Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Det hände en grej...
Hahaha
Jag hatar cyklar hahaha
Visa bilaga 629580
Jag glömde dra åt skruvarna.
Det höll 8km asfalt till jobbet.
Sen lossnade den.
??

Klarade sig splinesen?
Det verkar vara en av de mest populära problem nuförtiden. Hände nästan på min sons lvgcykel. Tur att han har koll och upptäckte några mm glapp medan vi cyklade.
Verkar som shimano haft problem med vissa av deras billigare vevpartier. Typ för grovt eller styvt alu, klämmer iallafall inte tillräckligt vid angivet moment

Och se Hardcore ut på bild!
Finns det några cykelspår runt kolmården? Terrängen måste passa en Hardcore HT!
Finns gott om grova miljöer i Norrköping
IMG_4601.jpeg
Får dock erkänna att dessa är från stadsnära skog, Kolmården är för Hardcore ?IMG_4604.jpeg

??

Klarade sig splinesen?

Sallad.

Vevpartiet har klarat sig +1700km på min Enduro. Ett gäng Svart/Vitt, Bikeparks osv osv.
Här var det bara skit bakom momentnyckeln.

Stod där i går och tänkte "Har jag dragit åt allt? Vevarmsskruvarna? Ja, Det sitter ju där."
Det är då man kollar. Hade ju ändå momentnyckeln i handen.

Ska se vad Trek har inne.
Sportson hade ett inne.

Verkar som shimano haft problem med vissa av deras billigare vevpartier. Typ för grovt eller styvt alu, klämmer iallafall inte tillräckligt vid angivet moment

Tror att jag var problemet där. Det gällde en kinavevparti från Vpace. I de flesta fall är det att happyiten inte drog åt tillräckligt hård.

Ser mest ut som min promenadstig till skolan, minus drivisen och konstant motvind ?‍♂️
Ja det hade ju slutat brinna på väg hem från skolan den dagen så var som medvind hem ??

Men är man intresserad så ger appen MTB Guide fortfarande bra beskrivningar på hur terrängen kan te sig i området kring Kolmården och lite mer

Senast ändrad:
Många om och men ifall jag skulle bygga min super hardtail ifrån en marlin 6, men är super nöjd över resultatet och den är hur go som helst som vi säger i Göteborg.

Fox 34 performance 140mm gaffel
Shimano deore mt6120 bromsar
Absolut black oval chainring
Sram nx drivlina med gx reglage
Bontrager line comp 30 hjulset
Bontrager line elite dropper
Specialized 35mm styre med 50mm stam
Maxxis dhf 2,5 fram
Maxxis dhr 2,4 bak med insert
Sram dub bottombracket
Cane creek ec44 undre styrlager

Trevlig lördag
9CBB3E86-588B-40F4-B7AC-3A3FF0F7D80E.jpeg

Många om och men ifall jag skulle bygga min super hardtail ifrån en marlin 6, men är super nöjd över resultatet och den är hur go som helst som vi säger i Göteborg.

Fox 34 performance 140mm gaffel
Shimano deore mt6120 bromsar
Absolut black oval chainring
Sram nx drivlina med gx reglage
Bontrager line comp 30 hjulset
Bontrager line elite dropper
Specialized 35mm styre med 50mm stam
Maxxis dhf 2,5 fram
Maxxis dhr 2,4 bak med insert
Sram dub bottombracket
Cane creek ec44 undre styrlager

Trevlig lördag
Visa bilaga 629756
Fox är svårt att bortse från, har varit klart mest nöjd med Foxdämpning. Ja, Marzocchi har varit fina med för många år sen, nu vet jag inte hur dom är. Har sällan blivit såld på RS trots att många gillar dom.

It werkz

62 grader gaffelvinkel, kan se inställningarna på gaffeln, framför styret.
Iofs 160mm gaffel, massor med spacers, riser och DMR Defy stam.

505 i reach kändes nästan kort.

Formula Cura 4 stoppar bra.
Måste skaffa en korv att stoppa i bakhjulet.

IMG_20230604_145054~3.jpg

Najs. Och Cura 4 är bra skit. Luftningskit finns i närheten om/när du behöver, om du inte har eget (samma som sram, men mineralolja istf dot).

Men ibland räcker inte ens korv...

Fast jag har bara sabbat fälgar på min heldämpade. Blir ju straffad direkt om jag försöker köra för brötigt med ht:n.

Sorry för brist på bröt, håller på att försöka komma upp på hojen efter ha dragits (nåväl inte helt läkt) med bältros i 1,5 vecka. Blev några varv på pumpen och lyckades till och med imponera på en liten kille med mina gubbwhips.
Visa bilaga 630208
Gubbwhips is bestwhips ??

Äsch! Det där är ju slätt som stjärten på en nyfödd, platt är det också!

Jag måste ju ha kommit åt någon öm nerv på flera med tanke på hur noga folk är numera på att intyga att de faktiskt använder sina "hardcore hardtails" i nått sånär kuperad terräng! Alltid kul att kunna lämna ett avtryck! ?
Inte en öm nerv för mig, jag bryr mig väldigt lite om andra åsikt om min cykling :) Tycker det är kul att raljera över vilka regler det kan tänkas finnas för mtb.

Men jag väntar med spänning (nåja) på den film där du visar vad du kan göra med din helstela xc eftersom du har åsikter. Lite så ;) Kom igen nu, du vet att du vill visa vad du kan!

Visa bilaga 630354
Fantastisk kväll i skogen? ska kolla efter nåt mot alla mygg dock, verkar inte som om svett och parfym direkt var avskräckande…
Äntligen nåt brötigt på bild!

Till höger altså. Hade kanske inte velat rulla den på HT :p

Våra anekdotiska erfarenheter säger att Sjö&Hav myggspray funkar bäst.

Nu var jag mest lite ironisk här, till följd av bröt-hetsjakten som någon drog igång tidigare.
Jag tycker man får köra sina bröt-HT's precis på vilka stigar man vill.

Sen vet jag inte om du är ironisk med dina bilder?
Inte ironisk , det brant och jorden är typ bortspolad, rötterna är ordentligt uppstickande så ingen framsbroms förrän man är nere där det är flackt…

Inte en öm nerv för mig, jag bryr mig väldigt lite om andra åsikt om min cykling :) Tycker det är kul att raljera över vilka regler det kan tänkas finnas för mtb.

Men jag väntar med spänning (nåja) på den film där du visar vad du kan göra med din helstela xc eftersom du har åsikter. Lite så ;) Kom igen nu, du vet att du vill visa vad du kan!
Nä, men sen postar du ju inte mycket bilder alls, så om du ens har en cykel och i sådana fall cyklar med den i skogen är det ju inget vi vet något om. Men sen var det ju tydligen ändå viktigt att kommentera saken, det säger ju en del...

Alltså filmen kommer ju inte hända, jag har absolut inget att bevisa. Skulle andan falla på så kommer jag definitivt att posta en bild här på min cykel jämte en slät stig som så många andra. Sen kan jag ju alltid hävda att jag var så upptagen med att hålla i styret att jag inte kunde ta en bild under de brötiga delarna.

Men du verkar ju pepp på att filma så varför inte dela med dig av en film från din cykeltur där du visar dina "mad skillz" när du dödsföraktande slänger dig nedför nån dh-led på din ?"hardcore hardtail"?. Eftersom du nu har åsikter...

Nä, men sen postar du ju inte mycket bilder alls, så om du ens har en cykel och i sådana fall cyklar med den i skogen är det ju inget vi vet något om. Men sen var det ju tydligen ändå viktigt att kommentera saken, det säger ju en del...

Alltså filmen kommer ju inte hända, jag har absolut inget att bevisa. Skulle andan falla på så kommer jag definitivt att posta en bild här på min cykel jämte en slät stig som så många andra. Sen kan jag ju alltid hävda att jag var så upptagen med att hålla i styret att jag inte kunde ta en bild under de brötiga delarna.

Men du verkar ju pepp på att filma så varför inte dela med dig av en film från din cykeltur där du visar dina "mad skillz" när du dödsföraktande slänger dig nedför nån dh-led på din ?"hardcore hardtail"?. Eftersom du nu har åsikter...
Ok ?

Jag tänker mig att vi här kan skoja lite lätt med varandra och dela med oss med vad vi trivs med på våra cyklar. Det är liksom inte mer än så.

Bara för att gladlynt skämta lite till med dig så är det kul att du kan tala för alla här med ditt "vi". Skulle gärna vilja veta om det finns en teknisk lösning för att lyckas med det, men jag stannar här. Vill ju inte att du får högt blodtryck i onödan liksom ?

Ok ?

Jag tänker mig att vi här kan skoja lite lätt med varandra och dela med oss med vad vi trivs med på våra cyklar. Det är liksom inte mer än så.

Bara för att gladlynt skämta lite till med dig så är det kul att du kan tala för alla här med ditt "vi". Skulle gärna vilja veta om det finns en teknisk lösning för att lyckas med det, men jag stannar här. Vill ju inte att du får högt blodtryck i onödan liksom ?
Ja, det är tydligt att du tycker dig vara lustig. Det är också för mig tydligt att det inte var lika kul när jag "skojade" tillbaka.

Sen är det väl också en ganska vanlig rökridå som folk använder sig av efter att de "sagt" en massa skit "meh, ja bah skoja juh"... det har använts av mobbare, rasister, misogynister, mfl. i åratal. Jättekul, verkligen.

Ja, det är tydligt att du tycker dig vara lustig. Det är också för mig tydligt att det inte var lika kul när jag "skojade" tillbaka.

Sen är det väl också en ganska vanlig rökridå som folk använder sig av efter att de "sagt" en massa skit "meh, ja bah skoja juh"... det har använts av mobbare, rasister, misogynister, mfl. i åratal. Jättekul, verkligen.
Det var tydligt att Lotta B skojade, du verkar mest bitter.

Det var tydligt att Lotta B skojade, du verkar mest bitter.
Jag är mest less på alla dryga happyiter som jämt skall hacka på folk. Sen att man gör det under förevändningen att man skämtar förändrar ingenting. Det är som sagt en beprövad taktik.

Hade det inte varit för k&s och några enstaka byggtrådar hade jag som sagt dragit för länge sedan.

I sann skämtsam anda så bjuder jag på denna guldklimp.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp