Peder: Cyklisterna är tillbaka! Håll undan!

Fast då bor du väl inte på landsbygden utan i en kranskommun med dålig kollektivtrafik?

Den typen av samhällen som växt fram under de senaste årtiondena och som bara funkar om folk har bil? Är det inte just den typen av aktiviteter som i mitt tycke leder till utarmning av glesbygden?

Folk som bara bor i sitt samhälle, åker därifrån till en stad och genereras ekonomisk aktivitet där istället för hemma, vilket på sikt leder till utarmning och ännu sämre lokal service...

Sett ur ett rent krasst samhällsekonomiskt perspektiv så är ju arbetare i storstäder generellt mer produktiva än andra. För folk i utkanterna blir det "olönsamt" att bilpendla till områden med arbete när energi och allt annat blir dyrare. Ingen vill ju skylta med att de kanske inte har råd med sim livsstil så då säger de att folk som jag (som bor i stan) är någon slags elaka frihetsbegränsare.

/Inskränkt stadsbo
Nä jag bor inte i en kranskommun, jag bor i den Norrländska urskogen. Allt kretsar inte kring storstadsområdena.

Jordbruksverket har en binär variant av glesbygskartan också!

Scb haren bra karta också. Där delar de in hela sverige i områdesgupper på ettpartusen pers i taget. Fattar inte hur de får hela värnmdölandet till tätort menmen...

Jag tror ingenting. Men jag vet att MÅNGA landsbygdsbor inte har en lång pendlingstid.
Problemet här är ju att du och många verkar likställa landsbygd (när det gäller den här debatten) med att folk bor 5km utanför Stockholm eller Göteborg, inte som i verkligheten där en del bor 8 mil utanför Arvidsjaur eller Haparanda. Man kan ju inte införa begränsningar baserat på dom som har möjligheten att ta cykeln eller åka kollektivt.

Får själv statligt stöd för att jag bor i ett "utsatt område" som jag kallar det för. Skulle gladeligen betala tillbaka stödet till staten så att det kan användas till något bättre.
Behöver inte pendla in till någon storstad för att arbeta och känns inte som jag sitter och lider där vi nu bor.

Jag hade helt klart svårt att få ihop hur man skulle kunna vara ÄNNU uslare än mina kollegor. Din kollega lyckades ju med det.
Hold my beer…

På ett lagerjobb jag hade i min ungdom var det en av gubbarna som tog bilen till jobbet och ibland hem på lunchen. Satt i truck hela dagarna och hade en del onödiga kilon. Han hade 435m enkel (jag mötte precis i Hitta-kartan) om han inte genade över en plan (354m). När gubben fick en hjärtattack var ingen förvånad. Eller ”gubbe”, han var väl ca 40 år vilket kändes gammalt när man själv var en valp.

Problemet här är ju att du och många verkar likställa landsbygd (när det gäller den här debatten) med att folk bor 5km utanför Stockholm eller Göteborg, inte som i verkligheten där en del bor 8 mil utanför Arvidsjaur eller Haparanda. Man kan ju inte införa begränsningar baserat på dom som har möjligheten att ta cykeln eller åka kollektivt.
Problemet har ju aldrig varit att de fåtal som bor i Arvidsjaur, Haparanda, Kårböle tar bilen till ett arbete som ligger fem mil bort. Och det är väl aldrig någon som påstått det? Problemet är de, även på landsbygden, relativt många som tar bilen trots att det finns andra alternativ.

Det blir liksom tröttsamt att försöka belysa ett problem, när de som inte är en del av problemformuleringen hela tiden ska överrösta debatten.

Lokaltidning: 50% av hälsingarna har mindre än 15 minuters cykelväg till jobbet.

Kommentarsfält på internet: JAG har minsann 12 mil till jobbet!

Som om frågan nånsin har handlat om att tvinga folk att cykla 12 mil, enkel väg, i snöstorm.

Hold my beer…

På ett lagerjobb jag hade i min ungdom var det en av gubbarna som tog bilen till jobbet och ibland hem på lunchen. Satt i truck hela dagarna och hade en del onödiga kilon. Han hade 435m enkel (jag mötte precis i Hitta-kartan) om han inte genade över en plan (354m). När gubben fick en hjärtattack var ingen förvånad. Eller ”gubbe”, han var väl ca 40 år vilket kändes gammalt när man själv var en valp.
Påminner lite om en som jobbade på ett grannföretag till där jag jobbade. Han tog bilen runt byggnaden för att äta lunch varje dag. Han passade då även på att röka när han ändå satt i bilen. Rör sig väl om 200-250 meter enkel väg.

Påminner lite om en som jobbade på ett grannföretag till där jag jobbade. Han tog bilen runt byggnaden för att äta lunch varje dag. Han passade då även på att röka när han ändå satt i bilen. Rör sig väl om 200-250 meter enkel väg.

”när han ändå satt i bilen”. ?

Om du jobbar åtta timmar om dagen och pendlar två så är ju merparten av din vakna tid på väg till eller från eller i en storstad.

Och det är ju just det som det gulmarkerade på kartan visar, att kommunen i stort är beroende av sin tätort.

Och det är det som driver utarmningen av servicen på landet. En handlar i stan när en ändå tar bilen in till jobbet, passar på att gå bankärenden på lunchen och byter till sommardäck.

Kvar i byn finns utvisningshotade filippinskor som arbetar på äldreboendet.

Det är väl det jag t.ex inte gör. 5 km utanför Stockholm eller Göteborg är ingen landsbygd (och det har väl ingen heller påstått). Jag tycker inte heller att centrala Kiruna, Skövde, Kalmar är landsbygd precis. Egentligen vet jag inte om någon kommun har så liten centralort att jag skulle kalla just tätorten för landsbygd direkt men det går väl att diskutera.

Problemet har ju aldrig varit att de fåtal som bor i Arvidsjaur, Haparanda, Kårböle tar bilen till ett arbete som ligger fem mil bort. Och det är väl aldrig någon som påstått det? Problemet är de, även på landsbygden, relativt många som tar bilen trots att det finns andra alternativ.

Det blir liksom tröttsamt att försöka belysa ett problem, när de som inte är en del av problemformuleringen hela tiden ska överrösta debatten.

Lokaltidning: 50% av hälsingarna har mindre än 15 minuters cykelväg till jobbet.

Som om frågan nånsin har handlat om att tvinga folk att cykla 12 mil, enkel väg, i snöstorm.
Fast det var ju just det några ville göra, genom att hastighetsbegränsa bilar till epa-fart, vilket var det inlägg jag från början svarade på. Jag har inget emot bättre möjligheter till cyklande, men det ska inte ske på bekostnad av oss som behöver bilen.

Det är väl det jag t.ex inte gör. 5 km utanför Stockholm eller Göteborg är ingen landsbygd (och det har väl ingen heller påstått). Jag tycker inte heller att centrala Kiruna, Skövde, Kalmar är landsbygd precis. Egentligen vet jag inte om någon kommun har så liten centralort att jag skulle kalla just tätorten för landsbygd direkt men det går väl att diskutera.
Fast jag och många andra bor inte i centralorten i landsbygdskommunen, vi bor bokstavligen på landet.

Om du jobbar åtta timmar om dagen och pendlar två så är ju merparten av din vakna tid på väg till eller från eller i en storstad.

Och det är ju just det som det gulmarkerade på kartan visar, att kommunen i stort är beroende av sin tätort.

Och det är det som driver utarmningen av servicen på landet. En handlar i stan när en ändå tar bilen in till jobbet, passar på att gå bankärenden på lunchen och byter till sommardäck.

Kvar i byn finns utvisningshotade filippinskor som arbetar på äldreboendet.
Ja, så du vill begränsa våran möjlighet att jobba i stan och bo på landet? Vad vore nyttan med det? Göra det något lättare för de som har cykelavstånd till stan? Genom att försvåra för oss som behöver bilen för att ta oss till stan?

När man vill bestämma vad landsbygd är så känns det som att det finns vissa likheter med den här ...
Landsbygd.jpg

Äh. Om du kan pendla in till en av Sveriges största tätorter så är det ju inte landet. Det är som att säga att Mälaröarna är landet. Det är också en timme bort från Stockholm.

Om det nu stämmer att 50% av hälsingarna har 15 min cykelväg till jobbet men ingen använder dem, så borde ju frågan snarare vara varför det byggts cykelvägar som ingen vill ha? Det om något är ju slöseri!

Sedan får vi ju också komma ihåg att vi bor i ett land där det säkert 50% av årets dagar inte är drägligt att cykla, så bilinfrastrukturen behövs ju oavsett, åtminstone där det inte finns kollektivtrafik.

Om det nu stämmer att 50% av hälsingarna har 15 min cykelväg till jobbet men ingen använder dem, så borde ju frågan snarare vara varför det byggts cykelvägar som ingen vill ha? Det om något är ju slöseri!

Det är då det kommer in att det ändå går snabbre med bilen. Då tar folk den oavsett hur bra cykelvägar det finns.

Äh. Om du kan pendla in till en av Sveriges största tätorter så är det ju inte landet. Det är som att säga att Mälaröarna är landet. Det är också en timme bort från Stockholm.
FYI - MP förmedlar följande kunskap gällande Mälaröarna (landsbygden).

Landsbygdsstrategi för en levande landsbygd
En levande landsbygd är viktig för ett levande och hållbart samhälle. Många boende och besökare i Mälaröarna söker sig hit just för den vackra och fortfarande levande landsbygden. Miljöpartiet menar att landsbygden är en viktig del av vad som definierar oss som Mälaröbor men att det också är ett mänskligt behov som tillfredsställs när vi kan vistas och bo nära naturen. För att säkerställa att det även fortsättningsvis ska vara möjligt att bo i kommunens landsbygd, samt utveckla de lokala centra i dessa områden, menar vi att det är viktigt att ta fram en landsbygdsstrategi som täcker ett brett spektrum av samhällsbehov. Vi vill utveckla landsbygden varsamt i dialog och med lokal förankring för att säkerställa ett kvalitativt liv. Vi menar att det är nödvändigt att stimulera
landsbygden, precis som vi gör på nationell nivå med det så kallade kommunala utjämningssystemet, för att säkerställa likvärdighet i tillgång till social service i hela kommunen.

Min favorit är annars Krokom. Visst, själva samhället Krokom ligger hyfsat nära Östersund, men få skulle nog kalla Valsjöbyn för tätortsnära för någon som helst definition.
Krokom är ett typexempel på en demografiskt trend vi har idag. En kommun som växer snabbare än genomsnittet utan att egentligen ha något annat att locka med än "nära till centralorten". Jag tror att hade det inte varit för Östersund så hade Krokom varit som Strömsund, en långsamt krympande kommun.

Nu finns det ju okej kollektivtrafik där också men jag gissar att väldigt många ändå tar bilen in till stan

Sedan får vi ju också komma ihåg att vi bor i ett land där det säkert 50% av årets dagar inte är drägligt att cykla, så bilinfrastrukturen behövs ju oavsett, åtminstone där det inte finns kollektivtrafik.
Vem har sagt att det finns bra, effektiva och välskötta cykelvägar?

Mina barn skulle kunna cykla till skolan på under femton minuter, men aldrig i helvete att jag skulle låta dem cykla dit.

Krokom är ett typexempel på en demografiskt trend vi har idag. En kommun som växer snabbare än genomsnittet utan att egentligen ha något annat att locka med än "nära till centralorten". Jag tror att hade det inte varit för Östersund så hade Krokom varit som Strömsund, en långsamt krympande kommun.

Nu finns det ju okej kollektivtrafik där också men jag gissar att väldigt många ändå tar bilen in till stan
Nu så är det nog många av procenten som kommunen ökar med är bosatta i området kring Ås. Nästan mer en förlängning av Lugnvik.

Debatten handlar om begränsningar av biltrafiken, vad är ens din poäng?
Jag tror poängen är att du som är 100 % beroende av staden men som av livsstils eller ekonomiska skäl valt att bo långt ifrån den känner dig kränkt när de som faktiskt bor och lever där vill göra närmiljön bättre för sig själva men livet sämre för dig.

Krokom är ett typexempel på en demografiskt trend vi har idag.
Trots att vi har en ökande folkmängd så minskar fortfarande antalet personer som bor utanför tätort

Biltrafiken måste givetvis begränsas på något sätt. Rika/lata/egoistiska människor kommer alltid att köra bil trots att de i en given situation mycket väl hade kunnat cykla, gå eller åka kollektivt.

Kom nu inte med ”Meh, jag måste storhandla, skjuta en älg och besöka bygghandeln på vägen” för det måste man fan inte varje dag.

Ja, därför att folk vill det, de gör det valet. Och det tycker jag de bör få göra i ett fritt land.

Ja, men då ska det kosta också. Eller ännu hellre: Regleras. Visst ska människor ha så stort privat armbågsutrymme som möjligt. Men de ska inte glömma att de sitter inom andras armbågsutrymme.

Blir ärligt talat ledsen när jag ser vilka ”friheter” vissa människor tar sig i frihetens namn. Samtidigt som de är emot friheten till ett drägligt liv för alla, inte bara för några.

Vi kanske ska satsa på ett samhälle som inte lämnar så mycket utrymme till de vassa armbågarna.

Biltrafiken måste givetvis begränsas på något sätt. Rika/lata/egoistiska människor kommer alltid att köra bil trots att de i en given situation mycket väl hade kunnat cykla, gå eller åka kollektivt.

Kom nu inte med ”Meh, jag måste storhandla, skjuta en älg och besöka bygghandeln på vägen” för det måste man fan inte varje dag.
Haha! Den där känslan när man kommer hem och plötsligt inser att man glömde skjuta en älg!

Jag tror poängen är att du som är 100 % beroende av staden men som av livsstils eller ekonomiska skäl valt att bo långt ifrån den känner dig kränkt när de som faktiskt bor och lever där vill göra närmiljön bättre för sig själva men livet sämre för dig.
Problemet om vi ska tänka på det sättet, är väl då att den minoritet som vill vardagscykla vill gör livet sämre för den majoritet som vill använda bilen.

Ja, men då ska det kosta också. Visst ska människor ha så stort privat armbågsutrymme som möjligt. Men de ska inte glömma att de sitter inom andras armbågsutrymme.

Vi kanske ska satsa på ett samhälle som inte lämnar så mycket utrymme till de vassa armbågarna.
Visst kan man ha den åsikten, men den samlar än så länge ett väldigt begränsat stöd (som tur är).

Visst kan man ha den åsikten, men den samlar än så länge ett väldigt begränsat stöd (som tur är).

Nej, det är väldigt synd att den inte har ett bredare stöd. Då hade samhället varit bättre.

Att man tycker att människor med vassa armbågar ska få knô sig fram i samhället (”Störst går först!”) låter för mig väldigt märkligt.

Tillbaka
Topp