Spricka i ram

Micke880

Medlem
Spricka i ram
Är den här sprickan något jag bör oroa mig för på min racer? Att det ska spricka helt när jag cyklar i 35 km/h?

Aluminium ram

Bilagor

• 20230726_164929.jpg
    20230726_164929.jpg
    370.1 KB · Besök: 455
Spricka i ram
Du kan möjligen försiktigt cykla vidare på den ett tag om du sätter dit en rejäl slangklämma eller dylikt där nere. Men då menar jag försiktigt, inga stötiga vägar, trottoarkanter och annat elände. Och märk ut var du tycker att sprickan ser ut att sluta, så ser du om den växer trots klämman.

Sen skrotar du den när du har en vettig ersättningsram.

Spricka i ram
Du kan möjligen försiktigt cykla vidare på den ett tag om du sätter dit en rejäl slangklämma eller dylikt där nere. Men då menar jag försiktigt, inga stötiga vägar, trottoarkanter och annat elände. Och märk ut var du tycker att sprickan ser ut att sluta, så ser du om den växer trots klämman.

Sen skrotar du den när du har en vettig ersättningsram.
Bra ide, Tack ska testa det med slangklämma. Jag cyklar knappt på den.

Spricka i ram
Jag får lite tandläkarvibbar av maktens förslag. Jag menar.. jag instämmer, men jag frånsäger mig allt ansvar vid eventuell olycka. Lite som röntgenmaskinen hos tandvården
- Om den är farlig? Nejdå! Men jag ska ändå lämna rummet lite..

Spricka i ram
Ja, man kan titta i rambrottstråden hur aluminium kan gå sönder. Sen kan man fundera över hur stor kraft en slangklämma klarar i jämförelse med ett kraftigt styrrör och om inte styrröret höll ...

Senast ändrad:
Spricka i ram
Är den här sprickan något jag bör oroa mig för på min racer?
Ja.
Att det ska spricka helt när jag cyklar i 35 km/h?
Ja. Att cykelns fram och bakände plötsligt separerar helt från varandra är nog inte så sannolikt. Men börjar den där sprickan glappa upp lite till riskerar du wobbel i framhjulet, och det är definitivt inte kul i 35 knyck.

Den där ramen har gjort sitt och bör kasseras.

Spricka i ram
Hej,
Lånar denna tråd lite.
Min fru var ute på sin premiärtur igår. Aldrig cyklat med skor som sitter fast i pedalerna, och naturligtvis trillade hon.
Fallet skedde dock när hon stod stilla, så ingen fara med henne.
Dock slog ramen i en stolpe när cykeln föll.
Resultatet gav en bula/repa enligt bild.
Tråkigt men cykeln skall ju användas :)
Oavsett, har jag en säkerhetsfråga: Tror ni fallet kan ha gett en spricka eller är det bara en kosmetisk skada?
Värt att nämna, det är en alu-ram.

Bilagor

• 77594230843__430C9F65-7A5F-4306-BEAB-AEE05212BA21.webp
    77594230843__430C9F65-7A5F-4306-BEAB-AEE05212BA21.webp
    235.5 KB · Besök: 122
Spricka i ram
Hej,
Lånar denna tråd lite.
Min fru var ute på sin premiärtur igår. Aldrig cyklat med skor som sitter fast i pedalerna, och naturligtvis trillade hon.
Fallet skedde dock när hon stod stilla, så ingen fara med henne.
Dock slog ramen i en stolpe när cykeln föll.
Resultatet gav en bula/repa enligt bild.
Tråkigt men cykeln skall ju användas :)
Oavsett, har jag en säkerhetsfråga: Tror ni fallet kan ha gett en spricka eller är det bara en kosmetisk skada?
Värt att nämna, det är en alu-ram.
Håll bara ett öga på skadan så det inte bildas en spricka över tid

Tillbaka
Topp