[OT] Discgolf

[OT] Discgolf
Ska ner till Göteborg i helgen. Vilken bana ska man passa på att spela om man lyckas få lite egentid på lördag eftermiddag? Kommer bo typ i Hisings Backa, om det spelar någon roll.
Ale eller Uspastorp om du har tillgång till bil. Annars skulle jag nog faktiskt säga Skatås, som fått sig ett ordentligt uppsving senaste 6mån med flera nya hål.

[OT] Discgolf
Skrapat ihop smulorna sen sist. Spelat ett lag sm för amatörer och en c-tier idag.
Lagtävlingen vsr ruskigt kul och nöjd med vårt spel. Vi åkte ut i kvarten mot de som vann hela rasket sen.
Idag var det c-tier. Spelade båda rundor klart över min rating och en delad tredjeplats i mpo till sist. Nöjd med det.

[OT] Discgolf
Gaaash. Var får man inte parkera?
Längs vägen vid första tee i Brickebacken.

Jag var på väg att parkera på den lilla gräsplätten där jag brukar stå, men där sitter det skyltar om parkeringsförbud så jag ställde mig längs vägen som alla andra. Polaren som parkerat på grusplätten slapp däremot böter, troligtvis pga att det är olika fastighetsägare.

Hur som helst. Tog en ny runda idag och fick ett resultat som var 8 kast bättre än igår.

[OT] Discgolf
Väldigt många som gått runt på banrekordet 18 kast (9 under par), så jag har en liten bit kvar innan jag syns där.

Edit.
Det är tydligen bara sju noterade 18-rundor men min bästa runda ligger på plats 63 på all time. Många som fått 19 och ännu fler på 20.

Edit igen: Wtf?! Det där namnet känns bekant. ?
Visa bilaga 621587
Var förbi där igår. Kastade lite med Kfum Örebro. Sen körde vi en singelrunda efter. Spottade ut en 7meters putt så fick bara ihop 19. :p

[OT] Discgolf
Var förbi där igår. Kastade lite med Kfum Örebro. Sen körde vi en singelrunda efter. Spottade ut en 7meters putt så fick bara ihop 19. :p
Det är för dåligt, på´t igen bara. ?
Jag har inte spelat där sedan mina topplisterundor men det börjar kanske bli dags. Det verkar dessutom som om jag äntligen hittat en midrange som gör som jag vill, så med tanke på det borde jag kunna trimma resultatet med ett kast eller två.

Jag har spelat ojämnt som vanligt hittills i år. Ibland funkar allt, men sedan plötsligt klarar jag inte av något alls. Har dock kört fler rundor i Brickeberg hittills i år än jag gjort sammanlagt tidigare, och även om den banan är rätt frustrerande när den visar sin sämsta sida så tror jag att det gör en hel del för utvecklingen.

Har satt några personliga resultatmål för året, både för Hästhagen och Brickeberg. Ska även försöka spela fler olika banor i år. Har hittills bara hunnit med Axberg och Kolbäck (utöver de lokala banorna) men det finns planer för fler.

[OT] Discgolf
Gjorde min bästa runda någonsin på Brickebacken idag. Trots att jag kastade bort mig på några av hålen så förbättrade jag mitt personbästa med 5 kast.

Jag har såklart fortfarande en bit kvar, men det är riktigt kul när man märker att det går åt rätt håll. Lyckades även smälla till med fem birdies, varav tre på banor som jag aldrig gjort birdie på tidigare.

[OT] Discgolf
Fasen vad glad jag blir @Bonzo ,nästs gång kastar du inte bort dig heller. Sen är du snart på par.

Jag tävlar imorgon. Helsingborg open. Lite orolig faktiskt. Ont lite här o var. Tuff bana, vädret kan bli tufft med. Får gubbgolfa och försöka överleva.

Gått hyggligt iår iallafall, försöker fortfarande lära mig stt tävla.

[OT] Discgolf
Uppe i Mora för bröllop och passade på att ta med lilla väskan. Gick en runda på Hemus blå layout (saknades en del korgar på röd).
Spelade nån jäkla drömrunda på -7 då det var första gången. Hål 6 kan nog vara bland mäktigaste hål jag spelat!

Kul att veta att det finns där, om än med lite tur ? om jag bara kunde få ihop det på hemmabanan också..

[OT] Discgolf
På tal om att vara bra på riktigt.

Detta var kul o titta på.

Screenshot_20230702_231543_Photos.jpg

[OT] Discgolf
Körde en runda på Kärsön i helgen. 18 hål, 83 kast. Helt okej resultat för mig.
Men jag har problem med tekniken. Jag får inte till släppet.
Några tips på hur man tränar upp sig lite? Som det är nu går discen sällan åt det håll jag planerar ?

[OT] Discgolf
Körde en runda på Kärsön i helgen. 18 hål, 83 kast. Helt okej resultat för mig.
Men jag har problem med tekniken. Jag får inte till släppet.
Några tips på hur man tränar upp sig lite? Som det är nu går discen sällan åt det håll jag planerar ?
Vad kör du för grepp först o främst?

Standstill eller runup?

[OT] Discgolf
Vad kör du för grepp först o främst?

Standstill eller runup?
Som amatör har jag inte koll på alla termer såklart men det är framförallt backhand jag har problem med (även om min forehand inte är spektakulär heller) och jag tar ingen sats, så standstill antar jag?
Jag brukar köra med runup (sats?) men det komplicerar kastet så jag valde bort det.

Edit: tror mitt grepp liknar "modified fan grip" men med mer utsträckt pekfinger, likt vanligt "fan grip"

Edit 2: bilder

Bilagor

• Image from iOS (1).jpg
    Image from iOS (1).jpg
    455.4 KB · Besök: 61
  • Image from iOS.jpg
    Image from iOS.jpg
    398 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
[OT] Discgolf
Som amatör har jag inte koll på alla termer såklart men det är framförallt backhand jag har problem med (även om min forehand inte är spektakulär heller) och jag tar ingen sats, så standstill antar jag?
Jag brukar köra med runup (sats?) men det komplicerar kastet så jag valde bort det.

Edit: tror mitt grepp liknar "modified fan grip" men med mer utsträckt pekfinger, likt vanligt "fan grip"

Låter som en rimlig start. Börja med att stå still. Jsg skulle säga, fäll in fingret. Öva på fält med ett träd. Nöt in att få släppet rätt bara. Vinkla kroppen och bli konsekvent.

[OT] Discgolf
Var där i fredags och följde feature card, mäkta imponerad! Dock ingen McBeth fanboy så jag nöjde mig med detta:
Är väl inte heller nån fanboy. Men jäklar vad de kastar.
Följde leadcard en bit. Sen följde vi Gilbert ett tag, det var betydligt lugnare. Lite chasecard och såg 17-18 leadcard.
Förstår varför jänkarna gärna håller tävlingar på golfbanor. Vilt med folk i ymerskogen :p

Följde en del kompisar som kastade tidigare under dagen med.

[OT] Discgolf

Låter som en rimlig start. Börja med att stå still. Jsg skulle säga, fäll in fingret. Öva på fält med ett träd. Nöt in att få släppet rätt bara. Vinkla kroppen och bli konsekvent.
Eftersom marr är väldigt mycket duktigare än jag så håller jag givetvis med om vad han säger, men jag skulle nog även vilja påstå att det är lättare att få ett konsekvent släpp om du kör ett traditionellt "power grip" istället. Fan grip kan du kanske börja labba med när du känner att du fått bättre grepp om discen.
Du vill nog även tänka på att "fälla in" discen mer*, så att det blir lättare att få till bra rotation i släppet, men det kommer mer naturligt om du kör med power grip.

*svårt att förklara, men med det där greppet ser det ut som om det är svårt att få spinn på discen.

[OT] Discgolf
Jag kastar rakare med ansats än stillastående. För mig beror det nog på att kropp, arm och tanke är på väg i samma riktning så att det finns en naturlig axel (som i riktning, inte kroppsdel) att förlänga och disken följer en rakare linje, både i höjd- och sidled, så resultatet blir mindre känsligt för den exakta släpp-punkten. Sen hjälper det att hitta "power pocket" nära kroppen så att armen inte far runt i en båge och motverkar det jag försöker beskriva ovan.

[OT] Discgolf
Tack för alla bra tips. Ska, vid tillfälle, försöka vänja in ett mer beprövat grepp och öva. Jag har också kommit fram till att jag förmodligen har viss "rundning" (rounding) i kastet som gör det svårt att kasta rakt.

[OT] Discgolf
Efter 2-3 veckor av helt bedrövligt spel skärpte jag till mig och gjorde en ovanligt stabil runda på Hästhagens bakre idag. Nytt personbästa och ett endaste litet kast ifrån målet för året som jag satt upp för mig själv.

[OT] Discgolf
Kan ha frågat förut. Om jag vill köpa ett vettigt minimikit till mig bara för att kunna börja gå nån runda med min son som inte heller spelar, vad skall jag köpa då? Förutsätter att jag är ganska dålig, men har ju i alla fall lekt med frisbee som liten, alltså som alla i min ålder. Sen var det kanske billiga reklamgrejer och bensinmacksvarianter, men ett hum om hur det funkar i alla fall. Troligen bör jag ha något som är följsamt snarare än brutalt. Tror inte arm och axel klarar vad som helst längre. Men jag spelar ju v*lleyb*ll och be*ch. Inte helt gjord av socker alltså.

[OT] Discgolf
Kan ha frågat förut. Om jag vill köpa ett vettigt minimikit till mig bara för att kunna börja gå nån runda med min son som inte heller spelar, vad skall jag köpa då? Förutsätter att jag är ganska dålig, men har ju i alla fall lekt med frisbee som liten, alltså som alla i min ålder. Sen var det kanske billiga reklamgrejer och bensinmacksvarianter, men ett hum om hur det funkar i alla fall. Troligen bör jag ha något som är följsamt snarare än brutalt. Tror inte arm och axel klarar vad som helst längre. Men jag spelar ju v*lleyb*ll och be*ch. Inte helt gjord av socker alltså.
Till att börja med klarar du dig väldigt långt med en midrange och en putter. T.ex. en Buzzz och en Pure.

Vill du komplettera med en driver så skulle jag rekommendera något understabilt med max 8 eller 9 i speed och -2 till -4 i turn.

[OT] Discgolf
Köp varsin fuse och pure.

Enklast hos discsport.se eller liknande.

[OT] Discgolf
Bara 30 år. ? Han och jag har olika syn på vad som är jobbigt och vad som är kul. Discgolf känns som ett bra möte. Långpromenad i naturen, med ett inslag av utmaning, utan att vara på blodigt allvar. Lätt utfört också och utan massor med skrymmande utrustning. Hoppas jag tänker rätt ur ett nybörjarperspektiv?

[OT] Discgolf
Bara 30 år. ? Han och jag har olika syn på vad som är jobbigt och vad som är kul. Discgolf känns som ett bra möte. Långpromenad i naturen, med ett inslag av utmaning, utan att vara på blodigt allvar. Lätt utfört också och utan massor med skrymmande utrustning. Hoppas jag tänker rätt ur ett nybörjarperspektiv?
Helt rätt. Tänkte mest om de var yngre personer inblandade. Då kan det vara idé att gå ner i vikt på discarna.
Men för er blir pure och fuse i 170-175 gram perfekt.

Tar gärna en runda när våra vägar korsas

[OT] Discgolf
Helt rätt. Tänkte mest om de var yngre personer inblandade. Då kan det vara idé att gå ner i vikt på discarna.
Men för er blir pure och fuse i 170-175 gram perfekt.

Tar gärna en runda när våra vägar korsas
Absolut, vi har en liten bana på Adelsö. Sen finns det väl ett antal närmare Stockholm. Måste köpa först, sedan kolla att armen inte ramlar av, sist men inte minst lista ut om jag kastar bort en disc per kast, eller inte. ?

[OT] Discgolf
Vi har köpt några olika sådana tre-pack som finns i sportaffärerna. Något på Intersport och något på XXL (tror jag). Kändes lite som att man inte gjort läxan, men det borde duga, typ. Sen gick vi två gånger till den dedikerade Disc-butiken för att köpa ”rätt diskar” och kom därifrån med tre-pack (plus några andra) båda gångerna. Jag kastar lika snett med allihopa.

Så köp ett trepack, kanske?

[OT] Discgolf
Jag kollade olika förslag. Men en sak som jag lärt mig är att det ofta är bättre att prova enligt rekommendation än att hitta på något eget. Särskilt när man vet att det är stabila förslag. Nu menar jag inte att ditt är sämre, men det ger utrymme för mig att välja dåligt på egen hand. Hade det funnits Fuse, Pure och en till i en väska till paketpris hade jag köpt det. Men såg inget sånt paket, bara såna jag inte har någon uppfattning eller referens till. Tack ändå.

[OT] Discgolf
Jag kollade olika förslag. Men en sak som jag lärt mig är att det ofta är bättre att prova enligt rekommendation än att hitta på något eget. Särskilt när man vet att det är stabila förslag. Nu menar jag inte att ditt är sämre, men det ger utrymme för mig att välja dåligt på egen hand. Hade det funnits Fuse, Pure och en till i en väska till paketpris hade jag köpt det. Men såg inget sånt paket, bara såna jag inte har någon uppfattning eller referens till. Tack ändå.
Kanske skulle vara läge att köpa ett par "back up discar". Tråkigt om du efter 7-8 hål har tappat två discar.
Det går lätt att göra i högt gräs, tät skog eller vatten. Tro mig, jag vet :giggle:
Lycka till!

Tillbaka
Topp