Allebike MB31 Discovery
Enligt Allebike 14 kilogram. Det tar emot lite. Hm, får löneförhöjning med 18 000 efter skatt om en månad. Det kanske är en kolfiberlön.Den stora frågan. Vad väger den?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt Allebike 14 kilogram. Det tar emot lite. Hm, får löneförhöjning med 18 000 efter skatt om en månad. Det kanske är en kolfiberlön.Den stora frågan. Vad väger den?
Egenvägd är alltid bäst vikt, även om jag tycker att allebike brukar vara transparent.Enligt Allebike 14 kilogram. Det tar emot lite. Hm, får löneförhöjning med 18 000 efter skatt om en månad. Det kanske är en kolfiberlön.
HejsanLite annorlunda tempo med MB31 Rescue. Där verkar de fått lite knas.
Ja, jag vet inte om några leverats men nu är det 2-3 veckors försening. Inget problem för mig men jämfört med ovan som måste legat på lagret vid lanseringen.Hejsan
Vad menar du med detta?
Leveranstid?
HejsanDet känns ju nästan som det. Bortsett från bakdämparen så hade det ju nästan kunnat vara specs som motsvarar en cykel för 30-35k.
Vi får hoppas att dem inte höjer priset.
Fungerar garanterat utmärkt men den tillhör det lägre skiktet prismässigt iaf...Hejsan
Bakdämparen är den inte så bra?
Ja du har ju uppgraderat lite prylar på den. Frågan är hur bra dämparna är som kommer monterade? Fin Bike ?Tänker att jag kan göra ett litet bidrag till tråden. Mig veterligen den enda Discovery-n med klarlackad framtriangel, så då får väl resten av bygget bli lite special det med…
Byggd med M8120-bromsar och M8100 reglage och växelförare. Väntar på ett drev till mitt DUB-vevparti innan jag kan bygga den helt färdig, men som de säger; den som väntar på något gott…
Visa bilaga 612916
Tackar och bockar! Vad gäller min bakdämpare så vill jag testköra den ordentligt innan jag bestämmer mig för vilken sort den nya ska va, lite småsugen på piggyback…Ja du har ju uppgraderat lite prylar på den. Frågan är hur bra dämparna är som kommer monterade? Fin Bike ?
Sök på youtube, finns hur mycket som helst.Jag är tyvärr dåligt påläst på dessa dämpare. Tycker jag hittar ingen info/bruksanvisning heller. Vet inte hur jag ska ratta ?
är sadelrörsvinkeln "effektiv" sadelrörsvinkel vid en särskild sadelhöjd? eftersom det är en knyck på sadelröret gissar jag att det är samma grej som fm936, där den effektiva sadelrörsvinkeln är mätt på orimligt låg sadelhöjd för de större storlekarna. i verkligheten får de större storlekarna en flackare effektiv sadelsrörsvinkel.
om så: för att en köpare ska vara hjälpt av uppgiften om sadelrörsvinkeln behöver allebike uppge ett spann av vinklar över ett spann av sadelhöjder.
styrhuvudet? effektiva sadelrörsvinkeln för sadelhöjden på produktbilden är inte intressant för så många. särskilt inte på xl (om detär som jag gissar att knycken på sadelröret är på samma höjd på alla storlekar).På geometribilden på hemsidan är "H" äkta sadelrörsvinkeln. Men det kan inte stämma, jag mäter den till 69 grad. Effektiva på höjden av överkant sturhuvudet, som finns också med som linje i bilden, mäter jag till 76,5 grad. Jag får faktiskt uppgiven sadelrörsvinkeln när jag mäter på sadelhöjd på bilden.
styrhuvudet? effektiva sadelrörsvinkeln för sadelhöjden på produktbilden är inte intressant för så många. särskilt inte på xl (om detär som jag gissar att knycken på sadelröret är på samma höjd på alla storlekar).
Det där problemet har väl alla tabeller? Förutom de enstaka med helt rakt rör.
Ser väldigt bra ut, kanske mer rätt för mig än Alphan egentligen.
och den får gärna vara på en realistisk höjd för storlek xl. men risken är att det ser illa/omodernt ut i tabellen.Några skriver på vilken höjd sadelrörsvinkeln har mättits. Det borde alla göra!
Cyklar har blivit tyngre.... gissar att det är jämt fördelat. Hjulen väger 2 kg+ så där kanske man ska ta bort någa 100g14kg. Är det någon som har en känsla för vad det är som väger? Är ramen ett bra utgångsläge om man vill lätta den över tid, tro?
De brukar inte ha speciellt lätta ramar, men de kanske håller bra istället. Alpha vägde strax under 3kg med dämpare, så jag killgissar på 3375g i L med dämpare.14kg. Är det någon som har en känsla för vad det är som väger? Är ramen ett bra utgångsläge om man vill lätta den över tid, tro?
Sadelrörsvikleln brukar väl mätas vid stackhöjden. Kan bli betydlig skillnad vid sitthöjden vid låg stack och långa ben. Med lite trigonometri och excel går det säkert att göra ett fint litet program som räknar ut vinkeln vid varje given sadelhöjd.och den får gärna vara på en realistisk höjd för storlek xl. men risken är att det ser illa/omodernt ut i tabellen.
Tänker att jag kan göra ett litet bidrag till tråden. Mig veterligen den enda Discovery-n med klarlackad framtriangel, så då får väl resten av bygget bli lite special det med…
Byggd med M8120-bromsar och M8100 reglage och växelförare. Väntar på ett drev till mitt DUB-vevparti innan jag kan bygga den helt färdig, men som de säger; den som väntar på något gott…
Visa bilaga 612916
De brukar inte ha speciellt lätta ramar, men de kanske håller bra istället. Alpha vägde strax under 3kg med dämpare, så jag killgissar på 3375g i L med dämpare.
Allebike har verkligen mognat, trodde aldrig jag skulle känna att jag var sugen på en själv.
Jag har ju mobbat dem för namnet och loggan, men MB31 namnet och loggan är ju så mycket bättre. Det här skulle kunna vara min nästa cykel (eller ja ska väl knö in en enduro därimellan).
För mig prickar den rätt väl vad jag söker om jag skulle köpa nytt nu. Bakdämparen är väl ett frågetecken men annars tycker jag specen verkar klockren. Och ingen comic sans-logga, tack och lov :)
En spark 970 i alu väger ju 15 ur lådan så är det verkligen så lätt?;)14 kg är ju lätt för en trailcykel. Men med tanke på priset så går den väl enklast/bäst att lätta med kolfiberhjul. Kanske går det att göra en deal med Allebike och få bra pris på ett par kolfiberhjul? SLX är väl inte så värst mycket tyngre än XT men kassetten går ju att tjäna in gram på också.
En spark 970 i alu väger ju 15 ur lådan så är det verkligen så lätt?;)
Om en stigcykel är lättare än en Spark som tveklöst är en XC-hoj så råder det väl inga tvivel om att stigcykeln får anses vara lätt?En spark 970 i alu väger ju 15 ur lådan så är det verkligen så lätt?;)
Absolut!Om en stigcykel är lättare än en Spark som tveklöst är en XC-hoj så råder det väl inga tvivel om att stigcykeln får anses vara lätt?
Jo, den har närmat sig stigcykelsegmentet, liksom många andra XC-spjut gör numera. Jag kanske missförstod ditt inlägg, för som jag läste det ifrågasatte du i princip att 14 kg är lättare än 15 kg. ?Absolut!
Men en ny spark är ju en stigcykel väl jag tycka. 130mm slag också.
Spark rc däremot… eller ja den är ju nästan en stigcykel den med.
Väntar fortfarande på vevparti och att snön ska smälta, men jag har cyklat på deras prototyp. Förvånansvärt bra effektivitet i länkaget bak tycker jag. Som referens har jag Majestic och Scott spark 2018 och 2022.Har någon hunnit cykla med sin ännu? Lite nyfiken på intryck gällande trampeffektivitet osv..
Funderar själv mellan denna och Alpha men kommer även att köra lite mer xc och vill gärna slippa fippla med lock-out osv, därför min fråga.Väntar fortfarande på vevparti och att snön ska smälta, men jag har cyklat på deras prototyp. Förvånansvärt bra effektivitet i länkaget bak tycker jag. Som referens har jag Majestic och Scott spark 2018 och 2022.