Exploderande tubeless Maxxis däck.

att däcket är lätt att sätta på fälgen är irrelevant i sammanhanget. det ska verkligen gå lätt att få både på och av däcken på en riktigt konstruerad och dimensionerad fälg.
Det är ju tråkigt när folk börjar hoppa på varandra i stället för att ta till sig och dela erfarenheter. I sanningens namn måste man väl ändå tillstå att den citerade WTB manualen ovan utfärdar en varning för däck som glider på fälgen för lätt. Detta talar ju för att däcket av någon anledning inte var kompatibelt med fälgen

Intressant blir också att WTB anser att risken för däcket att åka av är större vid låga tryck än vid höga.

WTB och Maxxis. Var en utmärkt kombo som inte trasslade någonting. Slanglöst såklart och 1,4 + 1,2 eller liknande??

Inlägg enbart för att ts sågar WTB och Maxxis rakt av känns det som.
20180619_210557.jpg

Jo, men det var väl det som hände ts

Nja, jag skulle säga att orsaken att TS's däck åkte av inte var för att han la ner cykeln för brant i en berm och krängde av däcket. Vilket man kan göra med för lågt tryck.
Det åkte av för att passformen mellan däck och fälg var för dålig kombinerat med ett vansinnigt högt tryck.

willingen_flow-trail.jpg

Det åkte av för att passformen mellan däck och fälg var för dålig kombinerat med ett vansinnigt högt tryck.
Men däcket hade ju enligt uppgift en märkning 35-60 psi. Då är ju 48 medeltryck, mitt emellan 35 och 60. Om däcket enligt tillverkaren skall hålla för 60 psi utan att faldera då måste det väl hålla för 48 psi också? Nu tänker jag inte i ett komfort/prestanda perspektiv utan endast ur hållfasthetssynpunkt.

Men däcket hade ju enligt uppgift en märkning 35-60 psi. Då är ju 48 medeltryck, mitt emellan 35 och 60. Om däcket enligt tillverkaren skall hålla för 60 psi utan att faldera då måste det väl hålla för 48 psi också? Nu tänker jag inte i ett komfort/prestanda perspektiv utan endast ur hållfasthetssynpunkt.
Jo, men däcket gick ju inte sönder heller? Det åkte av fälgen (med en smäll?) vilket alltså inte har med märkningen på däcksidan att göra.

Finns väl inga standardiserade krav på hur fälgarna ska se ut så det kan nog inte däcktillverkaren ta ansvar för. Utan dom säger att det tål 60psi utan att spricka i korden vilket det inte gjorde ..
Vad min måttet gör där kan man ju däremot undra ?

Edit : eller menar dom att det går med 60psi i gynnsamma förhållanden men "bara" 35psi i värsta fall med breda låga tl hockless fälgar ..

Senast ändrad:
Finns väl inga standardiserade krav på hur fälgarna ska se ut så det kan nog inte däcktillverkaren ta ansvar för. Utan dom säger att det tål 60psi utan att spricka i korden vilket det inte gjorde ..

Edit : eller menar dom att det går med 60psi i gynnsamma förhållanden men "bara" 35psi i värsta fall med breda låga tl hockless fälgar ..
Jag tror att kör man under min tryck har man sönder däcket mot asfalten. Tror jag de tänker.

Jag tycker nog att ett nytt däck med tillåtet tryck som flyger av en fälg med en smäll under färd falderar.
Ok. Fast ”tillåtet tryck” på däcksidan har tyvärr inget att göra med om det kommer fungera med random fälg i en tubeless-setup. Du håller väl med om att man åtminstone ska ta hänsyn till maxtryck på fälg? Nu har ju inte WTB det tydligen, men flera andra tillverkare, och det antyder väl ändå något? Maxtryck på däcksidan har tyvärr inget att göra med om det kommer fungera med random fälg i en tubeless-setup.

Fälgtillverkaren säger ju enligt uppgift i tråden att fälgen tål betydligt mer än däcktillverkarens angivna däcktryck. Då får man förmoda att däcket också skall sitta fast på fälgen vid det max däcktryck som angivits på däcket av däcktillverkaren. Detta om däcket är kompatibelt med fälgen, rätt monterat och nytt. Om däcktrycket då ligger mitt emellan min- och maxvärdet borde inte högt däcktryck vara orsak till att däcket "Smäller" av.

E ju samma sak för fälgtillverkaren , att den höll men att den ska hålla fast radom däck pumpat till idiot tryck är inget dom vill eller kan garantera .
Kanske därför dom inte har något maxtryck att ange för alla däck dom prövat har blåst av innan fälgen sprack ;)

Ok. För en annan är sånt här så självklart, så man blir lite till sig när folk ”inte förstår”. Däck-fälg-(tejp-ventil-gucka) kräver en liten gnutta känsla (första åren flera kilo känsla) och man ska inte köra jättehöga tryck. Det är sedan gammalt, eller rättare sagt kommer det ur beprövad erfarenhet.

Men visst. Kanske borde däcktillverkarna vara tydligare. Skriva en rad med andra värden för slanglöst, eller skriva att för slanglöst får du gå lägre men då gäller inte garantin eller något. Det vore faktiskt bättre om de var tydliga.

Varför är de inte det då? Jag gissar att det har med garantier att göra, eller jag vet inte. I andra branscher och andra områden kan man också stöta på sådana här anomalier tycker jag. Köper man en klocka märkt Waterproof 100m så innebär det att man kan duscha med den, kanske plaska lite i poolen. Tar man ned den till 100m är man ute på djupt vatten (jag är nöjd med den formuleringen). Min nya bil (el eller annan) har en räckvidd på XX km enligt tillverkaren, men i verkligheten vet man att det inte stämmer. Det här är en liknande sak. Bara att suga i sig. Fast tydlighet vore bättre, det håller jag med om.

Klart det finns standardiserade krav även på fälgar. Hur skulle det annars fungera att kombinera däck med fälg?
En hel googling bort https://www.etrto.org/Home
Däremot är inte alla vare sig fälg- eller däcktillverkare anslutna eller följer standarden.
Vilket bevisats....

Ja det krävs min 35 för att det ska kunna gå åt helvete men vid 60 är katastrofen garanterad
Av vad jag hittills sätt anger alla däckstillverkare att det är säkert alla använda tryck inom det intervall som anges på däcken. Vad grundar du din utsaga på om att "Det går åt helvete" eller "Inträffar katastrof" om man föjer däckstillverkarens direktiv vad gäller tryck inom angivet område?
Jag förstår att höga tryck inte är optimala ur komfort/prestanda synpunkt för slanglösa däck utan slang. Men jag vill nog hävda att det varken "Går åt helvete" eller inträffar någon katastrof enbart därför att trycket ligger inom de gränser som däckstillverkaren angivit och det gäller både däck med slang och slanglösa däck utan slang..

E ju samma sak för fälgtillverkaren , att den höll men att den ska hålla fast radom däck pumpat till idiot tryck är inget dom vill eller kan garantera .
Kanske därför dom inte har något maxtryck att ange för alla däck dom prövat har blåst av innan fälgen sprack ;)
Är ett tryck på 48psi "Idiottryck" när däcket anger att trycket skall ligga mellan 35 - 60 psi ? Det är förvisso inget optimalt tryck ur komfort/prestanda-synpunkt för en slanglös applikation, men det är ett "Säkert" tryck som inte skall orsaka att däcket åker av.

Senast ändrad:
Är målet enbart att nöta asfalt med minimalt rullmotstånd så är 3,3 bar (nu räcker det med psi vi kan ju för faen inte anamma förlegade måttenheter eller ska vi övergå till aln för höjdmeter också???? :) inte helt dumt. Men vid minsta knölighet från grusväg uppåt blir det misär på alla sätt. Bifogar ett exempel.
1686124766150.png

Ok. Fast ”tillåtet tryck” på däcksidan har tyvärr inget att göra med om det kommer fungera med random fälg i en tubeless-setup. Du håller väl med om att man åtminstone ska ta hänsyn till maxtryck på fälg? Nu har ju inte WTB det tydligen, men flera andra tillverkare, och det antyder väl ändå något? Maxtryck på däcksidan har tyvärr inget att göra med om det kommer fungera med random fälg i en tubeless-setup.
Absolut är det så att slanglösa däck utan slang kommer bättre till sin rätt på lägre tryck än undre gränsen för vad som anges på däcken. Schwalbe prof skriver ju detta uttryckligen i vad som finnns inklistrat längre upp i tråden.

Men det medför inte att det blir risk för att det slanglösa däcket utan slang åker av fälgen på grund av övertryck så länge trycket är lägre än det max tryck som angivits på däcket. I detta fall skriver ju WTB att fälgen tål tryck långt över vad som anges på däcken.

Av vad jag hittills sätt anger alla däckstillverkare att det är säkert alla använda tryck inom det intervall som anges på däcken. Vad grundar du din utsaga på om att "Det går åt helvete" eller "Inträffar katastrof" om man föjer däckstillverkarens direktiv vad gäller tryck inom angivet område?
Jag förstår att höga tryck inte är optimala ur komfort/prestanda synpunkt för slanglösa däck utan slang. Men jag vill nog hävda att det varken "Går åt helvete" eller inträffar någon katastrof enbart därför att trycket ligger inom de gränser som däckstillverkaren angivit och det gäller både däck med slang och slanglösa däck utan slang..
Jag grundar det på TS vittnesmål

Måndag 20:42. TS säger sig lämna tråden (tror dock han postar något till inlägg).

Skärmavbild 2023-06-07 kl. 10.28.20.png

Tisdag 14:07. TS "senast sedd" på Happy (när detta inlägg skrivs).

Skärmavbild 2023-06-07 kl. 10.18.35.png

Tisdag 14:13. @aw05, en person som verkar väldigt engagerad av höga däcktryck (det här är nämligen enda tråden hen kommenterar i) blir medlem på Happy.

Skärmavbild 2023-06-07 kl. 10.18.08.png

Märkligt ändå.

Jag ser inget i svaret som förtydligar påståendet att det "Går åt helvete" eller inträffar katastrof om man fyller ett slanglöst däck utan slang till ett tryck som ligger inom gränserna för vad däcktillverkaren anger.

Men visst, det är absolut inget optimalt tryck för att ta tillvara på ett sådant däcks potential.

Tisdag 14:13. @aw05, en person som verkar väldigt engagerad av höga däcktryck (det här är nämligen enda tråden hen kommenterar i) blir medlem på Happy.

Jag har inte engagerad mig speciellt i "Höga" däckstryck utan i skillnaden mellan godkända/säkra däckstryck och vad som är optimala däckstryck ur komfort/prestanda synpunkt. Ligger det något märkligt i det ?

Måndag 20:42. TS säger sig lämna tråden (tror dock han postar något till inlägg).

Visa bilaga 630569

Tisdag 14:07. TS "senast sedd" på Happy (när detta inlägg skrivs).

Visa bilaga 630564

Visa bilaga 630565

Märkligt ändå.
Ts blev ganska hårt åtsatt och det hela började spåra ur, att då välja en nystart med ett nytt nick tycker inte jag är så konstigt.

Själva grundfrågan tycker jag är intressant och värd att diskutera. Det är nog inte så ovanligt att det kan skilja lite mellan olika fälgar, det gör det på de jag har, och kanske även mellan olika tillverkningsserier. Att det kan skilja en hel del mellan däck hur tight de sitter tror jag de flesta upplevt och rekommendationen att vara försiktig om däcket går väldigt lätt på tycker jag är klok.

Att Schwalbe skulle vara helt off i sina rekommendationer om däckstryck tycker jag låter väldigt konstigt, jag kan själv också tycka att de ligger lite i överkant men det är en annan sak och mer personlig preferens.

Sen handlar väl frågan om däckstryck i mycket om var man cyklar? Sumpiga däck på asfalt och fingrus är inget kul och åt andra hållet är hårdpumpade på ojämnt underlag inget vidare det heller.

Men det medför inte att det blir risk för att det slanglösa däcket utan slang åker av fälgen på grund av övertryck så länge trycket är lägre än det max tryck som angivits på däcket. I detta fall skriver ju WTB att fälgen tål tryck långt över vad som anges på däcken.
Jo, men det gör ju det. Du har ju ett exempel här i tråden! Och om du söker på forumet kommer du hitta fler.

- Maxtryck på däck är en övre gräns där däckstilverkaren garanterar att däcket inte havererar. Spricker eller delaminerar eller nåt.
- Maxtryck på en fälg är en övre gräns där fälgtillverkaren garanterar att inte fälgen går sönder av trycket. Att fälgbanan/bromsytan inte spricker, att ev svets/pinning inte går isär kanske.

Inget av maxtrycken har något med vid vilket maximalt tryck du kan köra en tubeless-setup. Det är beroende på hur bra fälg/däck passar tillsammans (mm). Och jag tror inte någon tillverkare av däck eller fälg vill ge några absoluta tryck eftersom det finns så många olika kombinationer och parametrar som spelar in.

Inget av maxtrycken har något med vid vilket maximalt tryck du kan köra en tubeless-setup. Det är beroende på hur bra fälg/däck passar tillsammans (mm). Och jag tror inte någon tillverkare av däck eller fälg vill ge några absoluta tryck eftersom det finns så många olika kombinationer och parametrar som spelar in.

Vi går i cirklar nu, som du också skriver.

Jag skrev tidigare att jag tittade hos tre tillverkare av fälgen och hittade max 2,4 eller 2,6 bar för 29/30 mm tubeless fälg och 59/60 mm däck. Det låter rimligt och det låter också rimligt att ett däck blåser av en fälg när man överskrider maxtrycket med 30%.

EDIT: fixade däckbredden.

EDIT2: även om WTB inte uppger ett maxtryck tror jag inte att de har hittat en magisk lösning för att tar mycket högre tryck än fälgarna av andra tillverkaren.

Senast ändrad:
En input från mig, värdera det hur ni vill.

Jag brukar testa styrkan i mina kolfiberlagningar genom att pumpa upp däcket med slang i då ser man ju att fälgkanten buktar utåt. Att sedan vissa däck har en lite större diameter på kanttråden kan ju göra så att det halkar ur. En rimlig konsekvens är ju snabb lufftrycksänkning till noll med personskador som möjlig följd.

Sen så får man också tänka på att lufftryckangivelser på pumparna har en felmarginal. Rätt stor i vissa.

Senast ändrad:
Inget av maxtrycken har något med vid vilket maximalt tryck du kan köra en tubeless-setup. Det är beroende på hur bra fälg/däck passar tillsammans (mm).
Jo, så är det naturligtvis. Om inte däcket har rätt passning på fälgen så kan oväntade saker hända.

WTB friskriver sig ju, som tillverkare av både däck och fälgar, till att man bara garantera kombinationen fälg/däck för sina egna produkter. I en sådan kombination däck/fälg av WTB/WTB gör man å andra sidan ingen reservation för att färdas med tryck upp till max det som står på däcket.

Jag har inte sett t.ex Schwalbe/Maxxis göra någon sådan friskrivning för kombination fälg/däck. Man friskriver sig från att inte fälgens max-tryck får överskridas. Om ingen sådan begränsning finns har jag inte hittat någon reservation för att man inte får färdas på ett Schwalbe/Maxxis däck på tryck upp till max angivet tryck på däcket.

Det aktuella däcket, Maxxis Rekon Race Folding, gick alldeles för lätt att montera och var alldeles för svårt att "seata". Jag reagerade också för det höga angivna luftrycksomrpdet 35 - 60PSI. I eftertankens kranka blekhet borde jag förmodligen reagerat mer.

Fick besked från säljaren, som reklammerat däcket till Maxxis, att man funnit däckets "Fälgtoleranser felaktiga" och godkänner reklammationen. jag får pengarna tillbaka eftsom jag redan köpt ett Thunder Burt.

Jag vill inte dömma ut alla Maxxis däck p.g.a. att ett exemplar slunkit igenom kvalitetskontrollen. Det var heller ingen tjafs om felaktigt handhavande baserat på min händelsebeskrivning. Sjysst bemötande från Maxxis!!

Då har TB däcket monterats utan några problem. Provkört på 3.4Bar/50 psi i 20km asfalt så att tätningsvätskan tränger ut. Därefter reducerat till 1.9 Bar/28psi. Schwalbe Prof kalkylatorn föreslog 2.3Bar/32psi med mina parameterar för TB.

Tillbaka
Topp