Retro mtb:s!!!
Sluta...??Hehe. Jag har sådana nav i superskick på Blackie. Himla bra.
Visa bilaga 619897
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sluta...??Hehe. Jag har sådana nav i superskick på Blackie. Himla bra.
Visa bilaga 619897
Sa jag med. ?Helvete ...?
Prognosen ser lovande ut:Hallå alla Retro fantaster.
Tänkte säga att vi har ett retro run i Göteborg den 22/4. Där vi möts upp i Azaleadalen med våra cyklar och sen kör runt i göteborg. avslutar med några bärs på belparc i slottskogen. mer info om det event finner ni Retro mountainbike sverige https://www.facebook.com/groups/250155420529845 Hoppas vi ses där......
Tror du kan glömma den kombinationen.retrofantaster! jag funderiklurar på att bygga en remdriven pendlare. alla nya ramar är antingen svindyra eller urfula, så skulle nog hellre ta en retro ram. elevated chainstays blir ett krav för att få det att funka med remmen, men jag skulle också vilja ha skivbromsar, har det funnits nån sån modell med bägge?
misstänkte lite det, remspänning är jag inte så oroad över, finns ju eccentriska vevlager för bsa från phil och trickstuffTror du kan glömma den kombinationen.
Elevated chainstays var på modet ett tag innan skivbromsat.
Lägger du sedan till att du behöver horisontella/sliding dropouts alternativt excentriskt vevlager för remspänningen så kommer det bli svårhittat.
//j
Jo, remspänningen blir såklart lite av en utmaning.retro, skivbromsar, delbar baktriangel:
Visa bilaga 624036
blir lite meck med en remspännare, men annars en perfekt och bekväm pendlare.
Fett projekt! Kör V broms bak och skivbroms fram vettja!retrofantaster! jag funderiklurar på att bygga en remdriven pendlare. alla nya ramar är antingen svindyra eller urfula, så skulle nog hellre ta en retro ram. elevated chainstays blir ett krav för att få det att funka med remmen, men jag skulle också vilja ha skivbromsar, har det funnits nån sån modell med bägge?
retro, skivbromsar, delbar baktriangel:
Visa bilaga 624036
blir lite meck med en remspännare, men annars en perfekt och bekväm pendlare.
Jävlars vad snygg !! ❤Visa bilaga 624205Visa bilaga 624204
Mer svarta komponenter till min Trek 970: stolpe och moto-styre.
Håller med.Jag ger mig på ett svar, utan att göra anspråk på att sitta på Sanningen utan mest för att få fart på diskussionen: vintage är 25 år eller äldre, eller för enkelhets skull en gräns vid år 2000.
Håller ni med?
Den blev grym måste jag säga.Visa bilaga 626796Visa bilaga 626795
Risig Trek 930 som jag köpte åt grabben för 23€...med lite jobb blev den rätt fin igen
Moto-styre? Alltså till MC?Visa bilaga 624205Visa bilaga 624204
Mer svarta komponenter till min Trek 970: stolpe och moto-styre.
Ja, denna:Moto-styre? Alltså till MC?
Har funderat på high-rise till min frankenbike. Ca 50mm nu, men skulle vilja testa och se hur det dubbla känns.
Den blev grym måste jag säga.
Snygga bilder var ordet, sa Bull.Efter regn kommer bra bilder, eller hur det nu är man säger.
Satte på nya sulor på min gamla Sunn Xircuit '98 så det befogade lite nya bilder. Inhandlad av mig ny 1999 efter att ha blivit av med en Kona Hahanna och en Kona Lava Dome inom drygt ett år, men denna har jag lyckats hålla mig fast vid. De gamla Grip shift ligger i en låda efter en single speed mod. Hjulen byttes nån gång för 15 år sedan och styre o styrstam togs över från en DH-rig a' 2003-ish.Visa bilaga 627582
Bra jobbat. Hur gör du med lacken utan att det blir skitdyrt?Det är väl fel att säga "lite jobb" för det var i princip en full renovering...jag tycker dock det är rätt kul att jobba på de sunkigaste hojarna som de många skulle tänka är redo för tippen - ju värre utgångsläge desto mer glädje när man ser resultatet av varje steg. Den roligaste biten brukar vara att först plocka av all skit som alltid sitter på: trasiga plastskärmar, pakethållare, gelsadel, Schwalbe Marathon...
Lacken var den sämsta jag någonsin haft:
Visa bilaga 627138
Men med rätt enkla medel går det att komma tillbaka i en brukbar patina:
Slipa -> Rust Converter -> Nagellack i rätt kulör -> Cutting Compound -> Carnauba vax...svart ram är nog enklast att få till så att det ser hyfsat ut.Bra jobbat. Hur gör du med lacken utan att det blir skitdyrt?
Busigt!Slipa -> Rust Converter -> Nagellack i rätt kulör -> Cutting Compound -> Carnauba vax...svart ram är nog enklast att få till så att det ser hyfsat ut.
Nej, det går nog att få resultat med båda. Den dagen jag lär mig mer om lackering slutar jag nog kladda med nagellack.Busigt!
Du menar att nagellack är bättre än en sprayburk från Biltema?
Tjena, vad är det för rack du har i fram på cykeln? Var har du köpt det ngnstans?Visa bilaga 608447Gjort om cykeln lite på med nya däck och originals stam med styre.
Tjo. Har för mig jag köpte det på tradera. Så vet faktiskt inte. Men kan undersöka lite. ?Tjena, vad är det för rack du har i fram på cykeln? Var har du köpt det ngnstans?
//mejten
Tjena, vad är det för rack du har i fram på cykeln? Var har du köpt det ngnstans?
//mejten
Kul å hitta en sån här tråd!
Vad gör man av den här pärlan? Kört med den sen jag var 14 (så den är inte så gammal?) Sälja vore kanske de klokaste, får man något för en dylik pjäs?
Tyckt den gått bra i skogen tills jag provade den efter att kört min nya cykel, då va de annat ?
Visa bilaga 630231
Åh! Jag är sugen! Hade en sådan när jag var student i Gbg. Fick den gratis när vi rensade innergården, körde ss. Bästa cykeln jag ägt (tillsammans med en bockstyre-konverterad mongoose jag hade efteråt). La totalt en halv burk 5-56 på den men i övrigt inte en spänn. Däcken var delvis gröna pga. Alger och mossa som växt på dem under åren som vrak på innergården. Blev aldrig snodd. Tog mig överallt. Inget funkade.Kul å hitta en sån här tråd!
Vad gör man av den här pärlan? Kört med den sen jag var 14 (så den är inte så gammal?) Sälja vore kanske de klokaste, får man något för en dylik pjäs?
Tyckt den gått bra i skogen tills jag provade den efter att kört min nya cykel, då va de annat ?
Visa bilaga 630231
Ja den är ju fin å cykla med ändå.. kanske haft lite mer landsvägsdäck..Kitta upp den med (nya, långa) skärmar, ringklocka och bra belysning så har du en kanoncykel att ha till vardags, kanske jobbpendling, etc.
De genererar inga direkta pengar vid försäljning och man kan ganska tryggt få ha de i fred bara man låser ordentligt.
Spara den. Kommer antagligen att öka i värde.Ja den är ju fin å cykla med ändå.. kanske haft lite mer landsvägsdäck..
Men problemet är att jag egentligen inte behöver nån mer cykel, blir ingen jobbpendling och är de egentligen nån fördel att inte köra mtb till vardags?
Såg en borttagen annons där en lika va ute för 1700, kan den sålts för det?
Om det inte är något jag missar så hade jag snarare sagt Max 500kr :)Ja den är ju fin å cykla med ändå.. kanske haft lite mer landsvägsdäck..
Men problemet är att jag egentligen inte behöver nån mer cykel, blir ingen jobbpendling och är de egentligen nån fördel att inte köra mtb till vardags?
Såg en borttagen annons där en lika va ute för 1700, kan den sålts för det?
Jag har också tänkt på det. På ett sätt tycker jag att det är ett rimligt pris så länge skicket är bra. En gammal mtb med lättrullade däck är bättre som stadscykel än en stadscykel!Tycker jag ser väldigt mycket folk som börjar försöka flippa gamla mtb's nu.
Känns som att det är rätt vanligt att se folk som tvättat av en gammal cyclepro instegsmodell, slängt på tanwalldäck och hoppas få 4000kr för cykeln