Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur ser rättsläget kring emtb i naturen ut i Sverige för tillfället?
Har naturvårdsverket/länsstyrelsen/vem det nu var, ändrat sig så att de nu tycker det är OK, eller har Happy fixat tillstånd för sin Cykeltestarhelg om tanken är att man ska få köra testcyklarna i skogen?

Har naturvårdsverket/länsstyrelsen/vem det nu var, ändrat sig så att de nu tycker det är OK, eller har Happy fixat tillstånd för sin Cykeltestarhelg om tanken är att man ska få köra testcyklarna i skogen?
Det är förbjudet

Hur lossnar man en kassett som sitter i riktigt ordentligt? kedjepiskan gick sönder och den vill inte gå av än
Sitter den som fan och inget annat funkar så kan man värma låsringen en del med typ gasbrännare eller liknande, och eventuellt kyla med vatten sen. Man får bara vara försiktig att man inte steker packningar eller fett eller så i boddyn/lager

Sitter den som fan och inget annat funkar så kan man värma låsringen en del med typ gasbrännare eller liknande, och eventuellt kyla med vatten sen. Man får bara vara försiktig att man inte steker packningar eller fett eller så i boddyn/lager

Hjälper det verkligen?

Låsringen sitter på innersidan. Om man värmer den kommer den att expandera och jag skulle tänka att det gör det ännu svårare att får loss den.

Eller är tanken att kyla den och att bodyn därefter fortfarande är varmt så den är expanderat lite?

Sänker du trycket för mycket så får du ökad risk för skärsår, framförallt om du cyklar på annat än slät asfalt. Däcksidorna i (lättrullande) racerdäck är tunna och sköra.
det brukar hävdas tvärtom. lägre tryck gör att vassa stenar inte rår på däcketts gummi eller den underliggande däckväggen, för den viker undan. min personliga övertygelse är att detta stämmer.

men risken för snakebite ökar, om man kör på någon större ojämnhet. det är kanske det du menar?

Hjälper det verkligen?

Låsringen sitter på innersidan. Om man värmer den kommer den att expandera och jag skulle tänka att det gör det ännu svårare att får loss den.

Eller är tanken att kyla den och att bodyn därefter fortfarande är varmt så den är expanderat lite?
Låsringen som sitter ytterst på kassetten, den man spänner för att ha kassetten på plats. Jag har inte tillräckligt med högskolepoäng för att förklara det på ett annat sätt än att spänningarna kan släppa. Likadant som man kan värma loss muttrar osv som kan sitta jävligt. Och att det funkar de gånger jag har försökt.
Men man kan ju också bara använda en längre hävarm om man har ett rör eller liknande som man kan trä över kedjepiskan och/eller kassetverktyget

Låsringen som sitter ytterst på kassetten, den man spänner för att ha kassetten på plats. Jag har inte tillräckligt med högskolepoäng för att förklara det på ett annat sätt än att spänningarna kan släppa. Likadant som man kan värma loss muttrar osv som kan sitta jävligt. Och att det funkar de gånger jag har försökt.
Men man kan ju också bara använda en längre hävarm om man har ett rör eller liknande som man kan trä över kedjepiskan och/eller kassetverktyget

På muttrar funkar det för att muttern sitter på yttersidan av skruven och muttern då släpper lite om den blir varm och expanderar. Låsringen sitter på innersidan och tycker sig fast när den expanderar.

I den här fallet behöver man en starkare kedjepiska.

det brukar hävdas tvärtom. lägre tryck gör att vassa stenar inte rår på däcketts gummi eller den underliggande däckväggen, för den viker undan. min personliga övertygelse är att detta stämmer.

men risken för snakebite ökar, om man kör på någon större ojämnhet. det är kanske det du menar?
För slitbanan kan det stämma. Jag menade dock de tunna däcksidorna som är väldigt mycket mer punkteringskänsliga. Kör man lågt tryck så ökar risken att däcksidan tar i underlaget i kurvor t ex.

Är detrail bikes bra? Känns lite som bcf ungefär. Känns ju ändå bra med en prisvärd cykel.

Bcf håller ju också till i Borås, kan det vara en rebrand till ett coolare namn bara?

Vad skall jag göra med denna hoj?
3-växlat nav som är kass.
Gamla 28” (typ 13 mm större än vanliga 622).
Kanske byta ut navet mot något Nexus? Byta ut hjulen helt?
Den har nya däck och ny kedja.
IMG_4744.jpeg

Vad skall jag göra med denna hoj?
3-växlat nav som är kass.
Gamla 28” (typ 13 mm större än vanliga 622).
Kanske byta ut navet mot något Nexus? Byta ut hjulen helt?
Den har nya däck och ny kedja.
Visa bilaga 621950
Framhjulet borde du ha kvar. En gammal trumbroms är en kulturskatt! Ett Nexus bak (el dyl) borde väl funka? Eller hitta ett beggat duomatic?

Jag föreslår Rockshox Paragon Gold RL Solo Air om det ska vara en bra dämpad gaffel som inte väger så mycket och som inte ändrar geometrin på cykeln alltför mycket mer än några millimeter i gaffellängd.

Nu har gaffeln suttit nån vecka, testade cykeln i fråga till jobbet idag. Riktigt behaglig resa. Kanske kan bli inköp till vinterpendlaren ...

Hur skevt ska ett mtb-hjul vara för att vara skevt? Alltså: hur skevt för att en genomsnittlig happyit bör tänka ”oj, det här duger inte, dags att få det riktat”.

Det alla kan enas om, tror jag: när du märker det.

Det beror på vad du menar med "märker". Jag skulle rikta ett hjul om jag ser att det är skev. På en MTB hjul är det lite svårare att ser, så någonstans mellan 1-2 mm skev. Men tror inte att man märker det vid körning om ett MTB hjul med breda däck är 5 mm skev.

Så länge cykeln är en laglig max 25km/h och 250w så klassas den som vanlig cykel och kan cyklas med på precis samma ställen som en vanlig cykel.

Däremot om man chippar den eller på annat sätt höjer hastigheten över 25km/h eller att man har en motor som inte är klassad som 250w så åker man ett motorfordon och då gäller vägtrafikregler samt terrängkörningslagen (vilket förbjuder trafik i naturen annat än på godkända platser som t ex crossbanor och officiella endurospår).

Nu finns det ju individer som missbrukar det här med 25km/h och 250w samt de som åker starkare hemmabyggen eller med gashandtag samt rena elmotorcyklar med eller utan trampor (typ Suron och allt vad de heter). Det är de som länstyrelsen förmodligen vill åt och förtydligar att de är olagliga att framföra i naturen.

Så vad de än säger så är en 25km/h elcykel bara en en helt vanlig cykel så länge den inte går fortare eller har mer än laglig effekt.

Du får definiera "märker" själv. Om du är en sådan som tar upp och tittar eller mäter så har du nog lägre tolerans mot skevhet. Om du har mätt upp 1.5mm skevhet så skulle jag säga att du har märkt det?

Tolarensen på fabrikshjul var ju rätt hög enligt happy. Är man då själv nere på 1-2 mm så kanske man inte ska vara superorolig.

Har inte mätt, men det syns när man cyklar att centrallinjen på däcket vobblar till lite. 2-3 mm skulle jag gissa.

Du får definiera "märker" själv. Om du är en sådan som tar upp och tittar eller mäter så har du nog lägre tolerans mot skevhet. Om du har mätt upp 1.5mm skevhet så skulle jag säga att du har märkt det?
Skevheten kanske inte är det viktigaste utan jag tror att ekerspänningen är viktigare så länge man inte känner av att hjulet är skevt/ovalt.
Jag brukar helt ovetenskapligt och utan teknisk täckning knacka runt på ekrarna och hitta en medelton för varje sida och justera upp så att alla ekrar låter ungefär lika. Släppa några och spänna andra. Brukar faktiskt bli förvånansvärt bra och mina fälgar slog runt 1mm sist jag kollade.

Men ta det inte som en praxis eller ett korrekt svar. Jag mer "killgissar" och det verkar funka för mig. Andra vet säkert bättre? ;)

Senast ändrad:
I trafik, ja. I terräng är det fortfarande en gråzon tills det att det prövas eller lagen förtydligas.
Det är ingen gråzon egentligen då en 25km/h elcykel klassas som just cykel av Transportstyrelsen och inget annat. Så alla regler som gäller för cykel gäller för dessa lagliga elcyklar med.
Först när något klassas som "motorfordon" så utgår allemansrättens cykelregler och terrängkörningslagen börjar gälla.
Sen finns det ju undantag som vi sett där Länsstyrelser/Naturvårdsverket mfl försöker gå runt lagen och begränsa till vanliga analoga cyklar genom att skriva att elcyklar inte är tillåtet. Jag är inte helt hundra på hur de i lagen kan se detta som möjligt (kanske finns något om hur naturreservat kan ha begränsad åtkomst?) om de inte menar "elfordon" och då eldrivna cyklar och liknande som inte klassas som 25km/h cykel? Men där finns ju redan terrängkörningslagen som styr detta.
Men helt säkra är vi inte förens det har prövats i rätten.

Det är ingen gråzon egentligen då en 25km/h elcykel klassas som just cykel av Transportstyrelsen och inget annat. Så alla regler som gäller för cykel gäller för dessa lagliga elcyklar med.
Först när något klassas som "motorfordon" så utgår allemansrättens cykelregler och terrängkörningslagen börjar gälla.
Sen finns det ju undantag som vi sett där Länsstyrelser/Naturvårdsverket mfl försöker gå runt lagen och begränsa till vanliga analoga cyklar genom att skriva att elcyklar inte är tillåtet. Jag är inte helt hundra på hur de i lagen kan se detta som möjligt (kanske finns något om hur naturreservat kan ha begränsad åtkomst?) om de inte menar "elfordon" och då eldrivna cyklar och liknande som inte klassas som 25km/h cykel? Men där finns ju redan terrängkörningslagen som styr detta.
Men helt säkra är vi inte förens det har prövats i rätten.
Enligt Naturvårdsverket är det fel, se vad de skriver här, tycker de förklarar det tydligt:

Men du har rätt i att rättsläget ändå är något otydligt...

Enligt Naturvårdsverket är det fel, se vad de skriver här, tycker de förklarar det tydligt:

Men du har rätt i att rättsläget ändå är något otydligt...
Fast notera att de bara är tydliga om reglerna för över 250 W och 25 km/h och det är det ju ingen som ifrågasätter.

Klassningen av elcyklar som cyklar gjordes rätt uppenbarligen med avseende på framförsel i trafik och inte i terräng. Tills dess att det är klargjort vad som gäller tycker i alla fall jag att det är bäst att inte uttrycka sig bergsäkert åt ena eller andra hållet.

Enligt Laholms ”Strand för alla” så ingår även bilen i Allemansrätten.
Oavsett är fenomenet värt en omväg om man har vägarna förbi. Mycket ovan syn med massa bilar på stranden.

Tror ni en cykelkartong med en modern MTB får plats i skuffen med nedfällda säten på en stor kombi? Maxbredd blir knappt 120cm på diagonalen..

Jag har en ram jag tänkte sätta ihop en billig cykel av och jag har kanske hittat en lämplig donator som har det mesta som saknas. Ramen ska egentligen ha 28-29" hjul men donatorn är en gammal mtb med 26" hjul men då ramen är en liten storlek så tänkte jag att det säkert går bra ändå.

Men...
Bredden på baknavet, hur funkar det? Måste jag hitta ett bakhjul med exakt samma bredd eller är det bara att ändra på något?
Båda hjulen har skivbroms om det har betydelse.
Ramen är en Specialized vita kolfiber och donatorn är en gammal Scott Voltage.

Tillbaka
Topp