Exploderande tubeless Maxxis däck.

per2267

Aktiv medlem
Jag fick mig en rejäl tankeställare med ett sprillans nytt Maxxis Rekon Race Folding Tyre 29x2.25" EXO TR, som bara efter någon km flög av fälgen med vad som får beskrivas som en explosion, se foto. Nu var det bakhjulet och i låg fart. Kanske inte kunnat skriva detta om det hänt på framhjulet i nedförslut.......
Däcket satt på en WTB st I29 TCS fälg. Jag har fyra sådana fälgar och har utan problem kört Schwalbe Racing Ralph 29 x 2.35 i flera år utan problem. Jag har många familjemedlemmar som jag fått sina fälgar konverterade till slangfritt, men nu åker det nog in slangar i alla hjul.

Det aktuella däcket, Maxxis Rekon Race Folding, gick alldeles för lätt att montera och var alldeles för svårt att "seata". Jag reagerade också för det höga angivna luftrycksomrpdet 35 - 60PSI. I eftertankens kranka blekhet borde jag förmodligen reagerat mer.

Mitt Schwalbe däck brukade jag hålla runt 30-35psi, vilket ju var under lägsta godkända värde för Maxxis-däcket. Jag tryckte i 48PSI, vilket ju var mitt i mellan 35-60 området.

Har fler än jag råkat ut för något sånt här? På youtube synns en del exploderande slangfria däck i cykelverkstadsmiljö, men har inte sett någon råka illa ut under cykling.

Bilagor

• DSC_0001.jpg
    DSC_0001.jpg
    821.8 KB · Besök: 396
Senast ändrad:
Schwalbe har iaf kompatibilitetstabeller mellan (Schwalbe-)däck och fälgar på sin hemsida.
Inte alla däcktillverkare följer ETRTO. Nog värt att kolla innan.
Om däcket är ”alldeles för lätt att lägga på och svårt att poppa” är det anledning till eftertanke.

Jag skulle gissa att något är fel med däcket, kanske lite för stor diameter. Försök att reklamera.

Med 48 PSI är en otroligt hög tryck. Det är mycket bättre för greppet och komforten att köra lägre tryck. Var hittar du minimum trycket av 35 PSI? Jag hittar det inte och det verkar fortfarande högt. Generellt så är minimum tryck för högt hos de flesta tillverkare. Gissar att det är för att undvika problem vid riktigt tynga åkare.

Är väl mer däck-fälg kombon som är felet än tubeless, löst passande däck kan ju krypa av och smälla med slang också. Skulle säga montera på noggrant och säkerställ att det sitter jämt vid lågt tryck, och sen när det är bekräftat att det håller kan man pumpa på mer.

Även tjockare (eller något extra varv) fälgtejp kan ju göra det lättare att montera om det sitter extremt löst

Jag fick mig en rejäl tankeställare med ett sprillans nytt Maxxis Rekon Race Folding Tyre 29x2.25" EXO TR, som bara efter någon km flög av fälgen med vad som får beskrivas som en explosion, se foto. Nu var det bakhjulet och i låg fart. Kanske inte kunnat skriva detta om det hänt på framhjulet i nedförslut.......
Däcket satt på en WTB st I29 TCS fälg. Jag har fyra sådana fälgar och har utan problem kört Schwalbe Racing Ralph 29 x 2.35 i flera år utan problem. Jag har många familjemedlemmar som jag fått sina fälgar konverterade till slangfritt, men nu åker det nog in slangar i alla hjul.

Det aktuella däcket, Maxxis Rekon Race Folding, gick alldeles för lätt att montera och var alldeles för svårt att "seata". Jag reagerade också för det höga angivna luftrycksomrpdet 35 - 60PSI. I eftertankens kranka blekhet borde jag förmodligen reagerat mer.

Mitt Schwalbe däck brukade jag hålla runt 30-35psi, vilket ju var under lägsta godkända värde för Maxxis-däcket. Jag tryckte i 48PSI, vilket ju var mitt i mellan 35-60 området.

Har fler än jag råkat ut för något sånt här? På youtube synns en del exploderande slangfria däck i cykelverkstadsmiljö, men har inte sett någon råka illa ut under cykling.
48 psi är mer än vad jag kör med i ett 35 mm brett däck på 25 mm bred fälg. Är då inte någon flugviktare.

Senast ändrad:
Som övriga skriver alldeles för högt tryck speciellt på breda fälgar även om 29mm inte är extremt på nåt sätt.

En bättre fråga är varför i helvete det står 35-60 psi på ett däck som nog mår bäst av 15-30 psi.
Bra fråga, det står 35-50 psi på mina Assegai och DHR, vilket är helt vansinnigt ?.
Schwalbe är lite närmare rimlighet när dom anger 23-50 psi på mitt Hans Dampf.
Antar dom fegar för att kunna friskriva sig ansvar.

köra tubeless över 30psi låter väldigt galet. De flesta är på 22psi +/-4
Har kört runt 30-35psi på tidigare Racing Ralph som ju ett angivet lägsta på 25psi. Tänkte hålla mig inom de angivna gränserna på däcket. Så ja, 48PSI är högt men i mitten på tillverkarens angivna område. Jag tänkte sänka trycket när jag kört en provrunda på någon mil eller så. Ändå skall ju inte däcket flyga av om trycket ligger på medium av godkända gränser tycker man.
Har någon råkat ut för något liknande?

Har kört runt 30-35psi på tidigare Racing Ralph som ju ett angivet lägsta på 25psi. Tänkte hålla mig inom de angivna gränserna på däcket. Så ja, 48PSI är högt men i mitten på tillverkarens angivna område. Jag tänkte sänka trycket när jag kört en provrunda på någon mil eller så. Ändå skall ju inte däcket flyga av om trycket ligger på medium av godkända gränser tycker man.
Har någon råkat ut för något liknande?

Du har sett vad som händer med hög tryck. Använda ett mer rimligt tryck, så har du mer grepp, mer komfort och slipper du explosioner.

köra tubeless över 30psi låter väldigt galet. De flesta är på 22psi +/-4
Kör 18 psi fram på ett 27.5 x 3, som ligger inom angivna gränsvärdet på det ( Schwalbe ) däcket. Har inte läst eller någon annan rekommendation än att ligga med tryck inom gränserna som angivits på däcket.

Tänkte hålla mig inom de angivna gränserna på däcket.
Det verkar synnerligen dumt, då alla som vet något om saken kommer att säga att det är åt helvete för högt. Visst kan du köra 35 psi, men om du inte är väldigt tung så tjänar du inte direkt nåt på det heller.

Kör 18 psi fram på ett 27.5 x 3, som ligger inom angivna gränsvärdet på det ( Schwalbe ) däcket. Har inte läst eller någon annan rekommendation än att ligga med tryck inom gränserna som angivits på däcket.
Det är också helt sjukt högt tryck för ett tretumsdäck. Om du inte trollar så borde du forska lite i saken så slipper du onödig plåga när du cyklar.

Ergo: Glöm vad det står på däcket. Det har noll relevans. Förmodligen är 48 psi högre än vad fälgen ska tåla till och med.

Hurt hårt fick du pumpa för att däcket skulle poppa till fälgkanten? Lätt hänt att man pumpar så hårt att kanttråden blir en aning sträckt. För övrigt är ett däck som flugit av fälgen så utsträckt att det är farligt att fortsätta cykla med./

Alltså typ ingen åker med trycket inom gränserna, vem åker omkring med tex ett Assegai med över 35 psi?

Du har sett vad som händer med hög tryck. Använda ett mer rimligt tryck, så har du mer grepp, mer komfort och slipper du explosioner.
Jag hävdar nog att det inte borde hända någonting onormalt så länge trycket ligger inom gränsvärden som angivits på däcket. Men ja, jag förstår vad som händer om man använder högre tryck än tillåtet, Det gäller ju inte bara slanglösa däck utan också t.ex. tryckkärl.

Som jag skrev gissar att det är för att undvika höga claims (i US) när en 150 kg åkare skadar sig när däcket går sönder med 34 psi.
Frågan är hur smart det är att ange ett tryck som får folk att spränga däcket av fälgen med diverse möjligt otrevliga konsekvenser (ögonskador, hörselskador).

Hurt hårt fick du pumpa för att däcket skulle poppa till fälgkanten? Lätt hänt att man pumpar så hårt att kanttråden blir en aning sträckt. För övrigt är ett däck som flugit av fälgen så utsträckt att det är farligt att fortsätta cykla med./
Jag använde en teknik som Park-Tools visade på youtube. Däcket trycktes ihop så att däckets "beads" pressades ut mot fälgkanterna genom att lägga ett band rund hela däckets periferi i mitten. Då poppade däcket direkt utan speciellt mycket tryck, såg sådär 10-15 psi på klockan. Sedan fyllde jag Stan-sealant med spruta och pumpade till 20 psi medan jag roterade runt och vände hjulet flör att bli av med läckorna. Kollade att indikeringsranden runt på däcket låg jämt synlig på båda sidor.

Det är ju inte första slanglösa jag lagt på och har inte haft några problem tidigare. Men det gick alldeles för lätt att lägga på, borde blivit mer misstänksam redan då.

Men men men är inte angivet tryck för slang? Eller när bytte tillverkarna att ange tryck med slang till att ange för tubeless isf?

Vad säger försäkringbolagen om olyckan är framme och man kört med däcktryck utanför angivet (tillåtet) område?
Ingenting skulle jag gissa, tror knappast dom kollar trycket i dina däck. Gillar du köra höga tryck så gör det, men gör det absolut inte bara för att det står på däcket.
Det ”normala” i slanglöst mountainbike däck ligger ju nånstans mellan 18-25 psi, nånstans där brukar de flesta köra.

Ingenting skulle jag gissa, tror knappast dom kollar trycket i dina däck. Gillar du köra höga tryck så gör det, men gör det absolut inte bara för att det står på däcket.
Det ”normala” i slanglöst mountainbike däck ligger ju nånstans mellan 18-25 psi, nånstans där brukar de flesta köra.

Varför pumpar du enligt vad som står på
däcksidan? Det är åt helvete för högt.
Därför att tillverkaren anger på däcket inom vilka gränser trycket skall ligga. Tyvärr är ju uppenbarligen dessa gränser helt felaktiga.Om trycket ligger inom dessa angivna gränser skall det ju i alla fall inte tryckas av.

Jag tackar för alla svar och har blivit en hel del klokare av dessa. Däcket har reklammerats, men händelsen har gjort mig lite skraj. Det åker in slangar i våra däck intill dess tillverkarna kommer med rättvisande märkning av tillåtna tryckområden på däcken.

Vad har du för maxtryck för fälgen då? Det står ibland angivet ett maxtryck någonstans. Jag vill minnas att jag själv stött på någon fälg med oroväckande lågt värde, typ så jag var lite orolig när jag skulle poppa däcket. Troligen en nästan antik Crossmax av första generationen eller en Stans Race av första gen kanske, jag minns inte nu. Gamla designer iaf. Men att tro att fälgen klara det däcket lovar kan vara att göra det enkelt/farligt för sig.

Nu googlade jag din fälg lite snabbt och lyckas inte hitta något maxvärde, så kanske är WTB säkra på att de är dimensionerade för alla troliga tryck. Men här har du ett exempel från en helt annan tillverkare, bara som exempel på fenomenet:

Trycket som står på däcksidan är inget rekommenderat tryck. Det är ett maxvärde vad casingen tål utan att spricka. Finns där pga nåt legalt krav i USA.
Hmm, den undre gränsen på i detta fall 35 psi. Är det gränsen för när casingen imploderar då ?

Jag inte tolka uppgifter någonstans som att det som tillverkaren anger på däcket är gränserna för vilket tryck som är tillåtna i däcket.
Sedan förstår jag också att slanglös konfigurering i MTB gör det möjligt att underskrida undre gränsen för angivet värde. Detta var jag inte varse.

Senast ändrad:
Hittar inte precis ditt däck, 2,25. Mellan 40 och 50 KPA/PSI rekommenderas för de här. Hemsk datoröversättning förresten:
  • Rörlös klar (TR)
  • Raceversion av Rekon med mindre och kortare rattar

Vad har du för maxtryck för fälgen då? Det står ibland angivet ett maxtryck någonstans. Jag vill minnas att jag själv stött på någon fälg med oroväckande lågt värde, typ så jag var lite orolig när jag skulle poppa däcket. Troligen en nästan antik Crossmax av första generationen eller en Stans Race av första gen kanske, jag minns inte nu. Gamla designer iaf. Men att tro att fälgen klara det däcket lovar kan vara att göra det enkelt/farligt för sig.

Nu googlade jag din fälg lite snabbt och lyckas inte hitta något maxvärde, så kanske är WTB säkra på att de är dimensionerade för alla troliga tryck. Men här har du ett exempel från en helt annan tillverkare, bara som exempel på fenomenet:
Fälgtillverkare anger som du säger ett max tryck för fälgarna. Jag drar mig till minnes att ha haft den diskussionen med WTB support när jag köpte hjulen. För såvitt jag kommer ihåg var värdet högre än 60psi.
Ur fälgmanualen har jag klippt ut information om att trycket skall ligga inom gränserna som anges på däcken, se bilagan, MAX_RIM_PSI.
Beskrivning av däcksmarkeringar framgår trycket skall ligga inom de gränser som markerats på däcket, se bilaga från WTB-manualk.
I WTB:s däcksmanual anger man gränserna 35-65 psi, se bilagan WTB_Max_Pressure.

Högt däcktryck trycker ju ihop fälgen och ekerspänningarna blir avsevärt lägre. Men 48 psi ligger långt under de gränser som anges i deras manualer.

Bilagor

Samma sak lär väl kunna med slang i också?
Då måste slangen expandera så mycket att däcket trycks av helt. Är däcket byggt för slang så sitter det ju också mycket hårdare på fälgen. Kanske det är så att de tryckgränser som angespå däcket avser däck med slang och inte slanglöst?

Jag skulle gissa att något är fel med däcket, kanske lite för stor diameter. Försök att reklamera.

Med 48 PSI är en otroligt hög tryck. Det är mycket bättre för greppet och komforten att köra lägre tryck. Var hittar du minimum trycket av 35 PSI? Jag hittar det inte och det verkar fortfarande högt. Generellt så är minimum tryck för högt hos de flesta tillverkare. Gissar att det är för att undvika problem vid riktigt tynga åkare.
Så är det säkert, jag har läst att detta varit problem på vissa batcher av Maxxis däck.

Är väl mer däck-fälg kombon som är felet än tubeless, löst passande däck kan ju krypa av och smälla med slang också. Skulle säga montera på noggrant och säkerställ att det sitter jämt vid lågt tryck, och sen när det är bekräftat att det håller kan man pumpa på mer.

Även tjockare (eller något extra varv) fälgtejp kan ju göra det lättare att montera om det sitter extremt löst
Jo, har ju inte haft problem med mina sex WTB fälgar och Schwalbe däck. Maxxis verkar vara sämre i denna kombo.

Står på däcket 35-60PSI

Senast ändrad:
Det verkar synnerligen dumt, då alla som vet något om saken kommer att säga att det är åt helvete för högt. Visst kan du köra 35 psi, men om du inte är väldigt tung så tjänar du inte direkt nåt på det heller.

Det är också helt sjukt högt tryck för ett tretumsdäck. Om du inte trollar så borde du forska lite i saken så slipper du onödig plåga när du cyklar.

Ergo: Glöm vad det står på däcket. Det har noll relevans. Förmodligen är 48 psi högre än vad fälgen ska tåla till och med.
Nja, uppenbarligen anger tillverkare en sak medan brukare kommit fram till annat. Det får bli slang i däcket istället.

Tillbaka
Topp