Ekrarna är ju inte reducerade hela vägen, har inte mätt men säg att halva är reducerade, så mellan tummen och pekfingret alltså 10 % mera töjning. Så det är inga jätteskillnader i sidstyvhet och nog normalt utan större betydelse men mina skärmar är väl smala för däcket och det gav lite skrap, sen kanske det blivit det med DT Champion också , det vet jag inte, men Competition-ekrarna töjer sig mera..
Ok, det sättet du märker att DT Comp-ekrarna töjer sig för mkt är alltså pga att däcken på dina nya hjul skrapar mot dina (onödigt) smala skärmar.
Då förstår även jag, men varför skrev du inte det redan från början?
Exakt vad det beror på i just ditt fall är omöjligt att vara helt säker på utan att mäta på hjulen, men sådant här lateralt flex är inte ovanligt och det brukar bero på en kombination av för få och för flexiga ekrar och en (onödigt?) lateralt styv fälg. Det var tex ganska vanligt för några år sedan att fåekrade aerohjul med tunna ekrar (typ
CX-Ray) och en hög och (lateralt) styv aerofälg skrapade mot bromsarna, även om det har förekommit länge blev det (ännu?) vanligare när hjultillverkarna började använda bredare fälgar i aerohjulen, fälgar som då inte endast var bredare utan även (lateralt) styvare jmf med lika höga men smalare fälgar.
Fälgen i ett inte lika (lateralt) styvt hjul flexar ju mest i kontakten med marken/i halvan mellan navet och marken, men med en lateralt (styvare) fälg ökar flexet även i den halva av hjulet som är ovan navet.
Detta ökade flex ovan navet med (lateralt) styvare fälg syns tydligt i den på mätningar baserade bilden nedan
Bilden kommer i från
denna artikel
Är fälgarna du har använt de Ryde
Sputnik du har skrivit om
här i tråden?
För att de är (onödigt?) styva är inte konstigt för även om de inte är särskilt breda eller höga har de en angiven vikt på (minst!) hela 724g!
Visst skulle du få ett styvare bakhjul om du bytte till DT Champ ekrar, men om det skulle vara tillräckligt för att slippa skärmskrap är förstås omöjligt att veta utan att mäta.
Men skulle du bestämma dig för att ändå byta till DT Champ ekrar i bakhjulet behöver du endast byta ekrarna på höger sida, för som
@Manurhin2 skriver i
#5,716 är det onödigt med alltför styva ekrar på vänster sida. Men några 10% skillnad i lateralt flex kommer det inte att bli, särskilt inte med en fälg på (minst) 724g!
Hur breda däck har du och hur smala är dina skärmar?