Bikepacking
Jag kan ställa upp på att smyga runt och ge alla pyspunka.När då? Ska det vara varmt och mysigt, eller ska det vara lite härlig misär med snöblandat och pyspunka på liggunderlaget?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan ställa upp på att smyga runt och ge alla pyspunka.När då? Ska det vara varmt och mysigt, eller ska det vara lite härlig misär med snöblandat och pyspunka på liggunderlaget?
Okej.. jag vet att ni egentligen vill ha en https://seatosummit.eu/products/ultra-sil-day-pack
Men när jag gick förbi denna på IKEA:
https://www.ikea.com/se/sv/p/blavingad-ryggsaeck-bla-groen-80534070/
så blev det ett köp. Har den som "over flow" vid pendling just nu. Packar ändå kompakt.
Jag unnade mig den Sea-to-summit du länkar till. Efter tio år med en halvkass och skrymmande packbar ryggsäck är det fint med något som blir så sjukt liten ihoppackad. Perfekt för att få med sig folkölen den sista milen till tältplatsen.Okej.. jag vet att ni egentligen vill ha en https://seatosummit.eu/products/ultra-sil-day-pack
Men när jag gick förbi denna på IKEA:
https://www.ikea.com/se/sv/p/blavingad-ryggsaeck-bla-groen-80534070/
så blev det ett köp. Har den som "over flow" vid pendling just nu. Packar ändå kompakt.
Om du köper ett Maxxis DHR-däck så kommer den i en packbar ryggsäck, de är inte dumma alls, kan man ha till mycket :)Vill också ha en sån där packbar ryggsäck!
Bytte precis till Rekon bak ju.?Om du köper ett Maxxis DHR-däck så kommer den i en packbar ryggsäck, de är inte dumma alls, kan man ha till mycket :)
ok :) men du kan skaffa DHR till vintersäsongen så har du ryggan spikad till nästa år :)Bytte precis till Rekon bak ju.?
Har en AL6 från 2019 och styrröret är ovanligt dimensionerat, stam och spacers är 1 1/4" istället för 1 1/8". Inte hundra på att detta påverkar gaffelbyte men något att kolla upp.Tjing! Börjar rycka i äventyrstarmen.. :)
Söker framgaffel med monteringsgängor (3ggr/gaffelben) för flaskställ/bikepacklösningar till en Canyon Grail AL7 från -2019.
Söker nått prisvärt o trillade över lite förslag på https://bikepacking.com/index/forks-with-bottle-cage-mounts/
Nån som vill dela med sig av erfarenheter, tips på gaffel?
Beror lite på vad du ska ha med dig.Vad finns det för vettiga sadelväskor för pendling? Jag har hittat Ortlieb seat pack QR.
Visa bilaga 624763
Den skall vara lätt att fästa och ta av samt sitta stabilt.
Tips?
Har kört med dem på min Grail (det följer alltså med plastslangklämmor som har inbyggdda skruvhål för själva Versacagen). Hade också annan lösning där man drog fast ett alu-bleck med 3 tre fästen via två slangklämmor (tror jag köpte den för att den kändes rejälare och lite enklare att montera). Båda funkade problemfritt, men lite extra bängel vid montering/demontering så såg till att nya cykeln hade gaffel med färdiga hål.Finns ju också ett antal lösningar för att få 2-3 fästen på gaffeln. Topeak Versacage exempelvis. Beror väl lite på formen på gaffelbenen hur den kommer sitta men värt att kolla upp istället för att byta hela gaffeln
Har kört med https://carradice.co.uk/shop/saddlebags/super-c-sqr-tour/ i över 4 år som både pendlare och bikepack-väska. Funkat hur bra som helst, klickas fast på nån sekund och rymmer mycket. Slim-varianten (den är slim på höjden men fat på bredden) kan vara bättre om man vill vara säker på att rymma dator utan problem.Vad finns det för vettiga sadelväskor för pendling? Jag har hittat Ortlieb seat pack QR.
Visa bilaga 624763
Tips?
Slimvarianten ser ju superbra ut som pendlarväska. Blev sugen på en sån som (även om min Nelson är bra), då den verkar anpassad just för kontorspendling där man släpar laptop.Har kört med https://carradice.co.uk/shop/saddlebags/super-c-sqr-tour/ i över 4 år som både pendlare och bikepack-väska. Funkat hur bra som helst, klickas fast på nån sekund och rymmer mycket. Slim-varianten (den är slim på höjden men fat på bredden) kan vara bättre om man vill vara säker på att rymma dator utan problem.
Personligen hatar jag att cykla med ryggsäck, blir toksvettig, samt får lätt fel belastning på nacken, därav behöver jag en väska för datorn.Tack för svaren!
Jag behöver inte ha dator i sadelväskan och om jag skall ha riktigt mycket med mig har jag ju fortfarande min ryggsäck.
Jag gillar den mer strömlinjeformade varianten av sadelväska som ortlieb (och andra märken) har. Så det är varianter på den jag främst söker.
Jag har en extra jobbdator hemma så jag behöver aldrig ta hem min ordinarie. Extremt skönt faktiskt.Personligen hatar jag att cykla med ryggsäck, blir toksvettig, samt får lätt fel belastning på nacken, därav behöver jag en väska för datorn.
Men Vaude trailsaddle borde vara ett alternativ. Där plockar du ut påsen ur själva selen, så du låter selen sitta kvar.
![]()
Vaude Sadelväska Trailsaddle Ii Black Uni
Släck din törst efter nya äventyr! Älskar du att sova utomhus och planerar du att upptäcka världen på två hjul så är den vattentäta Vaude Trailsaddle II ett riktigt smart val. Praktisk och robust sadelväska med täta sömmar o...www.bikester.se
Jag gillar blackburn. Skulle säga att lös påse är ett krav :) tror min kostade 7-800kr men det var några år sedan. Finns säkert bättre varianter idag.Vad finns det för vettiga sadelväskor för pendling? Jag har hittat Ortlieb seat pack QR.
Visa bilaga 624763
Tips?
Problemet är att de jag sett är jäkla fippliga att ta av och sätta dit. Du vill ju inte stå utanför kontoret i flera minuter och spänna och fippla?Jag har en extra jobbdator hemma så jag behöver aldrig ta hem min ordinarie. Extremt skönt faktiskt.
Jag har sett de varianterna där en ett fäste sitter kvar men jag vill att cykeln skall bli "ren" när jag plockar av väskan. Också för att det skall vara smidigt att sätta väskan på olika cyklar utan att behöva flytta fästen.
Är det små fästen kan jag tänka mig att köpa något extra och ha till de olika cyklarna men jag vill inte ha ett stort fäste som på Vaude. Även om funktionen är kanon.
Nej precis. Det är därför jag letar efter en som är smidig för pendling. :)Jag gillar blackburn. Skulle säga att lös påse är ett krav :) tror min kostade 7-800kr men det var några år sedan. Finns säkert bättre varianter idag.
Problemet är att de jag sett är jäkla fippliga att ta av och sätta dit. Du vill ju inte stå utanför kontoret i flera minuter och spänna och fippla?
Har en vän som har en äldre variant av den. Klart svårpackad och säckar lätt ihop. Klart drygare att ta av/på än blackburn. Men säkert helt ok :) bra med luft-ventil.Nej precis. Det är därför jag letar efter en som är smidig för pendling. :)
Ortliebs verkar vara smidig nog. Har inte tittat på den i verkligheten än dock.

Jag kan absolut titta på den. Är i början av processen att välja just nu.Har en vän som har en äldre variant av den. Klart svårpackad och säckar lätt ihop. Klart drygare att ta av/på än blackburn. Men säkert helt ok :) bra med luft-ventil.
Du ska inte titta på den här varianten? Jag har en med snabb-koppling till sadelstolpen. Tar en sek att ta av. Hyfsat aero. Men du kör kanske kolfiberstolpe?
Fel variant - se redigerat inlägg :)Jag kan absolut titta på den. Är i början av processen att välja just nu.
Jag kör en 26" hardtail med alustolpe
om du har bakfjädring så skulle jag tycka det var en försämring att inte ha packningen fjädrad.Jag får upp en massa reklam för det här systemet (troligtvis för att jag googlat en del bikepackingprylar).
Någon som känner till dem och vet om det är ett vettigt system? Gillar lite tanken på att kunna ha både packning baktill och att ha möjlighet att använda droppern.
![]()
Aeroe
The patented Aeroe Spider Rear Rack provides an innovative and versatile way to carry gear on your bike using the lightweight and waterproof Quick Mount Pod or Dry Bags. The Aeroe system is perfect for bikepacking, on or off-road touring, commuting or riding your e-bike or full suspension...aeroe.com
Jag kör odämpad stålcykel. Sen har jag en väska som jag är sjukt nöjd med, så jag behöver egentligen inget nytt, men fantisera och drömma lite kan man ju göra.om du har bakfjädring så skulle jag tycka det var en försämring att inte ha packningen fjädrad.
Tailfin Aeropack är nästan fyra gånger dyrare, så det är ett bra skäl att skippa... Annars har den många fördelar: kommer med 20 l väska, kan ta anycages på sidan (eller "vanliga cykelväskor" om man köper modell med såna fästen), verkar stadigare och enklare att montera av och på (går på ~en minut). Funkar med dämpare och dropper.Jag får upp en massa reklam för det här systemet (troligtvis för att jag googlat en del bikepackingprylar).
Någon som känner till dem och vet om det är ett vettigt system? Gillar lite tanken på att kunna ha både packning baktill och att ha möjlighet att använda droppern.
![]()
Aeroe
The patented Aeroe Spider Rear Rack provides an innovative and versatile way to carry gear on your bike using the lightweight and waterproof Quick Mount Pod or Dry Bags. The Aeroe system is perfect for bikepacking, on or off-road touring, commuting or riding your e-bike or full suspension...aeroe.com
Nu får jag ännu mer förslag att dreggla över, trots att jag inte behöver mer än den väska jag har. Om hästarna springer rätt i helgen....Tailfin Aeropack är nästan fyra gånger dyrare, så det är ett bra skäl att skippa... Annars har den många fördelar: kommer med 20 l väska, kan ta anycages på sidan (eller "vanliga cykelväskor" om man köper modell med såna fästen), verkar stadigare och enklare att montera av och på (går på ~en minut). Funkar med dämpare och dropper.
![]()
AeroPack
The AeroPack is the ultimate integrated rigid seatpack range. For riders who prioritise weight and speed on bikepacking adventures.www.tailfin.cc
Jag får upp en massa reklam för det här systemet (troligtvis för att jag googlat en del bikepackingprylar).
![]()
Aeroe
Jag har både Decathlon varienten och en motsvarande (fast lite sämre) från XXL. Tänker att IKEAs ser väldigt intressant ut, mycket för mesh- fickorna och att den har samma öppningssystem som på en Marmot Urban Hauler => bra. @desmo modellen på IKEAs bild ser kort ut, hur sitter den på dig?

Vikt och storlek packad?:DVisa bilaga 625102
Visa bilaga 625103
Nu är ju jag också kort (168cm). Men remmarna är justerbara. Ingen ryggsäck att lasta tungt och bära länge.