Unmapping Sweden 2023

Unmapping Sweden 2023
På Sverigetempot gled han och jag in på Cirkle K där 22:59 och fick som tur va handla av en snäll kassör trots de stängde 23 =)

Kan Rasmus hinna till mål runt midnatt?
Rasmus bekräftade i natt att Circle K i Hällefors är blott ett minne nu ?. Den macken har tagit hand om många på Sverigetempot och mig för den delen vid andra tillfällen. RIP Macken.

Unmapping Sweden 2023
Får mig osökt att tänka på Preem (tidigare Texaco) vid Skånes Fagerhult. En gång ett flaggskepp längs E4, nu övergivet och förfallet.

IMG_0637.jpeg

Unmapping Sweden 2023
När nya E4 norr om Uppsala öppnade 2007 så försvann det under de kommande 1-2 åren 8 mackar (kan vara nån till, men 8 räknar jag till i huvet just nu) längs den gamla sträckningen.

Unmapping Sweden 2023
Alexander har 45 km kvar.

Rasmus tyckte att de 50 sista, från en bit efter Veberöd, borde få en egen status, vara ett eget segment. Ðe är de krångligaste. Många vägbyten som inte blir lättare att hantera när det är mörkt. Signal från gps:en om missad väg till höger/vänster, bromsa till nästan stopp, vända, leta efter en liten öppning i grönskan, sakna pannlampan (om det är mörkt). Gånger fyra eller fem om inte mer.

Ja, kanske det.

Unmapping Sweden 2023
Ett par ggr om tog jag det dåliga beslutet att fortsätta genom nattens storm för att försöka ducka allt och nå 24h-butiken i Grimsås. Bland annat stod jag i en mysigt nedgången carport (med eluttag!) och velade några minuter. Körde vidare, det var dumt. Regnet och blåsten tilltog, mot slutet var det eländigt på riktigt, jag var genomblöt och skakade av kyla. Men räddningen fanns ju i Grimsås! Så jag körde på.

När jag kom fram var klockan 01. Då visade det sig att butiken inte alls har öppet 24h, som det står på hemsidan. Mellan 00-05 kommer man inte in. Det var lätt att hålla sig för skratt. Jag satte mig i en busskur och skakade invirad i liggunderlag och nödpåse. Det hjälpte föga. Satt där nån timme innan jag insåg att det inte gick. Tillslut hittade jag ett täckt släp som jag kravlade in i, där var det nästan drägligt. Jag väntade ut det värsta. Sova var omöjligt. Det slutade regna så jag laxade mig vidare mot Hestra där det finns en till obemannad butik som också den öppnar kl 05. Nådde den nån minut innan dess. Stod där inne och bara glodde in i en vägg ett tag.

Hestras butik är visserligen också stängd 00-05 men har en hall där man verkar komma in 24h. Tyvärr hade jag inte koll på det när jag satt i Grimsås, det hade ju varit ett fint ställe att övernatta på annars.

Såg att Rasmus gjort det kloka att stanna tidigt och nu rullade på en bit framför. Jag var långt ifrån nåt skick att jaga efter. Känslan var en blandning av besvikelse och lättnad.

Nu sitter jag på ett hotellrum i Smålandsstenar och har fått sova några timmar. Rummet stinker blöta kläder och äckel. Hårfönen ska få jobba lite innan det blir tal om att fortsätta. Längtan efter kuben är stor.

Även om den här typen av cykling inte är något man önskar någon annan så är det ändå skönt att kunna dela upplevelsen med någon som också var där, för det går på sätt och vis inte att återberätta exakt hur jävligt det är att ha 200 Unmapping-mil i benen och sömnbehov för att sen träffas av något som jag skulle vilja likna ett blästerskåp i väderform.

När jag väl insåg faktum, att det här ger sig inte, började jag sikta efter väderskydd för att antingen kunna förstärka rustningen eller slå läger. Passerade efter en stund en jordkällare alldeles intill vägen där dörren stod på glänt. Jag tog mig in och kunde efter en stund återfå fattningen och ställa mig frågan hur jag hamnade här? Jag som varken gillar att cykla på natten, i regn eller när det blåser för mycket.

Det var i var fall en väldigt fin jordkällare med ordentlig valv och så. Beckmörk och 100% vindtät. Nyttjandegraden var inte alls hög så det fanns gott om plats att sträcka ut sig på vilket jag testade. Jag kan ha fått någon minuts sömn men jag minns framför allt hur jag bara blir kallare och kallare av betonggolvet som jag inte kan värja mig från. Jag hör när Alexander rullar förbi utanför men är inte i skick eller snabb nog att höra om han vill komma in och hänga med mig i min jordkällare.

Innan jag börjar närma mig hutterstadiet reser jag mig och tar ett omtag på framtidsplanerna. Jag sticker ut hand med mobil ut ur dörren för att den ska få kontakt med omvärlden och lyckas få hem en färsk prognos. Den visar att om jag vill ha solskenscykling så kommer jag få vänta rätt länge. Det finns absolut ingenting vettigt att göra i jordkällaren då de få syltburkarna som står där är så gamla att jag inte vill röra dem och de ser redan ut att stå i ordning. Sova har jag testat och det går uppenbarligen inte. Jag vill verkligen inte ut men det är ändå det jag tillslut kommer fram till måste ske. Förbannat!

Jag tar på mig allt jag har. Säger till mig själv att jag ska få belöning sen om jag bara är duktig nu. Ett djupt andetag och iväg. Det går nåt så otroligt långsamt. Mörker, väglag och väder jobbar alla mot mig men jag fryser iaf inte! Det känns som en mini-seger när jag väl når Hestra och jag firar med en Snickers. Någonstans på vägen till Smålandsstenar sen börjar det ljusna, vinden vänder och regnet tar paus. Livsglädjen återkommer.

Unmapping Sweden 2023
Delar några bilder från min och fruns tur (Team CYKLAMERA), vi körde Unmapping Hestra. Det måste sägas att det är en otroligt fin rutt! Och otroligt ont i kroppen gjorde de? Tack för en häftig upplevelse.

Tack Robin för att du och frun ställde upp. Fin rutt och ont i kroppen låter ju som en alldeles perfekt kombination!

Unmapping Sweden 2023
Får mig osökt att tänka på Preem (tidigare Texaco) vid Skånes Fagerhult. En gång ett flaggskepp längs E4, nu övergivet och förfallet.

Visa bilaga 636085
Vacker
Delar några bilder från min och fruns tur (Team CYKLAMERA), vi körde Unmapping Hestra. Det måste sägas att det är en otroligt fin rutt! Och otroligt ont i kroppen gjorde de? Tack för en häftig upplevelse.
Visa bilaga 636301Visa bilaga 636302Visa bilaga 636303Visa bilaga 636304Visa bilaga 636305Visa bilaga 636306Visa bilaga 636307Visa bilaga 636308
Grymma ni var. Kul att få cykla med er om än lite :)

Unmapping Sweden 2023
Även om den här typen av cykling inte är något man önskar någon annan så är det ändå skönt att kunna dela upplevelsen med någon som också var där, för det går på sätt och vis inte att återberätta exakt hur jävligt det är att ha 200 Unmapping-mil i benen och sömnbehov för att sen träffas av något som jag skulle vilja likna ett blästerskåp i väderform.

När jag väl insåg faktum, att det här ger sig inte, började jag sikta efter väderskydd för att antingen kunna förstärka rustningen eller slå läger. Passerade efter en stund en jordkällare alldeles intill vägen där dörren stod på glänt. Jag tog mig in och kunde efter en stund återfå fattningen och ställa mig frågan hur jag hamnade här? Jag som varken gillar att cykla på natten, i regn eller när det blåser för mycket.

Det var i var fall en väldigt fin jordkällare med ordentlig valv och så. Beckmörk och 100% vindtät. Nyttjandegraden var inte alls hög så det fanns gott om plats att sträcka ut sig på vilket jag testade. Jag kan ha fått någon minuts sömn men jag minns framför allt hur jag bara blir kallare och kallare av betonggolvet som jag inte kan värja mig från. Jag hör när Alexander rullar förbi utanför men är inte i skick eller snabb nog att höra om han vill komma in och hänga med mig i min jordkällare.

Innan jag börjar närma mig hutterstadiet reser jag mig och tar ett omtag på framtidsplanerna. Jag sticker ut hand med mobil ut ur dörren för att den ska få kontakt med omvärlden och lyckas få hem en färsk prognos. Den visar att om jag vill ha solskenscykling så kommer jag få vänta rätt länge. Det finns absolut ingenting vettigt att göra i jordkällaren då de få syltburkarna som står där är så gamla att jag inte vill röra dem och de ser redan ut att stå i ordning. Sova har jag testat och det går uppenbarligen inte. Jag vill verkligen inte ut men det är ändå det jag tillslut kommer fram till måste ske. Förbannat!

Jag tar på mig allt jag har. Säger till mig själv att jag ska få belöning sen om jag bara är duktig nu. Ett djupt andetag och iväg. Det går nåt så otroligt långsamt. Mörker, väglag och väder jobbar alla mot mig men jag fryser iaf inte! Det känns som en mini-seger när jag väl når Hestra och jag firar med en Snickers. Någonstans på vägen till Smålandsstenar sen börjar det ljusna, vinden vänder och regnet tar paus. Livsglädjen återkommer.

Djupt imponerad av hur du tog dig vidare! Jag tittade efter dig, kommer ihåg att jag tänkte att det var inte väder att sitta ensam i. Men efter ett tag var jag bara tvungen att fokusera på mitt, stela axlar, blicken fäst ett par meter framför. Jag hade fastnat lite i tanken på den varma goa butiken i Grimsås och med facit i hand var den ju det absolut sämsta alternativet haha. Jag borde ha stannat tidigare, innan den totala misären slagit till. Eller kämpat vidare till Hestra.

Unmapping Sweden 2023
27 mil kvar för Johan på långa banan. Maxtiden går ut 23.00 ikväll.

Tiago har 42 mil kvar av den korta banan och har ännu inte börjat cykla efter snart 11 timmar i Mullsjö.
Maxtiden går ut på lördag kl 23.00.

De är de återstående solocyklisterna.

Senast ändrad:
Unmapping Sweden 2023
27 mil kvar för Johan på långa banan. Maxtiden går ut 23.00 ikväll (14,5 timmar kvar).

Tiago har 42 mil kvar av den korta banan och har ännu inte börjat cykla efter snart 11 timmar i Mullsjö.
Maxtiden går ut på lördag kl 23.00.

De är de återstående solocyklisterna.

Johan är på minuten med lite tur. Tyvärr är vädret fortsatt emot loppet så det blir nog inte lättare än det varit sista dagarna. Han har ont i knäna nu med, allt annat hade kanske varit orimligt förvisso :) Men lite extra lägger det på.

Unmapping Sweden 2023
Johan "Loket" Fogelberg tuffar på. Passerade Amanda & Dennis medan de mumsade pizza (?) i Knäred och ligger nu ca 7km före dem. Mindre än 20 mil kvar för Johan nu med 10 timmar kvar till cutoff. Spännande! Hoppas nu navigeringen inte spelar honom spratt. Sett att han missat några svängar tidigare och fått vända tillbaks, senast häromdagen vilket gav honom ca 7km extra cykling om jag räknade rätt.

Frågan är om han laddat med mat på cykeln eller om det kommer ett lunchstopp även för Johan snart. Har han råd med det?

Unmapping Sweden 2023
Ja det är en kamp mot klockan nu och med motvind. Är han en timme sen så tar det inget från hans prestation men ändå surt.
Nä precis. Nästan bättre att bli en dag sen än någon timme ;) Men det blir nog svårt att hinna. Philip och Oscar var där Johan är nu för 7,5 timme sedan och de har 4 mil kvar nu. Oavsett en grym 50-milaspurt! Och som sagt, bara att ta sig igenom hela racet är ju en grym prestation som inte alla klarar. Bevisligen. ?

Unmapping Sweden 2023
Johan "Loket" Fogelberg tuffar på. Passerade Amanda & Dennis medan de mumsade pizza (?) i Knäred och ligger nu ca 7km före dem. Mindre än 20 mil kvar för Johan nu med 10 timmar kvar till cutoff. Spännande! Hoppas nu navigeringen inte spelar honom spratt. Sett att han missat några svängar tidigare och fått vända tillbaks, senast häromdagen vilket gav honom ca 7km extra cykling om jag räknade rätt.

Frågan är om han laddat med mat på cykeln eller om det kommer ett lunchstopp även för Johan snart. Har han råd med det?
Han var lite sliten då jag träffade honom innan Karlskoga. Men, så målmedveten...

Tillbaka
Topp