säckpotatis97
Medlem
Överviktig kvinna
ag är en kvinna som vill böra cykla till jobbet och jag väger 110 kg +. ag vill köpa en elcykel- har ni några tips om vad för elcykel skulle kunna passa mig bäst :(
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack snälla uppskattar att du uppmuntrar mig, jag tror jag kommer trivas som cyklist ?Herregud, ingen ledsen smiley!
Det finns flera bra elcyklar som passar, jag låter de som vet mer återkoppla. Annars kan jag skriva lite framöver. Men jag är övertygad om att du kommer stormtrivas. ?
Hmm, jag får nog åka under helgen. Men tror du det spelar någon roll om att jag är överviktig? Vad behöver jag tänka på när jag väljer en cykel?Om du är helt ny till cykling hade jag gått till en butik med bra betyg på google maps och bett om att få prova en elcykel. Se till att du får en sadel som känns bekväm!
Nej. Du är på intet sätt så tung att cyklar börjar gå sönder av vikten. Jag har varit betydligt tyngre än du och cyklat både till jobbet och faktiskt bara för att det är kul också.Hmm, jag får nog åka under helgen. Men tror du det spelar någon roll om att jag är överviktig? Vad behöver jag tänka på när jag väljer en cykel?
Jag bor utanför Uddevalla men tänkte åka in dit för de har en butik som heter cykelhuset om jag minns rättVilken stad pratar vi om?
Min största mardröm är om hjulen spräcks ? men får hopp när du säger att det inte kommer gå sönder ?.Nej. Du är på intet sätt så tung att cyklar börjar gå sönder av vikten. Jag har varit betydligt tyngre än du och cyklat både till jobbet och faktiskt bara för att det är kul också.
Men rådet att vara noga med att hitta en bra sadel är viktigt. Det är obekvämt i början hur man än gör men lida i onödan kan man låta bli.
Jag vet just ingenting om elcyklar, men håller med föregående talare om att det är en god idé att prova några olika cyklar. Låt det ta lite tid, det är ok. Plus att det faktiskt kan vara rätt kul också.
Ok. Om du tänkt åka till Gbg så kan jag tipsa dig om några bra butiker annars men det är väl bra att börja hemmavid om du behöver hjälp med service e t c senare.Jag bor utanför Uddevalla men tänkte åka in dit för de har en butik som heter cykelhuset om jag minns rätt
Vi är många cyklister som väger mer än dig (själv 120+), så du behöver inte vara det minsta orolig, kör på bara och ha kul.Min största mardröm är om hjulen spräcks ? men får hopp när du säger att det inte kommer gå sönder ?.
Jag älskar att cykla. Men har inte ägt en egen cykel sedan högstadiet- brukade åka citycyklar som man kunde hyra över dagen i Stockholm.
Jag vill cykla främst för det är motion och vill gå ner i vikt med men känns skönt att att få vardagsmotion plus det är kul
Ska tänka på det tack!Undvik motor i framhjulet om du har tänkt pendla under den halkiga delen av året.
Men vad kan maxvikt på cyklar bero på?Vi är många cyklister som väger mer än dig (själv 120+), så du behöver inte vara det minsta orolig, kör på bara och ha kul.
Därför jag tänkte köpa elcykel- vägen hem från jobbet är i princip bara backar ??Cykel är fantastisk för oss som är lite tyngre så länge det inte är backigt, då är det skönt med elcykel.
Cykelhjul går oftast sönder om dom är av lägre kvalitet och körs på annat sätt än tänkt, typ rakt på en kantsten till en trottoar med för lågt däcktryck
som andra sagt så länge du inte tokkör över trottoarkanter eller full fart genom potthål osv så är risken obefintlig att hjulen spräcksMin största mardröm är om hjulen spräcks ? men får hopp när du säger att det inte kommer gå sönder ?.
Jag älskar att cykla. Men har inte ägt en egen cykel sedan högstadiet- brukade åka citycyklar som man kunde hyra över dagen i Stockholm.
Jag vill cykla främst för det är motion och vill gå ner i vikt med men känns skönt att att få vardagsmotion plus det är kul
Finns ju givetvis en gräns till vad dom tål, de som jag sett brukar ange maxvikt nånstans mellan 100-120kg, men då är det också troligen satt med rejäl säkerhetsmarginal.Men vad kan maxvikt på cyklar bero på?
Oj, jag märker att jag absoult inte kan någonting om elcyklar får sätta mig ikväll och läsa på lite innan jag köper en hejvilt, tar med dina goda råd tack :)som andra sagt så länge du inte tokkör över trottoarkanter eller full fart genom potthål osv så är risken obefintlig att hjulen spräcks
ja e rätt så omild mot min standard elcykel o ja väger defenetivt ett större knippe kilon till mot dej plus kör ofta med ryggsäck på ett par kilon ytterligare och ja har bara riktat bakhjulet en gång på tre år men de var eget fel då jag på halvfyllan fick en briljant ide att elcykeln va ett bra val att köra i skogen och hoppa med....
allmänt råd är ska du köpa en första elcykel för se om de är nått för dej så funkar framhjulsmotor eller bakhjulsmotor men ska du köpa en elcykel för använda i ett par år så satsa då på mittmotor och fördelaktigt batteriet så lågt monterat som möjligt i ramen när de gäller mittmotor så finns det fyra bra system de är 1.shimano steps 2.bosch 3.yamaha 4.promovec
menar du att jag kan köpa en cykel på maxvikt 110 kg fastän jag väger lite mer än det? föörlåt kan inte mycket om cyklarFinns ju givetvis en gräns till vad dom tål, de som jag sett brukar ange maxvikt nånstans mellan 100-120kg, men då är det också troligen satt med rejäl säkerhetsmarginal.
Svårt att garantera nånting, men jag hade inte varit orolig i alla fall, så länge du inte köper billigaste skiten.menar du att jag kan köpa en cykel på maxvikt 110 kg fastän jag väger lite mer än det? föörlåt kan inte mycket om cyklar
nejdå får köpa med klassSvårt att garantera nånting, men jag hade inte varit orolig i alla fall, så länge du inte köper billigaste skiten.
det ska jag göra, tack för informationen då behöver jag inte vara oroligSystemvikt är det som brukar anges på cyklar, ofta ligger den på ca 130 kg. Det är alltså totalvikten inklusive förare som är systemvikten. I den siffran finns lite marginal och så länge du håller dig borta från att köra in i vassa trottoarkanter så kommer inget att gå sönder p g a vikten i varje fall.
Tack för tipsen- jag ska flörsöka se vad jag behöver tänka på inför ett köp av elcykel- kommer nog satsa på cykeln för kunna ha den flera år med.Köp kvalitet, gråt en gång - brukar man säga och det gäller verkligen elcyklar tror jag. Jag lurade på en kollega en Batavus https://batavus.se/ och hon är nöjd. Tror angiven maxvikt är 120 och den lär inte implodera om man väger lite mer. Damcykel med lågt insteg kanske är bra och motorsystem från känd tillverkare och monterat i vevpartiet tror jag är bättre över tid. Dyrare hoj ger förhoppningsvis lite större batteri också som kommer hålla bättre över tiden. Så om du kan, betala vad en bra cykel kostar och så kanske du kommer cykla mycket mer än du först trodde, på vintern, i regn osv... Handlar bara om att bygga på med bra kläder så att det är bekvämt i alla lägen :)
den är satt för vad ramen ska tåla mer eller mindre i alla hur brutalt den än brukas förhållanden dagligt användning utan att spricka deformeras osv i minst 5 år men den siffran som anges är med rejäla marginalerMen vad kan maxvikt på cyklar bero på?
Tack Snälla för dina tips! Får nog göra det- så ska vi se vad jag får bestämma mig för ? ska åka förbi cykelhuset imorgon förmodligen, får jag fråga vad Nm står för? 500 w måste ändå vara wattFinns ju en del Trekking cyklar som är byggda för lite mer tuffare tag än de vanliga cyklarna. T ex brukar de ha lite starkare hjul m.m för att klara av lite tyngre packning. Skulle också råda dig att köpa en mittmotor cykel och gärna då en med det starkaste motoralternativet (oftast 85-90Nm motor. 60Nm och nedåt är riktigt klena i jämförelse). Batteristorleken kanske inte är så avgörande för just kortare pendling men vill man kanske ta en lite längre tur så ska det nog vara ett batteri runt 500w eller mer?
Vi har en Cube Kathmandu Hybrid med Bosch CX Performance motorn (85Nm) och 500w batteri i familjen och den funkar mycket bra i Uddevallas alla backar!! ?
Sök lite på den så har du något att jämföra med på vad som skulle kunna vara en bra och robust cykel som tål lite mer. De flesta större kända märken brukar ha liknande cyklar. Och åker du till Cykelhuset så be att få prova de olika motoralternativen och ta en sväng upp förbi NetOnNet så får du känna på lite uppförsbacke och hur de olika motorerna känns. Har du tid så ta även backen upp förbi Ikea och Lidl. Där känner man verkligen av skillnaden på en trött 60Nm motor mot en 85-90Nm!
Kan inte så mycket om cyklar ?Tack Snälla för dina tips! Får nog göra det- så ska vi se vad jag får bestämma mig för ? ska åka förbi cykelhuset imorgon förmodligen, får jag fråga vad Nm står för? 500 w måste ändå vara watt
Jahaaa men då ska jag absoult inte oro mig ? känns så bra att du skrev detta nu? känner mig betydligt mycket lugnareden är satt för vad ramen ska tåla mer eller mindre i alla hur brutalt den än brukas förhållanden dagligt användning utan att spricka deformeras osv i minst 5 år men den siffran som anges är med rejäla marginaler
150kg och uppåt då ska man nog börja undvika att vålda allt för mycke med smälla över trottoarkanter hoppa med cykeln osv men brottgränsen för vad saker tål ligger lätt 180-200kg trakterna
Det ska jag!?✌?Åk till Cykelhuset. De är kanonbra i den butiken. Du kommer få grym hjälp.
Aha okay?✌? tack för förklaringenNm = Newtonmeter, fritt översatt råstyrka. Jag tror @MotoVeloce skrev fel på enheten W, han menar Wh, d v s storlek på batteriet. Allt från 500 Wh och uppåt är bra = lång räckvidd.
du ska givet köpa den du själv gillar MEN jag kan inte med rent samvete säga att den där är ett bra köp Egoing är en förklädd Bafang motor deras minsta och sämsta modell dessutom (crescent köper elsystemet dvs kablage motor display utan logotyp direkt från tillverkaren av Bafang sen döper den till Egoing) utöver det så batteriet är inte av bästa kvalitet heller..
Skulle nog inte rekommendera den. Typ som vilken billig kinacykel som helst med framnavsmotor som på sin höjd kanske skulle vara prisvärd om den kostat under 10.000:- Nu sätter de Crescent på den och alla tror att den är både i bra kvalité och gjord i Sverige. De borde byta ut dekalen mot "Lurad" istället. :)