[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Ja, de där har jag kikat på. Men de är ju inte riktigt vad jag behöver? De ser inte ut att passa iaf? Eller missar jag något (mycket troligt)?
Det är väl typ en sån? den ska gå från från SATA på moderkort + ström från PSU till sata disk?

EDIT men jag har som du märker ingen aning. Jag har ett vagt minne att jag kopplade in nåt för ett tag sen som jag inte fattade men att det i det fallet gick med gammal sata + vanlig ström som alternativ

Det är väl typ en sån? den ska gå från från SATA på moderkort + ström från PSU till sata disk?

EDIT men jag har som du märker ingen aning. Jag har ett vagt minne att jag kopplade in nåt för ett tag sen som jag inte fattade men att det i det fallet gick med gammal sata + vanlig ström som alternativ
Nja? Nu är det snillen spekulerar, men jag tror inte den ska till PSUen. Den kabeln som sitter idag är enkla hanar i båda ändar, ingen split. Jag ANTAR att den får lite ström direkt från moderkortet. Jag kan iofs inte garantera att det inte sitter en kabel av fel typ (alltså ”rak” vs ”split”) monterat i lådan original. Fast jag har lyckats googla reda på folk med samma låda och samma problem som löst det just genom att stoppa in den breda SATAn i moderkortet.

Nja? Nu är det snillen spekulerar, men jag tror inte den ska till PSUen. Den kabeln som sitter idag är enkla hanar i båda ändar, ingen split. Jag ANTAR att den får lite ström direkt från moderkortet. Jag kan iofs inte garantera att det inte sitter en kabel av fel typ (alltså ”rak” vs ”split”) monterat i lådan original. Fast jag har lyckats googla reda på folk med samma låda och samma problem som löst det just genom att stoppa in den breda SATAn i moderkortet.
Ja, om moderkortet har breda sata är det väl det uppenbara.
Grejen jag länkar är väl om man inte har det. Jag har inte på min stenåldersmaskin

Sata-kontakterna på moderkortet är bara för att ansluta diskar, de ger ingen ström. Där tror jag inget som har en rgb-controller ska in. Skulle den styras via moderkortet på något sätt hade det nog snarare varit via en USB-anslutning eller nåt sånt mer universellt.

Den där du har som det står sata på ser mer ut som den delen som sitter på en hårddisk, så prova att leta rätt på en sata-kabel från nätaggregatet istället.

men då är det nog ändå en sån här om man har en gammal PSU?
Ja fast det får ju vara en PSU som är så gammal att den ändå borde pensionerats för länge sen för att det ska saknas såna kontakter.

Sata-kontakterna på moderkortet är bara för att ansluta diskar, de ger ingen ström. Där tror jag inget som har en rgb-controller ska in. Skulle den styras via moderkortet på något sätt hade det nog snarare varit via en USB-anslutning eller nåt sånt mer universellt.

Den där du har som det står sata på ser mer ut som den delen som sitter på en hårddisk, så prova att leta rätt på en sata-kabel från nätaggregatet istället.
just...de "smala/små" SATA på moderkortet är enbart datatransport. De bredare kontakterna på SATA-diskar är för ström och de kopplas från PSU.
RGB-styrning kopplas (med en annan liten kontakt) från moderkortet till fläktar/controllers och oftast brukar väl fläktens RGB få ström från moderkortets fläktkontroller (liten kontakt med 3 eller 4 stift). Ska en RGB-kontroller ha extern ström är det från PSU.
@ts:
Hur ser ingången ut i RGB-kontrollern?
Vad har du för PSU?

just...de "smala/små" SATA på moderkortet är enbart datatransport. De bredare kontakterna på SATA-diskar är för ström och de kopplas från PSU.
RGB-styrning kopplas (med en annan liten kontakt) från moderkortet till fläktar/controllers och oftast brukar väl fläktens RGB få ström från moderkortets fläktkontroller (liten kontakt med 3 eller 4 stift). Ska en RGB-kontroller ha extern ström är det från PSU.
@ts:
Hur ser ingången ut i RGB-kontrollern?
Vad har du för PSU?
Ok! Det förklarar varför jag inte hittar några breda till små SATA-adaptrar. För de är alltså enbart ström eller data. Typ?

Märkligt ändå då jag läst Reddit-tråd där TS med exakt samma problem (samma låda, samma breda SATA) uppmanades sätta dit den på moderkortet och det löste problemet. Fast hen kanske också fattade att det var PSU som avsågs, återkoppling i tråden var bara ”nu fungerar det”.

PSUn är en Corsair RM750e 750w 80+ gold, vilket jag tror översätts till ”hyfsat modern och av rätt skaplig kvalité”? Tror inte att det finns någon passande ingång på baksidan, men däremot fick man med en massa sladdhärvor och där kan det nog finnas något som passar! Kollas ikväll!

Controllern är inpluggad till moderkortets styrning. Controller-änden på SATA-kabeln ser ut så här:
IMG_0136.jpeg

Ok! Det förklarar varför jag inte hittar några breda till små SATA-adaptrar. För de är alltså enbart ström eller data. Typ?

Märkligt ändå då jag läst Reddit-tråd där TS med exakt samma problem (samma låda, samma breda SATA) uppmanades sätta dit den på moderkortet och det löste problemet. Fast hen kanske också fattade att det var PSU som avsågs, återkoppling i tråden var bara ”nu fungerar det”.

PSUn är en Corsair RM750e 750w 80+ gold, vilket jag tror översätts till ”hyfsat modern och av rätt skaplig kvalité”? Tror inte att det finns någon passande ingång på baksidan, men däremot fick man med en massa sladdhärvor och där kan det nog finnas något som passar! Kollas ikväll!

Controllern är inpluggad till moderkortets styrning. Controller-änden på SATA-kabeln ser ut så här:Visa bilaga 632106
hur ser den kontakten ut i änden?
Det är i alla fall inte en SATA-power-kontakt av samma typ som sitter på STATA-diskar.
Svårt att se om det bara är tre stift...eller om den är 2x3 men med bara 3 sladdar...
Det är inte så att den ska in i strömmatningen för SATA på PSU? Det är ju 2x3-kontakter av av nån MOLEX-liknande sort...

1686739860530.png

Hur ser kontakten ut i änden och vad är det för kontroller du köpt?

Men det är ju just det som är grejen. Det finns ingenstans den passar. Inte på moderkort eller PSU (om det inte finns någon sladdhärva i lådan, kollas ikväll).
Det kommer att finnas i härvan är jag rätt säker på.

Eller eventuellt om det passar kan du kanske ta en sån där pci-e strömsladd som går till grafikkortet direkt till controllern, den såg lite lik ut.

Men det är ju just det som är grejen. Det finns ingenstans den passar. Inte på moderkort eller PSU (om det inte finns någon sladdhärva i lådan, kollas ikväll).
Precis, därför tänkte jag du hade gammalt skit. :)
Jag hade lite dåligt focus på min PC men upptäckte när jag kollade vad man kunde köpa för gammalt skit att köra Zwift på att det var precis sånt skit jag redan hade.

Det kommer att finnas i härvan är jag rätt säker på.

Eller eventuellt om det passar kan du kanske ta en sån där pci-e strömsladd som går till grafikkortet direkt till controllern, den såg lite lik ut.
Jo, de ser nog ungefär likadana ut när du säger det. Kollar det i andra hand. Och ingen större risk att jag eldar upp controllern om jag börjar fulkoppla? (Jag kommer förstås försöka dubbelkolla själv, typ googla på SATA-ström-standard och grafikkortets inspänning).

hur ser den kontakten ut i änden?
Det är i alla fall inte en SATA-power-kontakt av samma typ som sitter på STATA-diskar.
Svårt att se om det bara är tre stift...eller om den är 2x3 men med bara 3 sladdar...
Det är inte så att den ska in i strömmatningen för SATA på PSU? Det är ju 2x3-kontakter av av nån MOLEX-liknande sort...

Visa bilaga 632107
Hur ser kontakten ut i änden och vad är det för kontroller du köpt?
I controller-änden alltså som på bilden, i andra änden den breda SATAn (finns på bild tidigare i tråden). Controllern satt fastskruvad i en Phanteks-låda, tillsammans med färdiginstallerade rgb-fläktar.

Jag ska se hur PSU-sladdarna ser ut ikväll.

Får man ställa androidfrågor här? Jag testar..

Jag får green screen på youtubeklipp med min Huaweitelefon. Har uppdaterat Chrome, startat om luren, raderat cache och cookies men ändå samma problem. Någon som vet något annat jag kan testa?

Får man ställa androidfrågor här? Jag testar..

Jag får green screen på youtubeklipp med min Huaweitelefon. Har uppdaterat Chrome, startat om luren, raderat cache och cookies men ändå samma problem. Någon som vet något annat jag kan testa?
Kan du avinstallera youtube-appen? Testa ta bort och ladda ner på nytt.

Jo, de ser nog ungefär likadana ut när du säger det. Kollar det i andra hand. Och ingen större risk att jag eldar upp controllern om jag börjar fulkoppla? (Jag kommer förstås försöka dubbelkolla själv, typ googla på SATA-ström-standard och grafikkortets inspänning).
Kolla standarden är ju alltid bra för säkerhets skull, men är ju också en fråga om hur noga du är med att få det snyggt eller om en extra sladd inte gör nåt.

I controller-änden alltså som på bilden, i andra änden den breda SATAn (finns på bild tidigare i tråden). Controllern satt fastskruvad i en Phanteks-låda, tillsammans med färdiginstallerade rgb-fläktar.

Jag ska se hur PSU-sladdarna ser ut ikväll.
Aha!
1686749079682.png

Den! Dåså...det är väl en Sata hane!
Då ska det finnas kablar med PSU som passar i de jag ringat in i grönt som ger en hona som den där passar i:

1686749258044.png

Grabben har byggt sin första gaming-PC. Eller rättare sagt grabben har fått mig, hans far, att bygga honom hans första gaming-PC. Det var en lärorik upplevelse eftersom jag inte har pillat med datorer sedan jag installerade extra ram och ett ljudkort på en 486sx på 90-talet. Att få ihop rätt prylar (prestanda, utseende, lämpliga för varandra) inom en specifik budget (snäv) var utmanande, men det gick. Nu ”kill-stealas”, ”editas” och ”teamas” det som aldrig förr på pojkrummet, med en härligt låg Ping och hög FPS (eller om det var tvärtom). Grabben är nästan nöjd iaf.

Det enda som hindrar att pappan upphöjs till ”legendary-status” är att inte burkeländet blinkar tillräckligt epilepsiframkallande. Fläktarna som ska blinka som grannens balkong i Frölunda vid juletid är svarta. ”Men de snurrar ju” försökte jag, men det var inte rätt sak att säga.

Problemet är med största sannolikhet att Rgb-controllern som sitter i lådan inte är strömförsörjd. Det går en SATA-kabel från den, men jag kunde inte hitta någonstans på moderkortet att sätta den, så den fick vara. Själva fläktarna kopplades in på ”fan” och en annan sladd från controllern på ”rgb” (egentligen ”jgb” eller nåt, har inte kortet här där jag skriver). Men det räckte inte, jag har inte lyckats med att styra fläkt-rgb via moderkortet vilket jag hoppades kunde fungera.

Så på moderkortet sitter det sex st små (”6gb, 7-pin?”) SATA-honor men från controllern går det en sladd med en stor bred hane i änden märkt SATA (jag är osäker på exakt benämning). Går inte att klämma i med skohorn. I controller-änden på SATA-sladden sitter den med en ännu mindre hane (ingen aning om vad den typen heter).
Visa bilaga 631962Visa bilaga 631963Visa bilaga 631964Visa bilaga 631965

Om jag hittar en adapter från liten SATA till stor SATA (eller tvärtom beroende på hur man ser det) eller en ny lös SATA med liten hane i ena och en sådan där annan liten hane i andra vore det ”epic”, om jag förstår rätt?!? Men jag gör ju inte det trots en hel del googlande, jag lyckas inte ens förstå vad jag ska googla på. Kan det vara nåt med att det här är enbart ström- och inte data-SATA? ”Epic fail” alltså.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med korrekta benämning på de olika kontakterna eller ännu hellre länka mig till nåt som löser mitt problem? Jag vore evigt tacksam!
Kontakterna på moderkortet är SATA-DATA. (Som går med datakabel till lagringsenhetens dataport).
Det du är ute efter är SATA-power som kommer från nätaggregatet. De flesta nätaggregat av vettig kaliber kommer ju med modulära kontakter så då får man ansluta SATA-power harness.

Notera att det inte finns någon gemensam standard för nätaggregatskablage för modulära nätaggregat utan du måste använda de kablar som nätaggregatet kommer med.

Om kontrollern ska styras från moderkortet så ska någon av alla dessa RGB-standarder kopplas in eller så ska en USB-kabel anslutas. Phanteks har generellt sett haft stöd för fristående RGB. Om det ska vara Aura/Mystic eller någon av alla de andra standarerna så kommer RGB-kablaget från moderkortet och ligger i moderkortslådan. Inte säkert att alla kontrollers har stöd för moderkortsstyrning.

Kontakterna på moderkortet är SATA-DATA. (Som går med datakabel till lagringsenhetens dataport).
Det du är ute efter är SATA-power som kommer från nätaggregatet. De flesta nätaggregat av vettig kaliber kommer ju med modulära kontakter så då får man ansluta SATA-power harness.

Notera att det inte finns någon gemensam standard för nätaggregatskablage för modulära nätaggregat utan du måste använda de kablar som nätaggregatet kommer med.

Om kontrollern ska styras från moderkortet så ska någon av alla dessa RGB-standarder kopplas in eller så ska en USB-kabel anslutas. Phanteks har generellt sett haft stöd för fristående RGB. Om det ska vara Aura/Mystic eller någon av alla de andra standarerna så kommer RGB-kablaget från moderkortet och ligger i moderkortslådan. Inte säkert att alla kontrollers har stöd för moderkortsstyrning.
Tack! Vilket fantastiskt svar, precis vad jag vill höra. (Ska läsa det långsamt ikväll, så jag säkert förstår ?).

Återkoppling! Epic fail, sen bara epic.

Hittade en kabelhärva från PSUn som slutade i en bred SATA-hona. Kopplade raskt ihop dem (eller rättare sagt jag kopplade ihop SATA-änden, grabben med små händer fick sticka in näven och ansluta i PSUn. Detta är lite av en spoiler.) Drog igång och det funkade inte. Hände inget när jag tryckte på de fysiska rgb-knapparna på lådan, gick inte att styra via MSI- eller Razer-app, och inte heller via ”boot-skärmen”. Epic fail.

Psykbryt. Rev isär lådan igen. PSU-sidan av sladden hade ramlat ur. Ungar… Stoppade i den och nu fungerar det via apparna! (Inte via knapparna på lådan dock, men jag tror jag läst att det är en ”feature” att man får välja på styrning via knapp eller moderkort. Oavsett pillar jag inte med det nu). Grabben mycket nöjd, pappa på plus. Epic.

Tack för hjälpen Happy! Jag var påväg in i en rejäl återvändsgränd och ni sparade mig massor av grå hår!

Hej Bullen.

Jag har min router bakom en annan router, den andra routern är kopplad direkt till ISP via sin WAN port, min router är påkopplad den andra routerns LAN port.

ISP---->Router som jag inte har lösenord eller fysisk tillgång till ---RJ45---> Trådlös Nanostation brygga via LAN port --RJ45---> Min router--Wifi--> (mina enheter)

Är alla mina chanser rökta för att sätta upp en DDNS till mitt nätverk om jag är bakom en router som jag inte kan konfigurera själv? (jag har inte tillgång till inställningarna på den, jag är bara påkopplad på dess LAN port, och därifrån till min router via en Nanostation).

Jag får alltså en IP från en annan router, inte direkt från ISP.

Har lust att sätta upp en DDNS och en egen VPN så att jag kan "surfar hemifrån" men det kanske inte går?

Senast ändrad:
Ställ över ISP:ns router i bryggande läge. Kundtjänst brukar kunna hjälpa till med det. Du vill inte sitta bakom dubbel NAT, då blir det bara knas.

Ställ över ISP:ns router i bryggande läge. Kundtjänst brukar kunna hjälpa till med det. Du vill inte sitta bakom dubbel NAT, då blir det bara knas.
Jag har ingen tillgång till den routern och kan inte påverka någonting där. Jag är påkopplad efter en privatpersons router.

Har haft så flera år och det fungerar relativt bra med omstart av radiolänken kanske 1-2ggr pr år.

Men frågan är om det är möjligt eller ej att upprätta någon form för DDNS mot litt nätverk eller om den chansen är borta eftersom min router får IP av en annan router, och jag då ligger bakom dubbla routrar.

Jag har ingen tillgång till den routern och kan inte påverka någonting där. Jag är påkopplad efter en privatpersons router.

Har haft så flera år och det fungerar relativt bra med omstart av radiolänken kanske 1-2ggr pr år.

Men frågan är om det är möjligt eller ej att upprätta någon form för DDNS mot litt nätverk eller om den chansen är borta eftersom min router får IP av en annan router, och jag då ligger bakom dubbla routrar.

DDNS kommer så klart att registrera den public IP som första routern har.
DDNS är dit minsta problem eftersom allt du vill göra kommer stoppas av första routern.

DDNS kommer så klart att registrera den public IP som första routern har.
DDNS är dit minsta problem eftersom allt du vill göra kommer stoppas av första routern.

Så svaret är alltså att det inte är möjligt att köra en egen DDNS till mitt nätverk, eftersom det ligger bakom dubbla routers, och den första routern kommer stoppa hela grejen eftersom jag inte kan konfigurera den?

Det jag önskar var att kunna nå mitt hemmanätverk utifrån, samt att använda VPN så att jag "surfar hemmifrån" även om jag är på ett hotell, är på mobilen eller utomlands.

Vissa routers har denna funktionalitet, och jag har även en Raspberry Pi som kan göra det. Men min konklusion efter en del testande är att första routern stoppar hela projektet. Även om jag inte kan nog mycket om nätverk för att förstå exakt varför.

Senast ändrad:
Så svaret är alltså att det inte är möjligt att köra en egen DNS till mitt nätverk, eftersom det ligger bakom dubbla routers, och den första routern kommer stoppa hela grejen eftersom jag inte kan konfigurera den?

Det jag önskar var att kunna nå mitt hemmanätverk utifrån, samt att använda VPN så att jag "surfar hemmifrån" även om jag är på ett hotell, är på mobilen eller utomlands.

Vissa routers har denna funktionalitet, och jag har även en Raspberry Pi som kan göra det. Men min konklusion efter en del testande är att första routern stoppar hela projektet. Även om jag inte kan nog mycket om nätverk för att förstå exakt varför.
Nu hänger jag inte 100 med och jag är inte en nätverkstekniker utan bara en dum jävla projekledare/arkitekt, men problemet är väl inte DDNS utan att när din vpn client ringer hem så är det inte öppet för just det samtalet i första routern. Och vore det öppet så räcker det inte utan det ska dessutom nattas vidare till din router.

Nu hänger jag inte 100 med och jag är inte en nätverkstekniker utan bara en dum jävla projekledare/arkitekt, men problemet är väl inte DDNS utan att när din vpn client ringer hem så är det inte öppet för just det samtalet i första routern. Och vore det öppet så räcker det inte utan det ska dessutom nattas vidare till din router.
Precis, det är ungefär så jag tänkte också. Utan att veta vad natta är.

Men då är det väl helt enkelt inte möjligt att genomföra detta?

Alltså, eftersom jag endast har tillgång till min egen router och min egen del av nätverket, så kan jag inte på något sätt påverka den första routern.Den är 100% utanför min räckvidd att konfigurera och jag har ingen fysisk tillgång till den, och inget lösenord. Men jag är påkopplad via en radiolänk till en RJ45 port på den routern. Hela upplägget fungerar bra för internet och allt jag pysslar med, men har som jag kan förstå kanske några begränsningar.

192.168.3.1 är min egen router som står bakom en radiolänk till en annan byggnad
192.168.1.1 är den routern den är kopplad till som är i en annan byggnad, som står framför radiolänken över till min byggnad
192.168.10.1 vet jag inte alls vad det är.. Om det är ISP eller om den första byggnaden har dubbla routers också? Jag förstår att det inte är den publika IPn.

1689529211617.png

Är detta ett tecken på dubbla eller trippla NAT då?

Och eftersom jag endast kan påverka den första routerns (192.168.3.1) inställningar, så går det kanske inte på något sätt att konfigurera min router så att DDNS fungerar och jag kan nå mitt egna nätverk utifrån, och då använda ett eget VPN och en DDNS för att "ringa hem" till mitt nätverk?

Router .2 och .3 är kanske inte där för en normal användare, och då fungerar alla inställningarna som vanligt?

Jag kan ingenting alls om nätverk, och försökte först bara använda inställningarna i routern som det stod i manualen, sedan bytte jag router för att testa, och sedan försökte jag med en Raspberry osv. Men felet ligger kanske i att man måste vara först i ledet mot ISPn för att få till detta? Den router som blir konfigurerad med DDNS och VPN behöver kanske en riktig IP adress, och inte en adress på ett LAN bakom en router?

Om det finns något annat fiffigt sätt att runda detta, och om detta är problemet, vet jag inte. Men det hade varit väldigt bra och praktiskt. Att fjärrstyra datorer med VNC osv fungerar helt fint, men det är kanske inte samma sak som att rigga en VPN till hemmanätverket.

Om det hade hjälpt att koppla sig på radiolänken direkt, före min router, så kanske det hade vart någon form av lösning. Då är det iallafall en router mindre och det är 192.168.1.1, men jag kan inte ändra några inställningar i den, bara få en IP tilldelad av den direkt och inte genom min egen router.

Senast ändrad:
Är 99,9% säker på att det inte går. DDNS måste konfigureras i den router som har den publika ip-adressen. En avancerad DDNS-klient skulle rent teoretiskt kunna annonsera ut en annan ip-adress än sin egen men du har oavsett inget sätt att få den yttre routern att passa vidare trafik till din router och dator med mindre än att du loggar in på den och konfigurerar vart den skall skicka vidare trafiken.

Den enda lösningen jag kan komma på är att ha en (egen) VPN-server ute på Internet som din hemdator och mobila enhet ansluter till. Då kan du komma åt ditt hemmanätvärk från stan. Men det var kanske inte riktigt det du ville?

Är 99,9% säker på att det inte går. DDNS måste konfigureras i den router som har den publika ip-adressen. En avancerad DDNS-klient skulle rent teoretiskt kunna annonsera ut en annan ip-adress än sin egen men du har oavsett inget sätt att få den yttre routern att passa vidare trafik till din router och dator med mindre än att du loggar in på den och konfigurerar vart den skall skicka vidare trafiken.

Den enda lösningen jag kan komma på är att ha en (egen) VPN-server ute på Internet som din hemdator och mobila enhet ansluter till. Då kan du komma åt ditt hemmanätvärk från stan. Men det var kanske inte riktigt det du ville?

Det svarar på frågan tänker jag.
Jag gissar att det blir en lite knepig konfiguration, plus att man måste hyra serverkapacitet någonstans, eventuellt ha ett ställe till där man sätter upp denna servern.

Det hade ju varit fantastiskt smidigt att nå hemmanätverket för att kika på webcams, styra 3D printer, surfa från hemmanätverket även när man är utomlands osv. Eventuellt styra saker man har på hemmanätverket.

Jag gissar att det rent tekniskt är möjligt, men att protokollen på standardlösningarna inte alls är uppbyggda så att det går. Och hur man än gör så behöver man ju någon form av server på utsidan. VNC och liknande fungerar ju klockrent, men då kommunicerar de ju också över en extern server.

Ibland får man ideer om saker man vill göra, men det är inte alltid det är genomförbart utan att det kostar massor av pengar osv.

Jag skulle ju kunna skaffa en fiberuppkoppling direkt till huset, men då snackar vi tiotusentaletkronor pr.år bara i internetavgifter. Då får jag iallafall egen IP direkt av ISP.. Har valt att ha gratislösningen så länge =)

Svarar på min egen fråga:

Tailscale​

www.tailscale.com

Det finns en egen firmware för routers (finns flera, typ freshtomato, dd-wrt, openwrt osv) som har stöd för tailscale direkt till routern. Vilka möjligheter det ger har jag inte prövat. Man behöver ganska saftiga routers för att köra några av dessa firmwares och jag har lite äldre routers.

Tailscale är gratis om man bara har några få enheter/användare.

Ser ut som om man kan köra VPN via Raspberry Pi här:

EDIT:
1. Har nu riggat en gammal raspberry pi 1 med raspbian + GUI.
2. VNCade in och installerade paketen till Tailscale, det var lite strul med att öppna för IP forward i configfilerna (jag är ingen linuxman). + installerade iOS appen i iPhone och OSX appen på laptop.
3. Kopplade på raspberryn på routern hemma och öppnade upp den, provkörde från mobilen som visar att jag är på hemmanätet när jag kör traceroute. Även med WiFi avslaget. Så det funkar.
4. Bjöd in en polare till tjänsten som jobbar offshore i USA, han kör starlink men de trottlar netflix och liknande. Genom Tailscale kunde han komma in på allt som jag kan nå, och han fick min IP när han kör en trace-route. Han fick 2Mbit på speed-test, säkert RaspberryPi 1 som är flaskhalsen.

Tjänsten fungerar ungefär som förväntat, nu skall jag bara räkna ut hur man får in lokala enheter så att man kan logga in på prylar man har på nätverket. Typ skrivare, TVn och annan utrustning.

Skall försöka lägga in PiHole på samma Raspberry så kan man köra ad-block by proxy så får man alla appar reklamfria i iPhone, inte youtube dock. Men för den som har begränsad dataplan, kanske för kidsen också, så hjälper det att man tar bort reklamen. Allmänt skönt att slippa reklam på alla nivåer, också i apparna.

Lösningen lägger även ett extra lager med säkerhet, eftersom man rundar alla lokala nätverk när man reser och tunnlar hem trafiken till sig själv. Man får också tillgång till alla tjänster som är blockerade utomlands, typ svt.se, eller vad det nu kan vara, om man vill se på fotbollsmatcherna via svt.se när man är på semester i spanien typ.

Med denna lösning introducerade jag en 4e router i kedjan + en Raspberry Pi.

Senast ändrad:
Coolers!
Av instruktionen låter det lite som mitt förslag med en vpn server på Internet dit båda ansluter. Deras bild visar dock inte den knutpunkten.

Är väl ok om man litar på den lösningen. Anar att det sätts upp två separata vpn-tunnlar till deras server och inte end to end kryptering. Dels kan de se din trafik och dels kommer de åt ditt hemmanätverk.
De mesta man gör idag är ju krypterat ändå mellan klient och server så det finns inte så mycket att se i knutpunkten utöver metadata men ändå värt att ha i åtanke att någon kan kartlägga dig och även har en ingång till ditt hemmanätverk. T.ex. IoT-grejer tenderar att ha väldigt dåliga säkerhetslösningar lokalt och blir ett lätt byte om man är innanför brandväggen.

Coolers!
Av instruktionen låter det lite som mitt förslag med en vpn server på Internet dit båda ansluter. Deras bild visar dock inte den knutpunkten.

Är väl ok om man litar på den lösningen. Anar att det sätts upp två separata vpn-tunnlar till deras server och inte end to end kryptering. Dels kan de se din trafik och dels kommer de åt ditt hemmanätverk.
De mesta man gör idag är ju krypterat ändå mellan klient och server så det finns inte så mycket att se i knutpunkten utöver metadata men ändå värt att ha i åtanke att någon kan kartlägga dig och även har en ingång till ditt hemmanätverk. T.ex. IoT-grejer tenderar att ha väldigt dåliga säkerhetslösningar lokalt och blir ett lätt byte om man är innanför brandväggen.

Det är nästan precis som du beskrev, de har en server på utsidan och en server på insidan. Denna snackar över alla brandväggar och routers. Man bereder sig tillgång till servern på insidan genom kontakt med servern på utsidan. Servern på insidan kan vara en PC/laptop/Raspberry/router.

Helt klart kan tjänsten i sig vara en bandit, men den har i utgångspunkt inte tillgång till något på nätverket som man inte ger den tillgång till. Endast enheten med servern först, och sedan får man lägga till andra enheter om de andra enheterna inte har möjlighet att köra servermjukvaran.

Jag har inte listat ut hur man lägger till andra enheter ännu. Tröskeln är brant och hög. Man måste kunna en del linux och nätverk för att få till det. Tog mig nästan 12 timmar från jag började utforska VPN, tills jag hittat denna lösning, laddat ned allt och riggat en LINUX maskin och sedan fått det att snurra med app på telefonen och laptopen.

Verkar vara en grej som inte bara jag tänkt på, nordVPN ser ut att ha liknande lösning:
https://nordvpn.com/sv/meshnet/

Senast ändrad:
Fick ett initialt intryck att det kanske krävs lite skills
Du har helt rätt, jag har få eller inga personer i min omgivning som skulle kunna rigga den här lösningen utan vägledning.

Kanske nordVPN har en lättare lösning:
https://nordvpn.com/sv/meshnet/

Efter att ha nerdat rejält med en del commandline grejer i raspberry maskinen så fick jag tillgång till enheter på det lokala nätverket:

0A83D885-71CD-4934-8AC5-D3AAB63907F6.png

Senast ändrad:
Följer upp här, har nu testat lösningen under följande omständigheter:

- Utomlands med laptop, fungerar - bekräftat genom att kolla mitt utgående IP som blir hemadressen.
- Utomlands med mobiltelefon, fungerar - bekräftat genom att kolla mit utgående IP som blir hemadressen.
- Från fartyg, fungerar - bekräftat genom att kolla mit utgående IP som blir hemadressen.
- Från köpcenter, - bekräftat genom att kolla mit utgående IP som blir hemadressen.

Tjänsten är lite svajig, men det går fint att komma åt enheter på hemnätverket som inte kommunicerar genom brandväggen och inte har någon extern server till vilken de postar data. Vid några tillfällen har de lokala enheterna inte varit kontaktbara, även om jag haft ett IP som matchar hemmaIP när jag surfar. Vet inte vad det beror på.

Om man kör en LanScan från fartyget jag är på nu så ser det ut som jag sitter på hemmanätet, den listar alla enheter från alla routers.

Om man slår av / på tjänsten i en iPhone så måste man sedan starta om hela telefonen för att få tjänsten att vakna till liv igen.

Det går i perioder sjukt mycket långsammare, även om det är uppmätt 2Mbit från andra sidan jorden så verkar hastigheten variera, kan vara på grund av mitt hemmanätverk som inte på något sätt är stabilt över tid, samt att jag brukar "pi-hole" som DNS hemma för att slippa reklam, vilket kan skapa en del problem ibland.

Finns en möjlighet att använda tjänstens egna DNS, då rundar jag Pi-Hole hemma och det funkar bättre.

Kan faktiskt varmt rekommendera denna tjänsten, som fungerat fint på Linux, MacOS och iOS. Fungerar säkert minst lika bra på Android och Windows, men det har jag inte testat själv.

Nu skall jag försöka finna en Router som kan köra FreshTomato och Tailscale, då kan jag kapa bort Raspberryn och får totalt en lösning med mindre antal enheter på hemmanätet. Fördelaktiligen en router med 4G och batteribackup så är det alltid drift på nätet hemma.
Tack för all hjälp så länge!

//K

Senast ändrad:
Sidospår: hur vattenskadar man en Iphone 11, som ju är IP68-klassad? Jag menar inte att anklaga, jag är bara nyfiken (delvis för att jag också har en IP68-lur) på hur mycket man måste misshandla den för att den inte längre ska vara vattentät. Pangat rutan?
Nu har jag prövat att bada med min IP68-lur.

Det gick inte alls bra. Det visade sig att bakstycket hade släppt från ramen, telefonen blev helt vattenfylld.

En tätning är inte starkare än sin svagaste fog. Jag antar att limmet inte håller i evigheter.

Uppdatering: Frankensteins telefon behövde vila framför ugnsfläkten (obs! luckan på glänt och nästan ingen värme på) i ett dygn och sedan få en kick av laddaren så gick den igång som om inget hade hänt. Nu håller vi tummarna för att den lever i två timmar till så överföringen till den nya kan gå klart.

Senast ändrad:
Nu har jag prövat att bada med min IP68-lur.

Det gick inte alls bra. Det visade sig att bakstycket hade släppt från ramen, telefonen blev helt vattenfylld.

En tätning är inte starkare än sin svagaste fog. Jag antar att limmet inte håller i evigheter.

Björnen sover. Den blev trött och besviken, tog sig en lut i skogskanten.

Efter att ha bråkat med en gammal Win10-installation så bestämde jag mig för att ta bort den (genom att deleta partitionen i Gparted och sen ominstallera win10 på samma partition, kunde nog gjorts smidigare :-) och börja om på nytt, och nu har jag ett lite störande problem jag hoppas få hjälp med - vid boot av windows dyker en meny upp som visar på två alternativ:
1691570298991.png

..det är dock enbart den övre som faktiskt finns på riktigt, och jag vill därför ta bort den undre, så valet ens inte behöver komma upp.

Jag tror att anledningen till att det blir såhär är att jag inte tog bort diag-partitionen, och nu verkar jag ha två stycken (här syns även "korrekt" win10-installation på nvme0n1p5), eller möjligtvis 3st; ..p1, ..p6, ..p7:
1691570421848.png

..Kan jag bara ta bort en av diag-partitionerna, och isåfall, vilken ska jag ta bort? Ska jag göra nåt mer/annat?

Tillbaka
Topp