[OT] Memes, den stora tråden.

img_1_1681499370474.jpg

Jag är så gammal att jag minns när "babyboomen" avsåg de som är födda 1985-1995. Lite ironiskt att det nog är den generationen som använder ordet "boomer" om 50-talisterna (som tvärtom är födda under en period med låga födslotal).

I Sverige, alltså. Det blir lite dumt när man lånar in populärkulturella begrepp som har sin grund i helt andra omständigheter än vad som rådde här.

Jag är så gammal att jag minns när "babyboomen" avsåg de som är födda 1985-1995. Lite ironiskt att det nog är den generationen som använder ordet "boomer" om 50-talisterna (som tvärtom är födda under en period med låga födslotal).

I Sverige, alltså. Det blir lite dumt när man lånar in populärkulturella begrepp som har sin grund i helt andra omständigheter än vad som rådde här.
Håller med - boomer för mig är ungdomarna…

Ok boomer.

Boomers i US avser i huvudsak efterkrigsgenerationen, dvs även 50-talister, men i Sverige är det mer ”jätteproppen Orvar”, dvs 40-talisterna.
Ja, en genomsnittlig svensk ur "köttberget"/"jätteproppen Orvar" fyller 78 år i år (född 1940-1950 med toppen vid 1945) medan en genomsnittlig amerikansk "boomer" fyller 64 (född 1945-1973 med toppen vid 1959).

Tillbaka
Topp