Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om man har trippelklinga fram och 7 växlar bak, då borde jag väl få en rak kedjelinje på mitten fram och fjärde växeln bak?
Som det är nu får jag rak kedja vid mitten fram och sjätte växeln bak vilket gör att den går dåligt på mitten fram och största bak (i-landsproblem).
Går det att lösa på något enkelt sätt? Som inte innefattar att byta till singelklinga och fler bakväxlar..

Senast ändrad:
Om man har trippelklinga fram och 7 växlar bak, då borde jag väl få en rak kedjelinje på mitten fram och fjärde växeln bak?
Som det är nu får jag rak kedja vid mitten fram och sjätte växeln bak vilket gör att den går dåligt på mitten fram och minsta bak (i-landsproblem).
Går det att lösa på något enkelt sätt? Som inte innefattar att byta till singelklinga och fler bakväxlar..
Vad har du för vevlager? Är det fyrkant finns det med olika lång axel så då kan man justera på det sättet.

Som det är nu får jag rak kedja vid mitten fram och sjätte växeln bak vilket gör att den går dåligt på mitten fram och minsta bak (i-landsproblem).
minsta eller lägsta? Jag skrapar i på största bak. Den officiella lösningen är nog att växla ner fram.
Men det borde gå att justera framväxel så andra ytterligheten skrapar istället

Vad har du för vevlager? Är det fyrkant finns det med olika lång axel så då kan man justera på det sättet.
Fyrkant, men ser ut som det redan är tight mellan, får dubbelkolla.
minsta eller lägsta? Jag skrapar i på största bak. Den officiella lösningen är nog att växla ner fram.
Men det borde gå att justera framväxel så andra ytterligheten skrapar istället
Ah, förtydligade, menar lägsta (alltså största).
Grejen är att fram är justerad bra, så det skrapar inte, snarare att jag märker att den knappt vill ligga kvar på stora bak och mitten fram, känns nervös.
Ska undersöka lite mer..

Fyrkant, men ser ut som det redan är tight mellan, får dubbelkolla.

Ah, förtydligade, menar lägsta (alltså största).
Grejen är att fram är justerad bra, så det skrapar inte, snarare att jag märker att den knappt vill ligga kvar på stora bak och mitten fram, känns nervös.
Ska undersöka lite mer..
ok,jag tror min skrapar men har inte undersökt. Det är hanterbart och för en kort backe växlar jag inte ner utan lever med det. Kör nästan hela rundan på mitten. (MTB)

Ett eller flera parallellogram har åtminstone två sidor som är parallella, inte nödvändigtvis fyra, så beteckningen passar bra på de figurer skivorna bildar.

Nära nog. Man kan köra extern nederkopp för att bygga några mm extra

Det var svårt att hitta någon stel gaffel längre än 510

Min erfarenhet är att man kan köra helstel med lite lägre vevlager än med framdämping. Islag händer oftast när gaffeln är komprimerad mer än sag.

Dessutom är en lite brantare gaffelrörsvinkel ofta inte en nackdel på en helstel.

Ett eller flera parallellogram har åtminstone två sidor som är parallella, inte nödvändigtvis fyra, så beteckningen passar bra på de figurer skivorna bildar.
Avseendes växlar, fram som bak, så används väl ordet parallellogram för att beskriva de fjädrade armarna som låter växeln röra sig i sidled men tvingar den att hålla sig parallell med kedjan.

Här en bild på framväxel från Park Tools:
1688068828645.png

Källa: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/how-a-front-derailleur-works

Och här en bakväxel (röda linjer mina):
1688068883497.png

Lånad från https://bikerumor.com/shimano-12-speed-mountain-bike-groups-complete-tech-comparison/

Blir inte klok på det här.
Är detta samma däck?
och

Bara att det är fel bild på en av dom? Här är lite olika däck, och vad jag kan se så är det med lite orange(?) inte samma som det med svart sida

Till racer med fälgbroms, bara plats med 25, och använder slang.

Blir inte klok på det här.
Är detta samma däck?
och

Bara att det är fel bild på en av dom? Här är lite olika däck, och vad jag kan se så är det med lite orange(?) inte samma som det med svart sida

Till racer med fälgbroms, bara plats med 25, och använder slang.
Nej, de är olika. Tillverkarens produktnummer och EAN-nummer är ju olika på däcken fr bikester resp bike-duscount. Du hittar dem en bit ner i produktbeskrivningarna.

ok,jag tror min skrapar men har inte undersökt. Det är hanterbart och för en kort backe växlar jag inte ner utan lever med det. Kör nästan hela rundan på mitten. (MTB)
Hittade in till Sheldon Brown som såklart hade alla svar. Flyttade en 2mm bricka på bakaxeln så att allting flyttades 2mm åt höger, blev något bättre.
Mätte vevlagret också och det skulle nog vara möjligt att byta till en med något kortare axel (118->113) som ger mig ytterligare 2.5mm bättre kedjelinje.

Avseendes växlar, fram som bak, så används väl ordet parallellogram för att beskriva de fjädrade armarna som låter växeln röra sig i sidled men tvingar den att hålla sig parallell med kedjan.

Här en bild på framväxel från Park Tools:
Visa bilaga 635294
Källa: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/how-a-front-derailleur-works

Och här en bakväxel (röda linjer mina):
Visa bilaga 635295
Lånad från https://bikerumor.com/shimano-12-speed-mountain-bike-groups-complete-tech-comparison/
Det är väl ett parallellogram det också, ehuru en annan komponent. - Utan trissor. Men "armar" är nog ett bättre namn på det.

Förstår jag det rätt i att du vill kalla det alla andra kallar för parallellogram för "armar" ?

Men kalla cagen för parallellogram istället?IMG_1719.png

Ungefär så. Parallellogram är en form, inte en komponent egentligen. 'Kalla det "cage" har väl sina brister det med.

"Trisshållare" tror jag är bättre. Ett parallellogram kan ju vara vilken fyrsiding som helst, med minst två linjer med samma sträckning. En triss för mig är en rullande skiva.
Edit: Rättade skrivfel. ...Tror jojo, leksaken, går under namnet trissa, exvis Kalmartrissa.

Senast ändrad:
Här är den dummaste fråga ni hört. Är det svårt att cykla på en gravelcykel om man idag cyklar mtb?

Jag har testat racercykel någon gång och det kändes konstant som att jag skulle ramla och slå mig, svårt att hålla balansen.

Här är den dummaste fråga ni hört. Är det svårt att cykla på en gravelcykel om man idag cyklar mtb?

Jag har testat racercykel någon gång och det kändes konstant som att jag skulle ramla och slå mig, svårt att hålla balansen.
Då cyklade du nog på en cykel som inte passade i storlek. Svårt att tänka mig att en cykel som är rätt känns på det viset oavsett vilken sorts cykel.

Det är ju skillnad mellan olika cykeltyper, framförallt hur nervösa de är i styrningen. Racercyklar och brompton är supernervösa, vilket kan kännas lite ovant. Å andra sidan blir det äckligt slött att hoppa på en MTB när man har vant sig med racer. ?

Har ni någon bra rekommendation på flaska som passar bra i flaskhållare Specialized zee cage II?

gärna så billig som möjligt :)

Åh! Det var den dummaste fråga jag hört!!

Sittställningen är ju lite annorlunda, men det rör sig om minuter att vänja sig. På en av mina hojar har jag en sjukt brett styre och när jag går tillbaka till en räser så känns det som jag håller precis vid styrstammen. Men det är som sagt en vanesak.

Med dina monsterkörningar så lovar jag du vant dig efter första rundan.

Hur gör ni för att inte känna er kränkta och förbannade så fort det blir lite motvind? Idag ville jag kasta cykeln och lägga mig i diket efter 15km.

Koffeingel funkar på Öland, kanske i kombination med en minirast. Byta till lilla klingan, hihi! På Öland är det lätt att förstå varför det är två klingor fram.

Hur gör ni för att inte känna er kränkta och förbannade så fort det blir lite motvind? Idag ville jag kasta cykeln och lägga mig i diket efter 15km.
Växla ner och tänka, " jag har inte bråttom, jag har inte bråttom"
Fast i dag var det sån jäkla motvind så jag tänkte " jag vill hem igen, jag vill hem igen"
Så när den tanken kom så genade jag närmsta vägen hem.
Blev mao. en kort tur i dag.

Tycker att Durano är lite trevligare än Ultra Sport, men inte värt nästan dubbla priset.
Tack @Berk och @HåkanC för hjälp!
Det blev ett par Ultra Sport på 25 mm, lagom pris för en blekfet sällancyklartant och ett rejält komfortlyft med de gamla 23 mm Dunlop-slicksen som satt på från cykelköpet 2011. Fick även tillfälle att byta slangen fram som haft smygpunka, skönt!
En liten runda idag bara, men trots att duggregnet blev ett riktigt blött regn innan jag var tillbaka hemma var det ändå så värt att få känna hur mycket skönare cykeln blev!

Cykla i skogen så blåser det inte så mycket, jag testade med tempobågar på enduro med de skrattade åt mig i liften.

Åh! Det var den dummaste fråga jag hört!!

Sittställningen är ju lite annorlunda, men det rör sig om minuter att vänja sig. På en av mina hojar har jag en sjukt brett styre och när jag går tillbaka till en räser så känns det som jag håller precis vid styrstammen. Men det är som sagt en vanesak.

Med dina monsterkörningar så lovar jag du vant dig efter första rundan.
Tyckte körningen idag var min första monsterkörning. 165km.

Det finns en del billiga, väldigt lätta gravelcyklar med bra däck så funderar på att köpa en sådan som reserv.

Det blev ett par Ultra Sport på 25 mm, lagom pris för en blekfet sällancyklartant och ett rejält komfortlyft med de gamla 23 mm Dunlop-slicksen som satt på från cykelköpet 2011.
Bra att du blev nöjd med bytet, 12år gamla(!) däck kan även ha torkat och ha blivit sämre på många sätt.

Det finns en del billiga, väldigt lätta gravelcyklar med bra däck så funderar på att köpa en sådan som reserv.
Billiga (o lätta) cyklar är alltid intressant
Har du några exempel att posta, gärna med direktlänk?

Bra att du blev nöjd med bytet, 12år gamla(!) däck kan även ha torkat och ha blivit sämre på många sätt.

Billiga (o lätta) cyklar är alltid intressant
Har du några exempel att posta, gärna med direktlänk?

Hittar inte de andra, men säker på att jag såg någon cannondale instegsvariant under 6000 också

Tillbaka
Topp