Raggamuffin
Aktiv medlem
Status MTB banor i Skåne?
Skall det gallras?
Man kör på kalhyggen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skall det gallras?
Tråkigt. Det är ett ställe ma hört om länge men aldrig varit där.Man kör på kalhyggen.
Kallhygger de verkligen på klinten? De gallrade på en hel del förra vintern. Eller om det vara förra igen
Har också sommarstuga i Yngsjö. Finns jättemånga fina stigar mellan Södra Yngsjö (Gropahålet) och Åhus.. Innan Juleboda ligger Rigeleje och därifrån innåt landet mot Maglehem går det en stig (fägång).Cyklar där ett par gånger per år då jag har goda vänner med sommarhus i Yngsjö. Hittar tyvärr inte jättebra utan det blir lätt samma väg båda hållen kanske med aningen variation på ena hållet där jag vet det går parallellstigar.
Finns det nån sjysst fortsättning/alternativ efter Juleboda (vilket är så långt jag kom på "havsnära stigar" senast) tex retur tillbaka inåt landet med lite skog o grusväg?
Har också sommarstuga i Yngsjö. Finns jättemånga fina stigar mellan Södra Yngsjö (Gropahålet) och Åhus.. Innan Juleboda ligger Rigeleje och därifrån innåt landet mot Maglehem går det en stig (fägång).
På andra sidan Maglehem ligger områdena Kumlan och Drakamöllan. Igenom Drakamöllan går Skåneleden och området runt Brösarp ( Verkaåns naturreservat.
Plussar du ihop dessa två områden ( runt Brösarp och runt Yngsjö) kan du nog få ihop 150 km stig.
Söder om om Juleboda längs med havet ligger Ravlunda skjutfält så där får man googla upp skjutvarnigar innan man vågar cykla där..
Det finns parallell-stigar hela vägen mellan Åhus och Segesholmsån. Mellan Rigeleje (Nya Grop) och Segesholmsån är det parallell- stigar lite mer än halva vägen..Ok, tack för tipsen, ska utforska lite i sommar. Hittar hyfsat bra mellan Åhus o Juleboda nu men som sagt det hade varit trevligt med en runda där man inte kör tillbaka i samma spår/skog.
Ja Hörby kan nog funka. Tänker bara att det är mycket byggt där som lätt blir sönderkört om de är för blött.
Kanske får bli en vända till Sjöbo. Järavallen är väl rätt sandig. Frågan är om de blir dränerar eller bara kladd.
När du kör bil till Bockeboda så kör du på Nävlingevägen.. Bockeboda ligger på norra sidan om vägen och Baslinjen och Uddarp ligger söder om vägen..Bockeboda vet jag hur jag hittar men uddarp och baslinjen? Hur hittar man dessa?
Det finns parallell-stigar hela vägen mellan Åhus och Segesholmsån. Mellan Rigeleje (Nya Grop) och Segesholmsån är det parallell- stigar lite mer än halva vägen..
Vill bara tillägga att det jobbas intensivt med markägare, länsstyrelsen ochBlev upplyst av två damer idag att hela området furuboda o söderut är naturreservat (friseboda) med cykelförbud på stigarna och det verkar stämma, även om många stigar där nere imo skulle må bra av cyklister då de är på gränsen till igenväxta.
Visa bilaga 628155
Vill bara tillägga att det jobbas intensivt med markägare, länsstyrelsen och
kommunen att få tillstånd att cykla mellan Åhus och Juleboda.. Än är inget klart men det jobbas hårt på det..
Förbudet har nog funnits i åtminstone fem år, den ena stigen används väldigt mycket av cyklister på sommaren men parallellstigen vet folk inte om..Är förbudet nytt? På damerna lät det så men när jag googlade verkade det flera år gammalt.
Järavallen, kanske?Vart ska jag ta barnen, 5 & 6 år gamla, imorgon? Tekniskt enkla och platta slingor föredras. Vi utgår från Malmö - ju närmare desto bättre.
Vart ska jag ta barnen, 5 & 6 år gamla, imorgon? Tekniskt enkla och platta slingor föredras. Vi utgår från Malmö - ju närmare desto bättre.
Järavallen, kanske?
Utgår från genarps ip. Skyltat.
Det finns ett litet parti med ett par branta småbackar men det är samma med alla svårigheter, det finns en chicken line förbi och när jag var där förra sommaren var de dessutom utmärkta tydligt så man såg vad och var man skulle skippa.Jag har aldrig varit på järavallen men läste ngnstans att det är rätt branta småbackar där. Korrekt? Om så är fallet så är det typisk motivationsknäckare för femåringen som kan ta sig uppför typ spillepengens blå serpa i början men inte brantare än så.
Trailforks har ett stignät över Risen och annat i Skåne, med mera. TF finns som en app.
Den kartan stämmer inte. Så stort område är det inte. Jag har hittat följande karta. @singletrack Har du nån mer info om hur det går för att få cykla på barrstigarna? Vågar man cykla där?Blev upplyst av två damer idag att hela området furuboda o söderut är naturreservat (friseboda) med cykelförbud på stigarna och det verkar stämma, även om många stigar där nere imo skulle må bra av cyklister då de är på gränsen till igenväxta.
Visa bilaga 628155
Den kartan du har hittat är bara på de sydligaste tre km, hela området är minst femton km långt och det är relativt många som cyklar där så visa hänsyn och cykla du med..??Den kartan stämmer inte. Så stort område är det inte. Jag har hittat följande karta. @singletrack Har du nån mer info om hur det går för att få cykla på barrstigarna? Vågar man cykla där?
Men om jag förstått det rätt så är det bara detta området som det är cykelförbud på.Den kartan du har hittat är bara på de sydligaste tre km, hela området är minst femton km långt och det är relativt många som cyklar där så visa hänsyn och cykla du med..??
Har också stuga i Yngsjö och kör mtb. Finns mycket stigar runt om men man måste ha koll på naturreservat där det inte är tillåtet att cykla på skogsstigarna. Gropahålets naturreservatMen om jag förstått det rätt så är det bara detta området som det är cykelförbud på.
Angående cykelförbudet genom Gropahålet är det tillåtet att cykla på den stora stigen som går i nord/sydlig riktning, även den blåvit markerade till havet har blivit tillåten.. Detta är nytt från de senaste veckorna/ månaderna och jag är inte säker på att det är uppdaterat på nätet..Har också stuga i Yngsjö och kör mtb. Finns mycket stigar runt om men man måste ha koll på naturreservat där det inte är tillåtet att cykla på skogsstigarna. Gropahålets naturreservat
Man får cykla på bilvägen (grus och trist raksträcka) längs med havet men då blir det retur på samma väg. Otroligt trist då skogsstigarna är supernice att forsa fram på. Har cyklat massor där men naturskyddet stärktes för några år sedan och det är begripligt då skogsmarken verkligen är känslig här.
Finns en hel del fin stig mellan Yngsjö by och Åhus men det blir inga distanser utan att köra "rundor".
Tycker det är svårt att hitta bra skogrundor längs kusten. Mycket lättare inåt land.
Mvh Micke