Status MTB banor i Skåne?

Ja de kallhugger lite här och var. Även i bökeberg.
Granar. Bok ska tydligen självsås efter markberedning med bulldozer.

Det jag noterade när de gallrade var att även om de hade en traktor förbi så passade de inte på att förstöra så mycket som möjligt.

Andra var arga ändå men jag har väl lägre förväntningar. Bygger man en träkonstruktion på en någon annans traktorväg får man kanske vara beredd på att en traktor kommer att köra där någon gång per decennium.

Cyklar där ett par gånger per år då jag har goda vänner med sommarhus i Yngsjö. Hittar tyvärr inte jättebra utan det blir lätt samma väg båda hållen kanske med aningen variation på ena hållet där jag vet det går parallellstigar.

Finns det nån sjysst fortsättning/alternativ efter Juleboda (vilket är så långt jag kom på "havsnära stigar" senast) tex retur tillbaka inåt landet med lite skog o grusväg?
Har också sommarstuga i Yngsjö. Finns jättemånga fina stigar mellan Södra Yngsjö (Gropahålet) och Åhus.. Innan Juleboda ligger Rigeleje och därifrån innåt landet mot Maglehem går det en stig (fägång).

På andra sidan Maglehem ligger områdena Kumlan och Drakamöllan. Igenom Drakamöllan går Skåneleden och området runt Brösarp ( Verkaåns naturreservat.

Plussar du ihop dessa två områden ( runt Brösarp och runt Yngsjö) kan du nog få ihop 150 km stig.

Söder om om Juleboda längs med havet ligger Ravlunda skjutfält så där får man googla upp skjutvarnigar innan man vågar cykla där..

Har också sommarstuga i Yngsjö. Finns jättemånga fina stigar mellan Södra Yngsjö (Gropahålet) och Åhus.. Innan Juleboda ligger Rigeleje och därifrån innåt landet mot Maglehem går det en stig (fägång).

På andra sidan Maglehem ligger områdena Kumlan och Drakamöllan. Igenom Drakamöllan går Skåneleden och området runt Brösarp ( Verkaåns naturreservat.

Plussar du ihop dessa två områden ( runt Brösarp och runt Yngsjö) kan du nog få ihop 150 km stig.

Söder om om Juleboda längs med havet ligger Ravlunda skjutfält så där får man googla upp skjutvarnigar innan man vågar cykla där..

Ok, tack för tipsen, ska utforska lite i sommar. Hittar hyfsat bra mellan Åhus o Juleboda nu men som sagt det hade varit trevligt med en runda där man inte kör tillbaka i samma spår/skog.

Ok, tack för tipsen, ska utforska lite i sommar. Hittar hyfsat bra mellan Åhus o Juleboda nu men som sagt det hade varit trevligt med en runda där man inte kör tillbaka i samma spår/skog.
Det finns parallell-stigar hela vägen mellan Åhus och Segesholmsån. Mellan Rigeleje (Nya Grop) och Segesholmsån är det parallell- stigar lite mer än halva vägen..

Jag tycker Bökeberg har hållt sig rätt bra mot väta tidigare men inte varit där efter senaste monsunperioden. Vilka stigar/banor tycker ni håller sig bäst och möjligtvis är cyklingsbara till helgen?

Ja Hörby kan nog funka. Tänker bara att det är mycket byggt där som lätt blir sönderkört om de är för blött.
Kanske får bli en vända till Sjöbo. Järavallen är väl rätt sandig. Frågan är om de blir dränerar eller bara kladd.

Ja Hörby kan nog funka. Tänker bara att det är mycket byggt där som lätt blir sönderkört om de är för blött.
Kanske får bli en vända till Sjöbo. Järavallen är väl rätt sandig. Frågan är om de blir dränerar eller bara kladd.

Sjöbo har några hundra meter som inte är röjda sen avverkning, så bäst att ha gps-spår att följa så man kan fånga upp det om man inte hittar där.

Järavallen/Saxtorp var rätt vattensjukt igår kväll, riktigt segt att cykla på. Skrylle var också för mycket vatten i förrgår. Asfaltsvägarna klarar sig rätt bra än så länge, för mig får det bli det några veckor tror jag.

Kommer precis hem från Bockeboda och som vanligt funkar det bra mycket bättre i grannområdena Uddarp och Baslinjen...

Bockeboda är mycket blötare än Uddarp och Baslinjen..

Bockeboda vet jag hur jag hittar men uddarp och baslinjen? Hur hittar man dessa?
När du kör bil till Bockeboda så kör du på Nävlingevägen.. Bockeboda ligger på norra sidan om vägen och Baslinjen och Uddarp ligger söder om vägen..

15 km,s spåret går genom alla tre områdena, baslinjen är den spikraka vägen som leder till Uddarp.

Det ligger många omarkerade MTB stigar längs med baslinjen och i Uddarp. Oftast är det mycket mer vattensjukt i Bockeboda än i Uddarp/Baslinjen..

Ryssen idag

Bilagor

• 12666337-7CD3-48C0-8ABF-5240D914CC25.jpeg
    12666337-7CD3-48C0-8ABF-5240D914CC25.jpeg
    1.5 MB · Besök: 65
Det blev lite cyklande på Risen idag. Mestadels frusen mark, snö med is på få ställen och lite smålerigt på sina ställen. Perfekt underlag en solig söndag. :)

Det finns parallell-stigar hela vägen mellan Åhus och Segesholmsån. Mellan Rigeleje (Nya Grop) och Segesholmsån är det parallell- stigar lite mer än halva vägen..

Blev upplyst av två damer idag att hela området furuboda o söderut är naturreservat (friseboda) med cykelförbud på stigarna och det verkar stämma, även om många stigar där nere imo skulle må bra av cyklister då de är på gränsen till igenväxta.
Screenshot_20230526_214142_Chrome.jpg

Blev upplyst av två damer idag att hela området furuboda o söderut är naturreservat (friseboda) med cykelförbud på stigarna och det verkar stämma, även om många stigar där nere imo skulle må bra av cyklister då de är på gränsen till igenväxta.
Visa bilaga 628155
Vill bara tillägga att det jobbas intensivt med markägare, länsstyrelsen och
kommunen att få tillstånd att cykla mellan Åhus och Juleboda.. Än är inget klart men det jobbas hårt på det..

Jag har aldrig varit på järavallen men läste ngnstans att det är rätt branta småbackar där. Korrekt? Om så är fallet så är det typisk motivationsknäckare för femåringen som kan ta sig uppför typ spillepengens blå serpa i början men inte brantare än så.
Det finns ett litet parti med ett par branta småbackar men det är samma med alla svårigheter, det finns en chicken line förbi och när jag var där förra sommaren var de dessutom utmärkta tydligt så man såg vad och var man skulle skippa.

Grabben var tre första gången vi cyklade där och det har alltid varit kul.

Sen när ni är klara kör ni ju bara över E6:an till Saxtorpssjöarna och badar. Perfekt!

Järavallen har även två korta barn slingor dom dom kan varva utan att man som förälder måste hänga på hela tiden.
Startar precis på samma ställe som stora slingan vid bänken, men tror dom e gulskyltade.

Risen finns på happyride turtips. Och officiella Facebook sida. Finns också pdf om någon vill ha

Jag tror det går att få till en rätt bra barnrunda om man rejkar fram bästa vägen tvärs över till häckeberga vindskydd. Pre-vita körde vi där och kom fram ur skogen på asfalten 20 meter innan grusvägen ner vindskydd

Jag kör inte så långt för att cykla barn i 30 minuter. Jag har en barnrunda närmare svedala. 50minuter platt på 24'' typ.

Visa bilaga 628155
Den kartan stämmer inte. Så stort område är det inte. Jag har hittat följande karta. @singletrack Har du nån mer info om hur det går för att få cykla på barrstigarna? Vågar man cykla där?

Bilagor

• IMG_1207.jpeg
    IMG_1207.jpeg
    162.4 KB · Besök: 79
Den kartan stämmer inte. Så stort område är det inte. Jag har hittat följande karta. @singletrack Har du nån mer info om hur det går för att få cykla på barrstigarna? Vågar man cykla där?
Den kartan du har hittat är bara på de sydligaste tre km, hela området är minst femton km långt och det är relativt många som cyklar där så visa hänsyn och cykla du med..??

Men om jag förstått det rätt så är det bara detta området som det är cykelförbud på.
Har också stuga i Yngsjö och kör mtb. Finns mycket stigar runt om men man måste ha koll på naturreservat där det inte är tillåtet att cykla på skogsstigarna. Gropahålets naturreservat
Man får cykla på bilvägen (grus och trist raksträcka) längs med havet men då blir det retur på samma väg. Otroligt trist då skogsstigarna är supernice att forsa fram på. Har cyklat massor där men naturskyddet stärktes för några år sedan och det är begripligt då skogsmarken verkligen är känslig här.

Finns en hel del fin stig mellan Yngsjö by och Åhus men det blir inga distanser utan att köra "rundor".

Tycker det är svårt att hitta bra skogrundor längs kusten. Mycket lättare inåt land.

Mvh Micke

Har också stuga i Yngsjö och kör mtb. Finns mycket stigar runt om men man måste ha koll på naturreservat där det inte är tillåtet att cykla på skogsstigarna. Gropahålets naturreservat
Man får cykla på bilvägen (grus och trist raksträcka) längs med havet men då blir det retur på samma väg. Otroligt trist då skogsstigarna är supernice att forsa fram på. Har cyklat massor där men naturskyddet stärktes för några år sedan och det är begripligt då skogsmarken verkligen är känslig här.

Finns en hel del fin stig mellan Yngsjö by och Åhus men det blir inga distanser utan att köra "rundor".

Tycker det är svårt att hitta bra skogrundor längs kusten. Mycket lättare inåt land.

Mvh Micke
Angående cykelförbudet genom Gropahålet är det tillåtet att cykla på den stora stigen som går i nord/sydlig riktning, även den blåvit markerade till havet har blivit tillåten.. Detta är nytt från de senaste veckorna/ månaderna och jag är inte säker på att det är uppdaterat på nätet..

Tillbaka
Topp