Liten recension, efter förkylning och feber så har jag nu hunnit med 5-6 ganska lugna rundor på Pirellis XC RC 29x2.4. Jag har kört med halvlågt tryck 1,1+1,4 bar och Nubes inserts fram och bak. Däcken är 59,5 mm på 30mm fälg.
Jämförbara däck som jag har avverkat genom åren Rocket Ron, Racing Ralph/Ray, Wolfpack Race/Cross och Kenda Booster Pro Tr.
Såhär långt upplever jag greppet på blöta hällar och rötter som väldigt stabilt, troligen bäst av de nämnda däcken. Rull bra, men inte bäst. Ralph/Ray upplevdes (fritt ur minnet) som bättre där. I blött och löst är de helt ok, inga av de andra däcken har jag upplevt som bättre. Alla är nog ganska jämna där förutom Ralph och Race som jag tycker flöt ovanpå lös lera. Följsamheten över småtjatter kanske jag inte borde uttala mig om efter en vinter med 160mm gaffel och typ 0,8 bar i framdäcket. Men, jag gör det ändå, tror att de andra däcken var aningens följsammare.
Totalt sett riktigt nöjd, och sammantaget hamnar XC RC högst på min lista. Då cyklar jag mest stig som är relativt okuperad och en del transportsträckor.