[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

vad är syftet?:) större hjul bara för att eller varför droppa 26”? Skivbroms kan jag ju förstå :)
Delvis för att jag har gjort mer än 10 Trek-byggen och därmed har viss motivation att testa nåt nytt inom genren...jag är rätt klar över de rätt bleka fördelarna med marginellt bättre roll-over i utbyte mot ännu högre BB och ett förhållandevis dyrt hjulbygge med bromsar med långa armar.

Det är mest gaffeln som gör att jag velar fram och tillbaka i visionen om hur den ska bli...om jag skulle få tag i en Big Fork med lång styrtub hade jag nog helst kört på det med 26. Nyare alternativ som Surly Troll eller Barnacle Fork är båda slutsålda och dyra.

Delvis för att jag har gjort mer än 10 Trek-byggen och därmed har viss motivation att testa nåt nytt inom genren...jag är rätt klar över de rätt bleka fördelarna med marginellt bättre roll-over i utbyte mot ännu högre BB och ett förhållandevis dyrt hjulbygge med bromsar med långa armar.

Det är mest gaffeln som gör att jag velar fram och tillbaka i visionen om hur den ska bli...om jag skulle få tag i en Big Fork med lång styrtub hade jag nog helst kört på det med 26. Nyare alternativ som Surly Troll eller Barnacle Fork är båda slutsålda och dyra.
Aha, jag förstår. Det är ju verkligen en rimlig orsak ”jag vill testa”. Bygger själv en del så. Var bara nyfiken på om det var någon stor orsak jag inte tänkt på :)

Trek990-RigidFork-Installed - 1 (4).jpeg

Tange Seiki headset...svart och polerat gör sig bra med den röda ramen.

Bilagor

• Trek990-RigidFork-Installed - 1 (1).jpeg
    Trek990-RigidFork-Installed - 1 (1).jpeg
    1.1 MB · Besök: 76
  • Trek990-RigidFork-Installed - 1 (2).jpeg
    Trek990-RigidFork-Installed - 1 (2).jpeg
    494.4 KB · Besök: 82
  • Trek990-RigidFork-Installed - 1 (3).jpeg
    Trek990-RigidFork-Installed - 1 (3).jpeg
    755.4 KB · Besök: 72
  • Trek990-RigidFork-Installed - 1.jpeg
    Trek990-RigidFork-Installed - 1.jpeg
    820.6 KB · Besök: 70
Vansinnigt fin ja! Ända sen jag såg detta bygge så har jag dreglat över Muddy Fox, vet inte mycket om historian men de har något speciellt imo!
Imorgon ska jag åka och plocka upp en Pathfinder, tror den är från -92, storlek grande:

muddy-fox-pathfinder.jpeg

Den ska få ersätta min Maruishi som har en spricka i ramen...tyvärr inte med den ultra-coola lacken på Tijs hoj, vete tusan vad jag ska göra med blått, gult och guld.

MuddyFox-Pathfinder - 1 (1).jpeg

Det otvättade "före" skicket: ramen ser rätt bra ut med bara ett par mindre lackskador. Komponenterna är mest Suntour XCT som nog var den billigaste instegsvarianten, fantastiskt fula canti-bromsar och handtag, riktigt plastiga. Araya-fälgar med KK-nav, skruvkrans, förmodligen en 90:a. Vevarna har spel, men å andra sidan är stolpen inte fast.

Bilagor

• MuddyFox-Pathfinder - 1 (9).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (9).jpeg
    1.2 MB · Besök: 74
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (10).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (10).jpeg
    989.5 KB · Besök: 71
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (11).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (11).jpeg
    855.4 KB · Besök: 72
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (12).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (12).jpeg
    1.2 MB · Besök: 82
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (13).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (13).jpeg
    842.4 KB · Besök: 102
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (8).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (8).jpeg
    1.3 MB · Besök: 80
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (7).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (7).jpeg
    920.6 KB · Besök: 80
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (6).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (6).jpeg
    924.3 KB · Besök: 75
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (5).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (5).jpeg
    1.4 MB · Besök: 80
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (4).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (4).jpeg
    1.2 MB · Besök: 70
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (3).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (3).jpeg
    1 MB · Besök: 67
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (2).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (2).jpeg
    1 MB · Besök: 73
MuddyFox-Pathfinder-1990-FrameDone - 1 (3).jpeg

Ramen är vaxad och nästan helt utan skavanker. Maxxis Ikon passade bra så jag kommer att köra med dem, tror det kommer att bli en 2x10 monstercross av det hela. Alla lager är servade, på headsetet tog jag bort hållarna och satte dit mer kulor istället...det blev bra även om det är lite mer jobb. BB bytte jag ut helt eftersom jag vill ha lite kortare axel, 110 mm mot 122 original...nu återstår bara att se om vevarna och klingorna går fria mot ramen. Jag har ett set svarta BR-MT62 cantisar som ska på. Nitto stem och dropbar med svart bomullslinda. FC-M730 vevar med svarta klingor. Jagwire höljen i svart för att tona ner Ikea-känslan lite...så ser planen ut nu.

Sagt och gjort, efter nästan 3 år med många byggen var det dags att ändra till en mer passande trådtitel...för att fira denna viktiga milestone i ratbikens historia kommer en uppdatering om de senaste Trek-byggena:

Trek930-finished-Reddit - 1.jpeg

Trek 930: full restomod, bytte till XT på det mesta men hyfsat "period-correct"...den minsta ramen till grabben.

Trek970-motobar-basket - 1 (12).jpeg

Trek 970: mer svarta komponenter samt en moto-bar...jag har även bytt ut vevarna till mörkgråa XTR (ej på bild) så nu är det nog bara bromsarna som ska ändras...har ett set svarta MT62 cantisar som eventuellt hamnar på den här.

Trek990-basketbike - 1 (7).jpeg

Och till sist 22-tummaren, min brandbilsröda Trek 990: för närvarande shready med bara en bakbroms som å andra sidan är väldigt bra. Rätt omfattande bygge med ny gaffel och drivlina. Jag har lite funderingar kring ett hjulbygge med 650b och skivbroms, men det får komma i nästa version när jag ledsnat på denna, just nu är den väldigt kul att rulla omkring på. Och Pelago racket funkar så mycket bättre än de andra jag har...

Sagt och gjort, efter nästan 3 år med många byggen var det dags att ändra till en mer passande trådtitel...för att fira denna viktiga milestone i ratbikens historia kommer en uppdatering om de senaste Trek-byggena:

Visa bilaga 630787

Trek 930: full restomod, bytte till XT på det mesta men hyfsat "period-correct"...den minsta ramen till grabben.

Visa bilaga 630788

Trek 970: mer svarta komponenter samt en moto-bar...jag har även bytt ut vevarna till mörkgråa XTR (ej på bild) så nu är det nog bara bromsarna som ska ändras...har ett set svarta MT62 cantisar som eventuellt hamnar på den här.

Visa bilaga 630789

Och till sist 22-tummaren, min brandbilsröda Trek 990: för närvarande shready med bara en bakbroms som å andra sidan är väldigt bra. Rätt omfattande bygge med ny gaffel och drivlina. Jag har lite funderingar kring ett hjulbygge med 650b och skivbroms, men det får komma i nästa version när jag ledsnat på denna, just nu är den väldigt kul att rulla omkring på. Och Pelago racket funkar så mycket bättre än de andra jag har...
Vänta nu, har du bara tre? Känns som ett konstant inflöde med cyklar hos dig, har du gömt dem ifall din partner råkar se tråden? ?

Riktigt ball! Var köpte du Motobar?
Från ebay:

Vevarna har jag också bytt ut nu, blev bättre så:

Trek970-moto-XTR - 1 (3).jpeg

Bootzipper-650b - 1 (2).jpeg

Bootzipper-650b - 1 (3).jpeg

Den här har stått oanvänd ett år, men jag fick motivation av att se Stridslands Beachcomber hojar och började pilla på den igen. Jag monterade tillbaka originalgaffel och satte dit en Motobar med Thomson BMX stem, stal sen en Cambium C19 från dadbiken. Nu är den kul igen...

var tvungen att kolla upp dem, spännande val att sätta 26+ ramar i produktion nu, vad jag vet görs det inga däck i den storleken längre
Surly Dirt Wizard i 26 x 3.0, men de är inte enkla att få tag på. WTB Ranger fanns i 2.8...men det kan nog stämma att det inte tillverkas längre, marknaden kan inte vara stor...

Visa bilaga 638389
Visa bilaga 638390
Den här har stått oanvänd ett år, men jag fick motivation av att se Stridslands Beachcomber hojar och började pilla på den igen. Jag monterade tillbaka originalgaffel och satte dit en Motobar med Thomson BMX stem, stal sen en Cambium C19 från dadbiken. Nu är den kul igen...
Frun undrade varför jag skulle ut och fixa grejer i förrådet efter middagen idag, jag muttrade bara något om att bonicon på forat hade postat en superfin bootzipper och jag hade lite ideer angående styre. Som tur var är hon härdad.
20230714_213144.JPG

Frun undrade varför jag skulle ut och fixa grejer i förrådet efter middagen idag, jag muttrade bara något om att bonicon på forat hade postat en superfin bootzipper och jag hade lite ideer angående styre. Som tur var är hon härdad. Visa bilaga 638617
Brudda from anotha mudda...den är ju cool i mördarsvart. Är det ett Yamaha DT styre? 15-åringen i mig vill känna igen det, fick plötsligt lust att varva skiten ur nåt med 5.5 hk cylinder och trimkrök...

Tja på er, känns som att jag hittat rätt tråd, ser att du Bonicon började med ett projekt här varpå tråden rullade vidare, härligt ??

Jag har renoverat/restaurerat en del äldre GT mtb:s samt ett gäng gamla Världsmästare racers och ska dra igång ett GT projekt igen.

Tog mig friheten att göra ett inlägg här i hopp om god hjälp ?

Förr har jag alltid köpt delar som är samma som dem gamla samt renoverat allt som gått att renovera, på så sätt har det varit relativt enkelt att fixa cyklarna.

Denna gången är dock min tanke att byta till singel drev fram och 9-10-11 typ bak. Byta kassett samt annat lager och då blir jag osäker på vad som passar min ram samt vilka komponenter som lirar ihop.

Det satt ett fyrkantslager (73mm 1.37 x 24) på cykeln men undrar om man kan sätta annat lager på cykeln för att lättare kunna välja vevparti av annan sort ?

Målet med bygget ska vara lite utav en Gravel.

Bockstyre, några snygga skinwall däck osv.

Köper helst begagnat i bra skick då jag vill hålla nere kostnaden, så om någon har vevparti, lager, kassett osv liggande så hör av er !

Så kom gärna med tips och förslag på vad jag ska tänka på kring bakväxel, kassett, vevparti och lager. Även vad ni har för erfarenheter kring utväxlingen, antal kugg fram osv.

Cykeln är nu tvättad och nerplockad, så jag har en ren fin ram att börja bygga på.

Ursäkta för långt inlägg och ser fram emot era tankar ?? Trevlig lördag och tack på förhand !

Bilagor

• IMG_2402.jpeg
    IMG_2402.jpeg
    1.1 MB · Besök: 79
  • IMG_2370.jpeg
    IMG_2370.jpeg
    775.6 KB · Besök: 84
  • IMG_2364.jpeg
    IMG_2364.jpeg
    486.2 KB · Besök: 82
  • IMG_2361.jpeg
    IMG_2361.jpeg
    1.4 MB · Besök: 80
Stooge-Speedbomb-MoodWall - 1.jpeg

Stooge-Speedbomb-MoodWall - 1 (5).jpeg
Stooge-Speedbomb-MoodWall - 1 (6).jpeg
Stooge-Speedbomb-MoodWall - 1 (2).jpeg
Stooge-Speedbomb-MoodWall - 1 (11).jpeg
Stooge-Speedbomb-MoodWall - 1 (9).jpeg

Som en lätt neurotisk Bridezilla kan jag nu börja planera den stora dagen D då Speedbomb-ramen från Andy i Shropshire dyker upp. Stooge är en enmansfirma som tillverkar ramar som måste anses som cykelvärldens svar på Hotrods: modern slack geometri men ändå klart förankrat i en retro-look som jag suktat efter sen jag såg Morgan Taylors Scrambler på Radavist för ett par år sen:

Stålram i Klunker-stuk med biplane-gaffel, moderna skivbromsar, dropper, möjlighet att köra SS, och sen riktigt feta däck till det - med den nya Speedbombern är 29 x 3.0 inget problem.

Jag beställde ramen i färgen "Ochre" - tänk curry, eller kanske en senapsgul babykacka. I varje fall inte helt lätt att kombinera och dessutom ser den rätt olik ut på de få bilder som dykt upp än så länge. Ramarna svetsas ihop i Taiwan och det verkar som han kör kring 100 stycken i en batch per år, därav är det för det mesta slutsålt. Nu har han skickat iväg alla preorders och de ramar som blev över ligger ut i web-shoppen, så efter att ha våndats ett par dagar så klickade jag idag till slut iväg beställningen.

Bilderna jag valt ut som en "Mood Wall" visar Flattrackers och Gassers, jag gillar det avskalade råa rejs-stuket, det ska se gammalt ut men med modern prestanda...mycket polerat, feta slicks. Helst av allt skulle jag vilja ha fälgar i silver, men det finns inte så hemskt många kandidater där med minst 35mm innerbredd...de där Surly Rabbit Hole hade varit perfekta men de har tyvärr gått ur produktion. Velocity Dually är också fina men verkar inte finnas hos de tyska kranarna. Men detta lyxproblem får lösas senare, först kommer jag att stjäla låna ett hjulset från fruns 29er som hon inte använt på länge.

Det som är mer klar är att det blir en Motobar, beställde Stooge Junker bar som kommer att monteras med BMX-stem. Drivlinan är oklar, förmodligen slaktar jag nåt offer ute i garaget...har lite lust att göra den riktigt retro i version 1.0 med friktion-thumbies och tajt kassett.

Kul bygge! Får du till Gasser stuket på en användarvänlig hoj kommer det bli magiskt!

Ang polerade fälgar, om det ändå ska va custom så får du väll köpa lösa banor och slip och polera. Dangerholm gjorde ju det på sitt gambler DH bygge. Känns som en fälg har relativt tunn lack m, kanske ibland till och med anoidisering så borde gå helt okej lätt. Allt är relativt ?

Kul att följa!

Kul bygge! Får du till Gasser stuket på en användarvänlig hoj kommer det bli magiskt!

Ang polerade fälgar, om det ändå ska va custom så får du väll köpa lösa banor och slip och polera. Dangerholm gjorde ju det på sitt gambler DH bygge. Känns som en fälg har relativt tunn lack m, kanske ibland till och med anoidisering så borde gå helt okej lätt. Allt är relativt ?

Kul att följa!

Jo, att slipa själv är definitivt ett alternativ...Reverse Components har nyligen släppt en serie fälgar "Black One" som även finns i silver/polished, fast i 30mm och jag har mest förknippat den firman med anodiserade single-speed kits. Drömmen vore som sagt Surly Rabbit hole, här på "The Klunkus":

nsmb-the-klunkus-2.jpg
nsmb-the-klunkus-5.jpg

(Bilder från: https://nsmb.com/articles/the-klunkus/)

Vad gäller däck så måste jag forska lite mer, finns en hel del som jag aldrig haft på min radar, nedan en Scrambler med Duro Crux fram, 29 x 3.25 tum:

DSC_0008-scaled.jpeg

En sån här (Veetire 29 x 2.8) bak med "Hoosier" sprutmålat i vitt på däcksidan och Gasser-looken är ett faktum?

Screenshot 2023-08-12 at 21.05.51.png

Tillbaka
Topp