Borttappad nyckel till Thule takcykelställ

Ante1010

Medlem
Alltså...frågar åt en vän.
Denna vän har tappat bort bägge nycklarna till sitt Thule Proride-räcke.
Hur faskien ska ja...han gå till väga nu mån tro?
Idéer???

Tipsa kompisen om att på äldre lås står koden tryckt på cylindern. Då ska det bara vara att beställa nya nycklar.

Om din kompis inte har låst låset så kan hen plocka ut cylindern med hjälp av den tjocka ”ändringsnyckeln” och ersätta med en ny cylinder.

Om låset är låst får kompisen nyttja våld eller kontakta Thule

Kompisen har inte en liten bricka med koden liggandes hemma?
https://happyride.se/forum/threads/den-stora-saida-traden.1352938/ fungerar möjligen även för att hitta nycklarna!

Idéer???
På mitt (jätte)gamla Thuleräcke finns ett nummer på låsen och nycklarna, kolla om du har det och i så fall kontakta Thule med det?

Idéer???
Är grejorna låsta? Är det olåst eller om du har nyckelnumret, så har Bikester ett utbud av nycklar och cylindrar.

Om de är låsta, är det inte bara att borra ut det? Jag har borrat några cylindrar på gamla kawasaki och nån Honda. Det var inga problem.

Är det panik så går det att låsa upp med en stor skruvmejsel. Säkerhetsvärdet i själva låset är rätt lågt.

Problemet är att cylindern är "inkapslad" så det står ingenting, i vart fall inte synligt.
Säker på det? Det är instämplat vid nyckelhålet. I alla fall på mina lås.
IMG_5709.jpeg

En kompis* råkade ut för låsta lås med räcke monterat på taket. Han åkte till en låssmed som på cirka 20 min lyckades dyrka upp samtliga lås. (De var säkrare än kompisen trodde). Sedan köpte kompisen nya cylindrar och nycklar för att ersätta de gamla. Då passade kompisen på att byta ut cylindrarna i själva cykelhållaren också, så nu har samtliga lås samma nyckel. Kompisen hade blivit smartare iom med detta och noterade därefter nyckelnummer för att kunna lösa med bara ny nyckel om det skulle hända igen.

... två dagar efter denna operation hittade kompisens fru originalnycklarna i en låda... men, nu har komppisen åtminstone one key-system eller vad Thule nu kallar det.

*Jaja, det var faktiskt jag...

Är det panik så går det att låsa upp med en stor skruvmejsel. Säkerhetsvärdet i själva låset är rätt lågt.
Det fick bli ditt förslag så nu är det löst, om än olåst...Kan vara värt att ha med sig framgent att låsen inte är avsedda för annat än att hålla spontantjuven borta. Räckte med en skruvmejsel.

Det fick bli ditt förslag så nu är det löst, om än olåst...Kan vara värt att ha med sig framgent att låsen inte är avsedda för annat än att hålla spontantjuven borta. Räckte med en skruvmejsel.

Jag ser låset som ett skydd vid röd trafikljus. Har dock bestämt mig att det inte är så farligt vid rödljus i Sverige, så jag låser aldrig längre.

Tillbaka
Topp