Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ah, det gav iaf detta:En miljon år sedan jag pysslade med något sådant, men finns "bcdedit", och kan du se om den skriver ut något vettigt? Det ska alltså vara en editor för boot-menyn.
PS C:\WINDOWS\system32> bcdedit
Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=\Device\HarddiskVolume2
path \EFI\MICROSOFT\BOOT\BOOTMGFW.EFI
description Windows Boot Manager
locale en-US
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {c6b73ad3-35a2-11ee-b9e0-c52898ef9be5}
displayorder {current}
{5677e9b4-4f0b-11eb-92d1-8cd536356412}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 5
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \WINDOWS\system32\winload.efi
description Windows 10
locale en-US
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {c6b73ad5-35a2-11ee-b9e0-c52898ef9be5}
displaymessageoverride Recovery
recoveryenabled Yes
isolatedcontext Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice partition=C:
systemroot \WINDOWS
resumeobject {c6b73ad3-35a2-11ee-b9e0-c52898ef9be5}
nx OptIn
bootmenupolicy Legacy
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {5677e9b4-4f0b-11eb-92d1-8cd536356412}
device unknown
path \WINDOWS\system32\winload.efi
description Windows 10
locale en-US
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {34366807-215b-11ec-910a-b5761f81e801}
displaymessageoverride Recovery
recoveryenabled Yes
isolatedcontext Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice unknown
systemroot \WINDOWS
resumeobject {5677e9b3-4f0b-11eb-92d1-8cd536356412}
nx OptIn
bootmenupolicy Standard
Mm, känner mig också lite osäker.. Men nu har jag iaf fått det som jag vill enl ovanstående, och det enda som kvarstår är om jag vågar ta bort nån diag-partition i listan i tidigare inlägg, som troligtvis inte används.Det funkar rätt mycket annorlunda både i Windows och i bios nu för tiden.
Möjligen inte hemma men vågar inte mickla med jobbets längre
Det går bra att radera partitioner direkt i win installer under advanced eller nåt sånt. Då blir det rätt tror jag.
Nästa fråga.. Om man teoretiskt vill ladda ner nåt från TV4 play, hur bär man sig åt nu för tiden? Lyckas inte med varken svtplat-dl eller youtube-dl/yt-dlp. T. ex. denna: https://www.tv4play.se/video/104a6b9b26023248df1a/king-gizzard-the-lizzard-wizard
svtplay-dl -u USERNAME -p PASSWORD "https://www.tv4play.se/video/104a6b9b26023248df1a/king-gizzard-the-lizzard-wizard"
Läste du inte frågan ordentligt? ;)För att surfa Happy eller spela AAA?
Processorn, klockad till 3,5, räcker egentligen rätt långt för det jag använder den till dvs lite spel, primärt RTS:er som inte gör sig på XBOX:en, och fotoredigering.
Jag borde kanske iofs skrivit användningsområdet i första meningen för att göra det enkelt.Läste du inte frågan ordentligt? ;)
Jag trodde att just moderna spel och bildredigering skalade upp till rätt många kärnor nu för tiden?Det mesta som har att göra med spel och bildredigering är enkeltrådat och då ger en modernare cpu inte så mycket.
Jo SSD:er har jag bränt igenom ett par stycken på nuvarande dator, och en NVMe-disk står väl också på schemat om jag uppgraderar.Det som har hänt de sista 15 åren eller så är att vi har fått fler kärnor. Hastigheten per kännerna ligger kvar eller ibland till och med minskar något. Det mesta som har att göra med spel och bildredigering är enkeltrådat och då ger en modernare cpu inte så mycket. RTS och bilder är inte heller så mycket data som behöver skyfflas, så snabbare minnen spelar inte heller jättestor roll.
Det som har tagit kliv framåt är datalagring. Allt från magnetiska, via SSD till NVMe.
Videoredigering kan jag verkligen tänka mig är multitrådat, men att öka kontrasten i en bild känns väldigt enkeltrådat i min värld.Jag trodde att just moderna spel och bildredigering skalade upp till rätt många kärnor nu för tiden?
Det beror förstås lite på vad det är för operation och vilket program man använder, och mycket är ju gpu-accelererat idag, men bilden splittas upp i lagoma chunks som behandlas parallellt.Videoredigering kan jag verkligen tänka mig är multitrådat, men att öka kontrasten i en bild känns väldigt enkeltrådat i min värld.
Du verkar ju ha bra koll, men så många kärnor som möjligt är väl bra? Brukar ju finnas en sweetspot mellan pris och prestanda. Sist jag kollade så låg den i någonstans i mitten av i5-modellerna men idag har jag inte alls koll. Känns dumt att ta de snålaste om det skiljer några 100-lappar?Jo SSD:er har jag bränt igenom ett par stycken på nuvarande dator, och en NVMe-disk står väl också på schemat om jag uppgraderar.
Så summan är då att det mesta med motsvarande klockhastighet kommer räcka. Ryzen eller i3 då?
Sen kanske ett par kärnor till inte hade skadat ändå, LR står och bygger 1:1 previews på semesterns foton och den har hållit på ett rätt bra tag nu och verkar multitaska rätt bra.
Visa bilaga 647346
Det måste ju vara något konstigt med ditt system och inte ett generellt fel i windows 10...Jag hade visst 8gb i jobb laptop (chrome och ppt). Vissar sig att win10 crashar utan varning eller felmeddelande när det tar slut...snyggt jobbat.
Så 16 behövs för office och surf. Otroligt
Nåt konstigt med jobbets setup i så fall.Det måste ju vara något konstigt med ditt system och inte ett generellt fel i windows 10...
Nackdelen med undertryck i chassiet (som det blir med bara utblås) är att det gärna letar sig in damm över allt. Flera stora fläktar på lägre varvtal och med dammfilter som är lätta att ta av och rengöra råder bot på både ljudnivå och dammproblem.Hur länge ska den räcka, till det du nu och framöver tänker använda den till?
Med datorer blir man ju så fort så att säga fartblind. Två-tre dagar, sedan är fascinationen över hur bra bygget blev och hur snabbt det går.
En gång i tiden var jag rätt duktig på att bygga tysta datorer. Något jag snabbt märkte var att in-fläktar orsakar turbulens och inte gör så mycket nytta. En bra fläkt - Adda, tror jag då - högt upp bak ger rätta luftströmmen till ringa ljud. Inte dras så mycket vind in heller.
Jag kör backup med två vanliga usb-diskar som då och då pluggas in i datorn och kör full system-backup, typ en sådan:Planerar en off-site backup tillsammans med min syrra till datorn+bilder från telefonen.
Tanken är att sätta en HDD i routern (nas drar iväg rätt fort i pris) typ en 5TB ironwolf eller liknande.
Hårddisken behöver ett case med usb anslutning, kanske xtra ström beroende på vilken modell det blir.
Vad tror ni? Någon som kör samma upplägg?
Tänker att om man gör så kan man flytta disken vid senare tillfälle till, nas eller in i datorn eller vart som.
Kör NAS med RAID och kör backup på allt här i huset. Tycker det fungerar fint.Planerar en off-site backup tillsammans med min syrra till datorn+bilder från telefonen.
Tanken är att sätta en HDD i routern (nas drar iväg rätt fort i pris) typ en 5TB ironwolf eller liknande.
Hårddisken behöver ett case med usb anslutning, kanske xtra ström beroende på vilken modell det blir.
Vad tror ni? Någon som kör samma upplägg?
Tänker att om man gör så kan man flytta disken vid senare tillfälle till, nas eller in i datorn eller vart som.
Hmm ja det verkar så vid en snabb googling:Kan du ha back-haul över sladd från din AP?
Rotade fram mina gamla ethernet-över-elnätet-dosor och två nätverkskablar och vips har jag "direktlina" till routern.. får se om det håller sig stabilt eller om det fortsätter tappa. Tack för kabel-inspo :)Du kan ju prova det som en quick-fix, i så fall är det ju något med den trådlösa kopplingen, och då kan du behöva ha fler förstärkare på vägen.
Ja.. men nu står ju meshgrejen olyckligtvis inte i arbetsrummet utan i köket bredvid (närmre huvudenheten i vardagsrummet).Sätt en sladd från arbetsdatorn till mesh grejen också.... wifi är djävulen.
Ja.. men nu står ju meshgrejen olyckligtvis inte i arbetsrummet utan i köket bredvid (närmre huvudenheten i vardagsrummet).
Homeplug-lösningen verkar stabil so far, noterade dock att jag har endast 30Mbit/s ner/upp, sannolikt pga uråldrig Homeplug som jag, utan att ha kollat, misstänker har teoretiskt stöd för max 100Mbit/s. Hastighet kvittar dock här, behöver ju endast kunna driva ett fjärrskrivbord.
Dock märkligt att det över wifi endast är just fjärrskrivbord som rasar.. all annan internetverksamhet (surf, videomöten över Teams, streamad media etc) har alltid flutit på bra över wifi i arbetsrummet.
Yes.. router till homeplug 1, och homeplug 2 till dockningsstationen. Funkar fint så nu skall jag inte mixtra med det mer. På altanen och i vardagsrummet, dvs mina två andra huvudsakliga arbetsrum, har jag inte upplevt några RDP-drops över wifi.Jag hade liknande problem när jag bodde i lgh. Minns inte om det bara var RDP som rasade men det var det som var symptom. Att den låste hela tiden och ibland kom tillbaka och i bland dök helt.
Du drog homeplug direkt till datorn? Ja, det går ju bra men blir en extra bonus om du kan dra kabel till mesh och sen kabel från mesh till arbetsdator. Fast med homeplug så kanske det kan bli en extra komplexitet och bottleneck....
Min erfarenhet av datorer som crashar utan varning eller loggar är att antingen är det en trasig minnesmodul, eller så är det PSUn som sviktar. Senaste gången var det en 10+ år gammal PSU jag fick byta.Nåt konstigt med jobbets setup i så fall.
De kollade dumploggen som säger att det är minne + att mer minne hjälpte.Min erfarenhet av datorer som crashar utan varning eller loggar är att antingen är det en trasig minnesmodul, eller så är det PSUn som sviktar. Senaste gången var det en 10+ år gammal PSU jag fick byta.
Jag bränner också av nästan allt av mina 16 GB på att vara "office-ingenjör". Håller tummarna för att 32 är standard nästa år när det är dags att byta ut jobbdatorn...De kollade dumploggen som säger att det är minne + att mer minne hjälpte.
Nu kan det ändå varit fel på modulen, jag vet inte om det fanns en ledig slot eller de satte i en ny 16G modul.
Jag ligger på 85% av 16G nu med nästan bara office, teams & chrome
+1Minnesallokering är lite lurigt. Ibland är det så att applikationer tar minne när det är möjligt och (ibland) släpper det när något annat vill ha minne så man skall inte bara stirra sig blind på använt minne. Jag skulle tro att 16GB räcker ett tag till om man inte gör något annat än office och browser (och teams el motsv)
More is more!+1
Ledigt minne är ju onödigt minne.