Retro mtb:s!!!

Hallå alla Retro fantaster.
Tänkte säga att vi har ett retro run i Göteborg den 22/4. Där vi möts upp i Azaleadalen med våra cyklar och sen kör runt i göteborg. avslutar med några bärs på belparc i slottskogen. mer info om det event finner ni Retro mountainbike sverige https://www.facebook.com/groups/250155420529845 Hoppas vi ses där......
Prognosen ser lovande ut:
93400B3E-4DDF-4BA8-8412-15272381CE47.jpeg

retrofantaster! jag funderiklurar på att bygga en remdriven pendlare. alla nya ramar är antingen svindyra eller urfula, så skulle nog hellre ta en retro ram. elevated chainstays blir ett krav för att få det att funka med remmen, men jag skulle också vilja ha skivbromsar, har det funnits nån sån modell med bägge?

retrofantaster! jag funderiklurar på att bygga en remdriven pendlare. alla nya ramar är antingen svindyra eller urfula, så skulle nog hellre ta en retro ram. elevated chainstays blir ett krav för att få det att funka med remmen, men jag skulle också vilja ha skivbromsar, har det funnits nån sån modell med bägge?
Tror du kan glömma den kombinationen.
Elevated chainstays var på modet ett tag innan skivbromsat.
Lägger du sedan till att du behöver horisontella/sliding dropouts alternativt excentriskt vevlager för remspänningen så kommer det bli svårhittat.

//j

Tror du kan glömma den kombinationen.
Elevated chainstays var på modet ett tag innan skivbromsat.
Lägger du sedan till att du behöver horisontella/sliding dropouts alternativt excentriskt vevlager för remspänningen så kommer det bli svårhittat.

//j
misstänkte lite det, remspänning är jag inte så oroad över, finns ju eccentriska vevlager för bsa från phil och trickstuff

Fett projekt! Kör V broms bak och skivbroms fram vettja!

Moto-styre? Alltså till MC?
Har funderat på high-rise till min frankenbike. Ca 50mm nu, men skulle vilja testa och se hur det dubbla känns.
Ja, denna:

22 mm diameter, så du behöver en BMX-stem. Det är i stål och rätt tungt så inget för dem med weight-weenie tendenser.

Den blev grym måste jag säga.

Det är väl fel att säga "lite jobb" för det var i princip en full renovering...jag tycker dock det är rätt kul att jobba på de sunkigaste hojarna som de många skulle tänka är redo för tippen - ju värre utgångsläge desto mer glädje när man ser resultatet av varje steg. Den roligaste biten brukar vara att först plocka av all skit som alltid sitter på: trasiga plastskärmar, pakethållare, gelsadel, Schwalbe Marathon...

Lacken var den sämsta jag någonsin haft:

Trek930-15inch - 1 (10).jpeg

Men med rätt enkla medel går det att komma tillbaka i en brukbar patina:

Trek930-15inch - 1 (18).jpeg

Sunkiga hojar ger sen full frihet i bygget, gör vad du vill, den var ju ändå redan förstörd...ja, så inga problem att göra 1x, BMX eller Dropbar osv...nu tog detta bygget en mer klassik ton, mest för att jag ville använda delar som jag redan hade...däck och kedja är de enda nya delarna jag köpte.

Trek930-finished - 1 (1).jpeg

Efter regn kommer bra bilder, eller hur det nu är man säger.
Satte på nya sulor på min gamla Sunn Xircuit '98 så det befogade lite nya bilder. Inhandlad av mig ny 1999 efter att ha blivit av med en Kona Hahanna och en Kona Lava Dome inom drygt ett år, men denna har jag lyckats hålla mig fast vid. De gamla Grip shift ligger i en låda efter en single speed mod. Hjulen byttes nån gång för 15 år sedan och styre o styrstam togs över från en DH-rig a' 2003-ish.
A7401854-Pano.jpg

Bilagor

• A7401524-Pano.jpg
    A7401524-Pano.jpg
    520.8 KB · Besök: 133
  • A7401532.jpg
    A7401532.jpg
    175.1 KB · Besök: 121
  • A7401533.jpg
    A7401533.jpg
    339.6 KB · Besök: 107
  • A7401537-Pano.jpg
    A7401537-Pano.jpg
    364.6 KB · Besök: 107
  • A7401555.jpg
    A7401555.jpg
    291.9 KB · Besök: 103
  • A7401561.jpg
    A7401561.jpg
    741.8 KB · Besök: 115
  • A7401579.jpg
    A7401579.jpg
    254.9 KB · Besök: 107
  • A7401609.jpg
    A7401609.jpg
    419.2 KB · Besök: 117
  • A7401723.jpg
    A7401723.jpg
    566.1 KB · Besök: 112
  • A7401770-Pano.jpg
    A7401770-Pano.jpg
    483.3 KB · Besök: 114
  • A7401782.jpg
    A7401782.jpg
    224.6 KB · Besök: 118
  • A7401849.jpg
    A7401849.jpg
    327.1 KB · Besök: 102
  • A7401534.jpg
    A7401534.jpg
    216.4 KB · Besök: 114
  • A7401703-Enhanced-NR.jpg
    A7401703-Enhanced-NR.jpg
    544.2 KB · Besök: 101
  • A7401792.jpg
    A7401792.jpg
    243.2 KB · Besök: 102
  • A7401622.jpg
    A7401622.jpg
    492.7 KB · Besök: 115
Efter regn kommer bra bilder, eller hur det nu är man säger.
Satte på nya sulor på min gamla Sunn Xircuit '98 så det befogade lite nya bilder. Inhandlad av mig ny 1999 efter att ha blivit av med en Kona Hahanna och en Kona Lava Dome inom drygt ett år, men denna har jag lyckats hålla mig fast vid. De gamla Grip shift ligger i en låda efter en single speed mod. Hjulen byttes nån gång för 15 år sedan och styre o styrstam togs över från en DH-rig a' 2003-ish.Visa bilaga 627582
Snygga bilder var ordet, sa Bull.

Det är väl fel att säga "lite jobb" för det var i princip en full renovering...jag tycker dock det är rätt kul att jobba på de sunkigaste hojarna som de många skulle tänka är redo för tippen - ju värre utgångsläge desto mer glädje när man ser resultatet av varje steg. Den roligaste biten brukar vara att först plocka av all skit som alltid sitter på: trasiga plastskärmar, pakethållare, gelsadel, Schwalbe Marathon...

Lacken var den sämsta jag någonsin haft:

Visa bilaga 627138

Men med rätt enkla medel går det att komma tillbaka i en brukbar patina:
Bra jobbat. Hur gör du med lacken utan att det blir skitdyrt?

Kul å hitta en sån här tråd!
Vad gör man av den här pärlan? Kört med den sen jag var 14 (så den är inte så gammal?) Sälja vore kanske de klokaste, får man något för en dylik pjäs?
Tyckt den gått bra i skogen tills jag provade den efter att kört min nya cykel, då va de annat ?
Visa bilaga 630231

Kitta upp den med (nya, långa) skärmar, ringklocka och bra belysning så har du en kanoncykel att ha till vardags, kanske jobbpendling, etc.
De genererar inga direkta pengar vid försäljning och man kan ganska tryggt få ha de i fred bara man låser ordentligt.

Kul å hitta en sån här tråd!
Vad gör man av den här pärlan? Kört med den sen jag var 14 (så den är inte så gammal?) Sälja vore kanske de klokaste, får man något för en dylik pjäs?
Tyckt den gått bra i skogen tills jag provade den efter att kört min nya cykel, då va de annat ?
Visa bilaga 630231
Åh! Jag är sugen! Hade en sådan när jag var student i Gbg. Fick den gratis när vi rensade innergården, körde ss. Bästa cykeln jag ägt (tillsammans med en bockstyre-konverterad mongoose jag hade efteråt). La totalt en halv burk 5-56 på den men i övrigt inte en spänn. Däcken var delvis gröna pga. Alger och mossa som växt på dem under åren som vrak på innergården. Blev aldrig snodd. Tog mig överallt. Inget funkade.

Försökte ta bort sadelstolpen men gav till slut upp och slängde den. Ångrar det än.

Är det någon här som har några 7delade växelreglage och cantibromshandtag till övers att sälja? Ett m095-reglage sprack på min cykel och det hade varit fint att hitta ett nytt från samma tid!

Kitta upp den med (nya, långa) skärmar, ringklocka och bra belysning så har du en kanoncykel att ha till vardags, kanske jobbpendling, etc.
De genererar inga direkta pengar vid försäljning och man kan ganska tryggt få ha de i fred bara man låser ordentligt.
Ja den är ju fin å cykla med ändå.. kanske haft lite mer landsvägsdäck..
Men problemet är att jag egentligen inte behöver nån mer cykel, blir ingen jobbpendling och är de egentligen nån fördel att inte köra mtb till vardags?
Såg en borttagen annons där en lika va ute för 1700, kan den sålts för det?

Men problemet är att jag egentligen inte behöver nån mer cykel, blir ingen jobbpendling och är de egentligen nån fördel att inte köra mtb till vardags?
Spara den. Kommer antagligen att öka i värde.

Om det inte är något jag missar så hade jag snarare sagt Max 500kr :)

Tycker jag ser väldigt mycket folk som börjar försöka flippa gamla mtb's nu.

Känns som att det är rätt vanligt att se folk som tvättat av en gammal cyclepro instegsmodell, slängt på tanwalldäck och hoppas få 4000kr för cykeln

Tycker jag ser väldigt mycket folk som börjar försöka flippa gamla mtb's nu.

Känns som att det är rätt vanligt att se folk som tvättat av en gammal cyclepro instegsmodell, slängt på tanwalldäck och hoppas få 4000kr för cykeln
Jag har också tänkt på det. På ett sätt tycker jag att det är ett rimligt pris så länge skicket är bra. En gammal mtb med lättrullade däck är bättre som stadscykel än en stadscykel!

Finns inget värde i gamla hojar. Försökte sälja min 1996 Scott Endorphine, nästan originalskick, för ett tag sedan. 1000 kr var för mycket. Nu står den istället hos svärföräldrarna som sommarcykel.

Tillbaka
Topp