Continentals nya däck

Continentals nya däck
Det fungerar förvånansvärt dåligt skulle jag säga. Mina senaste tre punkor har vägrat täta med salami. Oavsett så är det ju bra om man KAN ta av däcket och slänga i en slang när det väl behövs.
Kör du med de tjocka eller de smala korvarna då? Och var i däcket får du punka?

Det är få punkor senaste åren, och då oftast hål i sidovägg, där den tjocka modellen av korv inte löst problemet. Så jag tycker det fungerar över all förväntan och oftast håller lagningen däckets livslängd dessutom.

Continentals nya däck
Kör du med de tjocka eller de smala korvarna då? Och var i däcket får du punka?

Det är få punkor senaste åren, och då oftast hål i sidovägg, där den tjocka modellen av korv inte löst problemet. Så jag tycker det fungerar över all förväntan och oftast håller lagningen däckets livslängd dessutom.
Hål i sidoväggarna är de enda punkor jag råkar ut för, på grund av genomslag. Salamidimension väljs efter hålets storlek.

Continentals nya däck
Så här fick det bli. Införskaffade även https://ride.lezyne.com/products/tubeless-kit . Har även slang med så nu borde man klara av de flesta punkorna. Blev lite tajt mot flaskan men det finns lite justermån framåt som synes..
20220609_110329.jpg

Continentals nya däck
Har ett set Kryptotal i DH-casing på ingång.
Någon som har lite tid på dessa och kan jämföra med maxxis-utbudet?
Främst intresserad av återkoppling kring stommens stabilitet och följsamhet.
De senaste åren har jag cyklat med maxxis doubledown med cushcore pro i. Hur tror ni contis DH-casing utan inlägg står sig mot den setupen?
(Jag kan ju givetvis testa själv när de kommit, men börjar gärna i rätt ände liksom.)

Continentals nya däck
IMG_20230420_215607.jpg

nyligen monterat kryptotal fr och xynotal på min hoj. bägge i 2.4 med trail casing och endurance gummi.
inte fått testa dem så mycket än men trail casingen känns rätt likt maxxis exo. gummit är på den hårdare sidan men känns rätt greppigt ändå.

Continentals nya däck
vart lite fövånad att det står made in china på dem. gäller det för alla dessa? är van vid att man behöver köpa contis tysktillverkade för att faktisk kunna lita på kvalle'n

Continentals nya däck
Tror det är endurancedäcken med lätt casing som är tillverkade i Kina. Hade kunnat kolla om det står Germany på mitt med enduro casing och soft gummi men det var så jäkla skitigt så jag ser inte vad eller ens var det står :)

Continentals nya däck
Har ett set Kryptotal i DH-casing på ingång.
Någon som har lite tid på dessa och kan jämföra med maxxis-utbudet?
Främst intresserad av återkoppling kring stommens stabilitet och följsamhet.
De senaste åren har jag cyklat med maxxis doubledown med cushcore pro i. Hur tror ni contis DH-casing utan inlägg står sig mot den setupen?
(Jag kan ju givetvis testa själv när de kommit, men börjar gärna i rätt ände liksom.)
Dags för lite återkoppling här efter att ha kört conti en månad typ.
Har kört Argotal supersoft fram och Kryptotal Re doft bak, båda i DH casing. Mest enduro-inspirerad stigcykling samt en relativt blöt parkdag på vallåsen.
Min go to setup de senaste åren har varit Maxxis Assegai maxxgrip fram och DHRII maxxterra bak, båda i doubledown casing och med cushcore i, så det är främst det jag jämför mot. Förra veckan testa jag Argotal direkt mot assegai med korv (enligt ovan) på en liten loop på lokala kullen. Jag trodde jag skulle vilja tillbaka till med gamla setup men blev förvånad att jag föredrog conti mest för att stommen är otroligt bra. Vid låga farter ger contis DH-stomme aningen mer feedback till händerna med vid högra farter är de påtagligt bekvämare än doubledown med cushcore. Stabiliteten vid kurvtagning är också mycket bättre vid samma tryck, men även när jag hade 15% högre tryck i maxxis-däcket. Dagen då testet utfördes var det riktigt bra grepp o marken så svårt att känna någon skillnad då.

Continentals nya däck
åter igen bekräftat att vatten är blött.
av 5 däck i trail endurance så var 2 dåliga från fabrik och den jag fick i retur var rak från början men skadades efter en cushcore montering ?
håll er till enduro eller dh versionerna

Tillbaka
Topp