vilka XC-däck ska jag välja?

Jag körde Engelbrektsturen och CV förra året på S-Works Renegade 2,35 tyckte det funkade kanon, lätta är dom också typ 570g om jag minns rätt.
Jag gillar renegade bak och har testat gamla varianten som framdäck men upplevde dem ha för dåligt kantgrepo i kurvor. Nya varianten kanske är bättre? Vilka testade du?

Jag gillar renegade bak och har testat gamla varianten som framdäck men upplevde dem ha för dåligt kantgrepo i kurvor. Nya varianten kanske är bättre? Vilka testade du?
”Nya” varianten är ju rätt köttig… kört den både fram och bak.
För feg för sworks då ”alla” säger att man får punka.

”Nya” varianten är ju rätt köttig… kört den både fram och bak.
För feg för sworks då ”alla” säger att man får punka.
Inte värre i nya än gamla varianten väl? (gamla S-Worksvarianten har för mig funkat rätt OK som bakdäck, nya T5/T7 ligger och väntar på bättre väder…)

Det är nya varianten jag har i 2,35. Tycker det dugit gott till det jag kört mesta dels lättare xc och grus men är det blött så vill man nog ha annat fram. Inga problem med punktering för mig på dom S-Works jag haft.

Beställt Mezcal nu. Blir kul att prova framåt våren. Bra pris på däcken på Allebike oxå. 395 spänn.
Jag har kört en del på Mezcal som bakdäck, den dyrare G2 TNT varianten. Några av mina erfarenheter:

- Rullar aningen sämre än Schwalbe Racing Ralph men bromsar betydligt bättre. Racing Ralph tycker jag är hemsk om det är lite inbromsning/sväng på skrå, Mezcal är aningen bättre, men inte bra.
- Lite för liten luftvolym så blir lätt lite stötigt. Tyckte Vittoria Barzo som jag hade som framdäck var rätt bra luftvolym och på att ta upp "småtjattret" så blev lite besviken här.
- Min känsla är att Mezcal är ett bra däck för riktigt hårdpackat och snabbt lite sandigt underlag. Det är dock sällan jag själv kör i sådana förhållanden, så inte det perfekta däcket för mig.
- Över förväntan bra i slaskigt och snöigt!

Kommer nog gå tillbaka till Rocket ron när 2.35 EVO går att beställa. Kört med Maxxis Recon race under förra året och saknar lite av greppet i Rocket ron. Tyckte att de rullade bra trotts att de var relativt grovmönstrade.

Kör på med mina Race King protection, Rissveds och Pidcock kan ju inte ha fel!

Pidcock såg väl dock köra runt på ngt prototyp däck från Continental. Jag önskar mig ett Race King med lite mer kantdubb och 2.3...

Sen har jag Ray/Ralph på andra cykeln så kan byta mellan HT och FS beronde på väderlek.

Ska byta ut mitt wolfpack race bakdäck som börjar bli slitet efter två säsonger. Har köpt ett racing ray 2.35 fram förra sensommaren men nu när jag ska komplettera med ett racing Ralph verkar dom vara helt omöjliga att få tag i (2.35), så frågan är om man ska testa rekon race eller? Har kört mezcal /barzo tidigare som jag inte tyckte ingav något förtroende när det blev lite blött ute (2.25or dock). Eller kan Pirelli göra bra bakdäck kanske? ?

Kör på med mina Race King protection, Rissveds och Pidcock kan ju inte ha fel!

Pidcock såg väl dock köra runt på ngt prototyp däck från Continental. Jag önskar mig ett Race King med lite mer kantdubb och 2.3...

Sen har jag Ray/Ralph på andra cykeln så kan byta mellan HT och FS beronde på väderlek.
Kör du slanglöst med Race King protection? Isf vilken "gucka" fungerar bra till dom?

Kör du slanglöst med Race King protection? Isf vilken "gucka" fungerar bra till dom?
Jag har nog kört två olika, stans och ngn till och utan problem på båda.

Har tidigare kört slanglöst även på racesport men då tog det lite mer tid att få tätt, så i slutändan tror jag inte man sparar så mkt vikt på racesport.

Liten recension, efter förkylning och feber så har jag nu hunnit med 5-6 ganska lugna rundor på Pirellis XC RC 29x2.4. Jag har kört med halvlågt tryck 1,1+1,4 bar och Nubes inserts fram och bak. Däcken är 59,5 mm på 30mm fälg.

Jämförbara däck som jag har avverkat genom åren Rocket Ron, Racing Ralph/Ray, Wolfpack Race/Cross och Kenda Booster Pro Tr.

Såhär långt upplever jag greppet på blöta hällar och rötter som väldigt stabilt, troligen bäst av de nämnda däcken. Rull bra, men inte bäst. Ralph/Ray upplevdes (fritt ur minnet) som bättre där. I blött och löst är de helt ok, inga av de andra däcken har jag upplevt som bättre. Alla är nog ganska jämna där förutom Ralph och Race som jag tycker flöt ovanpå lös lera. Följsamheten över småtjatter kanske jag inte borde uttala mig om efter en vinter med 160mm gaffel och typ 0,8 bar i framdäcket. Men, jag gör det ändå, tror att de andra däcken var aningens följsammare.

Totalt sett riktigt nöjd, och sammantaget hamnar XC RC högst på min lista. Då cyklar jag mest stig som är relativt okuperad och en del transportsträckor.

Följsamheten över småtjatter kanske jag inte borde uttala mig om efter en vinter med 160mm gaffel och typ 0,8 bar i framdäcket. Men, jag gör det ändå, tror att de andra däcken var aningens följsammare.
Vill minnas att Pirellis traildäck och endurodäck beskrivits som väldigt odämpade. Nu är det XC men det kan ju sannolikt finnas en korrelation där.

Lite nyheter från Maxxis
Såg ju spännande ut. Kanske får testa nya Maxxis ikon fram och rekon race bak som nästa uppsättning ?

Såg ju spännande ut. Kanske får testa nya Maxxis ikon fram och rekon race bak som nästa uppsättning ?
Då kan det vara en ide att bevaka när de dyker upp hos handlarna i Tyskland. Efter två veckor är det tomt på lagren och sen tar det ca två-tre år innan de börjar finnas att köpa igen. Så har det varit de senaste åren känns det som.

Är inte helt kompis med XC RC jag heller och pga hål bak som efter lagning nu håller på att spricka upp igen från utsidan så går jag tillbaka till Ray/Ralph. (Men jag kör nog lite för stökigt för XCRC ändå). Rullar väldigt bra dock men minnet säger att Schwalbe var typ lika bra. Strava säger att Schwalbe var snabbare.

Lyckades hitta ett Super Race Ray och ett Super Ground Ralph i 2.35. Blir nog kanon med den mixen.

Ska bli kul att se vad viktlotteriet ger denna gång då.

Fick hem mitt xc rc idag och det ser onekligen snabbt ut, förhoppningsvis klarar det även lite tuffare terräng men det får vi se. Hamnade på rätt sida om det listade 700-gramsstrecket. 2,4 prowall.

Bilagor

• IMG_20230425_165909.jpg
    IMG_20230425_165909.jpg
    462.3 KB · Besök: 120
Ska byta ut mitt wolfpack race bakdäck som börjar bli slitet efter två säsonger. Har köpt ett racing ray 2.35 fram förra sensommaren men nu när jag ska komplettera med ett racing Ralph verkar dom vara helt omöjliga att få tag i (2.35), så frågan är om man ska testa rekon race eller? Har kört mezcal /barzo tidigare som jag inte tyckte ingav något förtroende när det blev lite blött ute (2.25or dock). Eller kan Pirelli göra bra bakdäck kanske? ?
Jag beställde rr 2.35 här https://www.cykelgear.se/reservdela...acing-ralph-29-x-235-super-ground-addix-speed. Får dock vänta en månad ca tills får in dom i lager

Kom från maxxis aspen 2,4 till xcrc 2,4 och upplever dom som studsiga och ostabila. Har gått tillbaka till maxxis igen och känner mig hemma.
Jag kör som sagt med relativt lågt tryck och inserts, upplever ingen studsighet och inte att det är mindre stabila än motsvarande däck. Jag provade att sänka trycket ett uns till men då passerades gränsen och däcket krängde i en snabb utförssväng, utan dramatik dock tack vare inserts.

Igår var jag ute i regnet bekräftade att våtgreppet är finfint. Körde en ganska stenig och rotig runda där jag även passerade flera våta hällar på skrå. Känndes hur tryggt som helst, riktigt imponerad.

Jag kör som sagt med relativt lågt tryck och inserts, upplever ingen studsighet och inte att det är mindre stabila än motsvarande däck. Jag provade att sänka trycket ett uns till men då passerades gränsen och däcket krängde i en snabb utförssväng, utan dramatik dock tack vare inserts.

Igår var jag ute i regnet bekräftade att våtgreppet är finfint. Körde en ganska stenig och rotig runda där jag även passerade flera våta hällar på skrå. Känndes hur tryggt som helst, riktigt imponerad.
Jag kör med inserts bak och lågt tryck, maxxis kör jag på 1-1,1bar. Kör jag pirelli lika lågt kränger dom som satan medans maxxis inte gör de. Vilket gör att pirelli måste köras med högre tryck och det medför att dom i mitt tycke blir studsiga. Dock måste jag hålla med om våtgreppet på rötter och sten, med vad hjälper de när dom är ostabila och odämpade..

Är det någon som ska köra Billingeracet på lördag?
Jag har aldrig kört det loppet men tänkte sko cykeln med Recon Race / Recon. Osäker på om det blir insert bak, är det mkt vassa stenar etc?

Är det någon som ska köra Billingeracet på lördag?
Jag har aldrig kört det loppet men tänkte sko cykeln med Recon Race / Recon. Osäker på om det blir insert bak, är det mkt vassa stenar etc?
Jag tycker det låter som en onödigt grovmönstrad/tungrullad combo för långlopp.
Recon race x2 låter mer lämpat i Mina öron, alternativt ännu mer lättrullat

Jag kör med inserts bak och lågt tryck, maxxis kör jag på 1-1,1bar. Kör jag pirelli lika lågt kränger dom som satan medans maxxis inte gör de. Vilket gör att pirelli måste köras med högre tryck och det medför att dom i mitt tycke blir studsiga. Dock måste jag hålla med om våtgreppet på rötter och sten, med vad hjälper de när dom är ostabila och odämpade..
Låter som jag får prova Maxxis nästa gång?

Tillbaka
Topp