[OT] Datafrågor - En samlingstråd

En miljon år sedan jag pysslade med något sådant, men finns "bcdedit", och kan du se om den skriver ut något vettigt? Det ska alltså vara en editor för boot-menyn.

En miljon år sedan jag pysslade med något sådant, men finns "bcdedit", och kan du se om den skriver ut något vettigt? Det ska alltså vara en editor för boot-menyn.
Ah, det gav iaf detta:
Källkod:
PS C:\WINDOWS\system32> bcdedit

Windows Boot Manager
--------------------
identifier              {bootmgr}
device                  partition=\Device\HarddiskVolume2
path                    \EFI\MICROSOFT\BOOT\BOOTMGFW.EFI
description             Windows Boot Manager
locale                  en-US
inherit                 {globalsettings}
default                 {current}
resumeobject            {c6b73ad3-35a2-11ee-b9e0-c52898ef9be5}
displayorder            {current}
                        {5677e9b4-4f0b-11eb-92d1-8cd536356412}
toolsdisplayorder       {memdiag}
timeout                 5

Windows Boot Loader
-------------------
identifier              {current}
device                  partition=C:
path                    \WINDOWS\system32\winload.efi
description             Windows 10
inherit                 {bootloadersettings}
recoverysequence        {c6b73ad5-35a2-11ee-b9e0-c52898ef9be5}
displaymessageoverride  Recovery
recoveryenabled         Yes
isolatedcontext         Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice                partition=C:
systemroot              \WINDOWS
resumeobject            {c6b73ad3-35a2-11ee-b9e0-c52898ef9be5}
nx                      OptIn
bootmenupolicy          Legacy

Windows Boot Loader
-------------------
identifier              {5677e9b4-4f0b-11eb-92d1-8cd536356412}
device                  unknown
path                    \WINDOWS\system32\winload.efi
description             Windows 10
inherit                 {bootloadersettings}
recoverysequence        {34366807-215b-11ec-910a-b5761f81e801}
displaymessageoverride  Recovery
recoveryenabled         Yes
isolatedcontext         Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice                unknown
systemroot              \WINDOWS
resumeobject            {5677e9b3-4f0b-11eb-92d1-8cd536356412}
nx                      OptIn
bootmenupolicy          Standard

..och när jag läst på lite mer så borde jag kunna ta bcdedit /delete .. på den understa tänker jag då (efter en /export). Sen skulle jag ju gärna ta bort partionen också, men det kan jag nog göra i gparted sen. Får väl ta en backup av den först.

Tack!

Det funkar rätt mycket annorlunda både i Windows och i bios nu för tiden.
Möjligen inte hemma men vågar inte mickla med jobbets längre

Det går bra att radera partitioner direkt i win installer under advanced eller nåt sånt. Då blir det rätt tror jag.

Det funkar rätt mycket annorlunda både i Windows och i bios nu för tiden.
Möjligen inte hemma men vågar inte mickla med jobbets längre

Det går bra att radera partitioner direkt i win installer under advanced eller nåt sånt. Då blir det rätt tror jag.
Mm, känner mig också lite osäker.. Men nu har jag iaf fått det som jag vill enl ovanstående, och det enda som kvarstår är om jag vågar ta bort nån diag-partition i listan i tidigare inlägg, som troligtvis inte används.

Får väl ta backup med CloneZilla på det hela och sen testa mig fram, om man inte kan lista ut det på annat sätt.

OpenCV kanske? Gizzarna var ändå bara okej, Supercell är en dålig låt. Sen dissade de Polachek också, eller så menade alvar om att de kom till Götet för att se henne

Tja!
Jag använder Apple Plånbok där jag lagt in mitt bankkort.
Jag har gjort massor med betalningar men jag kan bara se de tio senaste betalningarna. Kan jag se de i telefonen på nåt vis?
(Jag kan ju gå in på bankappen men där står ju det inte alltid ett identifierbart namn på transaktionen så där är svårt att hitta.)

Stalle

Vad är en "tillräckligt bra" dator idag?

Min gamla Core i5 750 med 8 GB RAM och ett Radeon 7970 tuggar snällt på men jag vill ogärna stå här med en dator som plötsligt inte vill starta längre. Dessutom skulle jag gärna krympta systemet och bli av med ljudet från vattenkylningen på kuppen.

Processorn, klockad till 3,5, räcker egentligen rätt långt för det jag använder den till dvs lite spel, primärt RTS:er som inte gör sig på XBOX:en, och fotoredigering. Sjukt imponerande på sitt sätt mtp att tidigare datorer kändes rätt slöa efter bara 3-4 år och den här har funkat bra i 12.

Vill inte lägga en förmögenhet, men samtidigt gärna ha nåt man kan ha ett par år till. Vad är lämpligt?

Läste du inte frågan ordentligt? ;)
Jag borde kanske iofs skrivit användningsområdet i första meningen för att göra det enkelt.

Sen är jag ju inte dummare än att jag kan plocka ihop antingen ett i3/i5 paket eller ett Ryzen-paket för 3500-4000 och få det att funka. Det jag inte känner att jag har koll på längre är hur mycket som hänt "senaste tiden". Dvs jag kanske är helnöjd med i3 eller Ryzen 3000-serien? Eller är det som det var 2011 när jag köpte den här att i5 är det som gäller?

Jobbdatorn har nåt mobilt i5 8000-chip och den funkar väl OK men mobilchippet känns inte som nån direkt raket och 16 GB RAM är i minsta laget. Men jag anar att ett stationärt chip av nuvarande generation och dubbla TDP:n springer i cirklar runt det..

Det som har hänt de sista 15 åren eller så är att vi har fått fler kärnor. Hastigheten per kännerna ligger kvar eller ibland till och med minskar något. Det mesta som har att göra med spel och bildredigering är enkeltrådat och då ger en modernare cpu inte så mycket. RTS och bilder är inte heller så mycket data som behöver skyfflas, så snabbare minnen spelar inte heller jättestor roll.

Det som har tagit kliv framåt är datalagring. Allt från magnetiska, via SSD till NVMe.

Det som har hänt de sista 15 åren eller så är att vi har fått fler kärnor. Hastigheten per kännerna ligger kvar eller ibland till och med minskar något. Det mesta som har att göra med spel och bildredigering är enkeltrådat och då ger en modernare cpu inte så mycket. RTS och bilder är inte heller så mycket data som behöver skyfflas, så snabbare minnen spelar inte heller jättestor roll.

Det som har tagit kliv framåt är datalagring. Allt från magnetiska, via SSD till NVMe.
Jo SSD:er har jag bränt igenom ett par stycken på nuvarande dator, och en NVMe-disk står väl också på schemat om jag uppgraderar.

Så summan är då att det mesta med motsvarande klockhastighet kommer räcka. Ryzen eller i3 då?

Sen kanske ett par kärnor till inte hade skadat ändå, LR står och bygger 1:1 previews på semesterns foton och den har hållit på ett rätt bra tag nu och verkar multitaska rätt bra.

1692461158238.png

Videoredigering kan jag verkligen tänka mig är multitrådat, men att öka kontrasten i en bild känns väldigt enkeltrådat i min värld.
Det beror förstås lite på vad det är för operation och vilket program man använder, och mycket är ju gpu-accelererat idag, men bilden splittas upp i lagoma chunks som behandlas parallellt.

Jo SSD:er har jag bränt igenom ett par stycken på nuvarande dator, och en NVMe-disk står väl också på schemat om jag uppgraderar.

Så summan är då att det mesta med motsvarande klockhastighet kommer räcka. Ryzen eller i3 då?

Sen kanske ett par kärnor till inte hade skadat ändå, LR står och bygger 1:1 previews på semesterns foton och den har hållit på ett rätt bra tag nu och verkar multitaska rätt bra.

Visa bilaga 647346
Du verkar ju ha bra koll, men så många kärnor som möjligt är väl bra? Brukar ju finnas en sweetspot mellan pris och prestanda. Sist jag kollade så låg den i någonstans i mitten av i5-modellerna men idag har jag inte alls koll. Känns dumt att ta de snålaste om det skiljer några 100-lappar?

Minne verkar dock bra att fläska på med, min jobbdator fick en rejäl boost av uppgradering från 16 till 32GB.

AMD drar väl fortfarande mindre vid samma prestanda? Det kan ju verkligen vara något att titta på om du vill minimera ljudet.

Jag hade visst 8gb i jobb laptop (chrome och ppt). Vissar sig att win10 crashar utan varning eller felmeddelande när det tar slut...snyggt jobbat.
Så 16 behövs för office och surf. Otroligt

Hur länge ska den räcka, till det du nu och framöver tänker använda den till?
Med datorer blir man ju så fort så att säga fartblind. Två-tre dagar, sedan är fascinationen över hur bra bygget blev och hur snabbt det går.
En gång i tiden var jag rätt duktig på att bygga tysta datorer. Något jag snabbt märkte var att in-fläktar orsakar turbulens och inte gör så mycket nytta. En bra fläkt - Adda, tror jag då - högt upp bak ger rätta luftströmmen till ringa ljud. Inte dras så mycket vind in heller.

Hur länge ska den räcka, till det du nu och framöver tänker använda den till?
Med datorer blir man ju så fort så att säga fartblind. Två-tre dagar, sedan är fascinationen över hur bra bygget blev och hur snabbt det går.
En gång i tiden var jag rätt duktig på att bygga tysta datorer. Något jag snabbt märkte var att in-fläktar orsakar turbulens och inte gör så mycket nytta. En bra fläkt - Adda, tror jag då - högt upp bak ger rätta luftströmmen till ringa ljud. Inte dras så mycket vind in heller.
Nackdelen med undertryck i chassiet (som det blir med bara utblås) är att det gärna letar sig in damm över allt. Flera stora fläktar på lägre varvtal och med dammfilter som är lätta att ta av och rengöra råder bot på både ljudnivå och dammproblem.

Planerar en off-site backup tillsammans med min syrra till datorn+bilder från telefonen.

Tanken är att sätta en HDD i routern (nas drar iväg rätt fort i pris) typ en 5TB ironwolf eller liknande.

Hårddisken behöver ett case med usb anslutning, kanske xtra ström beroende på vilken modell det blir.

Vad tror ni? Någon som kör samma upplägg?

Tänker att om man gör så kan man flytta disken vid senare tillfälle till, nas eller in i datorn eller vart som.

Planerar en off-site backup tillsammans med min syrra till datorn+bilder från telefonen.

Tanken är att sätta en HDD i routern (nas drar iväg rätt fort i pris) typ en 5TB ironwolf eller liknande.

Hårddisken behöver ett case med usb anslutning, kanske xtra ström beroende på vilken modell det blir.

Tänker att om man gör så kan man flytta disken vid senare tillfälle till, nas eller in i datorn eller vart som.
Jag kör backup med två vanliga usb-diskar som då och då pluggas in i datorn och kör full system-backup, typ en sådan:

Den ena förvaras off site. Pluggar de direkt i datorn då jag gör backup av hela systemet. Känns de onödigt att ha de inkopplade i routern 24/7.

Kör NAS med RAID och kör backup på allt här i huset. Tycker det fungerar fint.

Jobbar mot fjärrskrivbord (RDP i Win10 Pro) och är uppkopplad mot ett mesh-system (TP-Link Deco X20). När jag i vardagsrummet är uppkopplad mot den AP'n som är direktinkopplad i routern flyter allt på bra med noll avbrott/hack. Lycka.

När jag däremot är uppkopplad mot AP'n som är närmast kontoret får jag disconnects var 5:e-10:e minut:

1693377382830.png

Som dröjer i 5-10 (själadödande) sekunder. WTF?!?!

RDP-klienten säger att anslutningen är bra:

1693377592497.png

Datorns anslutning till kontors-AP'n är bra:

1693377739324.png

Och kollar jag kontors-AP'n's ("Kök", för att addera lite förvirring) uppkoppling mot huvud-AP'n ("Vardagsrum") så är även den bra:

1693378169357.png

Just nu är det 6 klienter uppkopplade mot just "Kök" men det brukar inte spela någon roll, även om arbetsdatorn är den enda uppkopplade klienten mot "Kök" så tappar den RDP-uppkopplingen lika ofta.

Easy fix någon?

Du kan ju prova det som en quick-fix, i så fall är det ju något med den trådlösa kopplingen, och då kan du behöva ha fler förstärkare på vägen.
Rotade fram mina gamla ethernet-över-elnätet-dosor och två nätverkskablar och vips har jag "direktlina" till routern.. får se om det håller sig stabilt eller om det fortsätter tappa. Tack för kabel-inspo :)

Jag har ett rum utan cat och olyckligtvis är är det där Zwift står.
Jag hade lite problem med stabilitet på någon av klientera och det blev mycket bättre när jag tar ner all wifi i en brygga. Detta trots att bryggan är en gammal N router med intern antenn. En 3e AC mesh hade varit ännu bättre men detta drar utan problem 2x zwift och netflix. Sen direct connect mellan kickr och router.

Sätt en sladd från arbetsdatorn till mesh grejen också.... wifi är djävulen.
Ja.. men nu står ju meshgrejen olyckligtvis inte i arbetsrummet utan i köket bredvid (närmre huvudenheten i vardagsrummet).

Homeplug-lösningen verkar stabil so far, noterade dock att jag har endast 30Mbit/s ner/upp, sannolikt pga uråldrig Homeplug som jag, utan att ha kollat, misstänker har teoretiskt stöd för max 100Mbit/s. Hastighet kvittar dock här, behöver ju endast kunna driva ett fjärrskrivbord.

Dock märkligt att det över wifi endast är just fjärrskrivbord som rasar.. all annan internetverksamhet (surf, videomöten över Teams, streamad media etc) har alltid flutit på bra över wifi i arbetsrummet.

Ja.. men nu står ju meshgrejen olyckligtvis inte i arbetsrummet utan i köket bredvid (närmre huvudenheten i vardagsrummet).

Homeplug-lösningen verkar stabil so far, noterade dock att jag har endast 30Mbit/s ner/upp, sannolikt pga uråldrig Homeplug som jag, utan att ha kollat, misstänker har teoretiskt stöd för max 100Mbit/s. Hastighet kvittar dock här, behöver ju endast kunna driva ett fjärrskrivbord.

Dock märkligt att det över wifi endast är just fjärrskrivbord som rasar.. all annan internetverksamhet (surf, videomöten över Teams, streamad media etc) har alltid flutit på bra över wifi i arbetsrummet.

Jag hade liknande problem när jag bodde i lgh. Minns inte om det bara var RDP som rasade men det var det som var symptom. Att den låste hela tiden och ibland kom tillbaka och i bland dök helt.

Du drog homeplug direkt till datorn? Ja, det går ju bra men blir en extra bonus om du kan dra kabel till mesh och sen kabel från mesh till arbetsdator. Fast med homeplug så kanske det kan bli en extra komplexitet och bottleneck....

Sen vet jag inte vad som händer om man sätter olika noder på olika back-end. Om de optimierar hastighet åt båda håll eller enbart clientens wifi. Jag har bara en på cat nu men skaffar jag en till så blir det en på cat och en på wifi. Det ska väl funka men en på cat och en på gammal plug kanske blir sketchy.

Jag hade liknande problem när jag bodde i lgh. Minns inte om det bara var RDP som rasade men det var det som var symptom. Att den låste hela tiden och ibland kom tillbaka och i bland dök helt.

Du drog homeplug direkt till datorn? Ja, det går ju bra men blir en extra bonus om du kan dra kabel till mesh och sen kabel från mesh till arbetsdator. Fast med homeplug så kanske det kan bli en extra komplexitet och bottleneck....
Yes.. router till homeplug 1, och homeplug 2 till dockningsstationen. Funkar fint så nu skall jag inte mixtra med det mer. På altanen och i vardagsrummet, dvs mina två andra huvudsakliga arbetsrum, har jag inte upplevt några RDP-drops över wifi.

Min erfarenhet av datorer som crashar utan varning eller loggar är att antingen är det en trasig minnesmodul, eller så är det PSUn som sviktar. Senaste gången var det en 10+ år gammal PSU jag fick byta.
De kollade dumploggen som säger att det är minne + att mer minne hjälpte.
Nu kan det ändå varit fel på modulen, jag vet inte om det fanns en ledig slot eller de satte i en ny 16G modul.

Jag ligger på 85% av 16G nu med nästan bara office, teams & chrome

De kollade dumploggen som säger att det är minne + att mer minne hjälpte.
Nu kan det ändå varit fel på modulen, jag vet inte om det fanns en ledig slot eller de satte i en ny 16G modul.

Jag ligger på 85% av 16G nu med nästan bara office, teams & chrome
Jag bränner också av nästan allt av mina 16 GB på att vara "office-ingenjör". Håller tummarna för att 32 är standard nästa år när det är dags att byta ut jobbdatorn...

Minnesallokering är lite lurigt. Ibland är det så att applikationer tar minne när det är möjligt och (ibland) släpper det när något annat vill ha minne så man skall inte bara stirra sig blind på använt minne. Jag skulle tro att 16GB räcker ett tag till om man inte gör något annat än office och browser (och teams el motsv)

Minnesallokering är lite lurigt. Ibland är det så att applikationer tar minne när det är möjligt och (ibland) släpper det när något annat vill ha minne så man skall inte bara stirra sig blind på använt minne. Jag skulle tro att 16GB räcker ett tag till om man inte gör något annat än office och browser (och teams el motsv)
+1
Ledigt minne är ju onödigt minne.

Tillbaka
Topp