa skapligt friktionsluftmotstånd mellan däck och skärm. Mer än utan är min uppskattningDet är inte självklart att skärmar försämrar aerodynamiken. Skärmar täcker den övre delen av däcken som rör sig mot luftströmmen med den dubbla hastigheten.
Enklast att justera är hydrauliska skivbromsar. De behöver inte justeras.Lättare ramar har dessutom oftast mindre däckfrigång som man gärna vill utnyttja till fullo och därmed utan skärmar. Och så har man en variabel mindre att ta hänsyn till vid punka.
På punkatemat; fälgbroms är väl att föredra över skivbroms p.g.a mycket enklare att justera.
Så är det säkert i många fall, men det finns en hel del undantag.Lättare ramar har dessutom oftast mindre däckfrigång som man gärna vill utnyttja till fullo och därmed utan skärmar.
Friktionsluftmotstånd?????? Då har du gjort något mycket fel.Men skärmen lär skapa skapligt friktionsluftmotstånd mellan däck och skärm. Mer än utan är min uppskattning
Lättare ramar har dessutom oftast mindre däckfrigång som man gärna vill utnyttja till fullo och därmed utan skärmar. Och så har man en variabel mindre att ta hänsyn till vid punka.
På punkatemat; fälgbroms är väl att föredra över skivbroms p.g.a mycket enklare att justera.
Tycker själv att skivbromsok tar en stund att centrera helt rätt om man ska sätta tillbaka hjulet. Det beror troligen på den numera föråldrade kombinationen QR-axel och skivbroms.Justera bromsarna pga en punka?
Längden på loppet är en parameter, vad man vill ha ut av loppet och med det tänkt taktik är en annan. Så man behöver såklart många cyklar för alla scenarier.
På Sverigetempot hade ram-materialet inte påverkat min sluttid på något sett. Körde på 32mm och hade inte velat ha varken bredare eller smalare. Skärmar saknade jag inte trots runt 2 dagar i regn. Saknade däremot en vattentät sadelväska ?.
Hade kunnat tänka mig en titanram nästa gång, hittar jag riktigt rätt så kanske en stål med. Aluminium däremot går nog bort, inga fördelar alls jag kan komma på för mig.
Tycker själv att skivbromsok tar en stund att centrera helt rätt om man ska sätta tillbaka hjulet. Det beror troligen på den numera föråldrade kombinationen QR-axel och skivbroms.
Vilka fördelar med titan ser du?
Dyrt är bra?
Och oavsett snygghet dessutom! Tur man inte letar ny hoj just nu (och på ett tag).Gäller en lös ram oavsett material idag verkar det som ?
Och oavsett snygghet dessutom! Tur man inte letar ny hoj just nu (och på ett tag).
Är väl ingen som kör QR fortfarande? Hade aldrig köpt en ny skivbromsram med QR.Tycker själv att skivbromsok tar en stund att centrera helt rätt om man ska sätta tillbaka hjulet. Det beror troligen på den numera föråldrade kombinationen QR-axel och skivbroms.
Vilka fördelar med titan ser du?