Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns ju folk med olika behov som vanligt, här tror jag inte ens du hittar ett släp på freetrailer.Vi delade ett billigt obromsat Bauhaus-släp ( nåt danskt märke tror jag) med två andra hushåll. Funkade utmärkt för våra behov.
Men idag har man ju tillgång alldeles nästan gratis till bromsade täckta släp genom Freetrailer så varför besvära sig med att köpa?
Jag tycker att mitt 2-meters Bauhaussläp med lövhäck är kanon av främst tre anledningar:Vi delade ett billigt obromsat Bauhaus-släp ( nåt danskt märke tror jag) med två andra hushåll. Funkade utmärkt för våra behov.
Men idag har man ju tillgång alldeles nästan gratis till bromsade täckta släp genom Freetrailer så varför besvära sig med att köpa?
Bromsad eller obromsad? En bromsad är bättre tycker jag men är ju mer underhåll på den. Galler kan du nog montera på alla olika märken, jag har en Reko och det är ett bra märke.
Obromsat om det räcker för dig med den vikten (kolla vad din bil får dra obromsat med). Fina beggade obromsade släp brukar vara dyra, jag köpe ett för runt 10k nytt och sålde 7 år senare för 7k om jag inte minns helt tokigt. Det var ett Fogelstasläp i lite kraftigare utförande.
Gallergrindar är löjligt dyra, ofta kostar de nästan lika mycket som kärran. Det går att bygga en enkel lövhäck av virke med om man vill.
Brukar ofta vara erbjudanden på obromsade 750-vagnar med nätgrindar.
Släp med kåpa är ju löjligt bra om man kör mycket ris etc. Vi har häck runt nästan hela huset och när det klipps blir det stora mängder. Plastkåpa är inte så himla dyrt men det beror ju på om man tycker det är värt det såklart.
Jag hade ett fogelsta obromsat med höga häckar förut det var också bra. Nu har jag ett obromsat lorries 750 med kåpa. Köp ett släp med riktiga balkar i underredet inte bockade/popnitade varianter.
![]()
Ny obromsad släpvagn, Fogelsta FS1425-750U nätgrind-26 | Blocket
Nu har vi nya vagnar av årsmodell, 2026 med bromsat stödhjul som standard för omgående leverans! Brenderup FS1425-750U är en obromsad modell med byggskivemåttwww.blocket.se
Vi delade ett billigt obromsat Bauhaus-släp ( nåt danskt märke tror jag) med två andra hushåll. Funkade utmärkt för våra behov.
Det är väl gratis resten av dagen man hämtar upp släpet, som jag förstått det (det måste vara tillbaka när butiken öppnar dagen efter). Helt gratis om man åker dit på vinst och förlust för att hämta, 49kr om man reserverar i förväg.Kände inte till Freetrailer tidigare. Får inget grepp om vad det kostar jämfört med tex OKQ8.
Det är oftast de billigaste släpen som är bockade och nitade istället för riktigt balk och svets/skruvade.Jag tycker att gallergrindar är jättebra, då kan man komprimera grenar och ris och få med sig mycket mer. Varför tycker du att kåpa är bättre?
Tack för tipset om riktiga balkar. Hur skiljer jag en riktig balk från en som är bockad?
Första dagen är gratis. Vill du försäkra eller boka i förvag tillkommer kostnader.Kände inte till Freetrailer tidigare. Får inget grepp om vad det kostar jämfört med tex OKQ8.
Det är väl gratis resten av dagen man hämtar upp släpet, som jag förstått det (det måste vara tillbaka när butiken öppnar dagen efter). Helt gratis om man åker dit på vinst och förlust för att hämta, 49kr om man reserverar i förväg.
Som jämförelse så hyrde jag ett gallersläp i 6 timmar igår, det kostade 300 kr.
Men med ett eget släp kan man ju lasta det över tid, det är väldigt praktiskt med en egen liten sopstation på tomten.
De är ju placerade hos olika butiker, med reklam för butiken på kåpan (ex.vis Ikea, Sängjätten, etc). Butiken betalar antagligen både för reklamen och möjligheten att ”erbjuda” släpvagnar till sina kunder (utan att behöva köpa in och hantera egna).Verkar nästan för bra. Det brukar alltid finns en hake. Rätt hög självrisk utan försäkring. Jag förstår inte vad uthyrarna har för incitament.
Jag har ett obromsat lågprissläp från K-Rauta som jag köpte nytt. När det blev dags för besiktning första gången fick jag nedslag på hjullagren trots att släpet inte hade gått 200 mil. Har googlat och det verkar vara ett vanligt problem på deras släp. Man får vad man betalar för även när det gäller släpvagnar antar jag.
Ja billigt är det inte, ett fogelsta med 80cm grindar kostar väl ca 18 tkr, mitt kåpsläp kostade 44, idag kostar det 56 tkr... ?Det är just möjligheten att lasta när det passar och alltid ha tillgång till släp som lockar. När jag börjar förstå prisbilden blir jag dock tveksam till om det är värt det.
Går stabilare, hjälper till att bromsa ner ekipaget, lastar oftast mer. Bromsarna måste underhållas och justeras emellanåt...Bättre pga bättre körupplevelse och/eller säkerhet eller varför? Vad måste man underhålla?
Det är du som är varan. Lite som internet. Köra omkring med en iögonfallande reklam smetat över hela släpet.Verkar nästan för bra. Det brukar alltid finns en hake. Rätt hög självrisk utan försäkring. Jag förstår inte vad uthyrarna har för incitament.
Det är du som är varan. Lite som internet. Köra omkring med en iögonfallande reklam smetat över hela släpet.
Fast jag som har 200 meter till närmaste upphämtningsställe kan leva med det och lägga 10 lakan på bättre vin till maten istället ?En av de bättre varianterna av att själv vara varan.
Den modellen som jag har (Prof 1200XL) verkar ha utgått ur sortimentet och ersatts med en annan modell från samma tillverkare.Är det modellen som de säljer nu eller en annan?
Det är just möjligheten att lasta när det passar och alltid ha tillgång till släp som lockar. När jag börjar förstå prisbilden blir jag dock tveksam till om det är värt det.
Golvet håller längre om det inte är permanent blött dessutom.Jag köpte utan grindar eller kåpa, byggde lövhäck i av fyrkantsrör (i hörnen) och virke, gjorde ett enkelt hemmagjort kapell av presenning och presenningstape (nästan exakt färgmatchande) som jag fick till riktigt bra. Gillade att ha kapell på eftersom det gav lite värdeskydd, är det annat än grenar man slänger är det skönt om det inte legat och marinerat i regnväder i några månader när man kommer till sopstationen.
Att påskjutsdämparen och handsken behöver bytas är inte hellre helt ovanligt.Mycket är ju samma -samma när det kommer till släp. Underhållet är inte värst komplicerat om man tar reda på hur det funkar.
Obromsade så kallade EU-släp är rätt ömkliga konstruktioner, och det är oberoende av märke. Gäller även Thule-gruppens billigare. Popnitad tunnplåt. Flakskivan är en del av den bärande konstruktionen. Balkarna är i regel tunna u-profiler. Ganska vanligt att man ser att de är böjda, vridna eller spruckna.
Skulle verkligen avråda från släp med 2 meter flak. Det korta avståndet mellan kula och axel gör det svårbackat, och i kombination med att de ofta är smala så ser man inte släpet i speglarna förrän det står på tvären. Säkert därför man ser så många med vridna dragbalkar.
Äldre släp så är det viktigaste att axeln är bra, det mesta annat går att fixa. Se upp med torkade torsionsgummin eller upprostad axelbalk. Byta flakskiva är enkelt men dyrt, räkna med 3000 för en skiva som behöver vara strax över 1250x2500. Bästa köpen är i regel bromsade 1000 kg som underkänts i besiktningen på grund av ojämna bromsar. Brukar vara bra pris och några timmars jobb med rengöring, smörjning och justering.
Jag gillar gamla Bålstasläp. Rejält galv, kraftiga profiler på flaket och allmänt stabila. Utom mitt då, som råkar vara gjort i rostfritt.
För övrigt gäller N+1 även när det kommer till släpkärror.
Tja... jag har fått byta två stycken genom åren, så nog kan de gå sönder. Bromsar måste givetvis skötas, men det är oundvikligt.Påskjutsdämpare är rätt ovanligt, men är både enkelt och billigt. Påskjutsdämparen slits bara när den används, till skillnad från bromsar och axlar som lider mest av att inte användas.