Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Enligt Allebike 14 kilogram. Det tar emot lite. Hm, får löneförhöjning med 18 000 efter skatt om en månad. Det kanske är en kolfiberlön.
Egenvägd är alltid bäst vikt, även om jag tycker att allebike brukar vara transparent.
PS, får man 18k mer i lön kanske man ska satsa på något mer premium från början (men kostar det mer så kostar det ju alltid mer...)

Allebike MB31 Discovery
Vad är det för storlek? Det är M
Den stora frågan vad väger den?
Jag har bara en opålitlig digitalvåg jag står på som inte visar samma någon gång
Men 13,9 kg i dom flesta mätningar utan trampor
Tycker det är lite för mycket eller?
En L ska väga 14.1 kg enl hemsidan

Allebike MB31 Discovery
Tänker att jag kan göra ett litet bidrag till tråden. Mig veterligen den enda Discovery-n med klarlackad framtriangel, så då får väl resten av bygget bli lite special det med…

Byggd med M8120-bromsar och M8100 reglage och växelförare. Väntar på ett drev till mitt DUB-vevparti innan jag kan bygga den helt färdig, men som de säger; den som väntar på något gott…

39697026-11D8-433D-8749-4ABD8D806FB1.jpeg

Allebike MB31 Discovery
Tänker att jag kan göra ett litet bidrag till tråden. Mig veterligen den enda Discovery-n med klarlackad framtriangel, så då får väl resten av bygget bli lite special det med…

Byggd med M8120-bromsar och M8100 reglage och växelförare. Väntar på ett drev till mitt DUB-vevparti innan jag kan bygga den helt färdig, men som de säger; den som väntar på något gott…

Visa bilaga 612916
Ja du har ju uppgraderat lite prylar på den. Frågan är hur bra dämparna är som kommer monterade? Fin Bike ?

Allebike MB31 Discovery
Ja du har ju uppgraderat lite prylar på den. Frågan är hur bra dämparna är som kommer monterade? Fin Bike ?
Tackar och bockar! Vad gäller min bakdämpare så vill jag testköra den ordentligt innan jag bestämmer mig för vilken sort den nya ska va, lite småsugen på piggyback…

Originalframgaffeln är nya Pike Select+ (med charger 3 R2C-dämparen). Bak kommer de finnas med Deluxe Select+, men jag ville prova x-fusion dämparen. De ska tydligen ha blivit rätt mycket bättre på sistone…

Är inte de senaste Select+ modellerna egentligen ultimate men utan buttercups/HBO? Om så är fallet borde dämpningen nästan vara highlight på cykeln med hänsyn till priset.

Allebike MB31 Discovery
är sadelrörsvinkeln "effektiv" sadelrörsvinkel vid en särskild sadelhöjd? eftersom det är en knyck på sadelröret gissar jag att det är samma grej som fm936, där den effektiva sadelrörsvinkeln är mätt på orimligt låg sadelhöjd för de större storlekarna. i verkligheten får de större storlekarna en flackare effektiv sadelsrörsvinkel.

om så: för att en köpare ska vara hjälpt av uppgiften om sadelrörsvinkeln behöver allebike uppge ett spann av vinklar över ett spann av sadelhöjder.

Allebike MB31 Discovery
är sadelrörsvinkeln "effektiv" sadelrörsvinkel vid en särskild sadelhöjd? eftersom det är en knyck på sadelröret gissar jag att det är samma grej som fm936, där den effektiva sadelrörsvinkeln är mätt på orimligt låg sadelhöjd för de större storlekarna. i verkligheten får de större storlekarna en flackare effektiv sadelsrörsvinkel.

om så: för att en köpare ska vara hjälpt av uppgiften om sadelrörsvinkeln behöver allebike uppge ett spann av vinklar över ett spann av sadelhöjder.

På geometribilden på hemsidan är "H" äkta sadelrörsvinkeln. Men det kan inte stämma, jag mäter den till 69 grad. Effektiva på höjden av överkant sturhuvudet, som finns också med som linje i bilden, mäter jag till 76,5 grad. Jag får faktiskt uppgiven sadelrörsvinkeln när jag mäter på sadelhöjd på bilden.

Allebike MB31 Discovery
På geometribilden på hemsidan är "H" äkta sadelrörsvinkeln. Men det kan inte stämma, jag mäter den till 69 grad. Effektiva på höjden av överkant sturhuvudet, som finns också med som linje i bilden, mäter jag till 76,5 grad. Jag får faktiskt uppgiven sadelrörsvinkeln när jag mäter på sadelhöjd på bilden.
styrhuvudet? effektiva sadelrörsvinkeln för sadelhöjden på produktbilden är inte intressant för så många. särskilt inte på xl (om detär som jag gissar att knycken på sadelröret är på samma höjd på alla storlekar).

Allebike MB31 Discovery
styrhuvudet? effektiva sadelrörsvinkeln för sadelhöjden på produktbilden är inte intressant för så många. särskilt inte på xl (om detär som jag gissar att knycken på sadelröret är på samma höjd på alla storlekar).

Jag förstår. Men som sagt får jag uppgiven sadelrörsvinkeln på sadelhöjd på bilden. Problemet är då bara att man inte vet vilken sadelhöjd dom har använt på olika storlekar.

Allebike MB31 Discovery
Det där problemet har väl alla tabeller? Förutom de enstaka med helt rakt rör.

Ser väldigt bra ut, kanske mer rätt för mig än Alphan egentligen.

Allebike MB31 Discovery
Det där problemet har väl alla tabeller? Förutom de enstaka med helt rakt rör.

Några skriver på vilken höjd sadelrörsvinkeln har mättits. Det borde alla göra!

Ser väldigt bra ut, kanske mer rätt för mig än Alphan egentligen.

Håller med, det er väldigt bra ut! Geometrin är också perfekt för mig. Tyvärr är jag inte intresserad i att köpa en FS just nu ...

Allebike MB31 Discovery
14kg. Är det någon som har en känsla för vad det är som väger? Är ramen ett bra utgångsläge om man vill lätta den över tid, tro?

Allebike MB31 Discovery
14kg. Är det någon som har en känsla för vad det är som väger? Är ramen ett bra utgångsläge om man vill lätta den över tid, tro?
De brukar inte ha speciellt lätta ramar, men de kanske håller bra istället. Alpha vägde strax under 3kg med dämpare, så jag killgissar på 3375g i L med dämpare.

Allebike MB31 Discovery
och den får gärna vara på en realistisk höjd för storlek xl. men risken är att det ser illa/omodernt ut i tabellen.
Sadelrörsvikleln brukar väl mätas vid stackhöjden. Kan bli betydlig skillnad vid sitthöjden vid låg stack och långa ben. Med lite trigonometri och excel går det säkert att göra ett fint litet program som räknar ut vinkeln vid varje given sadelhöjd.

Allebike MB31 Discovery

Visa bilaga 612916

Snygg cykel!

Allebike MB31 Discovery
De brukar inte ha speciellt lätta ramar, men de kanske håller bra istället. Alpha vägde strax under 3kg med dämpare, så jag killgissar på 3375g i L med dämpare.

Nåt sånt tror jag med.
12 kg ska väl gå om man jobbar lite med den. Mycket är i däcken idag och de ska ju vara relevanta för cykeltypen, det är ingen Raceking-båge imho.

Allebike MB31 Discovery
14 kg är ju lätt för en trailcykel. Men med tanke på priset så går den väl enklast/bäst att lätta med kolfiberhjul. Kanske går det att göra en deal med Allebike och få bra pris på ett par kolfiberhjul? SLX är väl inte så värst mycket tyngre än XT men kassetten går ju att tjäna in gram på också.

Allebike MB31 Discovery
Allebike har verkligen mognat, trodde aldrig jag skulle känna att jag var sugen på en själv.

Jag har ju mobbat dem för namnet och loggan, men MB31 namnet och loggan är ju så mycket bättre. Det här skulle kunna vara min nästa cykel (eller ja ska väl knö in en enduro därimellan).

Allebike MB31 Discovery
Jag har ju mobbat dem för namnet och loggan, men MB31 namnet och loggan är ju så mycket bättre. Det här skulle kunna vara min nästa cykel (eller ja ska väl knö in en enduro därimellan).

För mig prickar den rätt väl vad jag söker om jag skulle köpa nytt nu. Bakdämparen är väl ett frågetecken men annars tycker jag specen verkar klockren. Och ingen comic sans-logga, tack och lov :)

Allebike MB31 Discovery
För mig prickar den rätt väl vad jag söker om jag skulle köpa nytt nu. Bakdämparen är väl ett frågetecken men annars tycker jag specen verkar klockren. Och ingen comic sans-logga, tack och lov :)

Med tanke på priset på cykeln har man ju råd att byta den om den skulle vara skrutt.

Allebike MB31 Discovery
14 kg är ju lätt för en trailcykel. Men med tanke på priset så går den väl enklast/bäst att lätta med kolfiberhjul. Kanske går det att göra en deal med Allebike och få bra pris på ett par kolfiberhjul? SLX är väl inte så värst mycket tyngre än XT men kassetten går ju att tjäna in gram på också.
En spark 970 i alu väger ju 15 ur lådan så är det verkligen så lätt?;)

Allebike MB31 Discovery
En spark 970 i alu väger ju 15 ur lådan så är det verkligen så lätt?;)

Ja tycker du inte det? Kolla vad nya Fuel Ex väger eller Orbea Occam. En Spark 940 är bara halvkilot lättare men kostar också nästan dubbelt så mycket. Lägg 23 papp på att lätta MB31 så kommer man säkert komma under Sparken i vikt.

Allebike MB31 Discovery
Absolut!
Men en ny spark är ju en stigcykel väl jag tycka. 130mm slag också.
Spark rc däremot… eller ja den är ju nästan en stigcykel den med.
Jo, den har närmat sig stigcykelsegmentet, liksom många andra XC-spjut gör numera. Jag kanske missförstod ditt inlägg, för som jag läste det ifrågasatte du i princip att 14 kg är lättare än 15 kg. ?

Allebike MB31 Discovery
Väntar fortfarande på vevparti och att snön ska smälta, men jag har cyklat på deras prototyp. Förvånansvärt bra effektivitet i länkaget bak tycker jag. Som referens har jag Majestic och Scott spark 2018 och 2022.
Funderar själv mellan denna och Alpha men kommer även att köra lite mer xc och vill gärna slippa fippla med lock-out osv, därför min fråga.

Allebike MB31 Discovery
Inga testrapporter online ännu? Polaren letar hoj till sin grabb, på pappret verkar ju denna vara the shit men det skall ju funka i verkligheten med ?

Allebike MB31 Discovery
IMG_1607.jpg

Här kommer ett försök till "First ride impressions" efter min första helg och de två första turerna på min MB31 Discovery.

För att ge er bästa möjliga uppfattning om varifrån uppfattningarna kommer så får jag nog börja med en beskrivning av både mig, mina tidigare cykelreferenser och testmaterialet i sig, då just denna Discovery fått rätt många justeringar jämfört med den cykel jag hämtade i Alingsås.

Till att börja med; detta är den första MTB-cykeln jag ägt på 5 år som jag inte avsett tävla på i "högsta divisionen" inom cross country i Sverige. Jag är alltså vad vid låga styren, låsning på styret och fart över ett varv, inte nödvändigtvis "kul" på cykeln. Nu är jag dock långsam och avdankad efter att inte ha cyklat sen i somras. Mina senaste cyklar har varit en Scott Spark RC (2018) strl. M, en Allebike Majestic strl. M, fyra Allebike Majestic strl. L och en Scott Spark RC (2022) strl. L. Cyklarna jag tävlat på har alltså blivit mer och mer "trail-betonade" under de senaste 5 åren, om än helt klart XC.

Vad gäller specifikationen på testobjektet, så är den skillnad som ger störs effekt hjulen som är i kolfiber och 1350 gram tunga, samt lite för XC-aktiga däck (kan jag säga nu i efterhand), WTB Ranger 2,4 TCS Light Fast Rolling. I övrigt skiljer sig specifikationen genom XT (med fyrkolvsok) istället för SLX på allt utom kassett, och veven som är en Truvativ (Sram) där jag testar ett prototyp-drev för närvarande (Tack @Tegheim83 ). Öhlins-gaffeln skiljer säkert en del mot den Rockshox Pike Select+ (2023) som kommer original, men vågar inte uttala mig om skillnaderna.

Själva cykeln då. Den är stor. Riktigt stor, jämfört med det mesta jag cyklat på innan. Jag är 179 cm lång med relativt normala proportioner och då jag kört L under de senaste 3 åren var det ingen större diskussion tyckte jag. Den kommer original med 50 mm styrstam och det är längden jag kör i dagsläget. Jag vill dock byta till kortare stam innan jag drar för snäva slutsatser, då mycket av vad jag upplever påminner om en annan cykel som helt förvandlades när jag bytte från 80 till 70 mm styrstam.

Storleken har ju både för-och nackdelar. Marginalen för hur fel man kan göra men ändå överleva är enorm, men den är inte alls så lekfull och lätt att flytta på som jag hade väntat mig, speciellt i låga farter. När man kommer upp i fart är den både lättkörd och rolig, och då var mitt största problem de lite för klent mönstrade däcken jag hade monterat. De var jättetrevliga till XC, men detta är inte XC.

Det är också någonting jag ständigt måste påminna mig om när jag cyklar på den, detta är inte XC. Cykeln är inte byggd för att man ska slicka på framhjulet i varje klättring men vid nästan varje uppförsbacke letade jag instinktivt och av gammal vana efter lockouten på styret, men den finns ju inte där. Med detta sagt så tycker jag den klättrar fantastiskt fint. Den hittar fäste på ett nästan orimligt vis vid klättring över rötter och dylikt, samtidigt som länkaget känns riktigt effektivt så länge man sitter ner. Ställer man sig upp och drar en spurt sviktar det på ett helt annat vis än Allebikes Majestic eller Alpha, men det vill jag påstå är att förvänta då det är precis vad det läckaget ska vara bra på. Att styrhuvudet är såpass högt jämfört med tidigare cyklar jag haft tänkte jag inte alls så mycket på som jag trodde att jag skulle göra. Det har nog att göra med att tyngdpunkten hamnar såpass långt fram ändå tack vare sadelrörets vinkel. Värt att nämna i detta läge är att ramen är förberedd för intern dragning av lockout-vajer till bakdämparen, så vill man göra en långloppsraket av den så lär det gå finfint.

I dagsläget nöjer jag mig nog där innan jag fått fler timmar på sadeln och innan jag monterat mer ändamålsenliga däck och en kortare styrstam. På det stora hela är jag mycket nöjd trots några detaljer jag vill ändra. Dessa härleder jag dock till personlig preferens och min okunskap på DC/Trail-cyklar.

Tills "Further Ride Impressions" eller tills dess att det kommer en fråga jag kan svara på, over and out.

Tillbaka
Topp