[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden

Finns många olika Z-Wave-donglar att byta till.

[OT] Smart hem tråden
Funkar ju så länge man inte ska schedulera händelser
Händelser över huvud taget fungerar inte. Dvs, du kan inte ens koppla en lampknapp till ett relä vid lampan. Totalt odugligt blev det helt plötsligt.
Det enda du kan göra är att styra enheter direkt via appen/hemsidan. Men inte via något som kräver att man lägger in en "händelse".

Felsökte mitt system här för jag har inte kunnat tända/släcka lyset i verkstaden via en vanlig lampknapp. Det beror just precis på detta!!

[OT] Smart hem tråden

Går köra 100 % lokalt. Jag är partisk, har kört det 24/7 i 10 år
Ok, aldrig hört talas om. Kanske är bra ja.

Finns många olika Z-Wave-donglar att byta till.
Det där kör en kollega. Verkar smutt.

Tack

[OT] Smart hem tråden
Ok :) den kanske kan vara nåt, fick bäst i test här:

Förut kikade jag på Fibaro vet jag, men det kostar ju också pengar, fast det verkar (verkade iaf) bra.

Kan tänka mig att betala om det är något som är bra :) det är inte så att det MÅSTE vara gratis. Även om det såklart är kul :)

[OT] Smart hem tråden
Fördelen om du nu kommer från Telldus så kan du fortsätta med troligen alla dina pluggar och sensorer i Homey (Z-wave och 433mhz)
Men den pratar flera språk (om inte alla) så du kan även köpa tex billiga Ikea trådfri för 99kr st som kör Zigbee.
Ladda ner Homey appen och prova att "lägga till ny enhet" så kan man söka tex om man hittar nån enhet man vill prova/eller villhöver på nätet.

Obs den "nya" Homey Pro 2023 kommer till sommaren, men det kommer nog ut flera Pro 2019 (jordgloben) nu till bra pris.
Homey Bridge är en Hub som du behöver abonnemang till, har själv inte provat, jag har en men ska köra den som "satellit" när min Homey Pro 23 kommer.

Bilderna visar vilka Telldus enheter man kan lägga till.

Bilagor

• Screenshot_2023-05-17-22-29-13-66_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    Screenshot_2023-05-17-22-29-13-66_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    44 KB · Besök: 35
  • Screenshot_2023-05-17-22-29-06-56_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    Screenshot_2023-05-17-22-29-06-56_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    42.8 KB · Besök: 36
  • Screenshot_2023-05-17-22-28-44-65_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    Screenshot_2023-05-17-22-28-44-65_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    36 KB · Besök: 36
[OT] Smart hem tråden
Hur många språk/protokoll pratar man då?
Om man kör HA så är det väl det mesta, men det verkar lite pyssligt med HA.

Fördelen om du nu kommer från Telldus så kan du fortsätta med troligen alla dina pluggar och sensorer i Homey (Z-wave och 433mhz)
Men den pratar flera språk (om inte alla) så du kan även köpa tex billiga Ikea trådfri för 99kr st som kör Zigbee.
Ladda ner Homey appen och prova att "lägga till ny enhet" så kan man söka tex om man hittar nån enhet man vill prova/eller villhöver på nätet.

Obs den "nya" Homey Pro 2023 kommer till sommaren, men det kommer nog ut flera Pro 2019 (jordgloben) nu till bra pris.
Homey Bridge är en Hub som du behöver abonnemang till, har själv inte provat, jag har en men ska köra den som "satellit" när min Homey Pro 23 kommer.

Bilderna visar vilka Telldus enheter man kan lägga till.
Ok, tackar! Det verkar ju rätt lovande. Jag lade en beställning (betala senare) på en Pro 2023. Så får vi se när den kommer. Och om jag hinner ändra mig innan dess. Men det tror jag inte ?

[OT] Smart hem tråden

Ok, tackar! Det verkar ju rätt lovande. Jag lade en beställning (betala senare) på en Pro 2023. Så får vi se när den kommer. Och om jag hinner ändra mig innan dess. Men det tror jag inte ?
Du lär fortfarande behöva en "dongel" för varje språk om inte det finns en universal (som jag inte känner till förutom Homey ?)
Min förbokning har ej kommit än, så det kommer nog dröja en stund till, kanske 6-8veckor innan ej förbokningar kommer ut i handeln.

[OT] Smart hem tråden
Alla. Eller det beror ju på vad du skaffar för enheter. Rflink kostar väl ett par hundra om du vill ha 433, Zigbee och Z-wave kan du få i en och samma enhet för ytterligare några hundra. Wifi finns ju på kortet från början och blåtand är ju lätt och billigt att fixa om det inte redan är inkluderat.

[OT] Smart hem tråden

Visst kan man pysslar mycket med HA....och det är rätt skoj faktiskt ?

[OT] Smart hem tråden
Tröttnade på Telldus och sa upp premiumabonnemanget några månader innan de släppte bomben. Det har funkat så uselt senaste åren så jag tröttnade. Det enda den gör nu är att rapportera till temperatur.nu och det verkar funka fortfarande.

[OT] Smart hem tråden
HA kan vara pyssligt eller inte beroende på ens egen approach.

Snart 2 år sedan pensionerade jag min Vera plus och bytte till HA, förväntade mig en del pyssel.

Köpte en Odroid N2 (HA Blue), samt Zigbee och Z-wave dongel. Hade bestämt mig för att protokollsanera, det leder till mer pyssel än vad jag tycker är roligt att integrera för många olika protokoll, om det inte pratar Zigbee eller Z-Wave så är det säkert ändå inte speciellt framtidssäkert, eller intressant att kasta pengar på.

Helt jäkla rock solid.
Ligger i soffan slötittandes på nyheterna och skapar de flesta automationer i appen, sällan man behöver sitta vid datorn.

Någon gång i månaden eller kvartalet trycker jag igång en uppdatering av systemet.

HA har kommit otroligt jäkla långt på de 10 år (eller nåt) sedan jag provade senast.

Lägg pengarna på bra hårdvara och ta del av ett OS i världsklass.

Enda nackdelen ekonomiskt är att det kostar en femhunka om året och man vill koppla ihop med röstassistent. Eller böka med SSL certifikat för att få det gratis.

Edit:
Att det körs lokalt är värt att nämna.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Ja, jag borde verkligen ta tag i att sätta upp HA. Har en finfin liten SFF-burk med 8 core cpu som ska få vara VM-host till bland annat en HA men tröskeln för att komma igång är hög när det finns så mycket annat att ta tag i.

[OT] Smart hem tråden
Jag är rätt sugen på att byta till homey, om de släpper sin nya nångång.
Det börjar nog rassla till ganska snart. Det skeppades ordernummer strax under 70 000 härom veckan, så leveranstakten har nog ökat och bör under sensommaren ligga i fas med ”finns på hyllan”. Den största varningen dock, är att det är barnsligt kul att pyssla med villkor och automationer i gränssnittet och man blir lite beroende av att köpa nya uppkopplade prylar för att se hur långt man kan ta det…. :) Jag har tex en funktion som gör att om senaste registrerade på vågen är över en viss kroppsvikt och om kylen öppnas efter 23:00, så säger sonoshögtalaren i köket ”Det där borde du låta bli”.

[OT] Smart hem tråden
Ja, jag borde verkligen ta tag i att sätta upp HA. Har en finfin liten SFF-burk med 8 core cpu som ska få vara VM-host till bland annat en HA men tröskeln för att komma igång är hög när det finns så mycket annat att ta tag i.
Tröskeln för att komma igång med HA är förhållandevis låg.

Tröskeln för vad som helst annat såhär när cykelsäsongen börjar på allvar är däremot orimligt hög

[OT] Smart hem tråden
HA kan vara pyssligt eller inte beroende på ens egen approach.

Snart 2 år sedan pensionerade jag min Vera plus och bytte till HA, förväntade mig en del pyssel.

Köpte en Odroid N2 (HA Blue), samt Zigbee och Z-wave dongel. Hade bestämt mig för att protokollsanera, det leder till mer pyssel än vad jag tycker är roligt att integrera för många olika protokoll, om det inte pratar Zigbee eller Z-Wave så är det säkert ändå inte speciellt framtidssäkert, eller intressant att kasta pengar på.

Helt jäkla rock solid.
Ligger i soffan slötittandes på nyheterna och skapar de flesta automationer i appen, sällan man behöver sitta vid datorn.

Någon gång i månaden eller kvartalet trycker jag igång en uppdatering av systemet.

HA har kommit otroligt jäkla långt på de 10 år (eller nåt) sedan jag provade senast.

Lägg pengarna på bra hårdvara och ta del av ett OS i världsklass.

Enda nackdelen ekonomiskt är att det kostar en femhunka om året och man vill koppla ihop med röstassistent. Eller böka med SSL certifikat för att få det gratis.

Edit:
Att det körs lokalt är värt att nämna.
SSL-certifikat via Let's Encrypt är gratis och tämligen enkelt.
Koppling till Google Home går också göra utan betaltjänst. Det verkar vara lite fler steg, men finns detaljerade guider. Det har jag inte tagit tag i än. Mest för att jag inte bestämt mig för vad jag vill exponera för goggle och hur jag vill sortera det. Bra dock att det går att sortera. Med telldus hamnade allt hos Google och så kom brorsan och sa glatt "Hej Google, sätt på alla enheter" och det drog ju inte bara med sig lampor då, utan alla virtuella brytare som var villkor i händelser mm...blev rörigt.
Med HA räknar jag med att bara exponera det som behövs och leker brorsan så kan jag bara köra mitt flöde för att synca vilken status resp lampa ska ha beroende på tid och ljusförhållanden och så är ordningen återställd...
.

[OT] Smart hem tråden
Tröskeln för att komma igång med HA är förhållandevis låg.

Tröskeln för vad som helst annat såhär när cykelsäsongen börjar på allvar är däremot orimligt hög
Instämmer. Jag började strax före jul i fjol och hade tänkt flytta någon enstaka enhet och testa, leka och lära mig under detta år för att förhoppningsvis kunna fimpa telldus under åter. I januari var allt flyttat och funktionaliteten både bättre/smartare och stabilare än med telldus.
Det var inte särskilt svårt, skoj. Dock höll jag på rätt intensivt någon vecka och familjen tyckte jag pratade för mycket om "mina lampor". De har ett väldigt svalt intresse, men min fru är nog ändå rätt nöjd när det funkar ganska obemärkt i bakgrunden.

[OT] Smart hem tråden
SSL-certifikat via Let's Encrypt är gratis och tämligen enkelt.
Koppling till Google Home går också göra utan betaltjänst. Det verkar vara lite fler steg, men finns detaljerade guider. Det har jag inte tagit tag i än. Mest för att jag inte bestämt mig för vad jag vill exponera för goggle och hur jag vill sortera det. Bra dock att det går att sortera. Med telldus hamnade allt hos Google och så kom brorsan och sa glatt "Hej Google, sätt på alla enheter" och det drog ju inte bara med sig lampor då, utan alla virtuella brytare som var villkor i händelser mm...blev rörigt.
Med HA räknar jag med att bara exponera det som behövs och leker brorsan så kan jag bara köra mitt flöde för att synca vilken status resp lampa ska ha beroende på tid och ljusförhållanden och så är ordningen återställd...
.
Jo, teoretiskt går det ju att göra.
Ändå har jag i inte gjort det under 2 år, (tydligen inte du heller tolkar jag? ?).

Det skvallrar väl lite om hur högt jag värderar en ansluten röstassistent.

Jag har försonats med tanken att när jag väl får tummen ur, kommer jag sannolikt bara betala. Pengarna går ju praktisk taget till utveckling och jag kan skriva av det mentalt på "goda gärningar" kontot, typ.

[OT] Smart hem tråden
Funkar homey med tempsensorer? 433mhz? Läst lite olika.
Inte svar på din fråga, men.
Jag hade också ett gäng 433 tempsensorer innan min "sanering".

Jag kunde/ville inte motivera merkostnaden och merarbetet med att flytta med dem till HA eller Homey när dessa gick att köpa i storpack för 99:-

[OT] Smart hem tråden
Inte svar på din fråga, men.
Jag hade också ett gäng 433 tempsensorer innan min "sanering".

Jag kunde/ville inte motivera merkostnaden och merarbetet med att flytta med dem till HA eller Homey när dessa gick att köpa i storpack för 99:-

Tänkte länka samma enhet, finnas en Xiaomi med display för hundralappen som (BT) man kan köra oxå, då slipper man ta telefonen när man vill ha koll på temp.
Men som sagt, 433 is no more. Man köper generellt sensorer eller reläer för ca hundringen med bättre protokoll idag.

[OT] Smart hem tråden
HA är lättare att sätta upp och få att fungera ok än vad jag trodde. Tyvärr är det jobbigt att ha det fungerande. Uppdateringar hela tiden ställer till det och man bör alltid vara "aktiv" för att hålla det fungerande.

Bytte till Homey Bridge. Tanken är god och lättadministrerat men lite dåligt stöd för vissa prylar och alldeles för ostabilt.

Kör nu nya Homey Pro 23 och den är riktigt bra. Rekommenderas. Tycker man den är för dyr så kommer det ut en hel del gamla Homey pro till ok pris nu när många uppgraderar.

Tillbaka
Topp