Ska front derailleur sitta i denna vinkeln?

Linus Harald

Aktiv medlem
PXL_20230619_110610489.jpg

Är det rätt vinkeln på denna framväxeln? Tycker det ser ut som den ligger för nära längst upp i bild (alltså neråt är cykeln är vänd rätt). Ultegra 6800 såvitt jag vet

Den sitter på olika avstånd från klingan just nu på olika ställen, men det kanske ska vara så?

Eller är den sned/feljusterad/-monterad

Hyfsat, ställer in men ibland när jag växlar till stora klingan så fastnar den mellan klingan och växel"bladet". Vet inte vad det kan bero på. Ska proffscykla sen och se hur det fungerar med tryck på pedalerna
Blev kanske fel med autokorrekt där, men jag tror jag gillar "proffscykla" bättre än "provcykla" ?

Den sitter för långt från klingan. Läs manualen, montera framväxeln enligt den och sen cykla. Proffscykla eller cykla vanligt, valet är fritt!

Framväxel skall du aldrig växla med tryck i pedalerna. Det är ett bra sätt att förstöra kedjan.
Ok! Bra att veta, men bak går bättre då? Jag brukar dock inte växla fram pga att det känns märkligt och hackigt att göra det men bra att veta att det även är olämpligt.

Den sitter för långt från klingan. Läs manualen, montera framväxeln enligt den och sen cykla. Proffscykla eller cykla vanligt, valet är fritt!
Baserat på bilden så ser den i alla fall ut att sitta för högt. 1-2 mm som Pfaff sa
received_858928675564373.jpeg

Jag har sänkt den nu så den ligger 2mm från det blåa stället på bilden. Men det jag tycker är konstigt är att avståndet är olika på det blå stället och det röda stället i bilden. Ska det vara så olika? Skiljer kanske 3mm

Det ser ut som att växeln är skadad inom det grönmarkerade området. Buren ser ut som att den är böjd inåt. Eller är det en synvilla? Kan detta vara orsaken till att kedjan fastnar?
InkedUltegra-6800-fd.jpg

Det ser ut som att växeln är skadad inom det grönmarkerade området. Buren ser ut som att den är böjd inåt. Eller är det en synvilla? Kan detta vara orsaken till att kedjan fastnar?
Visa bilaga 633415
Nu när jag testcyklat så har kedjan inte fastnat öht dock, så kan varit enbart när jag justerade cykeln uppochner. Ska fortsätta testa lite mer och vara observant. Ser ut som den sitter lite snett där den är skruvad på ramen. Försämras funktionen får jag gräva djupare men funkar det så funkar det antar jag ?. Hade dock fått svar på hur det ska vara, lika avstånd runtom

Shimano FD-6800 ser ut så. Däremot som påpekats, brukar "korgen" vara närmast klingan längst fram och inte bak. Korg eller fäste kan fortfarande vara snett.

Minnet felar ofta, men jag tror det står i Dura Ace-beskrivningen att man inte ska trampa när man använder bakväxeln heller. Det är en viss risk att jag syndar där.

Minnet felar ofta, men jag tror det står i Dura Ace-beskrivningen att man inte ska trampa när man använder bakväxeln heller. Det är en viss risk att jag syndar där.
Det blir ingen växling om man inte trampar med utanpåliggande växlar. Trampa dock inte med hög belastning under växlandet. Det sliter på drivlinan.

Fd-6800 på en av mina cyklar. Brukar sätta korgen ca 3 mm från tändernas överkant. Fd-6800 är klart robustare än fd-r8050 som sitter på min andra cykel.

IMG_1809.jpeg

Tillbaka
Topp