Råd/ tips på Energy bar

c.camam

Aktiv medlem
Råd/ tips på Energy bar
Hej
Vilken bar skulle ni rekommendera för landsvägscykling och sträckor på cirka 18 mil??

Kanske "dum" fråga.. har kört SiS som funkar ok,men tänkte om det fanns ngt som hade mer energi, mindre socker och annat onyttigt i sig. Eller ska man börja baka själv?!?

Tack för er input

Råd/ tips på Energy bar
Bars är bra så magen inte går tom. Jag satsar numera på att dricka i mig kolhydraterna. Upp till 200g i en flaska funkar bra. Det blir många bars för att komma upp i den mängden.

Kör du 18 mil i hårt tempo kan du bränna över 100g i timmen.
Kör du hårt i 18 mil bränner du garanterat mer än 100 g / timme.
100 watt i en timme kostar 360 kilojoule. Eftersom vi har en antagen verkningsgrad på ca. 25% brukar man slaskigt räkna 1:1 mellan kj och kcal på cykel.
Så 360 kcal. 1g kolisar = 4 kcal. så 90 g. Vid 200 watt blir det alltså 180 g kolisar om vi 100% gick på kolhydrater pga. intensiteten. Nu är inte troligt men även pl endast 70% av energin kom från kolisar så är det över 100 g i bara kolisar och för en stark cyklist är 200w knappast en jätteinsats.
Som tidigare nämnt är det socker du SKA ha om syftet är att köra så hårt och snabbt det går.
Ska du mysa runt 18 mil kan du äta vad dom helst, eller tom. bara köra på vatten :)

Råd/ tips på Energy bar
Det finns väl lite olika teorier kring det där, men fett finns redan i en jättesmart, naturlig förpackning, nämligen nötter.
Finns det?
Man brukar säga runt 5-700g glykogen finns lagrat i muskler och vävnader.
Det ger 2- knappa 3000 kcal energi, dessutom ligger det lokalt så benen kommer t.ex. köra slut sitt muskelglykogen först så på två timmar har man lätt tömt lagret.

En person med 20% kroppsfett på 70 kg har 14 kg fett. Ett gram fett ger ca 9 kcal, det tar en stund att köra slut på den reserven (allt förenklat).:)

Råd/ tips på Energy bar
Har inte läst den, men kanske något uppslag:

Råd/ tips på Energy bar
Hemmagjorda energikakor gjorda på sushiris och kokosgrädde som bas och diverse annat för smaksättning fungerar bra vid träning, men i mitt tycke ganska besvärliga att få i sig under färd. De är lite lösare och det stora problemet är att få till en förpackning som är enkel att tömma.
Om du inte tävlar regelbundet tror jag att någon av de etablerade tillverkarna av energikakor och gels är bästa och enklaste lösningen.

Råd/ tips på Energy bar
Bars?
Varför inte istället
banan.jpg

Råd/ tips på Energy bar

Ja, det finns det. Googla på "fatadaptation" eller "train beta-oxidation" så kommer du se.
Kort och gott kan man lära kroppen att bränna fett mer effektivt om den tränas till det. Därför menar vissa att man lika väl kan fettladda inför långa event, såsom ultramarathon eller flerdagarsturer, istället för att ladda med kolhydrater.

Rune menar på att kolhydratladdning är rejält överskattat för hans kropp. Han har tagit personbästa på långdistans med lågt kolhydratintag och mycket fett istället.

Inom ultradistansvärlden finns det, mig veterligt, flera profiler som kört samma metod.

Ett inlägg i debatten finns här

Jag har ingen akademisk utbildning inom nutrition, så tar inte ställning i frågan gällande vad som är bäst. Troligen personligt dessutom. Men att det finns andra perspektiv är välkänt.

Om man, de facto, kan vinna spartathlon på ostkaksladdning tänker inte jag vara den som säger att det inte går.

Råd/ tips på Energy bar
Ja, det finns det. Googla på "fatadaptation" eller "train beta-oxidation" så kommer du se.
Kort och gott kan man lära kroppen att bränna fett mer effektivt om den tränas till det. Därför menar vissa att man lika väl kan fettladda inför långa event, såsom ultramarathon eller flerdagarsturer, istället för att ladda med kolhydrater.

Rune menar på att kolhydratladdning är rejält överskattat för hans kropp. Han har tagit personbästa på långdistans med lågt kolhydratintag och mycket fett istället.

Inom ultradistansvärlden finns det, mig veterligt, flera profiler som kört samma metod.

Ett inlägg i debatten finns här

Jag har ingen akademisk utbildning inom nutrition, så tar inte ställning i frågan gällande vad som är bäst. Troligen personligt dessutom. Men att det finns andra perspektiv är välkänt.

Om man, de facto, kan vinna spartathlon på ostkaksladdning tänker inte jag vara den som säger att det inte går.
Du pratat om något helt annat. Att vara metabolt flexibel ändrar inte det faktum att muskelglykogenet går att tömma rätt fort, medan det typ är omöjligt att tömma fettdepåerna.

Att mer effektivt kunna nyttja fett vid ultraaktiviteter där intensiteten är lägre är ingen som har ifrågasatt. Att däremot kolhydrater är kroppens primära bränsle och ju högre intensiteten är vid aerobt arbete är däremot rätt så hundraprocentigt bevisat.

Råd/ tips på Energy bar
Du pratat om något helt annat. Att vara metabolt flexibel ändrar inte det faktum att muskelglykogenet går att tömma rätt fort, medan det typ är omöjligt att tömma fettdepåerna.

Att mer effektivt kunna nyttja fett vid ultraaktiviteter där intensiteten är lägre är ingen som har ifrågasatt. Att däremot kolhydrater är kroppens primära bränsle och ju högre intensiteten är vid aerobt arbete är däremot rätt så hundraprocentigt bevisat.
Sista meningen förstod jag inte.
Vi kanske har olika former av cykling. Min intensitet är ofta inte särdeles hög.

Råd/ tips på Energy bar
Sista meningen förstod jag inte.
Vi kanske har olika former av cykling. Min intensitet är ofta inte särdeles hög.
Metabolic-Efficency-Crossover.jpg

Det är grundläggande metabolism, högre intensitet = högre nyttjande av cho, sen kan kurvorna förskjutas något men vid maximalt aerobt arbete (med syre närvarande) är det primärt kolhydrater som bränns. I frånvaro av syre bildas pyruvat och i frånvaro av syre / eller vid snabb glykolys laktat, respektive vid maxarbete som styrkelyft är det kreatinfosfatsystemet som tillgodoser kroppens energibehov (atp) för arbetet.

Cyklar du lugnt kommer du lugnt med fett som drivmedel, ska det gå fort är kolhydrater ett betydligt bättre bränsle.
Med det sagt behövs kolhydrater för att effektivt kunna bränna fett för att energibildningsprocessen ska funka optimalt. Vi lämnar ketoner och dylikt tillsvidare :)

Råd/ tips på Energy bar
Visa bilaga 619290

Det är grundläggande metabolism, högre intensitet = högre nyttjande av cho, sen kan kurvorna förskjutas något men vid maximalt aerobt arbete (med syre närvarande) är det primärt kolhydrater som bränns. I frånvaro av syre bildas pyruvat och i frånvaro av syre / eller vid snabb glykolys laktat, respektive vid maxarbete som styrkelyft är det kreatinfosfatsystemet som tillgodoser kroppens energibehov (atp) för arbetet.

Cyklar du lugnt kommer du lugnt med fett som drivmedel, ska det gå fort är kolhydrater ett betydligt bättre bränsle.
Med det sagt behövs kolhydrater för att effektivt kunna bränna fett för att energibildningsprocessen ska funka optimalt. Vi lämnar ketoner och dylikt tillsvidare :)
Jag är inte alls lika påläst som dig i ämnet. Och tror ju att kolhydrater är att föredra i 18 mils exemplet som togs i trådstarten. Framförallt med tanke på hur landsvägscykling faktiskt cyklas.

Men någonstans, i sidospåret där sträcka ökar och tempo minskar blir det en brytpunkt där andra röster också vill göra sig hörda.

Men kakorna på Runes hemsida är toppen, lite nötkross och kakao också gör dom riktigt smarriga.

Råd/ tips på Energy bar
Men någonstans, i sidospåret där sträcka ökar och tempo minskar blir det en brytpunkt där andra röster också vill göra sig hörda.
"There is more than one way to skin a cat" som man säger :) Och vad som är sant på gruppnivå är långt ifrån alltid sant på individnivå. Som sagt, ifrågasätter inte alls fördelarna med att vara metabolt flexibel och att det är bra att kunna oxidera fett effektivt förutsatt att det passar med den typen av prestation man ämnar utföra.
En sprinter som försöker maxa sin fettmetabolism kommer inte prestera särskilt väl, lika lite som en person som är fantastisk på att oxidera kolhydrater kommer lyckas bra på en backyard ultra där de bästa springer i flera dygn.

Allt beror på vilket arbete som ska utföras, hur intensivt och av vem :)
Prestera Mera (Umara) Simon cyklade genom Sverige på enbart vatten under 14 dagar. Det gick det också. Mådde han bra? Nja, gick det snabbt? nja - men det gick vilket är coolt och som sagt illustrerar hur fettdepåerna i princip är ett evighetslager av energi.

Råd/ tips på Energy bar
"There is more than one way to skin a cat" som man säger :) Och vad som är sant på gruppnivå är långt ifrån alltid sant på individnivå. Som sagt, ifrågasätter inte alls fördelarna med att vara metabolt flexibel och att det är bra att kunna oxidera fett effektivt förutsatt att det passar med den typen av prestation man ämnar utföra.
En sprinter som försöker maxa sin fettmetabolism kommer inte prestera särskilt väl, lika lite som en person som är fantastisk på att oxidera kolhydrater kommer lyckas bra på en backyard ultra där de bästa springer i flera dygn.

Allt beror på vilket arbete som ska utföras, hur intensivt och av vem :)
Prestera Mera (Umara) Simon cyklade genom Sverige på enbart vatten under 14 dagar. Det gick det också. Mådde han bra? Nja, gick det snabbt? nja - men det gick vilket är coolt och som sagt illustrerar hur fettdepåerna i princip är ett evighetslager av energi.
Ja, jag instämmer helt.

Sen vet jag inte hur olika sockerarter står sig mot varandra och läran kring det. Rörsockret kanske kan bytas ut mot annan kolhydratkälla om man tycker det känns onyttigt. T.ex honung.

Råd/ tips på Energy bar
Ja, jag instämmer helt.

Sen vet jag inte hur olika sockerarter står sig mot varandra och läran kring det. Rörsockret kanske kan bytas ut mot annan kolhydratkälla om man tycker det känns onyttigt. T.ex honung.
Är ju nettonoll i slutändan.
Socker är ju socker. Oberoende om det är sackaros eller honung (som är monokedjorna glukos och fruktos).

Ska du in med X antal kcal så spelar det ju ingen roll vilken socker typ det är. (energiupptagsförmågan är ju lite olika beroende på kolhydratmix).

Råd/ tips på Energy bar
Socker är ju socker. Oberoende om det är sackaros eller honung (som är monokedjorna glukos och fruktos).

Ska du in med X antal kcal så spelar det ju ingen roll vilken socker typ det är. (energiupptagsförmågan är ju lite olika beroende på kolhydratmix).

Blir inte energipåslaget olika? Personligen skulle jag inte vilja ha en snabb kick och sedan en dipp utan något mer ihållande. Har sett studier för x antal år sedan för man jämfört skillnaderna.

Råd/ tips på Energy bar
Blir inte energipåslaget olika? Personligen skulle jag inte vilja ha en snabb kick och sedan en dipp utan något mer ihållande. Har sett studier för x antal år sedan för man jämfört skillnaderna.
Ja käkar du energibaren och sätter dig i soffan så får du såklart ett spännande insulinpåslag. Men rör du dig så är det ju sällan ett bekymmer.

(Om något så går honung snabbare ut än sackaros iom en bindning mindre att bryta innan glukosdelen går att använda).

Råd/ tips på Energy bar
18 mil landsväg är ändå mellan 4-5 h och inte så mycket kortare tidsmässigt än Rune Larssons rekord på 10 mil och han har ju även sprungit vanliga maraton ruskigt fort

Att högre intensitet förbränner mera kolhydrater är väl ganska säkert, det märker jag själv när jag cyklar, men sen finns det ett antal andra faktorer som också inverkar så det kan nog ligga en del i hans tes att kolhydrater inte är allena saliggörande. Man får testa vad som funkar bäst för en själv tycker jag .

Men en intressant sak jag hörde i ett radioprogram där en forskare inom sportnutrition berättade om fett- kontra kolhydratförbränning var att omställningen till att förbränna fett är beroende av att den fysiska intensiteten är tillräckligt låg under tillräckligt lång tid och efter en hårdkörning tar det ett bra tag att komma tillbaka till att förbränna fett. Tycker jag upplevt det också faktiskt, det gäller att hitta ett bra och jämnt tempo när man cyklar lite längre

Råd/ tips på Energy bar
Den här frågan dyker upp lite då och då. Varje gång undrar jag hur problemet löstes i olika idrotter innan det fanns energi bars, protein bars. Och andra bars. Det verkar vara en bortglömd kunskap. Vatten verkar också ha spelat ut sin roll. Nu när det finns en specialanpassad dryck för varje tänkbar funktion i kroppen.

Råd/ tips på Energy bar

Vad innehåller ostkaka då?
Huvudmarkonutrienten är tadaaa kolhydrater, tom. högre andel protein än fett.
Och vad händer vid högre intensitet när glykogenet börjar ta slut, jo vi börjar även bränna proteiner i viss mån.
Och vad händer när vi håller på under lång tid, muskler bryts ner och då är ju protein kanon för att stimulera proteinsyntesen.

Nu har jag inte kollat upp detta närmare, utan tolkar det som att "uppladdningen" innehåll ostkaka, och då är det väl kanon med både kolhydrater, protein och fett - vad är det om inte en en varierad kost ( med viss fett bias :) ) Men sen ska man lägga till att vetenskapen på Runes tid inte riktigt är där den är idag, och även om Runes prestationer är fantastiska så har det hänt en del även i Ultra där det går snabbare och längre år efter år i takt med att mer och mer fokus läggs på nutritionen.
1681402838037.png

Råd/ tips på Energy bar

Jag tror på att äta det som är gott, ger glädje och energi (både i lust och kcal) och hålla modet uppe.

Lyssnade på föredraget som länkades ovan ånyo. Tycker det lyfter en tänkvärd poäng. Vad gör det med drivet/lusten om man kompromissar med det färdproviant man faktiskt gillar? Kan kommer en sådan uppoffring med ett större pris än vad näringsvärdena kan mäta.

Jag har inte superbra koll på ultralöpning, men räckte det för att vinna spartathlon tre gånger så duger det nog för 99,99 % av happyanvändare.

Men med det sagt, tycker jag man fortfarande kan diskutera ämnet. Bara att dessa detaljer nog inte är så relevanta för mig. Jag rekar dom kakorna som finns på Runes sida, dom är goda, lättlagade och billiga.

Råd/ tips på Energy bar
Jag har inte superbra koll på ultralöpning, men räckte det för att vinna spartathlon tre gånger så duger det nog för 99,99 % av happyanvändare.
Exakt det där är en enorm villfarelse. "Eliten gör si och så då måste det vara bra för gemene man".
Vi måste skilja på "gruppnivå" och individnivå, i synnerhet när vi börjar titta på den absoluta toppen inom en disciplin. En motionär ska varken träna eller äta som elit och varje individ kan svara olika på olika stimuli och har olika förutsättningar.

Och sen var ligger överföringsbarheten? Ett Spartathlon har väldigt lite gemensamt med den genomsnittliga happyitens cykling.

Råd/ tips på Energy bar
Slog upp loppet på wiki och tiderna skiljer sig inte särskilt idag från när Rune vann sina lopp. Yiannis Kuoros rekordtid från 1984 står sig än .Undrar vad han käkade, det hade varit intressant att få veta :)

Edit. Yiannis Kuoros: "People who think that my diet –or any diet- is the key are completely wrong. In this sport, there is no ideal diet and not ideal training, as both lie to earthy parameters. These are personal issues and individuality plays its role. Of course, there are mistakes to be avoided, but not something that suits everybody. So, in my opinion, using animal products during my competitions, I put it to the category of mistakes. I am also against getting energy from gels etc, and I prefer real food and could be anything crossing my mind, except animal products. I had gastropathy in ‘82 and ‘84 and since then I decided to avoid to perform with empty stomach. Again, it’s a personal issue, while I prefer to carry extra kilos, rather to act with liquids/artificial means of technology."

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Exakt det där är en enorm villfarelse. "Eliten gör si och så då måste det vara bra för gemene man".
Vi måste skilja på "gruppnivå" och individnivå, i synnerhet när vi börjar titta på den absoluta toppen inom en disciplin. En motionär ska varken träna eller äta som elit och varje individ kan svara olika på olika stimuli och har olika förutsättningar.

Och sen var ligger överföringsbarheten? Ett Spartathlon har väldigt lite gemensamt med den genomsnittliga happyitens cykling.
Lyssnar du på föredraget så inser du att det inte alls handlar om att "eliten gör si och så". Utan att folk når elitnivå utan att detaljerat studera näringinnehållet i det dem äter och blint lyssna på gamla hälsosägner.

Käka vad du vill och diskutera också.
Det jag säger är att jag tror detaljerna kan bli överspelad ibland. Jag har en mer hedonistiskt approach, dvs bejaka och lyssna på lusten. Ät det som gör turen härlig, som får dig att vilja cykla mer.

Mina bidrag i tråden var initialt en länk till ett kolhydratsrikt recept, en parantes att man kan få i sig mer energi per gram i form av fett men med Brasklappen att fett inte omvandlas till fysiskt arbete lika lätt.

Överförbarheten ligger i att både löparen som cyklisten drivs av någon slags träningsglädje/flow. Att man kan hänge sig till det istället för att slaviskt räkna gram och näringinnehåll.

För att verkligen återgå till trådstarten så vill TS få i sig mycket energi men samtidigt ersätta sockret (jag antar det är rörsocker som åsyftas) med något. Där är ju fett och honung två olika vägar att gå. Även dadelsocker kan vara intressant.

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar

Ändå viss skillnad då honung även innehåller mer än bara glukos och fruktos. Även andra sockerarter och mineraler och diverse annat i små mängder. Balansen mellan sockerarterna är olika mellan olika sorters honung också.

Men man ska väl ändå inte tänka att man drar i sig stora mängder av varken sportgel eller honung för hälsans skull. Men jag tror honung är ett något mindre onyttigt alternativ. Dessutom billigare och godare.

Råd/ tips på Energy bar
För mig kvittar det egentligen, huvudsak är att jag inte bonkar.. tyvärr lätt att glömma fylla på..
Men visst ol det kan vara nyttigt, gott, och inte allt för mycket tillsatser så är det ett plus

Tillbaka
Topp