Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Använde DT Competition till mina nya hjul och de har hållit sig perfekt raka och fina på de hundratalet mil de nu rullat men jag är inte hundraprocentigt nöjd, hade hellre haft oreducerade Champion ekrar till bakhjulet för att få ett styvare hjul för det märks att Competition-ekrarna ger sig mer. Men jag giter nog inte ekra om utan. de får vara kvar.
Kan det vara så att du har comp på bägge sidor och kör med massa last?
Skulle tro att nipplarna tom släpper på flacka sidan bak för att dom knappt är töjda.

Hjulbyggartråden
För enl de mätningar som finns på hjul där endast ekerdiametern skiljer är skillnaden minimal.
Du brukar ha koll på sånt, vilka mätningar tänker du på? 1,8 i diameter är jämfört med 2,0 20% mindre tvärsnittsarea och motsvarande i töjning vid samma last så helt minimal borde skillnaden inte vara. Alltså hur styvt hjulet är i sidled.

Hjulbyggartråden
Du brukar ha koll på sånt, vilka mätningar tänker du på?
Jag skall se om jag hittar dem
Under tiden får du gärna berätta hur du gjorde din jämförelse och hur du kan vara så säker på att den kommer från endast ekrarna.
1,8 i diameter är jämfört med 2,0 20% mindre tvärsnittsarea och motsvarande i töjning vid samma last så helt minimal borde skillnaden inte vara. Alltså hur styvt hjulet är i sidled.
Så stor var inte den verkliga uppmätta styhetsskillnaden. 20% är ju endast skillnaden i ekrarnas styvhet, det är ju inte endast ekrarna som spelar roll för hur styvt hjulet är i sidled.

Hjulbyggartråden
Så stor var inte den verkliga uppmätta styhetsskillnaden. 20% är ju endast skillnaden i ekrarnas styvhet, det är ju inte endast ekrarna som spelar roll för hur styvt hjulet är i sidled.
Ekrarna är ju inte reducerade hela vägen, har inte mätt men säg att halva är reducerade, så mellan tummen och pekfingret alltså 10 % mera töjning. Så det är inga jätteskillnader i sidstyvhet och nog normalt utan större betydelse men mina skärmar är väl smala för däcket och det gav lite skrap, sen kanske det blivit det med DT Champion också , det vet jag inte, men Competition-ekrarna töjer sig mera..

Hjulbyggartråden
Ekrarna är ju inte reducerade hela vägen, har inte mätt men säg att halva är reducerade, så mellan tummen och pekfingret alltså 10 % mera töjning. Så det är inga jätteskillnader i sidstyvhet och nog normalt utan större betydelse men mina skärmar är väl smala för däcket och det gav lite skrap, sen kanske det blivit det med DT Champion också , det vet jag inte, men Competition-ekrarna töjer sig mera..
Ok, det sättet du märker att DT Comp-ekrarna töjer sig för mkt är alltså pga att däcken på dina nya hjul skrapar mot dina (onödigt) smala skärmar.
Då förstår även jag, men varför skrev du inte det redan från början?

Exakt vad det beror på i just ditt fall är omöjligt att vara helt säker på utan att mäta på hjulen, men sådant här lateralt flex är inte ovanligt och det brukar bero på en kombination av för få och för flexiga ekrar och en (onödigt?) lateralt styv fälg. Det var tex ganska vanligt för några år sedan att fåekrade aerohjul med tunna ekrar (typ CX-Ray) och en hög och (lateralt) styv aerofälg skrapade mot bromsarna, även om det har förekommit länge blev det (ännu?) vanligare när hjultillverkarna började använda bredare fälgar i aerohjulen, fälgar som då inte endast var bredare utan även (lateralt) styvare jmf med lika höga men smalare fälgar.
Fälgen i ett inte lika (lateralt) styvt hjul flexar ju mest i kontakten med marken/i halvan mellan navet och marken, men med en lateralt (styvare) fälg ökar flexet även i den halva av hjulet som är ovan navet.
Detta ökade flex ovan navet med (lateralt) styvare fälg syns tydligt i den på mätningar baserade bilden nedan
65611-largest_Wheel_Deflection_Graphic_by_Depth_1.png

Bilden kommer i från denna artikel

Är fälgarna du har använt de Ryde Sputnik du har skrivit om här i tråden?
För att de är (onödigt?) styva är inte konstigt för även om de inte är särskilt breda eller höga har de en angiven vikt på (minst!) hela 724g!
Visst skulle du få ett styvare bakhjul om du bytte till DT Champ ekrar, men om det skulle vara tillräckligt för att slippa skärmskrap är förstås omöjligt att veta utan att mäta.
Men skulle du bestämma dig för att ändå byta till DT Champ ekrar i bakhjulet behöver du endast byta ekrarna på höger sida, för som @Manurhin2 skriver i #5,716 är det onödigt med alltför styva ekrar på vänster sida. Men några 10% skillnad i lateralt flex kommer det inte att bli, särskilt inte med en fälg på (minst) 724g!
Hur breda däck har du och hur smala är dina skärmar?

Hjulbyggartråden
Fråga:

Hur skall fälgen centreras över navet?
Är fälgringen alltid precis mitt mellan navets två axeländar eller är det olika centreringar för olika mått?
Jag har förstått att man inte nödvändigtvis centrerar mellan flänsarna.
Jag upplever också att centreringen är likvärdig på i princip alla ramar utom Demo8 där man måste ändra lite. Så jag utgår från att det är standard liksom.

Frågan gäller MTB:
110/135/150/157mm

Hjulbyggartråden
Om ramen är symmetrisk så är det mitt över
Jag utgår ifrån att de flesta ramar då är symmetriska, och att fälgbanan sitter centrerad mitt mellan navets axel-endpunkter på typ alla hjul?

Sorry för att jag blottar min totala okunskap runt hjulbyggande, jag brukar bara rikta/spänna och montera dem med ögonmått typ.

Hjulbyggartråden
Jag utgår ifrån att de flesta ramar då är symmetriska, och att fälgbanan sitter centrerad mitt mellan navets axel-endpunkter på typ alla hjul?

Sorry för att jag blottar min totala okunskap runt hjulbyggande, jag brukar bara rikta/spänna och montera dem med ögonmått typ.
De flesta är väl det ja utom cannondale. Sen kan cs vara asymmetrisk utan att drop out är det , eller hur man ska säga

Hjulbyggartråden
det är ju vanligt att bakramen är assymetrisk när det gäller kedjestagen, men hjulet ändå skall vara centrerat byggt.

undantag har funnits, t ex när boost kom fanns det exempel som 'boostade' bara högra sidan.

även på brompton är ramen assymetrisk men hjulet centrerat i gaffeln. det finns en insänkning vänstra kedjestaget för att ge plats för detta.

Hjulbyggartråden
Fråga:

Hur skall fälgen centreras över navet?
Är fälgringen alltid precis mitt mellan navets två axeländar eller är det olika centreringar för olika mått?
Jag har förstått att man inte nödvändigtvis centrerar mellan flänsarna.
Jag upplever också att centreringen är likvärdig på i princip alla ramar utom Demo8 där man måste ändra lite. Så jag utgår från att det är standard liksom.

Frågan gäller MTB:
110/135/150/157mm
Om du bara kör riktställ elller i framgaffel eller bakgaffel:
Vänd på hjulet, om fälgen byter position så är den förskjuten åt ena sidan av navets axel. Du behöver någon form av referens att förhålla fälgens position med, typ tejpad linjal, fälgbroms eller annat.

Hjulbyggartråden
Om du bara kör riktställ elller i framgaffel eller bakgaffel:
Vänd på hjulet, om fälgen byter position så är den förskjuten åt ena sidan av navets axel. Du behöver någon form av referens att förhålla fälgens position med, typ tejpad linjal, fälgbroms eller annat.

Smart!

Jag bygger ett riktställ och funderar på hur jag skall designa linjalen.

Smart tricks där! Det kan man ju utnyttja sig av!

Tack :)

Hjulbyggartråden
Jag tror de flesta hjulbyggare använder ett separat verktyg för att mäta hjulets centrering, blir mera noga. Vända på hjulet funkar ju men jag mäter hellre utanför riktstället.

Mussons bok om hjulbyggande "Professional Guide to Wheel Building" är bra för att lära sig tycker jag, finns att ladda ned på internet. I den finns även förslag på hur man bygger ett riktställ. Funderar faktiskt själv på det för jag är utan ett sådant, det jag hade innan var stabilt och bra men någon lämnade det till materialåtervinningen ...

Hjulbyggartråden
Jag tror de flesta hjulbyggare använder ett separat verktyg för att mäta hjulets centrering, blir mera noga. Vända på hjulet funkar ju men jag mäter hellre utanför riktstället.

Mussons bok om hjulbyggande "Professional Guide to Wheel Building" är bra för att lära sig tycker jag, finns att ladda ned på internet. I den finns även förslag på hur man bygger ett riktställ. Funderar faktiskt själv på det för jag är utan ett sådant, det jag hade innan var stabilt och bra men någon lämnade det till materialåtervinningen ...

Hahaha…

Jag gör ett litet smidigt som man får ned i verktygslådan och kan använda tillsammans med mekstället.

Det blir inte så stabilt, men sjukt mycket enklare än att använda ramen/ gaffeln när man har lösa hjul.

Jag har använt mycket enkla resurser och är färdig med uppspännande delar men klurar en del på resten.

Har kopplat på en såndär mät-klocka också.

Problemet är att vibrationerna från snurrande tunga DH däck ger en del problem.

Hjulbyggartråden
Hahaha…

Jag gör ett litet smidigt som man får ned i verktygslådan och kan använda tillsammans med mekstället.

Det blir inte så stabilt, men sjukt mycket enklare än att använda ramen/ gaffeln när man har lösa hjul.

Jag har använt mycket enkla resurser och är färdig med uppspännande delar men klurar en del på resten.

Har kopplat på en såndär mät-klocka också.

Problemet är att vibrationerna från snurrande tunga DH däck ger en del problem.
ta av täcken? Tog du en vanlig klocka? Jag testade det men den har fel upplösning och slår som fan....

Hjulbyggartråden

Ett löst centreringsverktyg där man måste ta loss hjulet ur riktstället är enl mig bortkastade pengar.
WAG-4_001.jpg

Dyrt kan det även vara, onödigt dyrt tom: 356.09€
Måste man ändå ta loss hjulet kan man lika gärna vända på det i riktstället.

Med det sagt så skulle jag idag inte köpa ett nytt riktställ som inte hade inbyggd centreringsfunktion och gick att justera för alla befintliga och (förhoppningsvis tillräckligt många) kommande navstandarder.
Mitt nuvarande riktställ är ett gammalt som inte centrerar hjulet och inte heller klarar mkt mer än QR-nav. När jag byggde hjul till MTB med TA och boost fick jag därför använda cykeln monterad i mekställ och även om det gick så är det onödigt bökigt och tar mkt plats.
Att det går att fälla ihop och att det då tar lite plats är förstås bra,
så ngt sånt här kommer det inte att bli
1450818011495-13gbjml3l0phx-49356cf.jpg

P&K Lie Zentrierständer

Hjulbyggartråden
Ett löst centreringsverktyg där man måste ta loss hjulet ur riktstället är enl mig bortkastade pengar.
WAG-4_001.jpg

Dyrt kan det även vara, onödigt dyrt tom: 356.09€
Måste man ändå ta loss hjulet kan man lika gärna vända på det i riktstället.

Med det sagt så skulle jag idag inte köpa ett nytt riktställ som inte hade inbyggd centreringsfunktion och gick att justera för alla befintliga och (förhoppningsvis tillräckligt många) kommande navstandarder.
Mitt nuvarande riktställ är ett gammalt som inte centrerar hjulet och inte heller klarar mkt mer än QR-nav. När jag byggde hjul till MTB med TA och boost fick jag därför använda cykeln monterad i mekställ och även om det gick så är det onödigt bökigt och tar mkt plats.
Att det går att fälla ihop och att det då tar lite plats är förstås bra,
så ngt sånt här kommer det inte att bli
1450818011495-13gbjml3l0phx-49356cf.jpg

P&K Lie Zentrierständer

Min plan har varit att göra en "mall" till stället, där jag bara viker över en bom på toppen med måtten färdiga för 110/135/150/157. Det är endast dessa hjulbredder jag använder.

Hjulbyggartråden
Min plan har varit att göra en "mall" till stället, där jag bara viker över en bom på toppen med måtten färdiga för 110/135/150/157.
Inga 148mm Boost-hjul? Det var ett sådant som gick över gränsen för mitt riktställ.
Det är endast dessa hjulbredder jag använder.
Då slipper du även hjälpa vänner, släktingar, grannar och deras barn med skeva o allmänt konstiga hjul;
"Tyvärr jag skulle gärna hjälpa till, men mitt riktställ klarar endast xx-hjul"
:sneaky:

När jag bygger mitt garage så ska jag ha det där riktstället. Så sjukt snyggt.
+1
Det garage jag har tillgång till, på landet, kommer jag snart inte in i längre
Det har inte stått en bil i det sedan förra årtusendet! Därför planeras det nu för en carport!

Hjulbyggartråden
kommer osökt att tänka på definitionen av en pensionär. en person som är beredd att genomgå väldigt mycket besvär, för att undvika väldigt lite besvär.

centreringen är väl det minsta problemet när man bygger hjul. görs buslätt i existerande cykel, förstås efter att man masserat hjulet ordentligt.

vilket definitivt inte är lätt att få till i ett riktställ.

Hjulbyggartråden
efter att man masserat hjulet ordentligt.

vilket definitivt inte är lätt att få till i ett riktställ.
Skall vi verkligen behöva ta detta ett varv till?
Sådan här hjulmassage behövs inte om hjulbyggaren kan sin sak,
den riskerar snarare att skada hjulet
Hjulmassage.jpg

Spänningsbefrielse (stress relieving) av ekrarna är det som bör göras
och det görs enkelt i riktstället så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Hjulbyggartråden
Tjena!

När jag bygger mitt garage så ska jag ha det där riktstället. Så sjukt snyggt.

Haha. Ja, passar bra bredvid alfan eller?
Inga 148mm Boost-hjul? Det var ett sådant som gick över gränsen för mitt riktställ.

Då slipper du även hjälpa vänner, släktingar, grannar och deras barn med skeva o allmänt konstiga hjul;
"Tyvärr jag skulle gärna hjälpa till, men mitt riktställ klarar endast xx-hjul"
:sneaky:

+1
Det garage jag har tillgång till, på landet, kommer jag snart inte in i längre
Det har inte stått en bil i det sedan förra årtusendet! Därför planeras det nu för en carport!

Jag är 40+ och cyklar bara 26" =) tyvärr tre olika standards på bakhjulens nav men lika på alla framhjul.

Mitt riktställ kommer att vara typ en barbie-leksak jämfört med ditt ställ. Mitt är gjort i plast och får plats i fickan typ.

Poängen var bara att inte sitta vid en cykel som står upsidedown på golvet, att jag skall kunna stå upp och göra jobbet, och att det skall vara lätt att packa ned/upp och ta med. Det skall inte vara ivägen de där 363 dagarna de inte används.

Min lösning skulle inte fungera för folk som är duktiga på hjulbyggen, eller folk som är noggran.

Mina hjul har ofta kast på någon mm och jag stör mig inte så mycket. Men jag gillar att ha relativt lik ekerspänning och så bra som möjligt (med ögonmått mätt).

Har såntdär verktyg för att mäta ekerspänning, har i huvudsak bara använt det på kolfiberhjulen från ENVE. Annars så kör jag en ringnyckel mot ekrarna och kollar så att det inte är några bastoner ;)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
De
Min plan har varit att göra en "mall" till stället, där jag bara viker över en bom på toppen med måtten färdiga för 110/135/150/157. Det är endast dessa hjulbredder jag använder.
Nu hängr jag inte med men om du mäter mot fälgen så måste du ha em mall per ytterbredd på fälg?
Jag bygge den i trä och en gängstång som var skitbra men missade att djupet bara nåde på framhjulet. Köpte istället en parktool som är relativt kass. Vända är bättre

Hjulbyggartråden
Tjena!

Utan Alfa sen många år. Kör Audi för tillfället. Men vem vet om det blir en Alfa igen.. Kanske kanske..
En gång Alfa, alltid Alfa, i hjärtat.
Mackan i ÖSD (som jag tror du känner?) har nog 4-5st på gården. Verkar vara ett typiskt fenomen hos entusiasterna. Behovet ändras kanske genom olika faser i livet.. vem vet.

Hjulbyggartråden
De

Nu hängr jag inte med men om du mäter mot fälgen så måste du ha em mall per ytterbredd på fälg?
Jag bygge den i trä och en gängstång som var skitbra men missade att djupet bara nåde på framhjulet. Köpte istället en parktool som är relativt kass. Vända är bättre

Min plan är att göra en kam, som dock endast kommer funka om däcket är avmonterat.
Har inte klurat så mycket ännu. Den skall alltså sitta fast i stället och vikas ned över fälgen, och då kan man se några olika standardbredder som 110/135/150/157 och bara ha typ en pil som pekar där mitten på fälgen skall vara. Jag är inte noggrann ned på mm, bara det är hyfsat rätt. Jag har alltid gjort det med ögonmått och det har funkat i 20år, men Kais skulle förmodligen sätta kaffet i halsen =)

Kammens profil till höger. Så när man sänker ned den mot fälgen ser man relativt enkelt om man är rätt på eller utanför. Kammen kan glida över skenan, och det finns en skala på skenan. Är inte alls färdig, bara en ide än så länge.

Jag kan inte bygga hjul och har aldrig använt ett stativ, så man försöker väl uppfinna konceptet på nytt.

1688736585330.png1688765290854.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ingen raktforskning, men platseffektivt och smidigt mekstativ för hjulriktning.
Väldigt rangligt.

Tänker mig en kam över fälgringen högst upp, där det bara visar vart mitten skall vara på de olika navtyperna.

1688763009754.png1688763018280.png
1688763026701.png1688764332531.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Skall vi verkligen behöva ta detta ett varv till?
Sådan här hjulmassage behövs inte om hjulbyggaren kan sin sak,
den riskerar snarare att skada hjulet
Visa bilaga 636781

Spänningsbefrielse (stress relieving) av ekrarna är det som bör göras
och det görs enkelt i riktstället så här
Visa bilaga 636782

Det är skönt att se munhuggandet om hur man gör det på raketforskningsnivå, så vet man att om man gör iallafall hälften rätt av hur ni gör det så hamnar man väldigt bra till =)

Det råkar inte vara någon av er som bor i närheten av strömstad/göteborg som har lust att kika över ett par hjul? Skall snöra upp ett par ENVE fälgar och skulle gärna ha lite VOODOO på det så att jag inte förstör skiten.

Jobbar annars bara med gammalt aluminium: Deemax - 729 - 823 är ganska förlåtande =)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sen har vi frågan om vilken sida ledande resp. följande ekrar skall sitta, in- eller utsidan på flänsarna? Det har inte debatterats här vad jag sett :)

Hjulbyggartråden
jag har låtit slumpen styra. ett tag fick jag för mig att det var fördelaktigt om yttre ekrarna på drivsidan gick åt samma håll som drivningen, för att inte kedjan lika lätt skulle kila fast om den hoppar innanför innersta drevet.

men om den ändå i det läget tar sig innanför ekerböjarna är det då ett helvete att lyfta bak/ur kedjan ur greppet. slutar med att man får lossa kassetten.

så lutar åt att det är nog är bättre att yttre bak är återgående. då kan man lättare backa kedjan ur greppet.

fram med de mycket större krafter som vid skivbromsning drar i ekrarna skulle jag förmoda att det är lite mindre risk för snedstyrning om bromskraften påverkar de yttre ekrarna.

typ.

Hjulbyggartråden
Nu är det så länge sedan jag hade en eker som gick av att jag inte riktigt kommer ihåg vilken sida de satt på men är det inte så att insidans ekrar är de som oftast går av i böjen?

Hjulbyggartråden
Jag gör som parktools instrukion säger. Det duger nog
Med fälgbromsade hjul har jag gjort som
jag har låtit slumpen styra.
Eller snarare inte brytt mig. Enl de tester jag har läst skall det inte heller i sådana göra ngn märkbar skillnad.
Men för skivbromsade hjul följer jag Shimanos instruktion
Shimano Spoke Lace Pattern.gif

txt
är det inte så att insidans ekrar är de som oftast går av i böjen?
Det kan i såfall bero på att du har nav med onödigt stora hål, eller kanske rent av begagnade nav? Med 2 mm ekrar bör navhålen var 2,4 mm annars riskerar man att stödet i ekerböjen blir bristfälligt. Bästa sättet att motverka detta är att använda ekerbrickor
Spoke-washers.jpg

Vilken skillnad ekerbrickor kan göra för stödet i ekerböjen syns tydligt i den här bilden
Eker_brickor.jpg

Kommersiella hjulbyggare brukar inte använda ekerbrickor eftersom det blir för dyrt, det tar för lång tid att trä på (minst) en bricka, eller flera brickor, på varje eker.

Hjulbyggartråden
Här gick man och köpte ett billigt riktställ och så är det lite väl skevt. Ska det behöva vara så illa att man får det man betalar för, även när man köper riktställ?
IMG_0141.jpeg

Hjulbyggartråden
Navet är 32-hål och skivbroms och gissar att två-kors bör räcka för 26”?

Klurar på ett beater-hjul med navdynamo. Hittar väldigt lite fälgar. Dt Swiss 535verkar vara lättast att få tag på i prisklassen <400kr. Har fått tips om ryde andra 40 men hittar inte i 32håls i lager.

Edit: hittade andra nu :)

Hjulbyggartråden
Navet är 32-hål och skivbroms och gissar att två-kors bör räcka för 26”?
Är det ngn särskild anledning till att du vill ha 2X?

Det är bra om ekrarna är så tangentiella som möjligt särskilt med skivbroms
Tangential_spoking.png

Oftast blir ekrarna i ett hjul med 32 ekrar mest tangentiella med 3X

Men det är enkelt att kolla innan du bestämmer dig med den riktigt bra
ekerlängdskalkylatorn FreeSpoke

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Så länge punkten du använder som referens inte flyttas hela tiden så spelar det ingen större roll. Upp, ner och sidorna.
Problemet är att hjulet hamnar så snett att det inte går att kalibrera riktstället. Visst funkar det om man hela tiden vänder på hjulet, men då hade jag lika gärna kunnat köpt ett ”enkelsidigt” riktställ för mindre pengar.

Hjulbyggartråden
Ingen orsak alls - då kör vi på 3x :)
en annan fördel med trekors är att det är bättre chans att kunna använda samma ekerlängd rakt över.

har byggd från 2x till 4x, upplever ingen märkbar skillnad användarmässigt. det kan bli trängsel vid navet vid 4x.

ibland är det så att man har ekrar på hyllan då får det bli vad det blir.

Hjulbyggartråden
Har gett mig på att bygga mitt första egna hjulpar. Ekerlängden blev kortare än optimalt. Med spända ekrar är det precis att gängorna på ekrarna döljs av nipplarna. Hjulet kommer säkert behöva efterspännas efter användning när allting sätter sig. Men jag har svårt att tro att jag kan spänna ekrarna så mycket extra som krävs för att de ska hamna tillräckligt långt in i nipplarna. Vad tror ni erfarna?

Jag misstänker det bara är att bita i det sura äpplet och beställa hem längre ekrar? I isåfall tänker jag att 2mm längre borde funka.

Bilagor

• 59E33F89-6C02-4D4B-A281-DA97AA02F4DA.jpeg
    59E33F89-6C02-4D4B-A281-DA97AA02F4DA.jpeg
    307.9 KB · Besök: 56
  • BCA1E3F0-4A7E-43E0-8FBA-2A5EA3DDFCEB.jpeg
    BCA1E3F0-4A7E-43E0-8FBA-2A5EA3DDFCEB.jpeg
    403 KB · Besök: 53
Hjulbyggartråden
Har gett mig på att bygga mitt första egna hjulpar. Ekerlängden blev kortare än optimalt.
Vad tror ni erfarna?
Vad som kommer att funka för dig och på dina hjul kanske ngn annan kan lova, men inte jag.

Med den brasklappen avklarad så kan jag berätta att för flera år sedan byggde jag hjul med ekrar som var för korta, de var tom så pass korta att jag fick byta från 12 => 14mm nipplar
De hjulen fungerade sedan utan problem i många mil innan jag sålde dem.
Men det var 14mm mässingsnipplar och 32 ekrar i det hjulet.

I isåfall tänker jag att 2mm längre borde funka.
+1

Tillbaka
Topp