det är bara så tröttsamt att höra det där om och om igen, att vi lever faktiskt i en marknadsekonomi. ingen som klagar på omoraliskt skojeri på andrahandsmarknaden har väl missat den detaljen, vilket ekonomiskt system vi lever i.
det som är värt en undersökning, av en sociolog kanske, är vad ni menar när ni skriver sådär: "fast nu har vi faktiskt kapitalism", och liknande formuleringar. jag tolkade det rakt av som "men guuud vad onödigt och puckat att klaga på skojeri, när det är skojeri som får världen att snurra. och det snurret är faktiskt omöjligt att stoppa, eller ens sakta ner, och bara svårt pantade människor tror att det går att stoppa eller bromsa genom att klaga på sakernas tillstånd på en så obetydlig plats som ett litet svenskt cykelforum."
du kan ha menat något annat förstås, okejdå. men nåt i den stilen menade du väl. (även om du nu antyder att du inte accepterar sakernas tillstånd.)
mitt inlägg var ett lite frustrerat men sakligt försvar av moralism på ett mer allmän nivå. samhället består inte enbart av folk som gör saker för sin egen privata vinning, så allomfattande är inte marknadsekonomin, vi lever inte alls i den världen. tvärtom skulle t ex hela jädra välfärden kollapsa om folk (eller folk och folk, främst kvinnor) inte brydde sig om vad som var moraliskt rätt. bara accelerationister tycker att en sådan kollaps är önskvärd. om man vill något här i världen, förändra den eller bara försvara de saker som är bra i den, så är det i min mening aldrig bra att ge upp. och ännu sämre är det att propagera för att andra ska ge upp. vilket väl (?) är en mer koncis tolkning av det du skrev: "amenåh, ge upp!".
edit: lackade lite för jag tolkade det som att det var jag som skulle undersökas av sköterskan för mitt påstått haltande resonemang. men nu inser jag det finurliga i formuleringen, det är själva jämförelsens hälta som ska undersökas, inte skaparen av jämförelsen. om det alls var en jämförelse (nej, det var det inte).