Hur ofta brukar ni få punka?

Har fått 4 punkor på mtb detta året, varav tre var på samma dag.
En på racern.
En på pendlarn.

Hur får du punka? Om det är genomslag kör med högre tryck i däcken.

Hade en mängd punkteringar förra sommaren efter att jag lita på dåkig försäljare i cykelaffär och köpt taskiga fälgband till racern.

Hade en punktering i april förra året. Efter det tog jag bort slangarna ur däcken och har inte haft en punktering sedan dess. Har ändå kört dryga 600 mil i år och nog ungefär lika långt efter punkteringen förra året. Kör både MTB (slanglöst) och racer (tubdäck) och "vintercykel" med slang.

3 punkor inom loppet av två timmar på lördagens happy-ride, helt klart två material-fel.... och ett genomslag när jag våldtog en trappa.

Tre pukor på en månad låter helt normalt så här års om man kör med däck med sopigt punkaskydd.
Kör på Swchalbes plus-däck så slipper du garanterat punka! Finns i allt från 23mm slicks till breda mtb-däck.

Senast redigerad av en moderator:
Just det. Sedan jag bytte till Schwalbe Stelvio plus på pendlarhojen har jag inte haft ngn punktis (nu låter jag som ett lågkvalitativt reklaminslag på tv3). Inget sådant tjafs på två år således. På racerhojarna och de andra hojarna är jag noga med att stanna och snurra hjulen/däcken mot ett finger så fort jag kört över glas el dyl, alternativt styra undan/hoppa över glaset. Funka pra! Inga pukor!

Ok, verkar som om tre i månaden är ganska normalt.
Det som fick mig att undra var att jag förr knappt någonsin fick punka.

Undrar dok fortfarande över kvalitén. Sist jag fick punka var i dag, efter lite lätt skogs körning så sa det PANG! på vägen hem, och på asfalt till på köpet : /

Vad kör ni med för ”Slang märken”?

av 600 mil blandat på mtb och racer ingen..... se till att ha fräscha däck och slang bara så är min uppfattning att man aldrig får det

Jag har punkat 5 gånger sedan jag började tävlingscykla 1999. så om ngn vill ha torra reservslangar så finns det i min källare! har dock kommit väldigt olägligt senast fick jag gå en mil i strumplästen hem ! snacka om blåsor!

typ 1 gång någonsin.. pg av att jag ollade över en trotoarkant men bakhjulet landade precis på kanten i ca 35kmh .. därav punka och buckla på fälgen... men annars aldrig :-)

låt mig se, 7 punkor på 13 år eller nått. varav två på racer. två av gångerna berodde det på slarvigt monterad slang (klämd) och två av gångerna var utan slang o me stans notubes gegga som tätade utan att ja behövde göra så mycket och tappade nästan ingen luft

För mig kommer det i vågor. Först ingen punka på runt 5-600 mil blandat landsväg och pendling, sedan ideligen strul tills jag tröttnar och köper nytt däck och då slutar det igen. Hade jag varit mer förutseende och köpt nya däck innan de gamla är slitna ned till corden så skulle det nog inte vara några punkor alls.

Får väldigt sällan punka, men det är för att jag cyklar för lite i skogen och för mycket på vägen.
I sommras lyckades jag få 5 punkor i 1. En krokig spik gick rätt igenom 1 cm dubb, därefter tråcklade den 5 hål i slangen. Imponerande.

I skogen har jag inte fått punka sen mtb-vättern 2005. I stan var det snart ett år sen, eftersom jag envisades med att köra skogsdäck fram på budhojen, det är aldrig bra att vara snål!

Fått en jävla massa punkor när jag pendlat, rekordet är 6 punkor på en vecka. Det var med ett par Continental Twister.

Alltid pendlat med hyggligt lättrullade xc-däck; RR, Larsen, Python, xc dry. Körde alltid stenhårt pumpat (typ 55-60 psi) tidigare och fick oftare punkor. Nu brukar jag skicka i 30-35 psi och klarar mig betydligt bättre (trots att jag alltid kör nerför två trappor i Alvik på hemvägen). Sällan punka.

I skogen kör jag slanglöst och får aldrig punka (peppar, peppar..) .drar i 1,8 fram och 2,0 bak, väger 95 kg.

Fick punka första turen med nya cykeln, sen har det inte blivit något mer. Men det har iofs inte blivit så många turer/mil heller, arbetet har kommit mellan. Och nu är det snart snön :/

Två punkor på fyra månader och +100 mil. Första var en pysis som jag inte vet hur den kom till. Nummer två var ett genomslag på Berglsagsleden.

En punka för två år sedan och denna fick jag när jag körde över en 'pin' med nålen ortogonalt mot marken. Kör annars med relativt högt däcktryck.

Jag har varit förskonad hela 2008 (ta i trä). Hade några enstaka punkor pga dåliga fälgband, likt någon tidigare i tråden, för något år sedan.
Annars är det väl en punka per kvartal för mig.

Å just det, för typ en månad sen skulle jag pumpa så hårt det bara gick och tryckte i 10 bar i bakdäcket. När jag en liten stund senare skulle ge mig ut med jonnen small slangen. Det blev en så lång reva att lappning inte var att överväga ens. (Men det är ju inte en regelrätt punktering.)

Mina sulor är:
Fulfixie - Gatorskins
Racer - Ultra Sport
Sprint - GP4000
HT - Hutchinson Python

En pendlingspunka (men det är nog däcket som börjar bli för slitet - hyfsat fyrkantigt tvärsnitt nu) och en motionsrundepunka. I båda fallen var det rejält stora glasskärvor som hade skurit rakt in.

Två "punkor" orsakade av bristfällig montering av slang/däck/fälgband, dvs det var mitt fel.

Det är allt, på fyra år.

Sålänge man kan härleda punkorna så är det ju helt normalt att få dem. Då kan man ju dessutom agera därefter, eller konstatera att man haft otur. Dvs, om jag får genomslagspunka men inte har laddat på speciellt och trycket är rätt, kanske en fetare slang är lösningen. Cyklar jag över en spik är det ju kört hursomhelst, men är det småglas kanske ett par plus-däck kan vara grejjen. OSV. Punkar gör man ju lite då och då, tror jag har 4 klant punkor och 2 otur i år, helt ok.

Ingen pendlingspunka men en punka under Ronde van retard och en punka på racern i våras, ingen Mtbpunka de sista två åren skulle jag tippa......

I stort sett aldrig. Försöker vara sketanoga då jag byter slang. Känner med fingrarna i fälgen, på fälgbandet, inuti däcket innan jag monterar ihop. Småpumpar och masserar däcket innan jag hårdpumpar. Trycker in ventilen så att inte slangen kommer i kläm under kanttråden. Då man byter i vägkanten eller på stigen får man nästan stå med alla grejor uppe i luften. Lätt att ställa fälgen nere i gruset och få in skit på så sätt.
Brukar då och då kolla igenom däcket så att inte stenar, glasflisor eller annat skit fastnat i gummit och börjat borra sig in mot slangen. Blir som en tidsinställd bomb.

En del får punka betydligt oftare än andra. Materialet spelar mycket mindre roll hävdar jag. Det är mest påtagligt när man kör lvg där förutsättningarna är mycket mer lika med liknande däckstryck och material. Där är det likt förbannat vissa som punkterar mångdubbelt fler gånger än andra.

Själv snittar jag ungefär en punktering om året totalt inkluderat både MTB och racer.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> En del får punka betydligt oftare än andra.
> Materialet spelar mycket mindre roll hävdar jag.
> Det är mest påtagligt när man kör lvg där
> förutsättningarna är mycket mer lika med
> liknande däckstryck och material. Där är det
> likt förbannat vissa som punkterar mångdubbelt
> fler gånger än andra.
>

http://sv.wikipedia.org/wiki/Selektivt_minne

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde den här tråden handlade om punka på
> racer, det har jag inte haft en enda iår :o)

Ja, det är ju helt riktigt, detta är happyräjser.org..;-P

Edit: ungefär som att trådarna utan stad skulel handla om göteborg..=D

Senast redigerad av en moderator:
Jag har fått 2 iaf på ca 50 mil ...
Ett genomslag fram på mtb när jag missade på ett stepup och en fram på gravel när jag inte såg en liten sten mitt i klungan när vi dundra utför en grusväg ..

Tillbaka
Topp