Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Jag kan då ge lite positiva iakttagelser istället. Var på Bergs Gård Mtb Arena idag (i Trosa) och där var det ordentligt med folk. Jättekul. Har bara varit där en gång tidigare (och då en vardag i mars) och då var det ju rätt glest (av naturliga skäl).

Väldigt mycket barnfamiljer, en hel del som var rätt gröna, och sen en massa xc/lycra-cyklister. Jag var nog den enda med endurohoj och skydd överallt... Men supertrevligt ställe och dom har ju dessutom uthyrning av cyklar, kanonfin restaurang/café och mycket annat som säkert drar folk. Alla som var där var ju inte cyklister.

Kanske vänder det nu?? ;-)

Jag kan då ge lite positiva iakttagelser istället. Var på Bergs Gård Mtb Arena idag (i Trosa) och där var det ordentligt med folk. Jättekul. Har bara varit där en gång tidigare (och då en vardag i mars) och då var det ju rätt glest (av naturliga skäl).

Väldigt mycket barnfamiljer, en hel del som var rätt gröna, och sen en massa xc/lycra-cyklister. Jag var nog den enda med endurohoj och skydd överallt... Men supertrevligt ställe och dom har ju dessutom uthyrning av cyklar, kanonfin restaurang/café och mycket annat som säkert drar folk. Alla som var där var ju inte cyklister.

Kanske vänder det nu?? ;-)
Ja, jag får väl tillägga att jag inte vill se fler konkurser. Det var mest att jag på kort tid fick reda på att ett gäng bike parks stänger eller har stängt.

Kul att det var drag på Bergs Gård!

Fast Gesunda var väl bara bra, har ju inte varit i drift sedan säsongen 20/21 med nåt skumt Sthlms-bolag som ägare som bara lät stället förfalla. Konkursen är snarare en befrielse än nåt dåligt.

Nästa trend kanske eller är det tillfälligheter? Bike parks stänger/går i konkurs.

Det kan ju tyckas motsägelsefullt när skidturismen åter blomstrar men jag försöker lista några backar här som stänger/har stängt.

1. Sierra Nevada (Spanien) - Det var svårt att vaska fram info här men tydligen stängde den redan 2019. Spanien hade ju långtgående restriktioner vilket tog död på det mesta under pandemin, tyvärr. Skickade upp en kille på toppen igår för att se om en återuppståndelse är på väg. Ingenting var svaret, bara några cyklister som trampade upp på en transportväg.
  2. Sunne - Konkurs juli 2023. Har bara varit där på vintern som barn men kan ju tycka att det var en ort som borde funkat? Ski Sunne önskar rekonstruktion så än finns det hopp.
  3. Gesundaberget - Konkurs juli 2023. Var ju ganska väntat ändå... Vi får väl se om någon har lust att köpa upp kvarlevorna.
Nu vet jag inget om Spanien. Men har inte Sunne och Gesunda en hel del andra backar i närområdet? Och ingen av dom ligger i närheten av järnväg.

Nu vet jag inget om Spanien. Men har inte Sunne och Gesunda en hel del andra backar i närområdet? Och ingen av dom ligger i närheten av järnväg.
Gesunda har betydligt närmare till järnväg (ca 10-15 km till Mora) än ex.vis Sälen, Kungsberget, Vemdalen, Lofsdalen, etc, så det har nog mikroskopisk betydelse för en skidanläggning.

Gesunda har betydligt närmare till järnväg (ca 10-15 km till Mora) än ex.vis Sälen, Kungsberget, Vemdalen, Lofsdalen, etc, så det har nog mikroskopisk betydelse för en skidanläggning.
När jag bodde i Östersund så var det inte ont om skidturister på tågen. Och dom där är väl betydligt mer etablerade än Gesunda?

När jag bodde i Östersund så var det inte ont om skidturister på tågen. Och dom där är väl betydligt mer etablerade än Gesunda?
Precis, de är betydligt mer etablerade trots att de saknar järnväg. Det är således annat än närhet till järnväg som avgör om en anläggning är/blir framgångsrik.

En stor fördel med t ex Åre är väl ändå att det finns järnväg dit men om det är avgörande vet jag inte. Sedan är det ju ändå svårt/omöjligt att få med cykel på tåg om man tittar på sommarsäsongen.

Jag skulle bli förvånad om det var mer än 2% som kom med tåg till Åre.

Tjena!

Under sportloven så är varenda tåg överfullt iallafall. Känner ganska många som tar tåget dit.
Du skulle sett påskveckan 2006 när min bil blockerade tågspåret till Åre, då var det kaos på stationen när två tåg kom efter varandra.

Precis, de är betydligt mer etablerade trots att de saknar järnväg. Det är således annat än närhet till järnväg som avgör om en anläggning är/blir framgångsrik.
Kungsberget är ju en dagsutflykt från större städer. De övriga är fjällturistorter. Dom har ju haft turism innan utförsåkning blev en grej.
På den tiden hade samtliga de där orterna för övrigt järnväg.

En killgissning är att man nog måste ha en alternativ verksamhet med rätt så bra lönsamhet om man ska kunna bedriva liftburen dowhillcykling på ett mer ambitiöst sätt. Dom ställen som det verkar funka för (Åre, Järvsö, Flottsbro) får ju dessutom in lejonparten av sina inkomster på vinterhalvåret genom skidåkningen eller som i Bergs Gård där man har en bondgård med restaurang, café och en gårdsbutik med egenproducerade varor (tydligen även bed&breakfast på gården) och andra aktiviteter (kajak mm). Sen undrar jag om inte Flottsbro har något avtal med Huddinge kommun? Det står ju det som mottagare iaf när man köper liftkortet där. Vore kanske en vettig deal även på andra orter med tanke på att kommuner ofta äger tex ishallar och liknande. Cykelparker som delvis finansieras av skattemedel men som motiveras med att det gör kommunen mer attraktiv att bosätta sig i. En tanke.

Tror nog stigcykling (med enklare alternativ för nybörjare, typ grusade flowleder) även fortsättningsvis kommer att locka en hel del folk. Fortfarande många som aldrig testat och vill prova. Däremot tror jag det blir svårare för ren downhill. Dels är det ju så mycket dyrare (runt 1000 kr per/dag för cykelhyra och liftkort) och dels är tröskeln så mycket högre för många. Såg en mamma med son i typ 12-årsåldern i Flottsbro för inte så länge sen som nog var där första gången. Mamman åkte ett åk. Sen satt hon nere vid liften och sonen fick åka själv resten av dagen. Har även sett liknande i Järvsö. Tyvärr verkar det svårt att konstruera system som passar alla. Idre/Lindvallen mfl funkar jättebra för nybörjare men är inte så kul om man åkt ett tag. Järvsö/Flottsbro tex har ju inga superlätta leder för rädd mamma/pappa i medelåldern men obefintlig cykelerfarenhet. Dom blir livrädda direkt och tänker att downhill inte är för dom.

Tjena!

Under sportloven så är varenda tåg överfullt iallafall. Känner ganska många som tar tåget dit.
Du skulle sett påskveckan 2006 när min bil blockerade tågspåret till Åre, då var det kaos på stationen när två tåg kom efter varandra.
Det där vill man ju höra mer om. ?

Dom ställen som det verkar funka för (Åre, Järvsö, Flottsbro) får ju dessutom in lejonparten av sina inkomster på vinterhalvåret genom skidåkningen
Om jag inte kommer ihåg helt fel så läste/hörde jag nyligen att åtminstone Järvsö tjänade mer på cyklingen än på skidåkningen (kansk pga längre säsong?), ngn annan kanske vet mer?

Det har varit bild i någon (den här?) tråden tidigare. De har både lägre omsättning och lägre vinst i cykelbolaget än i skidbolaget.

Tjena!

Självklart var det Nivan!

För att göra en lång historia "kort" så dog bilen mystiskt nånstans i början av vintersäsongen 05/06. Massa försök att få igång den genom att byta allt möjligt. Till slut hamnade den på en ganska nybyggd grusparkering nedanför vår lägenhet.
Där stod den några månader och jag rotade väl ytterligare några gånger för att försöka få igång den, men nej, helt kört.

Den 12 april 2006 så står jag i köket på Wersens och skivar biff, telefonen ringer och det är polisen i Östersund. Han förklarar illa kvickt att jag måste flytta min bil ifrån tågspåret. Tittar ut genom fönstret och undrar hur fan min blå buss (Japp, den bussen) kunde rulla från Wersens ner till stationen, men den står ju där. Så jag ifrågasätter polisen med vad han menar. -Ja, du är väl ägare till en mörkröd Lada Niva? SATAN!

Kör hem fort som fan och ser att bilen står snyggt parkerad med kofångaren nån dm från rälsen..

Nångång under vintern hade jag lagt ut både växel och parkeringsbroms och nu hade tjälen gått i parkeringen vilket fått den att luta. Varpå bilen rullade iväg.

Till saken hör att slänten ner till rälsen, från parkeringen, är ganska många meter hög och brant så att dra upp med vanlig bil och bogserlina är dödfött. Ringer till lokala bärgaren som är halvvägs in till Östersund och håller på att dra upp nån bil ur ett dike och inte kommer vara på plats på minst en timme. Skit..

Efter lite samtal hit och dit så lyckas jag få lokala grävfirman att komma med en hjullastare för att dra upp den, vilket också tar en stund men fortare än för bärgaren.
Föraren var rätt tveksam men vi hade inte så mycket mer val än att dra ner en kätting och släpa upp bilen.
Inga problem alls såklart, men sen blev jag skitnödig på riktig!
Lokföraren som vi det här laget hade väntat över två timmar på att få komma fram ser då att rälsen är fri och kör. Så när bilen hänger halvvägs upp på slänten så glider han förbi med tåget. Vill inte veta vad som hänt om bilen hade lossnat vid det tillfället.. Undrar vad dom som satt i tåget tänkte.

För att ni ska få skratta lite mer så kan jag berätta att i ett års tid, tills jag köpte Nivan, så hade jag kuskat runt i den ökända "Blå bussen a.k.a. Lilla Blå" som var en gammal Mercedes skolbuss med en yster dieselspis på 70 hk..
Ryssar gör inte som resten av världen och spärrar tankröret så man inte får ner en dieselpump i en bensindriven bil.. Van som jag var vid att tanka diesel hade alltså bara tankat fel. Därav startade inte bilen..
Så tack vare en feltankning så stoppades all tågtrafik till och från Åre upp i över två timmar..

DSC00424.JPG

Kan iofs vara pga enligt konsumenterna omodern teknik. Försöker man kränga på konsumenterna tråddragen elväxel när den stora (f*cking) konkurrenten kör trådlöst kan jag tänka mig att det blir svårt att sälja gruppset…

Kan iofs vara pga enligt konsumenterna omodern teknik. Försöker man kränga på konsumenterna tråddragen elväxel när den stora (f*cking) konkurrenten kör trådlöst kan jag tänka mig att det blir svårt att sälja gruppset…

Säkert, det är väl få cyklar som kommer med Di2, har nog inte sett en enda med det som original. Gissar ändå att bulken ligger i Alvio/ Deore och de billiga växelgrupperna på OEM sidan. Och här har väl SRAM en fördel med SX. Tycker det är svårt att hitta cyklar med Shimano. Många tillverkare har någon enstaka modell. Trek och Canyon och några större drakar har kvar dem. Men Specialized har väl tex slutat helt med Shimano.

Trådlöst är väl bara fördel för den som bygger cykeln. Som konsument bryr jag mig mer om driftsäkerhet, hur ofta jag måste ladda, osv. Hur är det med SRAM nu för tiden, har de fått till ordentliga batterier eller måste konsumenten ladda dem stup i kvarten fortfarande?

Trådlöst är väl bara fördel för den som bygger cykeln. Som konsument bryr jag mig mer om driftsäkerhet, hur ofta jag måste ladda, osv. Hur är det med SRAM nu för tiden, har de fått till ordentliga batterier eller måste konsumenten ladda dem stup i kvarten fortfarande?
Tänker du på AXS? Har inte haft några problem med ladderiet där. Håller väl ngn månad i taget i varje fall.

Det är på grund av driftsäkerheten som jag kör AXS och inte mekanisk Shimano.

De håller ju 60h, Di2 1000km. Det är typ samma. Men det är lättare att ha med ett reservbatteri till AXS

Ni har problem med driften av vajer?
Har aldrig förstått vad folk gör som har krånglande växlar, på lvg så fixar man växlarna en gång var tredje år och Mtb Max då man byter drivlina men behöver aldrig böka med mina inställningar känns det som..

Dock inget emot elväxlar och skulle gärna ha det men det får bli när det blir cykelbyte

Så det finns dokumenterat att någon sagt "jag får inte rätt på SX på min skitcykel så jag åker å tjöper ett AXS group set"?

Det som jag inte gillar med GRX mekanisk växelgrupp:
Förlita sig på små, klena fjädrar i växelreglaget. Fick haveri 1h in på semestern för ett par år sedan, med 17 veckor leveranstid på nytt reglage.
IMG_0175.jpeg

Troligtvis fettet i reglaget som inte gillar minusgrader, så reglaget luftväxlar vintertid för att någon klack inte orkas tryckas ner till rätt position av en liten fjäder.
Råkar man komma åt främre triggerpinne(?)(bromsreglaget) när man skall växla till tyngre växel i samband när man skall manövrera bakre triggerpinnen(?) så får man en luftväxling och måste göra om rörelsen.

Sedan ett par småsaker som att byta växelvajer preventivt för att slippa vajerhaveri, när det är dags att byta vajerhölje så måste man även byta styrlinda (om man inte har tur så att klistret på lindan fungerar en gång till).

Gillar inte heller den långa rörelsen som man måste göra när man växlar till lättare växel bak, istället för ett snabbt klick på en knapp.

Senast ändrad:
Har du aldrig sett en film från Hollywood? Vajer, och rep, går alltid sönder precis på mest kritiska momentet utan att du uppmärker det i tid!

Efter jag skrev inlägget får jag nu bilder av en scen i en Hollywoodfilm där en ung cyklist är på väg att vinna sin första Tour de France, men på cruciale etappen på Mont Ventoux ser man att vajern till bakväxeln börja spräcka precis innan han måsta växla ner inför brantaste delen av klättringen. Han är inte medveten om det och räcker ner fingeren till växelspaken (zoom in ...). Då drar han i spaken och går vajern sönder. Kedjan hamnar på minsta drevet och han förlorar Touren.

Efter jag skrev inlägget får jag nu bilder av en scen i en Hollywoodfilm där en ung cyklist är på väg att vinna sin första Tour de France, men på cruciale etappen på Mont Ventoux ser man att vajern till bakväxeln börja spräcka precis innan han måsta växla ner inför brantaste delen av klättringen. Han är inte medveten om det och räcker ner fingeren till växelspaken (zoom in ...). Då drar han i spaken och går vajern sönder. Kedjan hamnar på minsta drevet och han förlorar Touren.
Och allt för att hen inte orkade byta styrlindan efter vinterpendling.

Det finns tydligen use cases men om shimano har problem lär det ju mer vara att de saknar en axs killer mer än att deras vajer inte funkar...

Än mer troligt är kanske orsaken att de saknar ett sx alternativ eftersom de trodde marknaden tålde 10 växlad instegsgrupp.

Om vi nu återgår till trådens kärna så bor jag längs med sydostleden och Skåneleden, plus att Arons mtb-bok har ett kapitel här.. Mina iakttagelser är att cyklingen på sydostleden har ökat och mtbn i skogen här har minskat sedan Covid.. Tycker dock att jag ser väldigt mycket mtbs fraktas på bil..

Man kan cykla hela häckeberga med en 11a åring och bli omkörd 0-1 gång.
Det kan nog vara ner från peak ja eller så kommer de inte ikapp pga frasig vajer. Vi kör ju shimano 11s så rullar på rätt bra.

Så det finns dokumenterat att någon sagt "jag får inte rätt på SX på min skitcykel så jag åker å tjöper ett AXS group set"?
Jag överväger faktiskt att göra exakt det ?. Än så länge funkar SX på min Commencal bra, men om den ger upp känns det enklare att byta till GX axs, än till mekaniskt. Inte så blodigt dyrt med växel och reglage hos tysken.

Jag överväger faktiskt att göra exakt det ?. Än så länge funkar SX på min Commencal bra, men om den ger upp känns det enklare att byta till GX axs, än till mekaniskt. Inte så blodigt dyrt med växel och reglage hos tysken.
Sx var kanske fel exempel eftersom den eventuellt är kass men jag tänkte på att många som har problem verkar ligga på instegs och då köper nog få axs som lösning.
Kanske borde sagt m6000 istället.

Vanligare är nog xtr till axs och då är det nog väldigt sällan för att xtr inte funkar.

Tillbaka
Topp