Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Bikepacking
Okej.. jag vet att ni egentligen vill ha en https://seatosummit.eu/products/ultra-sil-day-pack

Men när jag gick förbi denna på IKEA:
https://www.ikea.com/se/sv/p/blavingad-ryggsaeck-bla-groen-80534070/
så blev det ett köp. Har den som "over flow" vid pendling just nu. Packar ändå kompakt.
Jag unnade mig den Sea-to-summit du länkar till. Efter tio år med en halvkass och skrymmande packbar ryggsäck är det fint med något som blir så sjukt liten ihoppackad. Perfekt för att få med sig folkölen den sista milen till tältplatsen.

Bikepacking
Just att lätt kunna få med sig mat sista timmen eller timmarna från affär till tältplats är guld värt. Inga fler påsar som dinglar från hoodsen eller varma koppen i ryggfickan.

Bikepacking
Vill också ha en sån där packbar ryggsäck! De där musetterna som var/är(?) så populära på Insta för ett tag sedan är ju verkligen apdåliga. Tre konservburkar i en sådan är att betrakta som ett dödligt vapen när den helt plötsligt svingas runt magen när man gör någon rörelse på cykeln.

Som vanligt är det bara att konsumera sig ur krisen.

Bikepacking
Jag har både sea to summits och decathlons variant. StS är snäppet lättare/tunnare/mindre, å andra sidan blev det en reva i den relativt snabbt. Lagad med seamsealer eller vad det heter så den är fortfarande i bruk, dock besviken på kvalitén.

Bikepacking
Jag var tvungen att kolla upp det! Jag hade mer kallat det "gympapåse" än "ryggsäck", men det är ju ingen dum idé att ta en sådan om man har!

Bikepacking
Jag har både Decathlon varienten och en motsvarande (fast lite sämre) från XXL. Tänker att IKEAs ser väldigt intressant ut, mycket för mesh- fickorna och att den har samma öppningssystem som på en Marmot Urban Hauler => bra. @desmo modellen på IKEAs bild ser kort ut, hur sitter den på dig?

Bikepacking
Ta reda på AC-mått på din gaffel, och även vad den har för offset. Om du inte vill labba med geometrin så ska du försöka ligga så nära som möjligt det du har nu. Kolla även viktbegränsningen beroende på vad det är du vill ha med dig, en del ligger så lågt som 1kg per ben, och då får du inte ens med dig en PET-flaska med vatten.

Bikepacking
Tjing! Börjar rycka i äventyrstarmen.. :)

Söker framgaffel med monteringsgängor (3ggr/gaffelben) för flaskställ/bikepacklösningar till en Canyon Grail AL7 från -2019.

Söker nått prisvärt o trillade över lite förslag på https://bikepacking.com/index/forks-with-bottle-cage-mounts/

Nån som vill dela med sig av erfarenheter, tips på gaffel?
Har en AL6 från 2019 och styrröret är ovanligt dimensionerat, stam och spacers är 1 1/4" istället för 1 1/8". Inte hundra på att detta påverkar gaffelbyte men något att kolla upp.

Bikepacking
Nu är ju allas äventyr olika, men jag har inte känt behov av packning på gaffelbenen på mina utflykter. De brukar gå i hyfsat bebodda trakter och redan i planeringsstadiet så kollar jag om jag hur vattenförsörjningen ska se ut. Om jag ska ta med ett vattenfilter eller hur det ska lösas.

Det finns flaskhållare som tar PET-flaskor som du kan ha i ramen, det finns vattentankar att sätta där med, båda är billigare än nya gafflar.

Men så kör jag inte Gröna bandet eller inre Asien eller på andra ställen där civilisationen har dragit sig tillbaka och jag är inte ute veckor i sträck.

Bikepacking
Finns ju också ett antal lösningar för att få 2-3 fästen på gaffeln. Topeak Versacage exempelvis. Beror väl lite på formen på gaffelbenen hur den kommer sitta men värt att kolla upp istället för att byta hela gaffeln

Bikepacking
Vad finns det för vettiga sadelväskor för pendling? Jag har hittat Ortlieb seat pack QR.
ortlieb.jpg

Den skall vara lätt att fästa och ta av samt sitta stabilt.

Tips?

Bikepacking
Vad finns det för vettiga sadelväskor för pendling? Jag har hittat Ortlieb seat pack QR.
Visa bilaga 624763

Tips?
Beror lite på vad du ska ha med dig.
Jag kör Carradice Nelson Long Flap med en Bagman Quick Release. Tar 10 sekunder (högt räknat) att fästa och ta loss väska, och den sitter stabilt, även om jag har laptop, matlåda och kläder för dagen i den.
Funkar grymt bra för bikepacking också.

Apropå gaffelfästen tycker jag att det är grymt smidigt att fästa sovsäck och liggunderlag där. Skulle eventuellt kunna ha mitt nya tält och ett liggunderlag på ena sidan och sovsäck på andra sidan. Ha ytterligare en cargocage som jag sätter på undersidan av nederröret i ramen, så kan jag sätta en PET med vatten där.

Bikepacking
Finns ju också ett antal lösningar för att få 2-3 fästen på gaffeln. Topeak Versacage exempelvis. Beror väl lite på formen på gaffelbenen hur den kommer sitta men värt att kolla upp istället för att byta hela gaffeln
Har kört med dem på min Grail (det följer alltså med plastslangklämmor som har inbyggdda skruvhål för själva Versacagen). Hade också annan lösning där man drog fast ett alu-bleck med 3 tre fästen via två slangklämmor (tror jag köpte den för att den kändes rejälare och lite enklare att montera). Båda funkade problemfritt, men lite extra bängel vid montering/demontering så såg till att nya cykeln hade gaffel med färdiga hål.

Tycker fö gaffelväskor är ett bra sätt att kunna sprida vikt och volym över cykeln. Körde bikepack med enbart (2x20L) väskor bak första året och gå från det till barbag, ramväska, gas tank, gaffelväskor och sadelväska gör att cykeln känns mycket bättre balanserad. Klarar man sig utan gaffelväskor är de förstås inget måste (det finns lättare ställen att beväska), men utan dem hade jag inte fått med hammock och kök.

Senast ändrad:
Bikepacking
Visa bilaga 624763

Tips?
Har kört med https://carradice.co.uk/shop/saddlebags/super-c-sqr-tour/ i över 4 år som både pendlare och bikepack-väska. Funkat hur bra som helst, klickas fast på nån sekund och rymmer mycket. Slim-varianten (den är slim på höjden men fat på bredden) kan vara bättre om man vill vara säker på att rymma dator utan problem.

Bikepacking
Har kört med https://carradice.co.uk/shop/saddlebags/super-c-sqr-tour/ i över 4 år som både pendlare och bikepack-väska. Funkat hur bra som helst, klickas fast på nån sekund och rymmer mycket. Slim-varianten (den är slim på höjden men fat på bredden) kan vara bättre om man vill vara säker på att rymma dator utan problem.
Slimvarianten ser ju superbra ut som pendlarväska. Blev sugen på en sån som (även om min Nelson är bra), då den verkar anpassad just för kontorspendling där man släpar laptop.

Bikepacking
Tack för svaren!
Jag behöver inte ha dator i sadelväskan och om jag skall ha riktigt mycket med mig har jag ju fortfarande min ryggsäck.

Jag gillar den mer strömlinjeformade varianten av sadelväska som ortlieb (och andra märken) har. Så det är varianter på den jag främst söker.

Bikepacking
Tack för svaren!
Jag behöver inte ha dator i sadelväskan och om jag skall ha riktigt mycket med mig har jag ju fortfarande min ryggsäck.

Jag gillar den mer strömlinjeformade varianten av sadelväska som ortlieb (och andra märken) har. Så det är varianter på den jag främst söker.
Personligen hatar jag att cykla med ryggsäck, blir toksvettig, samt får lätt fel belastning på nacken, därav behöver jag en väska för datorn.

Men Vaude trailsaddle borde vara ett alternativ. Där plockar du ut påsen ur själva selen, så du låter selen sitta kvar.

Bikepacking
Personligen hatar jag att cykla med ryggsäck, blir toksvettig, samt får lätt fel belastning på nacken, därav behöver jag en väska för datorn.

Men Vaude trailsaddle borde vara ett alternativ. Där plockar du ut påsen ur själva selen, så du låter selen sitta kvar.
Jag har en extra jobbdator hemma så jag behöver aldrig ta hem min ordinarie. Extremt skönt faktiskt.

Jag har sett de varianterna där en ett fäste sitter kvar men jag vill att cykeln skall bli "ren" när jag plockar av väskan. Också för att det skall vara smidigt att sätta väskan på olika cyklar utan att behöva flytta fästen.

Är det små fästen kan jag tänka mig att köpa något extra och ha till de olika cyklarna men jag vill inte ha ett stort fäste som på Vaude. Även om funktionen är kanon.

Bikepacking
Visa bilaga 624763

Tips?
Jag gillar blackburn. Skulle säga att lös påse är ett krav :) tror min kostade 7-800kr men det var några år sedan. Finns säkert bättre varianter idag.

Jag har en extra jobbdator hemma så jag behöver aldrig ta hem min ordinarie. Extremt skönt faktiskt.

Jag har sett de varianterna där en ett fäste sitter kvar men jag vill att cykeln skall bli "ren" när jag plockar av väskan. Också för att det skall vara smidigt att sätta väskan på olika cyklar utan att behöva flytta fästen.

Är det små fästen kan jag tänka mig att köpa något extra och ha till de olika cyklarna men jag vill inte ha ett stort fäste som på Vaude. Även om funktionen är kanon.
Problemet är att de jag sett är jäkla fippliga att ta av och sätta dit. Du vill ju inte stå utanför kontoret i flera minuter och spänna och fippla?

Edit:
Dessutom måste man ju packa en sådan hårt och rätt. Också mycket lättare med en lös påse imo.

Bikepacking
Jag gillar blackburn. Skulle säga att lös påse är ett krav :) tror min kostade 7-800kr men det var några år sedan. Finns säkert bättre varianter idag.

Problemet är att de jag sett är jäkla fippliga att ta av och sätta dit. Du vill ju inte stå utanför kontoret i flera minuter och spänna och fippla?
Nej precis. Det är därför jag letar efter en som är smidig för pendling. :)

Ortliebs verkar vara smidig nog. Har inte tittat på den i verkligheten än dock.

Bikepacking
Nej precis. Det är därför jag letar efter en som är smidig för pendling. :)

Ortliebs verkar vara smidig nog. Har inte tittat på den i verkligheten än dock.
Har en vän som har en äldre variant av den. Klart svårpackad och säckar lätt ihop. Klart drygare att ta av/på än blackburn. Men säkert helt ok :) bra med luft-ventil.

Du ska inte titta på den här varianten? Jag har en med snabb-koppling till sadelstolpen. Tar en sek att ta av. Hyfsat aero. Men du kör kanske kolfiberstolpe?

edit:
RättadIMG_0506.gif

Bikepacking
Har en vän som har en äldre variant av den. Klart svårpackad och säckar lätt ihop. Klart drygare att ta av/på än blackburn. Men säkert helt ok :) bra med luft-ventil.

Du ska inte titta på den här varianten? Jag har en med snabb-koppling till sadelstolpen. Tar en sek att ta av. Hyfsat aero. Men du kör kanske kolfiberstolpe?

Jag kan absolut titta på den. Är i början av processen att välja just nu.

Jag kör en 26" hardtail med alustolpe

Bikepacking
Jag tycker fortfarande att SQR Tour från Carradice är en av de bättre sadelväskorna om du inte ska packa sovsäckar och annat (som är lättare i en drybag tycker jag). Jag körde med den och en SuperC fram i väldigt många mil.

Bikepacking
Jag får upp en massa reklam för det här systemet (troligtvis för att jag googlat en del bikepackingprylar).
Någon som känner till dem och vet om det är ett vettigt system? Gillar lite tanken på att kunna ha både packning baktill och att ha möjlighet att använda droppern.

Bikepacking
Den har fått bra betyg vad jag sett, men jag har mest läst betalda recensioner... När jag var på jakt efter en pakethållare till min sambo så slutade det med att jag köpte en sådan här:

Den kommer nog överleva mig.

Bikepacking
Jag får upp en massa reklam för det här systemet (troligtvis för att jag googlat en del bikepackingprylar).
Någon som känner till dem och vet om det är ett vettigt system? Gillar lite tanken på att kunna ha både packning baktill och att ha möjlighet att använda droppern.

om du har bakfjädring så skulle jag tycka det var en försämring att inte ha packningen fjädrad.

Bikepacking

Tailfin Aeropack är nästan fyra gånger dyrare, så det är ett bra skäl att skippa... Annars har den många fördelar: kommer med 20 l väska, kan ta anycages på sidan (eller "vanliga cykelväskor" om man köper modell med såna fästen), verkar stadigare och enklare att montera av och på (går på ~en minut). Funkar med dämpare och dropper.

Senast ändrad:
Bikepacking
Tailfin Aeropack är nästan fyra gånger dyrare, så det är ett bra skäl att skippa... Annars har den många fördelar: kommer med 20 l väska, kan ta anycages på sidan (eller "vanliga cykelväskor" om man köper modell med såna fästen), verkar stadigare och enklare att montera av och på (går på ~en minut). Funkar med dämpare och dropper.

Nu får jag ännu mer förslag att dreggla över, trots att jag inte behöver mer än den väska jag har. Om hästarna springer rätt i helgen....

Bikepacking

Den här snubben verkar ju i alla fall i sina senaste rundor köra med just Aeroe spider rack. Vet inte om han betalar för grejerna själv men han verkar rätt nöjd. Klippet startar med en snabb titt på hur det ser ut

Bikepacking
Jag har både Decathlon varienten och en motsvarande (fast lite sämre) från XXL. Tänker att IKEAs ser väldigt intressant ut, mycket för mesh- fickorna och att den har samma öppningssystem som på en Marmot Urban Hauler => bra. @desmo modellen på IKEAs bild ser kort ut, hur sitter den på dig?
43B887D2-19DB-4FD4-822C-37D34DB2832F.jpeg

B94C33EB-84D0-4E42-9D7C-E3346049AF71.jpeg

Nu är ju jag också kort (168cm). Men remmarna är justerbara. Ingen ryggsäck att lasta tungt och bära länge.

Bikepacking
Här är min StS en varm dag i Loen 2019. Det visade sig vara vare sig rätt väska eller glasögon för aktiviteten som tog ca 4 timmar.

14B725EF-46AC-4225-939D-7ED3DAE587A8.jpeg

Edit: MEN trots 4 timmar vattentransport (från 3 till 0 liter) med spännena i direktkontakt med min inte så tuffa hud så var där varken sår eller skav efteråt. Det var inte bekvämt, men den får ändå godkänt med tanke på allt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp