Blockettråden 2

Blockettråden 2
Antar att man kan säga att man tar den för 21 500 SEK och att säljaren är med på det.
Eller 18k kanske? ?

Blockettråden 2
Köp inte därifrån:
(och det handlar inte om champnagnen)

Blockettråden 2
?

Bilagor

• Screenshot_20230622-123148.png
    Screenshot_20230622-123148.png
    160.3 KB · Besök: 105
  • Screenshot_20230622-123137.png
    Screenshot_20230622-123137.png
    74.7 KB · Besök: 108
Blockettråden 2
Det var ett tag sen det var felvända framgafflar i tråden, men här är ett dagsfärskt objekt från Köp&Sälj. ??

Screenshot_20230625-110532.png

Screenshot_20230625-110522-640.png

Blockettråden 2
Fick mig googla på den triathlongubben. Han verkar vara en riktig hårding. Okej att hjulen inte e hans men att göra en ironman på 9:16 är ganska bra

Tänker du på detta?

Screenshot_2023-06-25-21-32-22-908~2.jpeg

Det betyder inte en Ironman på 9 timmar och 16 minuter, utan att hans bästa av tio sk. Deca Ironman (tio Ironmans i rad) gick på 9 dagar och 16 timmar.

Blockettråden 2
Att lagret ligger i kartongen håller jag med om, men nyskick?

Tjena!

Står väl ingenstans att det är i nyskick, bara att det är nytt? Vilket det är, det där lagret har garanterat inte varit monterar för det syns direkt.

Blockettråden 2
Tjena!

Står väl ingenstans att det är i nyskick, bara att det är nytt? Vilket det är, det där lagret har garanterat inte varit monterar för det syns direkt.
Kanske va jag som va snabb.
Tyckte det va fett på dammkåpan och märkligt med repor på skålarna.
Jag skulle gissa på att det inte bara legat i kartongen.

Skriver man att något är "nytt i kartong" så skulle inte jag förvänta mig repor av den mängden.

Blockettråden 2
Ah! Tack för rättelsen. Jag stårfast vid mitt påstående att gubben är en hårding dock
Där råder ingen tvekan, var han själv som försökte sälja och om min franska/alsaciska är någorlunda ok så var han 75 nu och såg ut att kunna klå mej uppför vilken backe som helst.. hade gissat på en vältränad 60-åring när man såg han. Han hade en hel del mer roliga grejer som en egen tejpad tempohjälm osv

Blockettråden 2
Där råder ingen tvekan, var han själv som försökte sälja och om min franska/alsaciska är någorlunda ok så var han 75 nu och såg ut att kunna klå mej uppför vilken backe som helst.. hade gissat på en vältränad 60-åring när man såg han. Han hade en hel del mer roliga grejer som en egen tejpad tempohjälm osv
Låter som rent och rosa guld. ?

Blockettråden 2
För ett tag sedan var det en medlem som la ut denna på försäljning för 4500.

Nu har vi en annan person lagt på en sadel och vill ha nästan tre gånger pengarna…

Tillgång och efterfråga i all ära, men att köpa upp bra prissatta cyklar utan intention att förbättra/fixa eller cykla cykeln, det gör mig lite ledsen trots allt. Jag kanske är för moralistisk men kan inte låta bli att känna att det är någon mindre bemedlad som stängs ute från sporten på grund av att en annan vill tjäna en hacka genom att bli en onödig mellanhand. Detta utan att intention att tillföra något av värde till cykeln eller communityn

Blockettråden 2
För ett tag sedan var det en medlem som la ut denna på försäljning för 4500.

Nu har vi en annan person lagt på en sadel och vill ha nästan tre gånger pengarna…

Tillgång och efterfråga i all ära, men att köpa upp bra prissatta cyklar utan intention att förbättra/fixa eller cykla cykeln, det gör mig lite ledsen trots allt. Jag kanske är för moralistisk men kan inte låta bli att känna att det är någon mindre bemedlad som stängs ute från sporten på grund av att en annan vill tjäna en hacka genom att bli en onödig mellanhand. Detta utan att intention att tillföra något av värde till cykeln eller communityn
@Boardwalk genmäle?

Blockettråden 2
äh, vi hade haft exakt noll sjuksköterskor om vi inte hade haft någon moral utöver köp&sälj-principen. något kan vara förkastligt utan att vara olagligt eller konstigt. i den här tråden beklagar vi oss över bland annat sådant. (och nej, det är inte "politik" att ha moral).
Det är väl ändå en jämförelse som haltar såpass mycket att den är värd en undersökning av en moraliskt upphöjd sjuksköterska.

Och det är skillnad på att konstatera och att acceptera. ?

Blockettråden 2
Det är väl ändå en jämförelse som haltar såpass mycket att den är värd en undersökning av en moraliskt upphöjd sjuksköterska.

Och det är skillnad på att konstatera och att acceptera. ?

det är bara så tröttsamt att höra det där om och om igen, att vi lever faktiskt i en marknadsekonomi. ingen som klagar på omoraliskt skojeri på andrahandsmarknaden har väl missat den detaljen, vilket ekonomiskt system vi lever i.

det som är värt en undersökning, av en sociolog kanske, är vad ni menar när ni skriver sådär: "fast nu har vi faktiskt kapitalism", och liknande formuleringar. jag tolkade det rakt av som "men guuud vad onödigt och puckat att klaga på skojeri, när det är skojeri som får världen att snurra. och det snurret är faktiskt omöjligt att stoppa, eller ens sakta ner, och bara svårt pantade människor tror att det går att stoppa eller bromsa genom att klaga på sakernas tillstånd på en så obetydlig plats som ett litet svenskt cykelforum."

du kan ha menat något annat förstås, okejdå. men nåt i den stilen menade du väl. (även om du nu antyder att du inte accepterar sakernas tillstånd.)

mitt inlägg var ett lite frustrerat men sakligt försvar av moralism på ett mer allmän nivå. samhället består inte enbart av folk som gör saker för sin egen privata vinning, så allomfattande är inte marknadsekonomin, vi lever inte alls i den världen. tvärtom skulle t ex hela jädra välfärden kollapsa om folk (eller folk och folk, främst kvinnor) inte brydde sig om vad som var moraliskt rätt. bara accelerationister tycker att en sådan kollaps är önskvärd. om man vill något här i världen, förändra den eller bara försvara de saker som är bra i den, så är det i min mening aldrig bra att ge upp. och ännu sämre är det att propagera för att andra ska ge upp. vilket väl (?) är en mer koncis tolkning av det du skrev: "amenåh, ge upp!".

edit: lackade lite för jag tolkade det som att det var jag som skulle undersökas av sköterskan för mitt påstått haltande resonemang. men nu inser jag det finurliga i formuleringen, det är själva jämförelsens hälta som ska undersökas, inte skaparen av jämförelsen. om det alls var en jämförelse (nej, det var det inte).

Senast ändrad:
Blockettråden 2
det är bara så tröttsamt att höra det där om och om igen, att vi lever faktiskt i en marknadsekonomi. ingen som klagar på omoraliskt skojeri på andrahandsmarknaden har väl missat den detaljen, vilket ekonomiskt system vi lever i.

det som är värt en undersökning, av en sociolog kanske, är vad ni menar när ni skriver sådär: "fast nu har vi faktiskt kapitalism", och liknande formuleringar. jag tolkade det rakt av som "men guuud vad onödigt och puckat att klaga på skojeri, när det är skojeri som får världen att snurra. och det snurret är faktiskt omöjligt att stoppa, eller ens sakta ner, och bara svårt pantade människor tror att det går att stoppa eller bromsa genom att klaga på sakernas tillstånd på en så obetydlig plats som ett litet svenskt cykelforum."

du kan ha menat något annat förstås, okejdå. men nåt i den stilen menade du väl. (även om du nu antyder att du inte accepterar sakernas tillstånd.)

mitt inlägg var ett lite frustrerat men sakligt försvar av moralism på ett mer allmän nivå. samhället består inte enbart av folk som gör saker för sin egen privata vinning, så allomfattande är inte marknadsekonomin, vi lever inte alls i den världen. tvärtom skulle t ex hela jädra välfärden kollapsa om folk (eller folk och folk, främst kvinnor) inte brydde sig om vad som var moraliskt rätt. bara accelerationister tycker att en sådan kollaps är önskvärd. om man vill något här i världen, förändra den eller bara försvara de saker som är bra i den, så är det i min mening aldrig bra att ge upp. och ännu sämre är det att propagera för att andra ska ge upp. vilket väl (?) är en mer koncis tolkning av det du skrev: "amenåh, ge upp!".

edit: lackade lite för jag tolkade det som att det var jag som skulle undersökas av sköterskan för mitt påstått haltande resonemang. men nu inser jag det finurliga i formuleringen, det är själva jämförelsens hälta som ska undersökas, inte skaparen av jämförelsen. om det alls var en jämförelse (nej, det var det inte).
Nu är vi väl iofs inte på politik. Så i ett försök att hålla mig på rätt sida:

Nej, det är inte en bra beskrivning av vad jag menade.

Ja, det är korrekt uppfattat; men jag ger dig gärna att jag borde talat om kommentar snarare än jämförelse. Alltid lär jag mig något. ?

Men inte 17 är väl att "köpa billigt och sälja dyrt" att betrakta som skojeri? Moraliskt tveksamt - visst, men knappast skojeri, åtminstone inte utifrån min definition av det senare.

Blockettråden 2
Man får göra hur man vill, men jag fnissar alltid lite när jag ser folk som köpte saker på bikester-rean med avsikt att flippa det som fortfarande har ute annonser

Blockettråden 2
Ärligt talat, om någon faktiskt lyckats med att tjäna pengar på cykelprylar (sen, att inte återinvesterat i andra cykelprylar som.man sen tappat pengar på...) så ger jag en applåd.

Blockettråden 2
Frågan är väl inte om man ska få tjäna pengar på cykling eller inte som ni försöker göra er lustiga över. Frågan är snarare om det skapar samhörighet och gynnar communityn Happyride om man slänger sig på annonser enbart i syfte att tjäna pengar som en onödig mellanhand.

Jag tycker det genomgående är tydligt att de - dvs ni- som är aktiva på forumet och därmed även bidrar till communityn, också brukar vara de som har sjysst och korrekt prissättning. Jag är övertygad om att detta inte är en tillfällighet, eller att skriva medlemmar betraktar K&S som välgörenhet. Snarare tror jag att det handlar om hur man betraktar plattformen: Är det ett forum för likasinnade och jämlikar, som gillar cykling eller är det enbart handelsplats, där det hela går ut på att plocka så många riksdaler man kan ur en annan medlems plånbok?

Tillbaka
Topp