Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag har ett baknav som är 12x148mm.
Kan jag anpassa det så det passar en ram som har 12x142mm?

Navet är dt-swiss och jag undrar om det t.ex. finns ändhylsor som skulle kunna få navet att passa i ramen.

Ny fråga: Hur stickar man högervantens fingrar med omlott, spegelvänt mot vänsterhandens? Drops och alla nya stickentusiaster är inte till ngn hjälp, då de väljer torgvante eller enbart tum..
20230520_084743.jpg

Jag har ett baknav som är 12x148mm.
Kan jag anpassa det så det passar en ram som har 12x142mm?

Navet är dt-swiss och jag undrar om det t.ex. finns ändhylsor som skulle kunna få navet att passa i ramen.
Som grundregel åt det hållet och specifikt i ditt fall är svaret nej, eftersom bromsskivans placering mm skiljer sig åt mot mittlinjen i navet på Boost så räcker det inte med bara ändhylsor för att byta bredd.

Som grundregel åt det hållet och specifikt i ditt fall är svaret nej, eftersom bromsskivans placering mm skiljer sig åt mot mittlinjen i navet på Boost så räcker det inte med bara ändhylsor för att byta bredd.

Problemet du beskriver gäller när man byter till ett ram med Boost. Att går från bredare navstandard till kortare går inte alls, förutom om navet var en konverterad nav med kortare standard.

På gamla stålram brukar man kunna böja ut stagen några mm för att passa bredare nav, men det är ingen jag skulle rekommendera.

Det är bara en tunn plåtbit som skall föreställa lagerbanan där. Skräp.
En tång är också bra att ha att vrida den ur med.
Försökte banka loss plasten för att få ut lagret i bitar, men kom inte så långt.
Plasten är ganska hård ändå, och under den är det metall.

Förslag på var jag kan banka/dra/skruva här nu? :)
Den svarta ringen verkar vara gummi.

När jag bankade med stämjärn/skruvmejsel så hoppade de runt en del så kan vara så att jag pajjat lite gängor kanske:)

Men iaf, skulle gärna göra ett försök till att få ut det här lagret.

Eller, ser det kört ut?

1686229887913.png

Försökte banka loss plasten för att få ut lagret i bitar, men kom inte så långt.
Plasten är ganska hård ändå, och under den är det metall.

Förslag på var jag kan banka/dra/skruva här nu? :)
Den svarta ringen verkar vara gummi.

När jag bankade med stämjärn/skruvmejsel så hoppade de runt en del så kan vara så att jag pajjat lite gängor kanske:)

Men iaf, skulle gärna göra ett försök till att få ut det här lagret.

Eller, ser det kört ut?

Visa bilaga 630883
Jag har lyckats med lite flit och onämnbart språkbruk.
Men betydligt lättare om du kan plocka vevaxeln på andra sidan först. Nog ett måste.
Men - är inte vevlagerröret sprucket på vänster sida bilden eller är det bara färg?
Jag har tappar för BSA om gängorna behöver frächas upp.

Finns de några billiga men bekväma bibs? Tänker mig runt 5-700. Mina nuvarande är sjukt obekväma efter 3 mil och med min viktnedgång vill ja inte lägga pengar på något som jag måste byta ut relativt snabbt.

@bdn Tyckte wiggles märke dhb var bekväma när jag hade ett par (var visserligen mer än 5 år sen). Nackdelen var att de slets orimligt fort i tyget. Men som sagt, funktionaliteten vid cykling hade jag inget att anmärka på. Ligger i ditt prisspann med:

Jag har lyckats med lite flit och onämnbart språkbruk.
Men betydligt lättare om du kan plocka vevaxeln på andra sidan först. Nog ett måste.
Men - är inte vevlagerröret sprucket på vänster sida bilden eller är det bara färg?
Jag har tappar för BSA om gängorna behöver frächas upp.
Den andra sidan verkade vara av metall och fick inte riktigt grepp där, men jag ger mig på den igen! :)
Nu har jag investerat så pass mycket tid att jag inte riktigt är redo att ge upp än heh.

Bra att veta om gängtappen om det blir aktuellt, sjysst!! ?

Finns de några billiga men bekväma bibs? Tänker mig runt 5-700. Mina nuvarande är sjukt obekväma efter 3 mil och med min viktnedgång vill ja inte lägga pengar på något som jag måste byta ut relativt snabbt.
Bibs är ju väldigt personligt men jag är nöjd med mina Pearl Izum som jag köpte på Bikester rea. De har väl nån rea nu så kanske finns nåt vettigt där.

Tackar så mycket för svaren! Såg att bikester säljer dhb så funderar på att prova ett par såna. Men såg även att det fanns endura där vilket många recensioner jag läst ska vara bra. Dock upptäckte jag att de finns olika typer av dyna. Gel och skumgummi. Vad är att föredra där?

Behöver nya sulor till pendlingshojen, mina schwalbe marathon har rullar mycket under senaste 3 åren men nu är de slut. Punkasäkerhet väger tungt, beställa nya marathons eller finns det annat idag?

Behöver nya sulor till pendlingshojen, mina schwalbe marathon har rullar mycket under senaste 3 åren men nu är de slut. Punkasäkerhet väger tungt, beställa nya marathons eller finns det annat idag?

Vilken marathon? Jag kör nu Marathon almotion på vinterpendlaren, trevliga däck. På sommarpendlaren kör jag Schwalbe Pro One.

Den andra sidan verkade vara av metall och fick inte riktigt grepp där, men jag ger mig på den igen! :)
Nu har jag investerat så pass mycket tid att jag inte riktigt är redo att ge upp än heh.

Bra att veta om gängtappen om det blir aktuellt, sjysst!! ?
Njae, jag ger upp.
Högersidan med plast är så sönderbankad som jag kunnat, men får inte loss ngt där.
Vänstersidan är helt i metall, så kuggarna är ok (men inte lika djupa) - får inget grepp där med min kassa biltema-avdragare:/

Är det ens lönt att lämna in en sån här cykel med detta vevlagret till en cykelverkstad, eller kommer de bara skratta åt mig? :)

1686305347703.png

Om du har en avdragarhylsa...

Du kan sätta fast avdragaren i ett skruvstäd och hålla tryck på ramen samtidigt som du snurrar den. Alternativt kan du använda spärrskaft/skiftnyckel och samtidigt spänna fast med tving så att hylsan inte glider ur.

Njae, jag ger upp.
Högersidan med plast är så sönderbankad som jag kunnat, men får inte loss ngt där.
Vänstersidan är helt i metall, så kuggarna är ok (men inte lika djupa) - får inget grepp där med min kassa biltema-avdragare:/

Är det ens lönt att lämna in en sån här cykel med detta vevlagret till en cykelverkstad, eller kommer de bara skratta åt mig? :)

Visa bilaga 631066
nu när plasten är så illa tilltygad kan du lia gärna bara banka på axeln på den sidan som metalkoppen sitter i, så att vevlagret spräcker plasthylsan inifrån och sen skjuts ut. Det hade jag gjort iaf

att slipa ur fastrostade lagerbanor eller lager med en dremel är framkomligt.

slipa på ett ställe igenom ända ut igenom materialet. slipa också ett spår för en mejsel att hugga i riktning av den nyss gjorda ursparningen. är det gänga tänk på dess riktning.

ett slag med med hammaren sedan och eländet ramlar lätt ut.

Vilken M5 skruv bygger på minst avseende skallens höjd? Eller hur löser jag att montera på en skärm där skruven ska skruvas fast invändigt om jag vill ha så liten påverkan på däcksutrymmet som möjligt?

Är det någon som vet om det finns 11-delad kassett 13-26 eller 13-27
Jag har sökt men hittar inga så jag tänkte kolla här om nån vet nån sida där man kan beställa lite udda kassetter.
Ibland tycker jag att det blir ett för stort " hål" mellan växel 19 och 21 så det skulle vara kul att testa att få dit en 20:a.
Nu kör jag med en Shimano 12-25.

Jag har sökt men hittar inga så jag tänkte kolla här om nån vet nån sida där man kan beställa lite udda kassetter.
Ibland tycker jag att det blir ett för stort " hål" mellan växel 19 och 21 så det skulle vara kul att testa att få dit en 20:a.
Miche Primato light kan du komponera efter eget huvud.

Här finns alla kombinationer https://miche.it/en/product/light-primato-11-sh/

Finns med:
13-14-15-16-17-19-20-21-22-24-26

Miche Primato Light 11 SH

Miche skulle ha 13-26, men jag hittar den inte på lager hos tysken. Tysken har dock många andra omfång på lager.

Bikehit har 14-27 men det var inte exakt vad du sökte
Hittar jag ingen tät kassett som börjar på 13 så skulle jag nog kunna köpa hem en juniorkassett bara för att testa.
Jag är bara en gubbmotionär så jag brukar inte köra i 50 knyck vilket det skulle bli med 105 i kadens på 14 växeln.

Senast ändrad:
Hjälp med hjul! DT Swiss M1900: Framhjulet "glappar" nån mm i gaffeln, tillräckligt för att det ska kännas när jag cyklar. Med hjulet av är det enda 'spel' jag kan känna att end-capsen kan förskjutas ngn mm i sidled, se bild. Försökt lossa end-capsen men lyckas inte. Tips? Annat hjul, samma gaffel, samma thru-axel, inget glapp.
20230610_194543.jpg

Bakhjulet fick sig en omgång i helgen, se bilder, alla bilder visar olika ställen på fälgen. Fråga; fälgen känns körd... är det lönt att skaffa bara en ny fälg och betala ngn för att bygga upp hjulet på nytt? Isf vilken fälg motsvarar den jag har? Kommer det behövas nya ekrar också? Eller bättre lägga pengarna på nytt hjul, kostar lite under 3000kr tror jag!
20230610_194051.jpg
20230610_194109.jpg
20230610_194126.jpg
20230610_194155.jpg

Hjälp med hjul! DT Swiss M1900: Framhjulet "glappar" nån mm i gaffeln, tillräckligt för att det ska kännas när jag cyklar. Med hjulet av är det enda 'spel' jag kan känna att end-capsen kan förskjutas ngn mm i sidled, se bild. Försökt lossa end-capsen men lyckas inte. Tips? Annat hjul, samma gaffel, samma thru-axel, inget glapp.
Visa bilaga 631338
Bakhjulet fick sig en omgång i helgen, se bilder, alla bilder visar olika ställen på fälgen. Fråga; fälgen känns körd... är det lönt att skaffa bara en ny fälg och betala ngn för att bygga upp hjulet på nytt? Isf vilken fälg motsvarar den jag har? Kommer det behövas nya ekrar också? Eller bättre lägga pengarna på nytt hjul, kostar lite under 3000kr tror jag!
Visa bilaga 631339Visa bilaga 631340Visa bilaga 631341Visa bilaga 631342

End-caps på DT-Swiss nav har några mm glapp när hjulet inte är monterat. Glappar hruaxeln i navet om man sätter i den utan gaffeln?

Fälgen är kört, säker om man vill köra tubeless.
En M1900 hjul kostar mycket mindre än 3000 kr hos tysken. Jag tycker att 1900 hjul har för få POE. Jag skulle köpa något lite bättre.

@Berk Ja, axeln glappar i navet när hjulet är ur gaffeln..

Hade gärna haft ett bättre bakhjul, men man kan säga att årets hjul-budget gick till i9 hjulen med hydra-nav som sitter på andra cykeln ?. Alternativ är ju att köra på reservhjulen tillsvidare och köpa nytt senare i år..

Konstigt ...

Hade gärna haft ett bättre bakhjul, men man kan säga att årets hjul-budget gick till i9 hjulen med hydra-nav som sitter på andra cykeln ?. Alternativ är ju att köra på reservhjulen tillsvidare och köpa nytt senare i år..

Tyvärr. Jag skulle inte lägga alla pengar på tandläkarehjul till mig själva medan resten av familjen har för få POE ;)

Går inte dt 370 att uppgradera? På nätet kan man köpa bygg för ca 500. Vet inte vad det kostar lokalt.
Men köp nytt och testa sen i lugn o ro att byta själv

Tillbaka
Topp