Höjdskräck
Aktiv medlem
Smidigaste kittet att göra om cykel till en elcykel?
Har för mig att Rawbike bara är en "brandad" Kina-hoj som säljs under olika varumärken? Bara så jag har koll på läget...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har för mig att Rawbike bara är en "brandad" Kina-hoj som säljs under olika varumärken? Bara så jag har koll på läget...
Sen är det ju lite synd att nån stans mellan 90% och alla tar bort 25-begränsningen men fortsätter att köra (som galningar) på cykelvägar. Sist jag konfronterade nån vid rödljusstopp som nyss kört om tight i 35+ i uppförsbacke sa hen att "det är en cykel". Cykel med 750 watt...Ja det stämmer väl på ett ungefär. Rawbike är en kinahoj, dock har det svenska företaget Rawbike faktiskt gått hela vägen och typgodkänt sitt fordon som en moped klass II så den har CoC-papper och är fullt laglig trots högre effekt än 250 W. Så vad man egentligen betalar för med en Rawbike är ju att den är laglig och att den har ett svenskt supportnätverk.
Verkligen. Men en och annan kanske faktiskt inte förstår skillnaden mellan klass2moppe och EU...Jag gissar att den inte alltid har sett ut så, men på rawbikes hemsida står det inte ett knysst om elcykel. Det står tydligt att det är en moped klass 2. Ingen som köper en rawbike därifrån idag kan med trovärdighet hävda att de trott sig köpa en cykel.
Det är inte watten som dödar, det är farten ;-)Läste på lite om moped klass 2. Det är ju förvillande likt en elcykel, får t o m användas på cykelbana. Plötsligt är det ok att ha 1000 W motor istället för 250 W.
Japp, men man måste ha fyllt 15, ha hjälm, ha trafikförsäkring samt i vissa fall ha förarbevis. Dessutom gör man sig skyldig till rattfylleri om man kör alkoholpåverkad.Läste på lite om moped klass 2. Det är ju förvillande likt en elcykel, får t o m användas på cykelbana. Plötsligt är det ok att ha 1000 W motor istället för 250 W.
Hehe, nä dom ångrade sig o ville inte skicka ngn i höstas och jag har inte dragit i det ngt mer. Hör dom av sig så testar jag gärna givetvis. Tänkte själv det kunde vara en kul grej att ha som lift uppför ett högt berg o sedan stoppa den i ryggsäcken (hade en batalj med ett berg i Spanien där idén föddes...).@SocialGimp hur blev det zipforce-test? Är det något att ha? Jag är skeptisk men sambon såg annons på insta (vilket gör mig ännu mer skeptisk).
Jag elkonverterade för ett tag sedan en gammal Cyclepro Colorado med ett Bafang BBS01-kit (250 W) och ett 10 Ah batteri av "kettle" typ. Valde displayen 500C. Köpte via AliExpress och leverantören hade ett lager i Tyskland så jag behövde inte betala svensk moms eller tull. 5300 kr.Bumpar denna tråden för jag vill gärna veta om TS eller ngn annan har skaffat sig ngt billigt Kina-kit och kan recensera upplevelsen!
Hittade denna tråd i exakt samma ärende… de händiga pensionärerna på husbilsklubben verkar hyfsat positiva iaf https://www.husbilsklubben.se/threads/zipforce-elmotor-till-cykel.125616/@SocialGimp hur blev det zipforce-test? Är det något att ha? Jag är skeptisk men sambon såg annons på insta (vilket gör mig ännu mer skeptisk).
Jag tror inte han menar klassning utan att sätta en motor på en cykel, för övrigt så kallar NTF en cykel med 500W motor för motoriserad cykel.Det är en olaglig elmoped, ingen cykel du länkar till. Blev det fel länk?
Som sagt var, detta är ett elcykelforum. Och en elcykel är inte en moppe, se ditt eget citat från Transportstyrelsen i i Stora Bromptontråden.Men kan du sluta spamma om att bygga moppe?
Swytch går att köpa, annars skulle jag förstås inte fråga om den.Okej tråd om del ligger i el-forumet tycker jag men varför fråga om en produkt som inte går att köpa är bra? Ingen här kan ju svara på det och att testa själv och återrapportera går ju inte det heller?
Inte på sidan du länkade. På den finns ingen vettig info alls. Annars, köp kittet och återkom med info om hur bra det var. Jag tror att det är bluff och bedrägeri men tycker om att bli motbevisad på såntSwytch går att köpa, annars skulle jag förstås inte fråga om den.
Min första tanke är att varken 90 eller 180 Wh är mycket att hänga i granen. Hade jag klarat mig bra med den energimängden så hade jag aldrig övervägt elcykelkonvertering öht, det här konceptet faller imho i kategorin Göra-Folk-Slöare snarare än kategorin Ändå-Bättre-Att-Elcykla-Än-Köra-Bil.Hej alla som funderar på att omvandla vanlig cykel till el-sådan!
Några år har gått sedan era diskussioner. Nu finns Swytch - hur tror ni att den står sig? https://www.swytchbike.com/
Jag kör inte mountainbike utan tänkte i så fall sätta den på en vanlig Brompton.
Jo, det går att förbeställa, med väntetid, visserligen. Att det skulle vara bluff motsägs av recensionerna: https://www.swytchbike.com/reviews/Inte på sidan du länkade. På den finns ingen vettig info alls. Annars, köp kittet och återkom med info om hur bra det var. Jag tror att det är bluff och bedrägeri men tycker om att bli motbevisad på sånt
Nej, låter lite lite... Vad har du för erfarenheter av hur många wattimmar som behövs?Min första tanke är att varken 90 eller 180 Wh är mycket att hänga i granen. Hade jag klarat mig bra med den energimängden så hade jag aldrig övervägt elcykelkonvertering öht, det här konceptet faller imho i kategorin Göra-Folk-Slöare snarare än kategorin Ändå-Bättre-Att-Elcykla-Än-Köra-Bil.
Tack för tipset! Även om en Swytch nog inte räknas som direkt hemmabygge, det verkar vara en rätt etablerad konverteringsmodell.Forumet på https://www.pedelecs.co.uk/ är antagligen ett bra ställe att få initierad hjälp. I alla fall förr var det ett gäng hemmabyggare som hängde där.
Min första tanke är att varken 90 eller 180 Wh är mycket att hänga i granen. Hade jag klarat mig bra med den energimängden så hade jag aldrig övervägt elcykelkonvertering öht, det här konceptet faller imho i kategorin Göra-Folk-Slöare snarare än kategorin Ändå-Bättre-Att-Elcykla-Än-Köra-Bil.
Så gott som alla recensionerna kommer från samma gamla sidor som gillar allt för att få kickbacks på köplänkar eller bara de som trycker reklam som redaktionellt innehåll. Tills dess att du hittar en recension från någon som faktiskt betalat för produkten så ska du nog se dem som vad det är. reklam.Jo, det går att förbeställa, med väntetid, visserligen. Att det skulle vara bluff motsägs av recensionerna: https://www.swytchbike.com/reviews/
www.arccbikes.com
Tror du felbedömer media som exempelvis CNN som inte skulle sätta sitt rykte på spel genom att göra reklam på redaktionell plats. De tar ju upp även nackdelar: https://edition.cnn.com/cnn-underscored/reviews/swytch-electric-bike-conversion-kitSå gott som alla recensionerna kommer från samma gamla sidor som gillar allt för att få kickbacks på köplänkar eller bara de som trycker reklam som redaktionellt innehåll. Tills dess att du hittar en recension från någon som faktiskt betalat för produkten så ska du nog se dem som vad det är. reklam.
Det är säkert ett okej kitt i vilket fall som helst men om det är värt det kan ingen här svara på eftersom det inte går att köpa. Att stå på en väntelista är inte samma sak som att köpa. Det hoppas jag du förstår.
Vill du elkonvertera din brompton nu finns kit som motsvarar de här på ali fast mycket billigare:
Cytronex Brompton electric bicycle conversion Kit
Cytronex Brompton electric bicycle conversion Kitwww.cytronex.com
![]()
Product Page | ARCC Bikes
www.arccbikes.com
Äntligen någon med erfarenhet :)! Kul att du är nöjd. Hur använder du det, med full batterihjälp eller trampar du mycket själv?Jag har ett swytchkit- Det funkar kanonbra när man väl får det. Köpte det lite större batteriet så det räcker ca 30 km på full effekt.
Fast om det är bättre än andra kit som kostar mindre vet jag inte.
Jag kan bara konstatera att det var lätt att montera och funkar smidigt.
Det som är sämst än så länge med Swytch som jag fattar det, är att de tillverkar batchvis så det tar tid till leverans.
Det tog över ett halvår innan kitet kom.
Sen är ju frågan hur eventuella problem hanteras framåt. Det vet jag inte heller.
Jag tror inte att man behöver vara så dogmatisk att man genomgående klassar cykel som motionsredskap, men jag tror också att det är rätt okontroversiellt att säga att utvecklingen går mot att ffa vi i västvärlden rör oss mindre och mindre till vardags. Vi har fysiskt lättare och lättare arbeten, vi cyklar eller åker elscooter istället för att gå, kör bil istället för att cykla, jobbar hemma etc. En hel del människor blir fetare och tröttare helt enkelt. Somliga kompenserar detta genom att avsätta tid för att specifikt motionera på ett eller annat sätt, men det går inte att komma runt att den "icke-dedikerade" vardagsmotionen vi får s a s av bara farten spelar roll. När vi klipper gräset, går ut med hunden, dammsuger, målar huset, cyklar några km till jobbet etc. Det optimala är nog faktiskt inte att anstränga sig så litet som bara möjligt i alla lägen, det tror åtminstone inte jag. Och då är jag ändå rätt lat. ?Men när det kommer till cyklar är det tvärtom mycket vanligt att elcykel anses vara för latmaskar eller rörelsehindrade. Att någon skulle vilja ta sig från punkt A till B på det enklaste och mest smärtfria sättet finns inte i den åsikten. Tror denna syn på elcyklar (och elsparkcyklar) bottnar i den svenska kulturella synen på cykel som ett motionsredskap, inte som ett transportmedel. Och ser man på cykling som motion, idrott och prestation blir det så klart lika galet att sätta elmotor på en cykel som att sätta hydraulkolvar på viktstången på gymet.
Men elcyklar är inte i allmänhet och kommer inte att vara ett motionsredskap, det är det som det här forumets medlemmar behöver förstå och ta till sig.
Ett bra sätt att estimera är att använda simuleringsverktygen på Grins websida, ffa Trip simulator. De valbara motorerna är benchmarkade irl och data stämmer väldigt väl med verkligheten.Nej, låter lite lite... Vad har du för erfarenheter av hur många wattimmar som behövs?
Jag har själv inte använt det jättemycket, utan det är min son som kör mest. Han kör antingen med full batterihjälp eller försöker se hur fort han kan köra. Det enda jag har noterat med motorn är att den är lite klen i uppförsbackar.Äntligen någon med erfarenhet :)! Kul att du är nöjd. Hur använder du det, med full batterihjälp eller trampar du mycket själv?