Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Detta bör väl vara nya Majestic?
Ser ut att vara klart flackare gaffelvinkel än nuvarande.

Bilagor

• Screenshot_20230519_110443_Gallery.jpg
    Screenshot_20230519_110443_Gallery.jpg
    282.2 KB · Besök: 211
Allebike MB31 MTB
IMG_5396.jpeg
Fyndade en mb31 i vintras. Ocyklad hittills men märkte nu att droppern går i botten när jag sätter mig.Verkar tappa luft. Vad gör jag? Pumpa? Med vad? Var?

Allebike MB31 MTB
Ok tack!
. Är det rimligt att det läckt ut luft? En rimlig åtgärd att testa pumpa och se om det håller?
Vad är mest happykorrekt pumpmässigt? Hopps att det ska vara samma pump till gaffeln? Är det standardinfästning?

Allebike MB31 MTB
Pitchar in här då jag haft ögonen på Royal länge och när jag såg att de har ett parti XL kvar till vrakpris blir man ju bra sugen.

Jag är ingen baddare på geo-kunskap men är 185 med innerbensmått på ca 83 cm. Kommer den vara alldeles för stor? Har haft dålig erfarenhet av för stora cyklar tidigare (landsväg och gravel) men aldrig kört en hoj i samma stuk som Royal så kanske är annorlunda?

Vad säger ni?

Allebike MB31 MTB
Ok tack!
. Är det rimligt att det läckt ut luft? En rimlig åtgärd att testa pumpa och se om det håller?
Vad är mest happykorrekt pumpmässigt? Hopps att det ska vara samma pump till gaffeln? Är det standardinfästning?
Det bör vara samma som till gaffeln.
Den bör inte sjunka vid för lågt tryck men stiga långsamt men testa att pumpa.

Det kanske är nåt med vajern?

Allebike MB31 MTB
Pitchar in här då jag haft ögonen på Royal länge och när jag såg att de har ett parti XL kvar till vrakpris blir man ju bra sugen.

Jag är ingen baddare på geo-kunskap men är 185 med innerbensmått på ca 83 cm. Kommer den vara alldeles för stor? Har haft dålig erfarenhet av för stora cyklar tidigare (landsväg och gravel) men aldrig kört en hoj i samma stuk som Royal så kanske är annorlunda?

Vad säger ni?
Den är nog lite stor så det bästa hade nog varit om du kan testa innan. Reach är ju väldigt lång men kortare TT än den nya modellen som rekommenderas från 182 så du kan ju alltid chansa

Allebike MB31 MTB
Visa bilaga 626604Fyndade en mb31 i vintras. Ocyklad hittills men märkte nu att droppern går i botten när jag sätter mig.Verkar tappa luft. Vad gör jag? Pumpa? Med vad? Var?
Vilken modell är det på droppern? Är det en KS LEV-Si går det att pumpa upp med dämparpump (plocka av sadeln så ser du), är det en KS e20-i så är det en cartridge man måste byta ut för en femhunka eller så. Om jag läser rätt.

Det kan också vara vajerspänningen som spökar. Stannar den uppe om du släpper på vajern?

Allebike MB31 MTB

Vad säger ni?

Jag är 1.87 med lika korta ben ?

Har ca 1 cm marginal med instick och droppern till att det inte funkar. Jag trodde den skulle vara mkt längre så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Cykeln är värd pengarna bara i komponenter- lite sugen att hitta en FS-ram och montera allt på. Titta så upprätt man sitter. Visst är den längre än min gamla Kona Taro men MB31 är stabil som sjutton.

Bifogar lite bilder som referens. Jag tror verkligen det fungerar.

/David

Bilagor

• BE0506C6-B2B6-45E8-8248-F645486C01F7.jpeg
    BE0506C6-B2B6-45E8-8248-F645486C01F7.jpeg
    305.6 KB · Besök: 296
  • 5A2B9A45-5760-415A-8951-BA3E128441FE.jpeg
    5A2B9A45-5760-415A-8951-BA3E128441FE.jpeg
    388.6 KB · Besök: 293
Allebike MB31 MTB
Vilken modell är det på droppern? Är det en KS LEV-Si går det att pumpa upp med dämparpump (plocka av sadeln så ser du), är det en KS e20-i så är det en cartridge man måste byta ut för en femhunka eller så. Om jag läser rätt.

Det kan också vara vajerspänningen som spökar. Stannar den uppe om du släpper på vajern?

Det ska vara en KS eTen-i enligt spec.

Allebike MB31 MTB
Jag är 1.87 med lika korta ben ?

Har ca 1 cm marginal med instick och droppern till att det inte funkar. Jag trodde den skulle vara mkt längre så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Cykeln är värd pengarna bara i komponenter- lite sugen att hitta en FS-ram och montera allt på. Titta så upprätt man sitter. Visst är den längre än min gamla Kona Taro men MB31 är stabil som sjutton.

Bifogar lite bilder som referens. Jag tror verkligen det fungerar.

/David
Tack för svaret och bilderna!
Får se om det blir en sväng ut till Alingsås då för att prova den när det ändå är relativt nära.

Allebike MB31 MTB
Vilka däck kör ni? Har fortfarande orginal peyote som tubeless på min mb31 från 2021 och upplever att jag stundtals har det lite halkigt. Cyklar mest stig tänk singletrack, rotigt men inga direkta klipphällar eller liknande.

Allebike MB31 MTB
Vilka däck kör ni? Har fortfarande orginal peyote som tubeless på min mb31 från 2021 och upplever att jag stundtals har det lite halkigt. Cyklar mest stig tänk singletrack, rotigt men inga direkta klipphällar eller liknande.
hans dampf 2.6 super trail soft fram hans dampf 2.6 super gravity soft bak. Rullar bra och har inte lyckats punka än sålänge ? klurar dock på om jag skall slänga på vittoria agarro bak igen för lite bättre rull

Allebike MB31 MTB
Jag har DHF 2.5” fram och bak eftersom jag kört den som vintercykel. Nu funderar jag på att kränga på ett par XC-däck istället, iom att jag skaffade en fatbike för vintercyklingen.

Allebike MB31 MTB
Någon som provat rimpact pro v2 i barzo 2.35 däcken? Pro V2 är speccat för 2.4-2.6 så rädd att det blir för trångt på 2.35?
Min gissning är att dem är nästan exakt lika breda som 2.4 däck. Tror att det är någonting med att det är xc däck som gör att dem skriver 2.35 istället. Mina Specialized GC är också 2.35.

Det borde funka men kan bli lite svårare att installera men det gäller nog även 2.4or.

Allebike MB31 MTB
Min gissning är att dem är nästan exakt lika breda som 2.4 däck. Tror att det är någonting med att det är xc däck som gör att dem skriver 2.35 istället. Mina Specialized GC är också 2.35.

Det borde funka men kan bli lite svårare att installera men det gäller nog även 2.4or.
Jag har redan monterat på 2.4 pirelli scorpion däck, det var lite jobb men gick rätt bra. Har haft en del punkor på barzo däcken så kör höga tryck nu. Får nog testa rimpact på dem, de är dock lite mindre helt klart så kan bli lite svårare att få ner däcket i mitten av fälgen.
Svar: Har nu monterat och det var inga problem att montera på 2.35 däck.

Senast ändrad:
Allebike MB31 MTB
Airshaft är det väl som ska bytas på en sån.
Jag har sett en del med två skaler på samma sida. Kanske de ändrat så det finns på andra sidan

Allebike MB31 MTB
Borde ju stämma nu när pesten är över men skulle inte förvånna mig om den är 130mm. Du får mäta eller fråga kundtjänst vad de håller på med.
Är inte riktigt 100 på vad där stod i specen på deras sida men det stod inte 120 iallafall men den räcker mer än väl till ej kör mest på grusväg och lättare stigar .Det som begränsar mest är fånen på sadeln :)

Allebike MB31 MTB
Är inte riktigt 100 på vad där stod i specen på deras sida men det stod inte 120 iallafall men den räcker mer än väl till ej kör mest på grusväg och lättare stigar .Det som begränsar mest är fånen på sadeln :)
Jo, det räcker men geometrin blir ju ganska extrem. Oavsett är det ingen ko på isen. Det är en airshaft för några hundringar som behövs om man vill ändra (men om den verkligen är 120 så skickar de säkert ett 130mm shaft till dig)

Allebike MB31 MTB
Jo, det räcker men geometrin blir ju ganska extrem. Oavsett är det ingen ko på isen. Det är en airshaft för några hundringar som behövs om man vill ändra (men om den verkligen är 120 så skickar de säkert ett 130mm shaft till dig)
Jo får kolla sen men tycker den känns bra men har ju inte cyklat på andra moderna cyklar har en 90 tals sen innan .Men de har säkert ändrat gaffeln till vad där stod är väl jag som har dåligt koll på sånt

Allebike MB31 MTB
Jag var också säker på 140mm men trailhead visar 130mm och 3 tolkens för mitt serieNR. Hoppas charger 2.1 rc2 dämparen jag köpt passar, stod listad som upgrade på trailhead så bör ju funkar, annars dyr mentabbe. Har inte sett att dämparen är olika för olika slaglängd så bör vara ok.

Tillbaka
Topp