[RR] Det blir inte alltid som man tänk sig, men det blev bra ändå, Vic – Girona

ElVikingo

Aktiv medlem
Prolog

I Katalonien så är våren kort, bara ett par veckor då vädret är perfekt. Tanken har funnits länge om ett 3 dagars äventyr mellan Andorra och Barcelona, logistiken var löst, rutten satt och campingarna öppna. Det har skulle bli episkt.

Jag har en gammal knäskada sedan jag var ung och vacker och tränade thaiboxning, hela våren hade jag kört med en PT på gymmet för att stärka upp knät för framtiden, så även denna lördagen i ett gym mitt i Barcelona. När jag skulle gå ur en maskin slår jag i knät och hela knäskålen hopar ur led, jag kan inte böja knät och får panik. Några stora gymsnubbar lyfter mig till en bänk och personalen ringer ambulansen.

Det känns som en evighet tills två ambulanskillar kommer, ena säger: Snart kommer du må bra grabben, jag hör han säga till kollegan: En dos ketamin, som sedan skjuts in intravenöst. Han frågar hur ont jag har på en skala mellan 1 -10, jag säger 7. De ger mig en dos till. Resten har jag bara fått återberättat för mig.

Jag började sjunga den gamla slagdängan ”Chimo Bayo Extasy extano”
samtidigt som jag dansar med händerna. Jag tar tag i honom och förklarar: ”Jag är så jävla hög.”
Han säger åt de runt omkring att om någon ens tänker på att filma kommer de polisanmäls och dras inför rätta för kränkande fotografering, de kommer få sådan böter att de kan glömma coola gymkläder och Iphones tills de går i pension. De slår knäskålen tillrätta och kör ut mig till ambulansen på bår medans jag vinkar som den Brittiska drottningen med ett stort flin.
1685277310509.png

Ilfart till sjukhuset, där jag är röntgad och undersökt på under en timme och ingenting är av, inga menisker, senor etc… Doktorn säger till mig att jag absolut inte skall fixera benet, utan börja röra på mig så fort som möjligt, jag kan börja cykla på gymmet om en vecka och sakta stegra träningen. Jag kan inte nog tacka den Spanska sjukvården.

Så det blev bara att ställa in planerna, men återhämtningen gick mycket bättre än vad jag vågade drömma om, 3 veckor senare gör jag 30km utan problem, tanken börjar gro om ett kortare äventyr.

Det är tidigt, väldigt tidigt, klockan ringer 04:30, steker en burgare till frukost, allt är packat, en sista check och rullar mot tågstationen. Staden sover och på perrongen är det bara några ungdomar som varit ute och slirat hela natten. De är mer än lovligt slitna, och jag får plats att hänga upp cykeln lyssnar på en podcast och tittar ut på landskapen där en morgon börjar gry.

1685278248865.png

1685278269374.png

1685278285978.png

1685278301459.png

Kommer fram till Vic och tar en kaffe innan jag sakta börjar rulla ut, de har byggt ut cykelinfran och jag är ensam. Vic ligger på en platå som är känd för dimma och kallt väder, termometern visar 10 grader.
1685278335010.png

Kommer ur staden och det är en blandning mellan kostigar och grus. Dimman ligger tung over nejderna
1685278426038.png

Kommer till en landväg och där börjar klättring, sikten är bara några meter i dimman och backen tar aldrig slut, på något sätt var det nog bra med dimman så jag inte såg hur högt upp jag skulle. Äntligen piper Garmin till och jag stannar vid en parkering med husbilar innan jag skall vika av mot en grusväg som går neråt
1685278465335.png

Nu börjar den vackraste stig som hag någonsin tagit, den är grönt, svalt, lukar fantastik, jag skrämmer ett rådjur som står på stigen, så öppnar sig stig och jag ser floden Ter:
1685278541096.png

1685278564582.png

1685278669723.png

Senast ändrad:
0930 kommer jag fram till en liten restaurang, beställer en Radler och en baguette, lokalborna börjar morgonen med rött vin så jag framstår helt klart som en utböling. Språkar med en äldre herre som är skogsvaktare, han vägrar såklart att svara på Spanska så det blir en blandning mellan Katal spanska. Han är orolig för torkan, även fast det regnat den senaste veckan sär måste det komma mer, mycket mer. Han har aldrig sätt så låga flöden. Tydligen skall djävulsbron vara synlig för första gången sedan 1905.
1685278942628.png
1685278969607.png

1685278982051.png

Jag fortsätter min resa och nu går det nedför snabbt, tills ag kommer helt ner till floden, jag ser en dränkt by. I vanliga fall kan man bara se kyrktornet när det är svår torka, ni ser man hela byn
1685279033826.png

Nu kommer jag fram till första dammen, för två år sedan mötte jag Monte här som hade krockat med en bergsget och jag svor över min punktering https://happyride.se/forum/threads/rr-4-punkor-och-en-trasig-peddal-bikepacking.3688255/
1685279068928.png

1685279090111.png

0930 kommer jag fram till en liten restaurang, beställer en Radler och en baguette, lokalborna börjar morgonen med rött vin så jag framstår helt klart som en utböling. Språkar med en äldre herre som är skogsvaktare, han vägrar såklart att svara på Spanska så det blir en blandning mellan Katal spanska. Han är orolig för torkan, även fast det regnat den senaste veckan sär måste det komma mer, mycket mer. Han har aldrig sätt så låga flöden. Tydligen skall djävulsbron vara synlig för första gången sedan 1905.
Visa bilaga 628495Visa bilaga 628496
Visa bilaga 628497

Jag fortsätter min resa och nu går det nedför snabbt, tills ag kommer helt ner till floden, jag ser en dränkt by. I vanliga fall kan man bara se kyrktornet när det är svår torka, ni ser man hela byn
Visa bilaga 628498
Nu kommer jag fram till första dammen, för två år sedan mötte jag Monte här som hade krockat med en bergsget och jag svor över min punktering https://happyride.se/forum/threads/rr-4-punkor-och-en-trasig-peddal-bikepacking.3688255/
Visa bilaga 628499
Visa bilaga 628500
Nu lämnar jag asfalten igen och hamnar på den gamla service vägen, den böljar upp och ner utan de branta backarna som jag är van vid, det är bedårande vackert. Konstigt nog har jag inte träffat på andra cyklister. Jämte mig går floden och nu kan man se ruinerna efter de tvångsförflyttade byarna och städerna, det är med blandade känslor jag förundras av vyen. Ena sidan grönskande vackert med en postapokalyptisk känsla, o andra sidan tänker jag på hur Francos soldater drev bort och fängslade de som gjorde motstånd vissa försvann och kom aldrig tillbaka, detta var byar och städer som legat på samma plats i vass fall över 2500 år.
1685279182185.png

1685279216710.png

Minnena kommer tillbaka från förra gången jag var här. Då var jag stressad som satan, nu tar jag det lugnt, ingen stress, ingen hets, stannar, tar mycket raster, kollar på allt jag vill. Leker i nedförsbackarna, blir skrämd av ett mindre jordskred några meter framför mig. Och där ser jag något som korsar floden, Jag har kommit fram till Djävulsbron https://en.wikipedia.org/wiki/Devil's_Bridge
1685279259851.png

1685279284274.png

Skall tydligen vara första gången den är synlig sedan dammarna byggdes, jag står i valet och kvalet om jag skall gå ner för att undersöka men cyklar vidare, jag ångrar det nu. Den skall tydligen vara från romersk tyvärr vet jag inte vad djävulen gjorde vid just den här bron.

Färden fortsätter och jag möter de första cyklisterna som hälsar som man bör, jag verklige njuter av varje meter tills jag kommer fram tills sista vattenmagasinet
1685279387775.png

Här efter blir det asfalt som följer floden, stannar och trycker i mer luft i hjulen, den här sträckan kan jag och den är inte världens roligaste. Här börjar jag möta fler cyklister också. Mest gravel, ingen hälsar så jag så jag börjar nynna på den gamla spanska schlagern:

I hate hipsters, I do
I hate hipsters like you

Kommer fram till Via Verde där slår några äldre herrar följe med mig, de retas gnabbas och är allmänt sköna, den äldsta Jose proklamerar stolt att han är 80 år och du får man ha en Ebike samtidigt som han drar om oss skrattande i en uppförsbacke. De propsar på att jag skall bjudas på Clara i deras hemby som ligger på vägen och vem är jag att neka detta? Stannar i Angels, snackar skämtar bryskt och får i mig 2 kalla Clara innan jag säger farväl och fortsätter på Via Verde mot Girona. Det r en gammal banvall som börjar i Ripoll den är rak lättcyklad men tråkig, här strålar solen på förfullt och jag börjar känna det i bena.
1685279440411.png

Här börjar Garmin jävlas med mig, helt plötsligt hänger sig fanskapet, det är bra skyltat men är rädd att min resa inte har sparats, som vi vet, har det inte registrerats i Strava så har det aldrig hänt. Det är bra skyltat så hittar bra ändå.
Tar den alternativa vägen över Salt och sedan är jag i Girona, rullar igenom
och letar efter en restaurang men slutar vid La Fabrica https://www.lafabricagirona.com/home Cykel kafét, där blir det vofflor med bacon, rotfruktschips dränk i hemgjord BBQ sås och en öl. Sedan blir det tåget hem.
1685279539958.png

1685279582798.png

Epilog
1685280783420.png

Garmin säger 65km totalt belv det 76km och 609 höjdmeter på 5 timmar.

Det har var mitt bästa äventyr hittills, ingen stress och jag kunde bara njuta själv, samtidigt gav dig mig en olustig känsla, kommer vi kunna bo kvar här länge till? Kommer vattnet att räcka? Skall vattnet gå till att odla mat eller till gröna golfbanor? Kommer bergen bara bestå av övergivna byar inom några år? Samtidigt har Spanien en mörk historia som ingen vågar prata om, Varje liten by jag rullar igenom har skotthål i väggarna, oupptäckta massgravar fyller landskapen. Judiska kvarter som blivit etniskt rensade, det enda som finns kvar är deras hus och symboler inhuggna i sten. Turister som tar selfies framför hus i Girona som för bara några årtionden sedan var koncentrationsläger.

Samtidigt finns det positiva tecken också, skogarna börjar komma tillbaka, man satsar på en annan typ av turism, en mer hållbar där bikepacking lyfts fram, leder märks ut och underhålls, man kan hitta GPS spår på de fler och fler turistbyrås. Byarna har fått ett uppsving tack vara detta och arbetstillfällen skapas av vandrare och cyklister istället för fylla turister som super sig fulla i Costa Brava på Sangria i tetrapack, käkar fryst Paella för att sedan svina runt.

Djuren börjar komma tillbaka, björnar, vargar, rovfåglar vildhästar och även vild boskap.

Idag blir det pizza, imorgon börjar jag planera nästa äventyr

Tack för fin RR. Härligt med lite äventyr trots skadan. Även om man kan fundera över torka mm så ser det ju otroligt mysigt ut!

Tack för trevlig läsning! - Jag fick äran att läsa din prolog högt vid matbordet häromdan, många skratt, jag lovar!
Det verkar som om att du har historiska kunskaper som berör området. Undrar om du kan tipsa om något läsvärt.

Mest för att ha några bra delmål att köra på i Girona området, eller inom rimlig radie.

Tack på förhand!

Härligt! Jag har också tagit tåget till Vic som start på en cykelsemester. För mig blev det landsväg Vic - Solsona och Solsona - Sitges. Det är fint där!

Tack för trevlig läsning! - Jag fick äran att läsa din prolog högt vid matbordet häromdan, många skratt, jag lovar!
Det verkar som om att du har historiska kunskaper som berör området. Undrar om du kan tipsa om något läsvärt.

Mest för att ha några bra delmål att köra på i Girona området, eller inom rimlig radie.

Tack på förhand!
Ohh tack så mycket för den fina kritiken

Hmmm något läsvärt om inbördeskriget? När det kommer till cykling så tycker jag att alla bör läsa Vuelta Skelter: Riding the Remarkable 1941 Tour of Spain av Tim Moore. Alla hans böcker om cykling är bra, den här är mer mörk och händer under Coronan men lockar till många skratt, den tar upp mycket av de krigsbrott båda sidor gjorde sig skyldiga till.

Katalonien har ryckt upp sig mycket och läng EroVelo 8 så är det numera skyltat på engelska, spanska och katalanska som berättar om de olika slagen.

Ett bra delmål i Gironaområdet är L'escala, där mycket av de arkeologiskautgrävningen gjordes med republikanska slavarbetare, Llanca är trevligt också, Jag filar på en ny RR från förra sommarens äventyr.

Vill du ha mer turtips så skriv bara i tråden så hjälper jag gärna till

Härligt! Jag har också tagit tåget till Vic som start på en cykelsemester. För mig blev det landsväg Vic - Solsona och Solsona - Sitges. Det är fint där!
Om man gillar klättring så är hela Katalonien fantastiskt, Skall försöka ta mig åt Vic hållet snarast nu när våren är här

Ohh tack så mycket för den fina kritiken

Hmmm något läsvärt om inbördeskriget? När det kommer till cykling så tycker jag att alla bör läsa Vuelta Skelter: Riding the Remarkable 1941 Tour of Spain av Tim Moore. Alla hans böcker om cykling är bra, den här är mer mörk och händer under Coronan men lockar till många skratt, den tar upp mycket av de krigsbrott båda sidor gjorde sig skyldiga till.

Katalonien har ryckt upp sig mycket och läng EroVelo 8 så är det numera skyltat på engelska, spanska och katalanska som berättar om de olika slagen.

Ett bra delmål i Gironaområdet är L'escala, där mycket av de arkeologiskautgrävningen gjordes med republikanska slavarbetare, Llanca är trevligt också, Jag filar på en ny RR från förra sommarens äventyr.

Vill du ha mer turtips så skriv bara i tråden så hjälper jag gärna till
Ok, då vill jag åter igen tacka för tipsen och bekräfta att dagarna i Girona med omnejd blev satans bra! - Inte sista gången jag besöker denna region!

Tillbaka
Topp