Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Härligt att se!

Jag flyttade om lite bland flaskställen (man har alltid ett par för få känns det som) och nu står cykeln i stort sett redo för Smålandsäventyr! Det märks att väskorna är gjorda för modern geo med slopat överrör och lägre standover. Behövde byta ett par remmar och vinklarna mot styrrör osv stämmer inte exakt (har nästan ingen glipa mellan downtube och väska på min vanliga cykel). Men det här kommer funka fint!

0D4FFCD4-10CD-4906-ACAE-EB7C138906C6.jpeg

Visa din Miyata!
Äntligen skaffat en Miyata!

En Valley Runner från 1988 (eller hur?).

Köpte ram, gaffel, skärmar, hjul och däck av @Moses95 som tidigare byggt upp cykeln otroligt fint. Efter att ha provcyklat den i våras blev jag smått kär så kunde inte motstå den när han sen skulle sälja den.

Efter en vecka hemma med förkylning har jag hunnit få färdigt det mesta på cykeln. Byggt ett nytt bakhjul med en riktigt bred Rigida-fälg och ett ganska tråkigt nav som jag snyggade till i svarven och satte en ny body på, vill kunna köra upp till 12-delat annars hade jag nog kört på ett lite snyggare tidstypiskt nav.

Styrstam + adapter från VO, Pelago rack fram och bak, 105 bak -och framväxel, Tiagra 9-delade reglage.

Beställt en styrlinda från Grepp, kul med svensktillverkat samt smidigt att kunna plocka av och på, verkar även som den kan tvättas i maskin, smidigt när man beställer en rosa (för att matcha logotyp på ramen såklart!) https://grepp.cc

Som den inbitne mountainbikern jag är känner jag mig lite skeptisk till bockstyre men ger det en chans. Nu ska det på lite väskor och sen blir det förhoppningsvis ett litet cykeläventyr under semestern senare i sommaren.

Kan verkligen rekommendera lösningen på bilden nedan för att bogsera en cykel, plockat hem tre cyklar med den och det funkar så länge ramen inte är väldigt kort, lite risk att vevlagerhuset åker emot bakdäcket då.

Fred!!

/Oskar

E6544507-9830-4D08-A487-ED2C3206051D.jpeg
IMG_3770.jpeg
IMG_3646.jpeg
IMG_3647.jpeg
IMG_3589.jpeg
IMG_3584.jpeg

Visa din Miyata!

Köpte ram, gaffel, skärmar, hjul och däck av @Moses95 som tidigare byggt upp cykeln otroligt fint. Efter att ha provcyklat den i våras blev jag smått kär så kunde inte motstå den när han sen skulle sälja den.

Efter en vecka hemma med förkylning har jag hunnit få färdigt det mesta på cykeln. Byggt ett nytt bakhjul med en riktigt bred Rigida-fälg och ett ganska tråkigt nav som jag snyggade till i svarven och satte en ny body på, vill kunna köra upp till 12-delat annars hade jag nog kört på ett lite snyggare tidstypiskt nav.

Styrstam + adapter från VO, Pelago rack fram och bak, 105 bak -och framväxel, Tiagra 9-delade reglage.

Beställt en styrlinda från Grepp, kul med svensktillverkat samt smidigt att kunna plocka av och på, verkar även som den kan tvättas i maskin, smidigt när man beställer en rosa (för att matcha logotyp på ramen såklart!) https://grepp.cc

Som den inbitne mountainbikern jag är känner jag mig lite skeptisk till bockstyre men ger det en chans. Nu ska det på lite väskor och sen blir det förhoppningsvis ett litet cykeläventyr under semestern senare i sommaren.

Kan verkligen rekommendera lösningen på bilden nedan för att bogsera en cykel, plockat hem tre cyklar med den och det funkar så länge ramen inte är väldigt kort, lite risk att vevlagerhuset åker emot bakdäcket då.

Fred!!

/Oskar

Visa bilaga 632879Visa bilaga 632880Visa bilaga 632881Visa bilaga 632882Visa bilaga 632883Visa bilaga 632884
Här snackar vi färgborttagning, ingen lut där inte.

Visa din Miyata!

Fred!!

/Oskar

Visa bilaga 632879Visa bilaga 632880Visa bilaga 632881Visa bilaga 632882Visa bilaga 632883Visa bilaga 632884
5/5 på den! Perfekt cykel imo!

Riktigt smart lösning. Har funderat på hur man smartast fraktar cyklar i 15 år och det där var genialt! Är det en 1” stam? Jag får börja leta efter stammar och nav som passar helt enkelt :) äger ingen bil så det där behovet finns rätt ofta.

Visa din Miyata!
5/5 på den! Perfekt cykel imo!

Riktigt smart lösning. Har funderat på hur man smartast fraktar cyklar i 15 år och det där var genialt! Är det en 1” stam? Jag får börja leta efter stammar och nav som passar helt enkelt :) äger ingen bil så det där behovet finns rätt ofta.
Haha tack! Precis samma här - ingen bil och ett behov av att åka och hämta cyklar titt som tätt (undrar hur det kommer sig) så då funkar det toppen!

Precis, men beroende på vilket nav det är så kan det nog funka med vilken vanliga styrstam som helst som är lång. Ska fixa en cykel till min syster som jag kanske kan plocka en från om du vill ha!

Visa din Miyata!
Det var då själva f-n att man aldrig ska vara nöjd och låta saker vara.
Roat mig med att flytta runt lite på cyklarna och kan inte riktigt bestämma mig för var som blir bäst.

Men ganska stiligt blev det iallafall. Lånade hjul från 110an och ett Nitto Grand Bois-styre som behöver mycket längre höljen än jag hade på, men kunde inte motstå frestelsen att cykla en sväng.
IMG_5541.jpeg
IMG_5544.jpeg
IMG_5543.jpeg
IMG_5546.jpeg

Visa din Miyata!
Det var då själva f-n att man aldrig ska vara nöjd och låta saker vara.
Roat mig med att flytta runt lite på cyklarna och kan inte riktigt bestämma mig för var som blir bäst.

Men ganska stiligt blev det iallafall. Lånade hjul från 110an och ett Nitto Grand Bois-styre som behöver mycket längre höljen än jag hade på, men kunde inte motstå frestelsen att cykla en sväng.
Visa bilaga 632939Visa bilaga 632940Visa bilaga 632941Visa bilaga 632942
Du är en fri man Slajsar’n, känn efter med magen och bygg och flytta runt som du känner för dagen!

Snyggt är det i alla fall!

Visa din Miyata!
Haha tack! Precis samma här - ingen bil och ett behov av att åka och hämta cyklar titt som tätt (undrar hur det kommer sig) så då funkar det toppen!

Precis, men beroende på vilket nav det är så kan det nog funka med vilken vanliga styrstam som helst som är lång. Ska fixa en cykel till min syster som jag kanske kan plocka en från om du vill ha!
Får du loss något är jag intresserad!:D har en hel låda med prylar att byta mot och annars löser vi det också.

Visa din Miyata!
Den här Terrarunnern såg jag nere på stan för en dryg månad sedan. Jisses vad det sitter mycket 90-talsgodis på den.

Här är en relativt nytagen bild:
72E3FE76-40E0-4A19-850B-1AEAE9267E21.jpeg

Jag är obotlig cykelnörd och när jag scrollade igenom mina gamla bilder insåg jag att jag redan smygfotat exakt samma cykel, fast nästan ett år tidigare.

Dessa bilder är ett år gamla:
75F4F669-4FA3-421E-AEFB-E55D51860610.jpeg
6D0C8298-AC41-4095-87C1-B15FF20F9290.jpeg
1956C31C-03B6-44A6-A215-23EDFFF13DB6.jpeg

Ett år senare så verkar cykeln fortfarande vara i ett väldigt fint skick och den har berikats med en marzocchi bombergaffel, det gillar jag. Att det sitter lite tråkigare däck på cykeln och att barendsen har rykt kan jag acceptera, det som sitter på nu är säkert mer lämpligt till brukscykling ändå, vilket verkar vara användningsområdet för denna.

Vem denna, för mig okända, Miyata-cyklist än är, så har hen i alla fall väldigt god smak och verkar duktig på att hålla sin klenod i bra skick. Är denna människa möjligtvis någon som läser denna tråd och som vill ge sig till känna?

Visa din Miyata!
Den här Terrarunnern såg jag nere på stan för en dryg månad sedan. Jisses vad det sitter mycket 90-talsgodis på den.

Här är en relativt nytagen bild:
Visa bilaga 632984
Jag är obotlig cykelnörd och när jag scrollade igenom mina gamla bilder insåg jag att jag redan smygfotat exakt samma cykel, fast nästan ett år tidigare.

Dessa bilder är ett år gamla:
Visa bilaga 632987Visa bilaga 632985Visa bilaga 632986
Ett år senare så verkar cykeln fortfarande vara i ett väldigt fint skick och den har berikats med en marzocchi bombergaffel, det gillar jag. Att det sitter lite tråkigare däck på cykeln och att barendsen har rykt kan jag acceptera, det som sitter på nu är säkert mer lämpligt till brukscykling ändå, vilket verkar vara användningsområdet för denna.

Vem denna, för mig okända, Miyata-cyklist än är, så har hen i alla fall väldigt god smak och verkar duktig på att hålla sin klenod i bra skick. Är denna människa möjligtvis någon som läser denna tråd och som vill ge sig till känna?

”Servo wave action”, jo jag tackar!

Visa din Miyata!
Hej, jag äŕ ny på forumet. Jag har haft min miyata 712 sen 1989. Jag köpte den efter att en likadan hade blivit stulen.
Jag började fixa med den efter det att hjulen hade börjat rasa sönder. Först blev den en uppgraderad landsvägs-racer, men i den senaste upplagan är den nog mest en cafe-glidare.
Det är inte mycket som är kvar av orginaldelarna. Förutom ram och gaffel är det bara bromsarna. Styre, styrstam, bromshandtag och bromsklossar är från Brick Lane Bikes. Drivlinan är SRAM. Pedaler, skruvar och trissor är KCNC.
Sadeln från Brooks tycker jag blev lite fel färg. Undrar om den går att färga i nån färg som passar . Den var ganska obekväm i början, men nu har jag lyckats rida in den så att den passar rumpan bättre.
Från början hade jag tänkt att den skulle bli dixie, men så hade jag dom där kaxiga hjulen från American glassig, och att sätta enkeldrev på ett växelhjul verkade inte som nån bra idé- och så är det ju skönt att ha några växlar.
Jag funderar också på att byta bromsarna till samma eloxerade blå finish, men för tillfället så har BLB bara den ena (vilken det nu var) i lager.

Bilagor

• DSC_0229~2.JPG
    DSC_0229~2.JPG
    1.4 MB · Besök: 81
Visa din Miyata!
IMG_3576.jpeg

Sist jag visade upp min Miyata-samling 1-2 år sedan, så var denna 1991 alu-carbon CT3000 med guldfärgad MIYATA-logga under ombyggnad, så nu är det hög tid att visa upp resultatet.

Nu står denna skönhet redo för säsongen med 9,60/9,98 kg utan/med pedaler

Nybyggda hjul byggda med Mavic CXP Pro fälgar, silverfärgade RS400 nav & DT Swiss ekrar på 25mm däck.
Vevlagret bytt mot modernt kapslat, kassetten modern av 105-modell.
Komponenterna är av varierande årgångar begagnade Dura-Ace för växlar/vevparti/broms.
Ramväxelreglagen hanterar numera 2x10 växlar via 50/38 x 11-28 utväxling som drivs via KMC-kedja med reusable-”missing link” vilket ger enkel löstagning för pedantisk rengöring
:-)
Bromshandtag utbytta mot prisvärda R400-modellen som för mig ser identiskt ut och blanka liksom den dyra Dura-Ace motsvarigheten.

”Kronan på verket” blev nyinköpta sadeln San Marco Concor Supercorsa med Rhino-läder som flörtar med ramens carbon-finish, vilken är i nästan nyskick.

Flaskhållare av nyköpta Cat-Eye som för övrigt är identiska med de Cat-Eye som sitter sedan inköpet i cykelaffär 1991 på min Skyrunner Carbon.
_20220430_230746.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu är du långt från Skåneland, måste bli många mil. Bra jobbat?
Det blev faktiskt en hundramilare, tanken var att följa en del av Vätternrundan och några av cyklisterna men tog fel på dag! Lite snopet att logga in här på lördag kväll och se att loppet redan var kört.

Banvallen mellan Ambjörnarp-Falköping och särskilt biten söder om Ulricehamn är en riktig guldklimp att cykla :love:

Får se kanske lägger upp en liten berättelse om turen ...

Visa din Miyata!

Fred!!

/Oskar

Vad är det för styre på din Bridgestone? Ser soft ut!

Visa din Miyata!
IMG_3604.png

Ett eventuellt projekt på min Alu-ValleyRunner, är att byta 26” till 28” men då hojen har canti-broms är som jag ser det enda att ersätta med landsvägsbroms.

Byta gaffel är förvisso lätt men då har jag ändå bakhjulet kvar att lösa.
Fråga: Har jag ytterligare alternativ utan att svetsa om canti-fästen?

(Jag tänkte börja cykla till jobbet och vill inte duscha direkt efter cykelturen dit, så vill ha bäst rull/effekt, därav funderingar på detta 28” med 32mm däck då jag tänker mig stänkskärmar ska få plats, men det blir tight med 8mm fritt)

Ett alternativ är förstås välja annan cykel, men har ju denna redan i min ägo, så….

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 634196
Ett eventuellt projekt på min Alu-ValleyRunner, är att byta 26” till 28” men då hojen har canti-broms är som jag ser det enda att ersätta med landsvägsbroms.

(Jag tänkte börja cykla till jobbet och vill inte duscha direkt efter cykelturen dit, så vill ha bäst rull/effekt, därav funderingar på detta 28” med 32mm däck då jag tänker mig stänkskärmar ska få plats, men det blir tight med 8mm fritt)

Ett alternativ är förstås välja annan cykel, men har ju denna redan i min ägo, så….
Hur kommer det sig att du vill byta till 28 tum? Det finns lättrullade däck till 26 också, om det bara skulle vara det.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 634196

Hur kommer det sig att du vill byta till 28 tum? Det finns lättrullade däck till 26 också, om det bara skulle vara det.
Instämmer, när jag körde asfalt med mina Compass-26:or första gången insåg jag att jag borde byta till högre utväxling, så mycket mer lättrullade var de jämfört med mina standardostar Conti RaceKing.

Köp ett par René Herse Rat Trap Pass Standard nästa gång du känner dig rik. Du kommer att tjäna in det på nolltid om du pendlar några dagar i veckan.

Visa din Miyata!
@Peth Vilken cykel blir det för Paris-Brest-Paris? Miyata 1000?
Blir nog min Strael. Den är lite bättre på det mesta, så den blir totalt sett lite snabbare per kilometer. Åker man många kilometer så blir lite snabbare till slut ett par tre timmar kortare totaltid.

Om det däremot utlovas oavbrutet regn så kan valet falla på en cykel med skärmar. Kanske Nishikin.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 634196

Ingen signifikant skillnad i rull baserat på storlek. Panaracer passela finns vad jag vet i 26” och de är lite billigare och lite tråkigare än René herse men klart billigare och jag tror ingen dödlig märker någon större skillnad :) de bör gå in under ett par skärmar på din cykel med de gamla bromsarna :)

Visa din Miyata!
@slice me nice

Tänkte på rotationsvikten, mätte upp ca 0,4kg diff mellan mina 26” nästan nya hjul med 26-559 Kojak slicks och en väns (ej de på bilden) 28” nybyggda hjul med 32-622 semislicks.
Mina Kojak känns trafikfarliga för jobbpendling, bör kunna hojja när det regnar också

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ingen signifikant skillnad i rull baserat på storlek. Panaracer passela finns vad jag vet i 26” och de är lite billigare och lite tråkigare än René herse men klart billigare och jag tror ingen dödlig märker någon större skillnad :) de bör gå in under ett par skärmar på din cykel med de gamla bromsarna :)
De där Rene Herse är snygga med gula/ bruna däcksidor och stora med mycket luft som fjädrar, men nog enbart för bra väder då de har minimalt mönster, så de är nästan slicks.

Panaracer Passela 26x1,75 kan vara en lösning eller
Panaracer Gravelking 26x2,1 så fyller de ut lika mycket som mina befintliga grovmönstrade Panaracer Smoke 26x2,1.

Börjar nog med att köpa skärmar, så får jag först se hur mina Smoke passar.

Gillar tanken med att bibehålla 26” då mina fälgar är förberedda med centerlock,
som möjliggör framtida byte/uppgradering av framgaffel till en med skivbroms.

Tillbaka
Topp